logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...
  • Inspirace z Holandska: Výrobce kol Vanmoof expeduje kola v krabicích od TV V dnešním příspěvku...
  • Biopekárna Zemanka letos redesignovala a znovu získala ocenění GREEN BRANDS Český výrobce...
  • Pivní trh vyhlíží obalové novinky Říká se, že čeští konzumenti piva jsou konzervativní. Ať už...
  • Prazdroj bude nově v Česku distribuovat italská piva Peroni Nastro Azzurro Italské pivo Peroni...

SB 3/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Jak odnést multipack

1. května 2010
Nezařazené 0
796
SB 3/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Jak odnést multipack

Shon, stres a stále větší nedostatek času jsou hlavními faktory, proč již před pár lety získaly multipacky u spotřebitelů takovou popularitu. Výhodná balení po více kusech plechovek, skleněných či PET láhví nebo dokonce nápojových kartonů šetří především čas dalšího nákupu. Multipacky, ať už jsou z flexibilních fólií, z lepenky či pevných plastů, je třeba nejen koupit, ale také odnést. Právě nenápadné rukojeti zvyšují či naopak snižují komfort celého typu balení.

Jak plastové, tak i lepenkové multipacky mají různé varianty z hlediska použité odnosné rukojeti. Krajní a nejméně elegantní možností je, že rukojeť zcela chybí. Druhou krajní možností je koncepčně nový typ řešení, kde naopak chybí samotný multipack, tedy přebal, a rukojeť slouží nejen jako odnosný prvek, ale i jako prvek konstrukční, tedy vytváří celé skupinové balení. Soudě podle vzrůstajícího počtu výrobců, kteří se tímto řešením zabývají, se v budoucnosti budeme i zde v Česku s touto variantou setkávat zřejmě častěji.

Inovace v konstrukci rukojetí u přepravek
Přepravky jsou na světových trzích v podobě vstřikovaných plastových obalů většinou s pevnou vnitřní fixací již téměř půl století. Za tuto dobu se mnohé změnilo nejen v jejich konstrukci a výrobních technologií, ale i vzhledu. Vedle zlepšování užitných vlastností v konstrukci a výrobě přepravek pokračuje i trend umocnění především propagačně- prodejní funkce.
Dnešní přepravky tedy nejsou pouze funkční, ale musí splňovat i estetická kritéria. Těch lze dosáhnout především přímým potiskem či dnes častějším etiketováním (samolepicí či IML etikety). Výhodou přepravky je její možnost opakovaného použití a ve srovnání s lepenkovým multipackem i mnohem delší životnost. Boj o usnadnění manipulace se pochopitelně nevyhnul ani přepravce. Spoustu zajímavých řešení z hlediska odnosných rukojetí nabízí např. firma Schoeller Arca Systems. V této (ale nejen v této) oblasti společnost neustále přináší nová inovativní řešení. Držadla či rukojeti přepravek jsou neustále zlepšovány, v současnosti jsou často přidávána středová držadla, byly vyvinuty malé a dělitelné přepravky apod.
Ať už je držadlo lamelové, dutinové (airmould) nebo změkčené (soft touch), všechna tato technická řešení umožňují navrhnout dostatečný prostor pro uchopení. Díky svým zaobleným tvarům a použitým materiálům jsou držadla pohodlná pro přenášení i odnos. Středové rukojeti umístěné ve směru podélné osy přepravky jsou dalším usnadněním manipulace.
Rukojeti jsou významným konstrukčním prvkem u dělitelných přepravek, které jimi lze snadno rozdělit a pohodlně odnést. U typu přepravky Handy jsou dvě části přepravky odděleny vytažením dvou středních rukojetí. Dvě poloviny přepravky Splitbox jsou odděleny vysunutím dvou držadel, která jsou složena na vrchní hraně přepravky, směrem nahoru.

