
Konzolový (stromečkový, krákorcový) regál je vždy vyráběn na míru pro konkrétní řešení skladu. Slouží k ukládání dlouhých předmětů – např. tyčového materiálu, desek a prken a dalších břemen, která není možné uložit v paletovém regálu. Pokud jeden rozměr předmětu nebo manipulační jednotky výrazně převyšuje běžný standardní rozměr pro ukládání do paletového regálu, je vhodný právě konzolový regál.
Ukládání dlouhých břemen pochopitelně odpovídá konstrukce konzolového regálu. Základní prvky představují stojiny (sloupy) a konzoly, jejichž uspořádání musí být přizpůsobeno rozměrům, hmotnosti a charakteru (průhyb) ukládané manipulační jednotky. Ta se zakládá na určitý počet konzol tak, aby nedošlo k prohnutí zboží. Rozestupy stojin mohou být různé – např. od půl metru až po dva metry. Záleží na hmotnosti břemene a na počtu úrovní nad sebou.
Konzolový regál je vhodný i pro drobnější materiál
„Konzolový regál je možné rovněž využít v případech, když zákazník předem nezná délku zakládaného zboží. Např. zboží na paletách o různých, ne zcela běžných rozměrech. Na konzoly totiž můžete umístit dřevotřískovou desku nebo rošt a na ně pak palety se zbožím. Zákazník by si ale měl uvědomit, že metr konzolového regálu je dražší nežli metr regálu paletového,“ upozorňuje Petr Jirůtka, regional vice president společnosti DEXION.
Konzolové regály se často používají ke skladování materiálu směřujícího na výrobní linku. Např. společnost SSI SCHÄFER ve svém výrobním závodě v těchto regálech skladuje plechy a profily určené k výrobě regálových systémů. Konzolový regál je obsluhován robotem, který předává materiál na výrobní linku k dalšímu zpracování. Pokud se konzolový regál používá ve výrobě, bývá většinou umístěn u vstupu do haly, kde výrobní proces obvykle začíná. Zakládání do regálu je zde možné například čelními vysokozdvižnými vozíky.
„Konzolový regál se zpravidla používá ke skladování břemen, jež svými rozměry přesahují europaletu,“ uvádí Karel Laube, ředitel společnosti SSI SCHÄFER, a upozorňuje na univerzálnost konzolového regálu, v němž je možné skladovat rovněž drobnější materiál.
„Pro skladování menších manipulačních jednotek je však nutné regál vybavit rošty nebo dřevotřískovými deskami. V tomto případě bych doporučil využít především kovové rošty, na nichž se hmotnosti břemene rozloží.“
Upínací klemy mohou být v libovolné výšce
Konzoly a stojiny se nejčastěji vyrábějí z válcovaných profilů. Typickým příkladem je IPE materiál, z něhož se vyrábí sloup i konzola. Konzoly jsou ke sloupu připojeny pomocí šroubovaného spoje. Dvěma nebo čtyřmi šrouby na každou konzolu – záleží na konstrukci regálu a na nosnosti zboží.
Dodavatelé regálů doporučují používat zarážky (vysouvací nebo umístěné na pevno), které slouží jako pojistka v případě, že by došlo k odvalení např. trubek. Bezpečnostním řešením může být také šikmý sklon konzol. Petr Jirůtka podotýká, že spád zpravidla dosahuje 1 – 2 %, ale podle potřeby může být větší. Zákazník by však měl vědět, že sklon ovlivňuje výšku regálu.
Konzoly je možné z hlediska výšky přestavovat podle potřeb zákazníka. Např. společnost Jungheinrich nabízí řešení pomocí tzv. upínacích klemů, které je možné nastavit v libovolné výšce.
„Využití tohoto řešení umožňuje uspořit místo ve skladu. Není totiž nutné dodržovat deseticentimetrový rastr na sloupu pro umístění konzoly. Rozestupy konzol mohou být nastaveny přesně podle výšky manipulační jednotky,“ uvádí Daniel Göllner, produktový manager společnosti Jungheinrich (ČR), a dodává, že konzolový regál umožňuje okamžitý přístup ke zboží. Pokud je umístěn na podvozku, může sloužit rovněž jako mobilní regálový systém. Mobilním řešením lze dosáhnout ještě větší úspory místa ve skladu. Vzniká pouze jedna centrální ulička vytvořená podle potřeby pro zaskladnění nebo vyskladnění z konkrétního regálu. Na výhody mobilního řešení konzolového regálu upozorňují všichni odborníci.
Manipulace je možná vozíky nebo také jeřábem
Při zakládání do konzolových regálů má zákazník dvě možnosti. První z nich představuje zakládání čelním vozíkem. Tento způsob je ovšem velice náročný na šířku pracovní uličky.
„Např. manipulace se šestimetrovými tyčemi vyžaduje pracovní uličku o minimální šířce šesti metů,“ tvrdí Petr Jirůtka a navrhuje lepší řešení – využití tzv. čtyřcestných vysokozdvižných vozíků. Zatáčení všemi koly jim umožňuje vjet do pracovní uličky bokem, takže šířka uličky nemusí přesahovat dva metry. Významným dodavatelem čtyřcestných vozíků u nás je např. společnost HUBTEX CZ, o níž píšeme na jiném místě této rubriky.
