
Obaly pro maloobchod – téma, se kterým se Svět balení čas od času obrací na zástupce obchodních řetězců působících na českém trhu. Tentokrát jsme se zaměřili v souladu s hlavním tématem tohoto čísla na obaly nápojů a tekutin prodávaných pod privátními značkami. Kromě společnosti Ahold, která se vyjádřila poněkud obšírněji, jsme oslovili další řetězce, které působí v České republice. Jejich odpovědi však byly velmi zdrženlivé a od některých, jako např. Billa či Lidl, jsme se odpovědi ani žádné jiné reakce nedočkali.
„Na otázky, které jsme od vás obdrželi, nejsme schopni odpovědět, spadají do kompetence společností, které se zabývají výrobou obalové techniky,“ napsala nám například mluvčí řetězce Makro Romana Nýdrle, a podobně se vyjádřila i její kolegyně ze společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. Mluvčí britského řetězce v naší republice pouze prozradila, že mléko – včetně jeho obalu, v tomto případě tedy kartonu – jim dodává firma Olma, ani od té se však Svět balení odpovědi nedočkal. Na internetových stránkách mlékárny se lze jen dočíst, že veškeré obaly nakupuje od šesti výrobců, mezi kterými je například Elopak nebo Tetra Pak.
Jen o trochu méně stručný byl mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl. „Obaly vlastních značek jsou takové, které se pro daný výrobek standardně používají, tedy co nejvíce jej chrání a poskytují zákazníkům co nejvyšší komfort i užitnou hodnotu (skladování, otevírání, informace na obalu, design atd.),“ napsal nám ve velmi všeobecné rovině.
Jména firem, které tyto obaly výrobcům privátních značek pro řetězec Kaufland dodávají (nebo alespoň jejich počet a zda pocházejí i ze zahraničí), pak mluvčí odmítl sdělit s tím, že jde o „interní informaci“.
Podobně skoupá na slovo byla i společnost Spar. Na dotaz, z jakých materiálů jsou vyráběny obaly nápojů (a všeobecně tekutin), které prodává pod privátními značkami, odpověděl její marketingový ředitel Petr Jindra, že „využívány jsou všechny druhy, záleží na obsahu tekutiny“ a že „jejich dodavatel je zároveň i výrobcem příslušného obalu“, přičemž tito výrobci jsou „jak tuzemští, tak zahraniční“.
Poněkud konkrétnější byl mluvčí Penny Market David Kolář, podle něhož na obaly nápojů – a tekutin vůbec – prodávaných pod jejich privátními značkami používá řetězec jak plast (vody, sirupy atd.), tak sklo (například pivo) nebo papír v kombinaci s dalšími materiály čili kartony od firem Tetra Pak a Elopak (mléko a džusy). Pokud se týče ostatních výrobců takovýchto obalů kromě dvou výše jmenovaných, jedná se podle Koláře prostě o „dodavatele našich dodavatelů“, kteří jsou přitom jak tuzemští, tak zahraniční.
Také Penny Market, podobně jako společnost Ahold, se na obalu nějakého nápoje či prostě tekutiny privátní značky podílí jen přípravou designu. „Jde o grafiku konkrétních etiket, sleevů a podobně,“ vysvětluje mluvčí.
Ani David Kolář, tak jako představitelé ostatních maloobchodních řetězců, na které se Svět balení v souvislosti s obaly tekutin privátních značek obrátil, nebyl ochoten sdělit, jaký podíl celkové ceny takového výrobku připadá na jeho obal. „Tento údaj považujeme za interní,“ řekl.
Konečně na dotaz, s jakým problémem se v této oblasti Penny Market potýká, jeho mluvčí přiznal, že tím největším je nižší úroveň příslušných obalů od českých dodavatelů, než je tomu u těch ze zahraničí. „Pokud pak ti tuzemští nabídnou srovnatelný standard, nejsme ochotni přistoupit na požadovanou cenovou úroveň,“ dodal.
„Jediným naším požadavkem je, aby obal nebyl z PVC,“
uvedla corporate brands manager maloobchodního řetězce Ahold Magdalena Čaňová, které jsme se zeptali:
Svět balení: Z jakých materiálů jsou obaly nápojů a tekutin prodávaných pod privátní značkou vašeho řetězce vyráběny?
Magdalena Čaňová: Dá se říci, že převážně z plastu, zejména pokud se týče nápojů. Mléko, džusy a také pitíčka pro děti jsou samozřejmě v kartonech, ale čistě jen papír, bez hliníkových fólií, dejme tomu v podobě různých krabiček, nepoužíváme. Minimálně je pak zastoupeno sklo, v podstatě jde pouze o olej, který prodáváme pod naší privátní značkou Albert Quality, protože kečup asi vysloveně tekutinou není, že…
SB: Můžete prozradit jména firem (nebo případně alespoň jejich počet, a zda jsou i ze zahraničí), které tyto obaly dodávají?
M. Č.: To bohužel nemohu, ne že bych nesměla, ale já to prostě nevím. Obaly si zajišťují sami výrobci dodávaných tekutin. My – tedy společnost Ahold – máme v podstatě jen jeden stálý požadavek, a to, aby obal nebyl z PVC, protože s touto látkou jsou, jak známo, spojovány určité zdravotní problémy. Je ovšem pravda, že na základě technických parametrů dodaných příslušným výrobcem si sami připravujeme design těchto obalů, i když výraz „sami“ je možná nepřesný, zadáváme to vždy reklamní agentuře, kterou vybíráme v tendrech.
SB: Takže nemůžete ani říci, přibližně kolik procent z ceny, kterou za takový výrobek vaše společnost dodavatelům zaplatí, připadá v průměru na jeho obal?
M. Č.: Ne, takovou informací nedisponuji. My poptáváme a následně hradíme celý výrobek, tedy včetně jeho obalu.
SB: Potýkáte se, pokud jde o obaly tekutin, které prodáváte pod privátními značkami, s nějakým problémem?
M. Č.: S problémem asi ne, ale neustále se prostě snažíme zlepšit vzhled těchto obalů, i když nesouhlasím s názorem, že jsou v něčem horší než ostatní obaly.
Lubomír Sedlák