logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 2/2010 VELETRHY: Konstrukční obalový design nelze tak snadno ukrást…

1. března 2010
Nezařazené 0
711
SB 2/2010 VELETRHY: Konstrukční obalový design nelze tak snadno ukrást…

V rámci doprovodného programu brněnského veletrhu Embax uspořádala agentura CzechTrade seminář Konstrukční design a branding, věnovaný otázce, jak učinit z designu obalu ikonu samotného výrobku. Několik desítek účastníků zcela zaplnilo jeden z konferenčních sálů pavilonu P.

Obaly individuální a malonákladové představil obalový designér Jan Činčera ze stejnojmenného studia, obaly výrobků pro masovou spotřebu poté Vedrana Ajdin, ředitelka studia Flex/Cocoon, a Christien van Yzendoorn, nizozemská designérka dnes působící v Londýně, dříve v Praze jako spoluzakladatelka Cocoonu a kreativní ředitelka reklamní agentury BBDO.

Konstrukce je víc než grafika
Jan Činčera se soustředil zejména na obaly potravin a nápojů. Obal je podle něj souhrou tří složek – tvaru, materiálu a grafiky – a tvarový potenciál není často dostatečně využit. „Hranatý obal má své limity, například na něm správně nefunguje posloupnost informací,“ řekl. Grafici také často zapomínají na vnitřní stranu obalu, a ten proto po otevření působí levně a barevně nezajímavě. Pracovat lze s každou částí obalu, například klopu standardně zastrčenou uvnitř obalu lze na vnější straně zakomponovat do výtvarného řešení – konstrukce zaujme víc než grafika. Jan Činčera se při tvorbě obalů často inspiruje architekturou a spolupracuje s firmou Special Paper, která dováží zejména anglické speciální papíry. Představil desítky dárkových obalů s využitím nových materiálů a náročným zpracováním, ale i jednoduché obaly jen s nápaditou konstrukcí. Některé vzorky si mohli účastníci osahat in natura, třeba obal na šampaňské využitelný po otevření jako nádoba na led.

Obal rozšiřuje příležitosti
Podle Vedrany Ajdin se výrobce musí na obal dívat očima spotřebitele a před konstrukcí zjistit hranice výrobních možností. Praktický obal usnadňuje transport, uchování, dávkování i konzumaci, po které může dále sloužit jako dóza na potraviny, váza nebo květináč (obal od medu). Obal může rovněž rozšířit příležitosti ke konzumaci – např. hrozny balené v plastovém pohárku, který se dá v autě vložit do místa určeného pro nápoje. Obal by měl zákazníka nutit ke zkoumání, z čeho je a proč je udělán právě takto. Ikonami značky se staly například lahve Coca-Coly (z roku 1915, kdy designér nemohl nalézt obrázek ořechu koky, a použil proto kakaový bob), vodky Absolut či Becherovky.
V Cocoonu vzniká návrh obalu ve spolupráci mezi týmy designérů a zástupců zadavatele v průběhu tzv. Design game, tedy formou speciální společenské hry.

Inovuj nebo zemři!
Christien van Yzendoorn nazvala své vystoupení „Inovuj nebo zemři!“. Nejlepší obaly jsou podle ní takové, které svými materiály a konstrukcí přímo souvisejí s produktem a souzní s jeho filozofií – jsou výsledkem celostního myšlení o značce („holistic brand thinking“).
Základem úspěchu limonád Orangina je například láhev, která svým tvarem a povrchem připomíná pomeranč. Nové lahve na likéry Bols jsou inspirované žonglovacími kužely. Díky povrchovým vroubkům nekloužou z ruky a lépe se uplatní při barmanských show. Firma Lego zase přišla s obalem, kterým prosvítá část složené hračky, takže dává dětem kreativní impulz. Heinz v roce 1869 jako vůbec první na světě použil na obal sklo a ukázal tak, jak produkt vypadá. Tvar sklenic Heinz se stal ikonou kečupu, přesto firma přišla i s plastovým obalem s otevíráním dole, aby kečup snadněji vytékal.
Obal musí ale především plnit praktické funkce, což zcela neplní například jinak výborný nápad ruského obalu na sójové mléko ve tvaru vemene. Tyto nepraktické vtípky označuje Christien jako „gimmick“. Příkladem vtipného a zároveň praktického řešení je obal na žárovky tvarovaný jako tradiční obaly na vejce. Důvodem, proč v inovacích obalů preferovat konstrukci, je mj. to, že strukturální design nelze ukrást tak snadno jako grafický.

Miroslav Dočkal

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required