Rozdílné rukojeti pro nevratné multipacky
Lepenka nemá z hlediska životnosti tak optimální vlastnosti jako plast, přesto se lepenkový multipack stal komerčně velmi úspěšným obalem. Využil svých tří hlavních předností – nízké hmotnosti, dobré potiskovatelnosti a pohodlnosti spotřebitele. Tak jako nás poněkud „obtěžují“ vratné láhve, stejně některé spotřebitele obtěžují i vratné přepravky.
Multipacky patří obvykle mezi skládatelné obaly z vlnité lepenky. Mohou být pouze skládatelné, častěji jsou však vícebodově lepené. Potisk lze na vlnitou lepenku realizovat přímo, tedy především vícebarevným flexotiskem. Náročnější potisk se realizuje obvykle ofsetem. Ofsetem se nepotiskuje přímo, ale na arch (obvykle typ GD2 lepenek na bázi kraftu). Potištěný arch je buď nakašírován na vlnu (např. na strojích Asitrade), či u nižších gramáží je jím již vícevrstvá lepenka polepena.
Výrobou multipacků se zabývají téměř všichni význační producenti vlnité lepenky. V posledních letech výrazově zaujaly multipacky především od společnosti Smurfit Kappa, SCA Packaging, THIMM Obaly a dalších. Nezaujme u nich pouze brilantní potisk či excelentní konstrukce, ale i kvalitní řešení odnosné rukojeti. U multipacku lze rukojeť řešit třemi způsoby – konstrukčním prvkem ve spojení s odtrhávací perforací, vlepením pásky či plastovým držákem, který může být jednodílný či vícedílný (zpravidla bývá dvoudílný).
Ačkoli u flexibilních multipacků existují i varianty bez odnosné rukojeti, spotřebitel i zde upřednostňuje určitý komfort, tedy variantu s rukojetí. Integrovanou rukojeť tvoří v tomto případě obvykle adhezivní páska. Tato páska může být z papíru či plastu (nejčastěji PE, PP). Obě materiálové varianty mohou být s potiskem či nepotištěné. K předním dodavatelům těchto pásek patří společnost ALIMAC S. r. l. Tato společnost patří ve svém sortimentu k lídrům na světovém trhu již dvacet let. Nabízené pásky jsou odlišné svým materiálem, pevností, šířkou, potiskem, podložkovým materiálem i možností aplikace. Potisk je obvykle realizován až šestibarevným flexotiskem. Vedle flexibilních plastových multipacků jsou pásky využívány i u multipacků z lepenky. Příkladem může být adhezivní odtrhávací páska C 301 na střední a menší obsahy multipacků z vlnité lepenky. K žádaným patří i polypropylenové pásky PP 102, které jsou díky svým technickým parametrům vhodné především na flexibilní nápojové multipacky. Tyto pásky o tloušťce 120 μm se dodávají jako zabarvené či potištěné. Komfort pro spotřebitele je dán celkovou charakteristikou pásky. Páska má větší tloušťku, protože její spodní vrstva je tvořena PP pěnovým nánosem. Při manipulaci tedy nehrozí, že se spotřebiteli zkroutí či se bude nepříjemně zařezávat do ruky.

