
uvedl po skončení letošního veletrhu jeho manažer
Na základě požadavků firem vyrábějících obaly, ale zejména odborných návštěvníků komplexu potravinářských veletrhů SALIMA, MBK, INTECO a VINEX byl novinkou toho letošního návrat k souběžnému konání veletrhu Embax a přechod k jeho dvouleté periodicitě v sudých letech. O reakci účastníků veletrhu jsme hovořili s Pavlem Dvořákem, manažerem veletrhu Embax 2010.
Svět balení: Statistika nedávno skončeného veletrhu uvádí: počet vystavovatelů 159 (91 ČR, 68 ze zahraničí z 15 zemí), obsazená výstavní plocha 2924 m² + 600 m² zvláštní předváděcí plocha, doprovodný program. Vzhledem k tomu, že minulý Embax se konal spolu s tiskařským veletrhem v květnu 2009, to není špatná bilance. Jak hodnotili nový koncept a průběh letošního veletrhu jeho účastníci?
Pavel Dvořák: Tuto změnu si pochvalovaly firmy především z řad obalářů zaměřených na potravinářský průmysl. Nicméně musíme přiznat určitou rezervu v informovanosti a propagaci této novinky směrem k potenciálním vystavovatelům. Cílenější komunikace bude i jedním z cílů pro přípravu dalšího ročníku na jaře v roce 2012.
SB: Co bylo hlavním „tahákem“ při náboru vystavovatelů na veletrh, který se opakoval za necelého tři čtvrtě roku?
P. D.: Výraznou podporou účasti firem bylo 15% cenové zvýhodnění pronájmu výstavní plochy vystavovatelům z veletrhů SALIMA 2008 a EmbaxPrint 2009. Navíc v případě přihlášení v termínu mohly firmy uspořit až třetinu nákladů za plochu oproti rokům 2008/2009, což využilo téměř 70 % firem. Velkým pomocníkem pro firmy přihlašující se dva až tři měsíce před veletrhem a naším úspěchem byl produkt START balíček. Dá se charakterizovat slovy „vše v jednom“ nebo „na veletrh jedním podpisem“ (registrační poplatek, plocha, výstavba, služby, propagace). Cílem bylo maximální snížení náročnosti přípravy na veletrh při současném cenovém zvýhodnění. Méně starostí, úspora času a nákladů – to bylo vyjádření pozitivních reakcí některých vystavovatelů především z řad zahraničních účastníků a nových vystavovatelů na START balíček.
A že bylo cítit oživení zájmu o účast na letošním Embaxu, potvrdil i 15% nárůst obsazené výstavní plochy!
SB: Zdá se, že největší aktivní atrakcí nejen veletrhu Embax, ale celého komplexu SALIMA byla každodenní komentovaná prezentace „balení naživo“. Moje dosavadní zkušenosti ze zahraničních veletrhů s jakoukoli aktivní simulací skutečných procesů jsou jenom pozitivní. Vždycky se těší velkému zájmu návštěvníků. Pokud jsem si stačila všimnout, v Brně to bylo podobné.
P. D.: Novinka s názvem Packaging Live zabrala 450 m² výstavní plochy obalového pavilonu F, kde se nacházela kompletní balicí linka. Na začátku jste vhodili balený produkt, v našem případě bonbony Lipo, na konci se objevila ovinutá paleta s naskládanými krabicemi plnými balíčků Lipa a s RFID čipem pro monitoring pohybu palety.
Technologie poskytli přední čeští obaloví dodavatelé a výrobci. Ukázka balicí linky v chodu probíhala čtyřikrát denně i s doprovodným komentářem a sérií seminářů. Zájem o účast v projektu byl veliký, i když se jednalo o pilotní projekt. Nyní po skončení můžeme říci, že projekt byl velice úspěšný jak z hlediska zúčastněných partnerů, tak hlavně z hlediska hodnocení odborných návštěvníků. Hlavním přínosem pro zúčastněné firmy, kterých bylo tentokrát osm, byla ukázka jejich technologií v kompaktním funkčním celku a díky tomu i lepší vizualizace a propagace produktů pro potenciálního klienta. Doplňkem byla výrazná komunikační podpora celého projektu i všech zúčastněných partnerů.
SB: Bylo by logické zařazovat ukázky simulace výrobních procesů i do dalších ročníků odborných veletrhů a podpořit tak další oživení zájmu o účast u vystavovatelů i návštěvníků. Co tedy plánuje konkrétně?
P. D.: Úspěšnost projektu potvrdila nový trend, který je třeba do budoucnosti u odborných veletrhů respektovat a zajistit tak přidanou hodnotu pro vystavovatele. Lze ho vyjádřit jednoduchou rovnicí, která obsahuje vše: vystavovatel = samostatná výstavní plocha + účast na aktivním doprovodném programu se zapojením strojů a technologií v kooperaci s ostatními vystavovateli vč. konkurentů + výrazná extra mediální podpora.
Na Embaxu 2012 zvažujeme realizaci dvou balicích linek, každé v jiném pavilonu, s účastí stávajících i nových partnerů. Již nyní je obrovský zájem mezi vystavovateli (více informací najdete na www.packaginglive.cz).
Hlouběji „pod kůži“ se odborným návštěvníkům i vystavovatelům musí také dostat informace, že EMBAX, mezinárodní veletrh obalů a obalových technologií, je určen všem odvětvím průmyslové výroby. Tedy nejen potravinářům, i když právě oni odebírají až 70 % obalové produkce.
SB: Děkuji za poskytnuté zhodnocení.
Ladislava Caisová
Box:
Pavel Dvořák
vystudoval VUT Fakultu strojní a podnikatelskou, šest let působil v obchodním oddělení Eurotelu Praha. Poslední čtyři roky pracuje ve společnosti Veletrhy Brno jako projektový manažer.