
Zrychlování životního tempa vede k neustálým změnám v balení produktů. Na rozdíl od předchozích trendů ty současné upřednostňují u nápojů skupinová balení. Multipacky se staly fenoménem posledních let. A nezáleží na tom, zda jsou z lepenek, které si oblíbili především výrobci piva, či jde o flexibilní multipacky v sortimentu nealkoholických nápojů. Především multipacky ze smrštitelných fólií prodělávají změny vzhledu, které produkt dále zatraktivňují.
I když primární funkce obou typů multipackového balení je prakticky totožná, již od počátku mohl spotřebitel mezi nimi vnímat diametrální změny. Zatímco multipacky z lepenek od počátku vedle funkce skupinového balení plnily řadu marketingových funkcí, úkol smrštitelné fólie byl donedávna jediný – vytvořit vícenásobné seskupení produktu. U lepenkových multipacků se ukázala být nejvhodnějším materiálem vlnitá lepenka. Od počátku existovala snaha co nejvíce využít plochy, kterou obal poskytuje, a maximálně ji zatraktivnit. Tedy nejen, aby obal plnil své klasické funkce – ochrannou a manipulační, ale aby spotřebitel vnímal jeho estetické grafické ztvárnění. Přes velký pokrok ve vývoji flexotisku se k dosažení vysoké kvality potisku těchto multipacků ukázalo jako nejvhodnější použití ofsetu. Většina lepenkových multipacků je tedy tvořena z kašírovaných lepenek, neboť ofset přímý potisk na vlnitou lepenku neumožňuje. Vedle povinných informací tyto obaly doslova hýří vícebarevným vysoce kvalitním potiskem.
Flexibilní multipacky ze začátku potisk prakticky nevyužívaly. Naopak vsadily na svou výhodu v podobě průhlednosti a informace i propagaci obstarávaly etikety na láhvi. Někteří výrobci nápojů v souladu se svojí značkou využívali (a i dnes využívají) probarvené typy fólií. Řešení v podobě nepotištěných fólií mělo řadu výhod. K hlavním výhodám patřila především cena, která zvláště u velmi levných balených vod hraje velkou roli. Ale opět zasáhl marketing. Proč velké plochy, které jsou u multipacku na fólii k dispozici, nevyužít k propagaci či k zvýraznění celého obalu? Podobně, jako jsme před pár lety začali vnímat změny v prezentaci etiket u nápojů, nastává zřejmě i čas změn u vnímání multipacků z fólií.
Zaměřeno na fólie
Flexibilní fólie mají široké uplatnění jak v oblasti balení (zde dominují zvláště smrštitelné a průtažné fólie), tak ve výrobě tzv. měkkých obalů, tedy především plastové sáčky a tašky či jako materiálové přířezy na balení např. čokolád. Fólie se často využívají i v logistice balení. K fixaci zboží na paletách se používají vedle smrštitelných fólií i fólie průtažné. Na oba typy materiálu se používají různé polymery, nejčastěji se však jedná o PE.
Polymery jsou při výrobě fólií na extrudérech zpracovávány do podoby fólie či vyfukované hadice či polohadice podle způsobu dalšího využití. U dnešních způsobů se často dále setkáváme s tzv. procesem dloužení v termoplastickém stavu, který určuje orientaci polymerů. Té může být dosaženo podle způsobu protahování buď v jednom, či obou směrech, hovoří se pak o mono či biaxiální orientaci fólie. Na fólii v napnutém stavu se působí zvýšenou teplotou, dojde k ustálení materiálu neboli k získání rozměrové stability.
Jedno- i vícevrstvé fólie jsou oblíbené v různých modifikacích hlavně u výrobců nápojů jako skupinové balení. Smrštitelnou fólií se fixují a kompletují produkty v plastových, plechových i skleněných obalech. Ve většině případů se jedná o tzv. nealkoholické nápoje.
Nastupuje nová éra multipacků?
Fólie v primárním i sekundárním balení vykazují řadu výborných vlastností. Nízká hmotnost, vysoká bariérová ochrana produktu zvláště vůči vlhkosti, omaku, otěru, mastnotě, propustnosti par či ztrátě aromatu – to jsou jen některé vlastnosti plastových fólií. Měkké fólie jsou navíc většinou odolné nejen vůči vodě, ale i rozpouštědlům, jsou dobře svařitelné a tím dobře zpracovatelné na jednotlivé typy obalů. Hadicové, polohadicové či ploché fólie výrobci dodávají s různými možnostmi úprav. Fólie mohou být antistaticky upravené, celoplošně jehelně děrované, ioni- zované s přípravou na potisk, kluzné či nekluzné, se zvýšenou odolností vůči UV záření, transparentní či zabarvené (pigmentované).
K velkým výhodám fólií patří i možnost realizace kvalitního potisku. Toho výrobci flexibilních spotřebitelských obalů hojně využívají. Nyní však odstartoval i boom potištěných fólií u flexibilních multipacků.
