logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...

SB 3/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Proměny flexibilních multipacků

1. května 2010
Nezařazené 0
638
SB 3/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Proměny flexibilních multipacků

Zrychlování životního tempa vede k neustálým změnám v balení produktů. Na rozdíl od předchozích trendů ty současné upřednostňují u nápojů skupinová balení. Multipacky se staly fenoménem posledních let. A nezáleží na tom, zda jsou z lepenek, které si oblíbili především výrobci piva, či jde o flexibilní multipacky v sortimentu nealkoholických nápojů. Především multipacky ze smrštitelných fólií prodělávají změny vzhledu, které produkt dále zatraktivňují.

I když primární funkce obou typů multipackového balení je prakticky totožná, již od počátku mohl spotřebitel mezi nimi vnímat diametrální změny. Zatímco multipacky z lepenek od počátku vedle funkce skupinového balení plnily řadu marketingových funkcí, úkol smrštitelné fólie byl donedávna jediný – vytvořit vícenásobné seskupení produktu. U lepenkových multipacků se ukázala být nejvhodnějším materiálem vlnitá lepenka. Od počátku existovala snaha co nejvíce využít plochy, kterou obal poskytuje, a maximálně ji zatraktivnit. Tedy nejen, aby obal plnil své klasické funkce – ochrannou a manipulační, ale aby spotřebitel vnímal jeho estetické grafické ztvárnění. Přes velký pokrok ve vývoji flexotisku se k dosažení vysoké kvality potisku těchto multipacků ukázalo jako nejvhodnější použití ofsetu. Většina lepenkových multipacků je tedy tvořena z kašírovaných lepenek, neboť ofset přímý potisk na vlnitou lepenku neumožňuje. Vedle povinných informací tyto obaly doslova hýří vícebarevným vysoce kvalitním potiskem.
Flexibilní multipacky ze začátku potisk prakticky nevyužívaly. Naopak vsadily na svou výhodu v podobě průhlednosti a informace i propagaci obstarávaly etikety na láhvi. Někteří výrobci nápojů v souladu se svojí značkou využívali (a i dnes využívají) probarvené typy fólií. Řešení v podobě nepotištěných fólií mělo řadu výhod. K hlavním výhodám patřila především cena, která zvláště u velmi levných balených vod hraje velkou roli. Ale opět zasáhl marketing. Proč velké plochy, které jsou u multipacku na fólii k dispozici, nevyužít k propagaci či k zvýraznění celého obalu? Podobně, jako jsme před pár lety začali vnímat změny v prezentaci etiket u nápojů, nastává zřejmě i čas změn u vnímání multipacků z fólií.

Zaměřeno na fólie
Flexibilní fólie mají široké uplatnění jak v oblasti balení (zde dominují zvláště smrštitelné a průtažné fólie), tak ve výrobě tzv. měkkých obalů, tedy především plastové sáčky a tašky či jako materiálové přířezy na balení např. čokolád. Fólie se často využívají i v logistice balení. K fixaci zboží na paletách se používají vedle smrštitelných fólií i fólie průtažné. Na oba typy materiálu se používají různé polymery, nejčastěji se však jedná o PE.
Polymery jsou při výrobě fólií na extrudérech zpracovávány do podoby fólie či vyfukované hadice či polohadice podle způsobu dalšího využití. U dnešních způsobů se často dále setkáváme s tzv. procesem dloužení v termoplastickém stavu, který určuje orientaci polymerů. Té může být dosaženo podle způsobu protahování buď v jednom, či obou směrech, hovoří se pak o mono či biaxiální orientaci fólie. Na fólii v napnutém stavu se působí zvýšenou teplotou, dojde k ustálení materiálu neboli k získání rozměrové stability.
Jedno- i vícevrstvé fólie jsou oblíbené v různých modifikacích hlavně u výrobců nápojů jako skupinové balení. Smrštitelnou fólií se fixují a kompletují produkty v plastových, plechových i skleněných obalech. Ve většině případů se jedná o tzv. nealkoholické nápoje.

Nastupuje nová éra multipacků?
Fólie v primárním i sekundárním balení vykazují řadu výborných vlastností. Nízká hmotnost, vysoká bariérová ochrana produktu zvláště vůči vlhkosti, omaku, otěru, mastnotě, propustnosti par či ztrátě aromatu – to jsou jen některé vlastnosti plastových fólií. Měkké fólie jsou navíc většinou odolné nejen vůči vodě, ale i rozpouštědlům, jsou dobře svařitelné a tím dobře zpracovatelné na jednotlivé typy obalů. Hadicové, polohadicové či ploché fólie výrobci dodávají s různými možnostmi úprav. Fólie mohou být antistaticky upravené, celoplošně jehelně děrované, ioni- zované s přípravou na potisk, kluzné či nekluzné, se zvýšenou odolností vůči UV záření, transparentní či zabarvené (pigmentované).
K velkým výhodám fólií patří i možnost realizace kvalitního potisku. Toho výrobci flexibilních spotřebitelských obalů hojně využívají. Nyní však odstartoval i boom potištěných fólií u flexibilních multipacků.
Potisk je realizován jako vícebarevný – nejčastěji čtyřmi, šesti či osmi barvami. Vzhledem k povrchu plastu a potisku z role se nejčastěji využívá flexotisk či o něco dražší hlubotisk. U flexotisku se obvykle používají stroje se satelitním uspořádáním s centrálním tlakovým válcem. Před tiskem musí být fólie elektrostaticky upravována (koróna, ionizace apod.).

