Vlivem sílícího konkurenčního prostředí maloobchodního trhu mění výrobci nápojů dlouhodobě jak velikost, tak i tvar, materiál a grafický design nápojových obalů, ať už se jedná o lahve, plechovky či krabice. A protože si spotřebitel stále častěji žádá pohodlný nákup většího množství nápojových jednotek najednou, jsou pro výrobce horkým tématem poslední doby nápojové multipacky.
Jedná se nejen o ty lepenkové, které mají svoji pevnou pozici zejména u výrobců piva, ale i o multipacky ze smrštitelných fólií. Právě ony prodělávají aktuální změny vzhledu a stávají se dalším nosičem reklamních a marketingových informací. Dá se říci, že odstartoval boom potištěných fólií u flexibilních multipacků. Po první změně, která přinesla nahrazení matné fólie čirou, nastoupil velmi razantně potisk smršťovací fólie. Plocha pro přilákání pozornosti zákazníka se ve srovnání s etiketou mnohokrát zvětšila a „válka barev“ se tak přenesla z regálů na palety. Výrobci nápojů jsou nuceni reagovat na rostoucí tlak konkurence i v původně marginálním skupinovém balení. „Změnilo se jak materiálové složení, tak i způsob výroby fólií a způsob jejich potisku,“ uvádí autor, jehož příspěvek v hlavním tématu tohoto vydání je podložen praktickým zázemím mateřské výrobní společnosti. Tloušťku smršťovacích fólií pro balení nápojů a tím i celkovou hmotnost na zabalení stejného množství lahví se velice rychle podařilo snížit o více než polovinu při zachování či zlepšení potřebných fyzikálních vlastností. Současně se však staly dražším materiálem, jehož recyklace je odlišná od dříve běžně používaného nízkohustotního polyetylenu.
A jsme u likvidace a ekologie. Průzkum Evropské federace výrobců obalového skla zaměřený na vnímání obalů spotřebiteli ukázal, že dvě třetiny spotřebitelů berou při nákupu výrobků v úvahu ekologičnost obalového materiálu. Celkem 74 % spotřebitelů by téměř ve všech kategoriích potravin a nápojů dalo přednost produktům ve skle. Mohou však mít problémy. Těžko poznají, z čeho vlastně lákavě potištěný obal v obchodním regálu je. Sleeve etikety stále častěji pokrývají celou láhev, sklenici i kelímek…
Ladislava Caisová