Potisk je realizován jako vícebarevný – nejčastěji čtyřmi, šesti či osmi barvami. Vzhledem k povrchu plastu a potisku z role se nejčastěji využívá flexotisk či o něco dražší hlubotisk. U flexotisku se obvykle používají stroje se satelitním uspořádáním s centrálním tlakovým válcem. Před tiskem musí být fólie elektrostaticky upravována (koróna, ionizace apod.).
Multipacky dnes nejčastěji propagují filmy
Vedle transparentních multipacků jsme se s potištěnými multipacky setkávali již dříve (např. multipacky Mattoni, Dobrá Voda, Magnesia apod.). U multipacků tohoto typu však potisk prezentoval především značku výrobce či produktu. Touto cestou se vydali ostatně i někteří výrobci piva, kteří nabízejí svůj produkt nikoli klasicky ve skle, ale v PET láhvích (např. Heineken).
U moderních typů multipacků se však vedle propagace značky využívá plocha fólie především k další propagaci. Příkladem za všechny může být nejnovější produkce Dobré Vody, která pomocí grafické upoutávky propaguje nový dobrodružný film Jana Svěráka Kuky se vrací.
Třetí možností, jak lze využít potištěné fólie k zatraktivnění multipacku, je vícebarevný potisk, který slouží k odlišení, ale zároveň ke sjednocení produktu. Toho využívá např. série různě ochucených vod Aquila. Druhá strana fólie je opět využita k propagaci. Konkrétně u této kolekce, která se objevila letos na trhu, je motivem premiérový animovaný film z produkce studia DreamWorks. Tato kolekce je velmi oblíbená u dětí, které sběrem bodů (hvězdy) z etiket pramenité vody a ledových čajů AQUILA mají možnost získat originální předmět s motivy z filmu Jak vycvičit draka z produkce DreamWorks.
Potištěné smrštitelné fólie
Smrštitelné fólie na multipacky dodává náš největší výrobce vyfukovaných PE fólií a vázacích PP pásek, společnost Granitol, a. s. K nejvyužívanějším fóliím pro skupinové balení patří GRANOTEN® SJ a GRANOTEN® Sk. GRANOTEN® SJ je chráněný obchodní název pro teplem smrštitelné vyfukované jednovrstvé fólie z LDPE, které jsou určeny pro běžné skupinové balení. GRANOTEN® Sk je obchodní název pro novou generaci vícevrstvých koextrudovaných teplem smrštitelných fólií z LDPE, které se vyznačují vysokým leskem a nízkým zákalem. Vyšší pevnost a tažnost fólií umožňuje jejich užití v nižší tloušťce. Oba druhy smrštitelných fólií slouží jako nevratný skupinový transportní obal.
V procesu balení jsou fólie krátkodobě ohřívány, dochá
zí k jejich změknutí a kopírování tvaru baleného předmětu. Při následném ochlazení fólie ztuhne a vytvoří fixující obal skupiny výrobků. Tepelná odolnost materiálu je -50 °C až +85 °C, má vysokou odolnost k většině chemických látek při běžných a zvýšených teplotách, vykazuje minimální navlhavost a dobré elektroizolační vlastnosti. Výhodou je i možnost potisku fólie přímo u jejich výrobce. V Granitolu lze potiskovat flexotiskem až osmibarevně. Aktuálním příkladem kvalitního potisku mohou být multipacky na vodu Lucka slovenského výrobce.
Fólie na multipacky skla i plechovek
Firma CEISA (v ČR zastupuje Ancora Praha, s. r. o.) je významný francouzský výrobce potištěných smrštitelných fólií. Fólie potištěné až desetibarevným flexotiskem jsou vhodné pro multipacky lahví a plechovek, např. pro pivo, minerální vody, džusy či mléčné nápoje. Fólie je z čirého materiálu, vysoce lesklá, potisk je proveden zevnitř, tudíž nedochází k otěru barvy a je zvýrazněn efekt lesku. Lahůdkou v tomto sortimentu jsou folie Easy’op a Mega’pack. První z nich je potištěná smrštitelná fólie v provedení easy to open (snadné otevření). Perforace na označeném místě multipacku usnadňuje zákazníkovi snadné porušení fólie. Mega’pack je fólie speciálně vyvinutá pro velké formáty multipacků (až 24 x 33 ml plechovky bez podkladového kartonu). Asi nejprodávanější fólie od této společnosti je Ultra’ClearTM, vysoká prodejnost je dána brilantním leskem a čirým provedením materiálu. Za zmínku stojí i velmi tuhá fólie Rigi’ClearTM umožňující použití na velmi rychlých strojích a podstatné snížení tloušťky fólie.
K významným českým výrobcům fólií z polyetylenu (LDPE, HDPE, MDPE, LLDPE) s dlouholetou tradicí v obalovém průmyslu patří i společnost společnosti FOL-Obal, s. r. o.
Z celosvětového hlediska opravdu širokou nabídku multipackových balení prezentuje např. společnost OYSTAR Holding GmbH. Ke špičkovým výrobcům polymerů na tento typ fólií se řadí společnost Exxon Mobil Chemical.
Jana Žižková