Když rukojeť nahrazuje konstrukci multipacku
Rukojeti ze silnějších fólií, pevné plastové rukojeti vyrobené na vstřikolisech či lepenková konstrukce v podobě držáku na více láhví – tudy se zřejmě bude vyvíjet jeden z hlavních trendů ve skupinovém balení nápojů. Ještě před pár lety však výrobci ten- to sortiment prezentovali spíše omezeně. K průkopníkům zcela jistě patří firma Pak-Tech Handles, která se zabývá převážně sortimentem vstřikovaných plastových držáků na skupinové balení, včetně aplikátorů. Držáky jsou určeny nejen na láhve, ale i nápojové plechovky. Stále častěji se objevují na trhu i držáky na PET láhve firmy Gri-packs, která má svůj systém konstrukčně i výrobně patentovaný. Obdobné řešení, ale tentokrát na nápojové plechovky, nabízela i společnost Mypak Systems. Tento typ držadel z PE či PP je určen pro skupinová balení dvou, čtyř, šesti nebo osmi plechovek o objemech 250, 330, 500, 1000 ml i více. Lahvové držáky (rošty) dodává již zmiňovaná firma Schoeller Arca Systems. Lahvový rošt Bottle Carrier™ pro nevratné i vratné obaly je inovační řešení, které usnadňuje manipulaci s lahvemi, minimalizuje velikost obalu a garantuje optimální pre
zentaci produktu. Lahvový rošt je vhodný pro přepravu čtyř až osmi lahví s obsahem od 0,33 do 2,0 litru. Rošt musí být přizpůsoben průměru lahví anebo počtu lahví, které mají být přepravovány. Při plně- nebo poloautomatizovaném procesu plnění jsou láhve sevřeny do roštu. A dále je obal ovinut ve spodní části úzkou páskou, která láhev přidrží na žádaném místě. Další variantou může být použití plastové fólie o šířce až 190 mm, na tu lze rovněž natisknout další, doplňující informace o produktu. Rotačním systémem je zajištěna správná orientace lahví s etiketami. Držadlo přepravky opatřené pružným závěsem zaručuje optimální manipulaci s balením v celém logistickém řetězci. Když je v dolní pozici, usnadňuje pružný úchyt skladování jednotlivých balení, je-li vytažen, nabízí dostatek prostoru pro pohodlné přenášení. Obdobná řešení, tedy „multipack bez multipacku“, kde rukojeť slouží i jako konstrukční prvek skupinového balení, nabízejí i výrobci kartonáží. Jedná se o „multipacky“ v podobě lepených skládačkových přířezů, které se pouze nasazují na hrdla láhví ložených v plastových přepravkách. Pro odlišení od klasických multipacků se začíná zde upřednostňovat pojem bottlepack.
Na balení do multipacků i bottlepacků nabízí vlastní balicí linky např. firma Schubert TLM Packaging Machina. Linka od této společnosti je plně automatizovaná, obsahuje dva moduly. V prvním dochází k sestavení skupiny lahví podle požadavků objednavatele (to je zajištěno čtyřmi roboty TLM F44), v další části pak probíhá vlastní balicí proces lahví do multipacků (opět TLM F44). Obdobně inovativně zajímavá řešení nabízí i společnost Wanfried-Druck Kalden GmbH. K výrazným, ale přitom k poměrně jednoduchým konstrukcím, které jsou vysoce funkční a zároveň z hlediska vizuálního vjemu líbivé a dobře zapamatovatelné, patří systémy EURO-Clip či Euro- Träger.

Jana Žižková

Box:
Skupinové balení je když…

Průkopníky skupinového balení v ČR byli především konzumenti piva. Kdo by neznal v historii i současnosti oblíbené vratné přepravky, lidově nazývané basy na pivo! Po sametové revoluci se i u nás rozšířilo pití nealko nápojů v PET láhvích. Dnes mají většinou větší objem (u tohoto sortimentu je nejvíce využívaná varianta 1,5 a 2,0 litru) než pivní skleněná láhev (nejčastěji 0,5 litru). PET lahev je svým materiálem i tvarem přímo předurčena na balení do smrštitelných fólií, které plnohodnotně splňují úlohu multipacku, a přitom je jejich hmotnost zanedbatelná. Se snižováním hmotnosti nezaváhali ostatně ani plniči piva do skleněných láhví či PET. Poprvé byly rukojeti z plastu pro skupinová balení v nápojovém průmyslu představeny již před téměř 20 lety. Jednalo se o známou rukojeť pro skupinové balení mléka TwinPak, kterou vytvořil již v roce 1992 Jim Borg. Tato rukojeť byla původně koncipovaná pouze na odnos vždy dvou naplněných obalů. Od té doby však nároky trhu i spotřebitelů rostly.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required