Multipacky dnes nejčastěji propagují filmy
Vedle transparentních multipacků jsme se s potištěnými multipacky setkávali již dříve (např. multipacky Mattoni, Dobrá Voda, Magnesia apod.). U multipacků tohoto typu však potisk prezentoval především značku výrobce či produktu. Touto cestou se vydali ostatně i někteří výrobci piva, kteří nabízejí svůj produkt nikoli klasicky ve skle, ale v PET láhvích (např. Heineken).
U moderních typů multipacků se však vedle propagace značky využívá plocha fólie především k další propagaci. Příkladem za všechny může být nejnovější produkce Dobré Vody, která pomocí grafické upoutávky propaguje nový dobrodružný film Jana Svěráka Kuky se vrací.
Třetí možností, jak lze využít potištěné fólie k zatraktivnění multipacku, je vícebarevný potisk, který slouží k odlišení, ale zároveň ke sjednocení produktu. Toho využívá např. série různě ochucených vod Aquila. Druhá strana fólie je opět využita k propagaci. Konkrétně u této kolekce, která se objevila letos na trhu, je motivem premiérový animovaný film z produkce studia DreamWorks. Tato kolekce je velmi oblíbená u dětí, které sběrem bodů (hvězdy) z etiket pramenité vody a ledových čajů AQUILA mají možnost získat originální předmět s motivy z filmu Jak vycvičit draka z produkce DreamWorks.

Potištěné smrštitelné fólie
Smrštitelné fólie na multipacky dodává náš největší výrobce vyfukovaných PE fólií a vázacích PP pásek, společnost Granitol, a. s. K nejvyužívanějším fóliím pro skupinové balení patří GRANOTEN® SJ a GRANOTEN® Sk. GRANOTEN® SJ je chráněný obchodní název pro teplem smrštitelné vyfukované jednovrstvé fólie z LDPE, které jsou určeny pro běžné skupinové balení. GRANOTEN® Sk je obchodní název pro novou generaci vícevrstvých koextrudovaných teplem smrštitelných fólií z LDPE, které se vyznačují vysokým leskem a nízkým zákalem. Vyšší pevnost a tažnost fólií umožňuje jejich užití v nižší tloušťce. Oba druhy smrštitelných fólií slouží jako nevratný skupinový transportní obal.
V procesu balení jsou fólie krátkodobě ohřívány, dochá
zí k jejich změknutí a kopírování tvaru baleného předmětu. Při následném ochlazení fólie ztuhne a vytvoří fixující obal skupiny výrobků. Tepelná odolnost materiálu je -50 °C až +85 °C, má vysokou odolnost k většině chemických látek při běžných a zvýšených teplotách, vykazuje minimální navlhavost a dobré elektroizolační vlastnosti. Výhodou je i možnost potisku fólie přímo u jejich výrobce. V Granitolu lze potiskovat flexotiskem až osmibarevně. Aktuálním příkladem kvalitního potisku mohou být multipacky na vodu Lucka slovenského výrobce.

Fólie na multipacky skla i plechovek
Firma CEISA (v ČR zastupuje Ancora Praha, s. r. o.) je významný francouzský výrobce potištěných smrštitelných fólií. Fólie potištěné až desetibarevným flexotiskem jsou vhodné pro multipacky lahví a plechovek, např. pro pivo, minerální vody, džusy či mléčné nápoje. Fólie je z čirého materiálu, vysoce lesklá, potisk je proveden zevnitř, tudíž nedochází k otěru barvy a je zvýrazněn efekt lesku. Lahůdkou v tomto sortimentu jsou folie Easy’op a Mega’pack. První z nich je potištěná smrštitelná fólie v provedení easy to open (snadné otevření). Perforace na označeném místě multipacku usnadňuje zákazníkovi snadné porušení fólie. Mega’pack je fólie speciálně vyvinutá pro velké formáty multipacků (až 24 x 33 ml plechovky bez podkladového kartonu). Asi nejprodávanější fólie od této společnosti je Ultra’ClearTM, vysoká prodejnost je dána brilantním leskem a čirým provedením materiálu. Za zmínku stojí i velmi tuhá fólie Rigi’ClearTM umožňující použití na velmi rychlých strojích a podstatné snížení tloušťky fólie.
K významným českým výrobcům fólií z polyetylenu (LDPE, HDPE, MDPE, LLDPE) s dlouholetou tradicí v obalovém průmyslu patří i společnost společnosti FOL-Obal, s. r. o.
Z celosvětového hlediska opravdu širokou nabídku multipackových balení prezentuje např. společnost OYSTAR Holding GmbH. Ke špičkovým výrobcům polymerů na tento typ fólií se řadí společnost Exxon Mobil Chemical.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required