V roce 2008 vzrostl v Evropě podíl recyklovaného skla z domácností na rekordních 64 %. Tento fakt odráží nejen zvyšující se povědomí spotřebitelů o vlivu recyklování na životní prostředí, ale i pokračující snahu jednotlivých evropských vlád nadále zlepšovat sběr skla a recyklační programy. Potvrzují to nejnovější údaje Evropské federace výrobců obalového skla (FEVE). Česká republika patří k zemím s nejvyšším meziročním nárůstem recyklace.
Generální tajemnice FEVE Addeline Farrelly k tomu uvedla: „Tato čísla jasně dokazují pozitivní trend, neboť za poslední rok dosáhla celá řada evropských zemí díky spolupráci občanů ambiciózního cíle 60procentního podílu sběrového obalového skla, který stanovuje evropská směrnice o obalech a obalovém odpadu.“
V roce 2008 bylo v Evropě do kontejnerů na sklo uloženo odhadem 25,5 miliardy skleněných lahví, což odpovídá 11 474 000 tunám skla ve srovnání s 10 972 000 tunami v roce 2007. Zemím, které jsou v oblasti recyklace tradičně na špičce, např. Švýcarsko (kde se recykluje 95 % skla) a Švédsko (94 %), se podařilo udržet se v čele tabulky. Mezi státy s největším meziročním nárůstem se vedle Itálie (nárůst z 60 % na 72 %) a Finska (z 61 % na 80 %) zařadila i Česká republika. Podíl recyklovaného skla z domácností zde meziročně vzrostl z 50 % v roce 2007 na 62 % v roce 2008. Podle údajů českého Ministerstva životního prostředí je sklo dokonce druhou nejvíce recyklovanou komoditou v ČR, hned za papírem a lepenkou.
Friends of Glass
„Využití recyklovaného skla (střepů) ve výrobě nových skleněných obalů šetří suroviny i energii, neboť k roztavení střepů je potřeba o 25 % méně energie než k roztavení nových surovin. Jednoduchým postupem lze skleněnou láhev opakovaně recyklovat na nový skleněný obal, aniž by se změnila jeho kvalita. Na rozdíl od ostatních materiálů se v novém výrobním cyklu skutečně recykluje velmi vysoký podíl sběrného skla, a sklo je tak možné recyklovat stále znovu a znovu,“ říká Pavel Wurzel, ředitel O-I Sales and Distribution Czech Republic.
Nové údaje o recyklování nabízejí celkově pozitivní obrázek, kdy za posledních deset let klesl v Evropě objem skleněného odpadu o 26 %, přestože spotřeba skla vzrostla o 8 %. Kromě narůstajícího objemu recyklovaného skla z domácností si spotřebitelé stále více uvědomují také potřebu udržitelných obalů, a proto mnohem častěji volí sklo jako ekologickou odpověď na své potřeby.
Loňský průzkum FEVE, zaměřený na vnímání obalů spotřebiteli, ukázal, že dvě třetiny spotřebitelů berou při nákupu výrobků v úvahu ekologičnost obalového materiálu a 74 % spotřebitelů by téměř ve všech kategoriích potravin a nápojů dalo přednost produktům ve skle. Podle spotřebitelů je sklo nejlepší materiál z pohledu uchování chuti a je nezávadné jak pro spotřebitele, tak životní prostředí.
Tato přirozená volba je podporována prostřednictvím celoevropského hnutí na vytvoření povědomí o základních hodnotách skla. Cílem letošního, již druhého ročníku kampaně Friends of Glass je podpora šíření informací o výhodách skleněných obalů v rodině a mezi dalšími sociálními kontakty. Díky on-line platformě (www.friendsofglass.com) kampaň dosáhla významných výsledků, neboť např. ironický animovaný film Hank, zpívající lahev zaznamenal na YouTube již půl milionu zhlédnutí.
Ladislava Caisová
(s použitím, materiálů O-I)