Čtyřcestný vozík má v nabídce rovněž Jungheinrich, který pro manipulaci ve skladech s konzolovými regály nabízí čtyřcestný vozík typu retrak, s označením ETV Q (nosnost 2 t a 2,5 t). Tento stroj dokáže zajet k regálu bokem s břemenem jakékoli délky. Pro založení břemene tímto způsobem stačí úzká pracovní ulička, což šetří místo ve skladu.
Karel Laube poukazuje na skutečnost, že konzolový regál je možné obsluhovat také jeřábem. Toto řešení se používá např. ve výrobních halách a je ekonomičtější než v případě využití čelního vysokozdvižného vozíku s nosností několika tun.
Konzolový regál se používá také na venkovní ploše
Konzolové regály mají využití nejen uvnitř skladu, ale také na venkovní ploše. Petr Kyncl ze společnosti PROMAN říká, že konstrukce konzolových regálů pro venkovní využití se od regálů pro kryté haly při výpočtu profilů nijak zvlášť neliší. Je však nutné brát v potaz vlivy vnějšího prostředí a profily venkovních regálů těmto vlivům přizpůsobit.
„Z hlediska povrchové úpravy se standardně používají odstíny RAL, podle přání zákazníka. Zejména pro venkovní použití bych doporučil povrchovou úpravu žárovým zinkováním,“ dodává Petr Kyncl.
Pokud jsou umístěny konzolové regály venku, mohou být zastřešeny. Rovněž existuje možnost opláštění a vybavení posuvnými či křídlovými vraty zajišťujícími bezpečné uložení zboží proti krádeži.
V případě realizace regálového systému na venkovní ploše doporučuje také Karel Laube povrchovou úpravu pozinkováním. Podle jeho názoru je však možný i druhý způsob – nástřik práškovými barvami, které jsou dnes natolik kvalitní, že zaručují dlouhodobé ošetření povrchu regálu určeného k venkovnímu využití.
Václav Podstawka
(autor je šéfredaktorem časopisu NEBEZPEČNÝ NÁKLAD)
Box 1:
Úspory skladové plochy
Čelní vozík nepředstavuje jediné řešení pro manipulaci ve skladech s konzolovými regály. Univerzálnějším řešením jsou čtyřcestné vozíky, které dokážou vjet
do pracovní uličky bokem. Jejich práci limituje pouze šířka vozíku a šířka manipulační jednotky. V těchto případech dochází k výrazné úspoře místa. Ještě větší úspory skladové plochy pak lze dosáhnout umístěním konzolových regálů na pojízdné podvozky. Pro manipulaci s břemenem pak postačí pouze jedna ulička, kterou obsluha vytvoří podle momentální potřeby.
Karel Laube, SSI SCHÄFER
Box 2:
Čtyřcestné vozíky šetří místo ve skladu
Společnost HUBTEX CZ nabízí speciální čtyřcestné vozíky, které jsou ideální k manipulaci s dlouhými břemeny. Zboží zpravidla přepraví z volné plochy do skladové haly čelní vozík, který pak díky možnosti otáčení všech čtyř kol zajíždí do uličky podélným směrem. V pracovní uličce se pohybuje volně, což je podmíněno půlmetrovou rezervou místa na každé straně vozíku. Druhou variantu představuje vozík čtyřcestný mechanicky vedený kolejnicovými profily nebo vedený pomocí indukčního vodiče zabudovaného v podlaze pracovní uličky. V těchto případech není nutná žádná rezerva. „Mechanickým nebo indukčním vedením vozíku je možné dosáhnout značné úspory místa ve skladu. Při plánování pracovní uličky musíte vzít v úvahu pouze šířku manipulační jednotky a šířku kabiny vozíku. Můžeme se dostat až na 70 procent využití objemu skladové haly,“ tvrdí Tomáš Mack, country manager společnosti HUBTEX. Volba mezi kolejnicovým a indukčním vedením vozíku je do značné míry závislá na obrátkovosti a na efektivitě práce ve skladu. Ve skladech s dlouhými pracovními uličkami, kde vozík může dosáhnout vysoké rychlosti, se indukční vedení zákazníkovi rozhodně vyplatí. Další výhodu představuje bezpečnější pohyb vedeného vozíku. Nosnost čtyřcestných vozíků dosahuje 1,5 až 30 t. Nejpoužívanějšími jsou čtyřcestné elektrické vozíky o nosnosti 4 – 5 t. Skladování dlouhých břemen často probíhá také na venkovních plochách. Pro tyto účely se používají čtyřcestné vozíky s dieselovým nebo plynovým pohonem. Vzhledem ke klimatickým podmínkám musí být dostatečně kryté a vybavené superelastickými koly, kterým nesmí překážet nerovný povrch nebo např. šotolina. „V případě využití induktivního vedení jsou pochopitelně superelastická kola nahrazena koly tvrdými, aby nemohlo dojít k odtržení od indukčního vedení,“ upozorňuje Tomáš Mack. Řidič čtyřcestného vozíku musí být flexibilnější v myšlení, protože variant jízdy je více nežli u klasického dvoucestného vozíku. Čtyřcestné vozíky se pohybují se nejen dopředu a dozadu, ale také do stran nebo šikmým směrem, dokážou se otočit okolo vlastní osy. Při manipulaci s dlouhými břemeny musí řidič dávat pozor na oba konce břemene. Rádius otáčení běžně dosahuje deseti metrů. Proto je potřeba být ostražitý a sledovat situaci ve skladu minimálně v okruhu pěti metrů.