
Koncem ledna 2010 se v Cité des Sciences et de l’Industrie v Paříži sešli zástupci významných kosmetických firem s experty z oblasti výroby obalů pro značkové produkty. Na veletrhu a souběžně probíhající konferenci 6. ročníku Perfume, Cosmetics & Design jednali výrobci kosmetiky s dodavateli balení ze skla, kovu, plastů, papíru i kartonu, s výrobci pumpiček a disperzních obalů i s experty na povrchovou úpravu, výtvarné předlohy a dokončovací práce. Jejich společným tématem byly letos inovace a udržitelnost.
Šetřit, šetřit a zase šetřit. To je hlavní poselství, které zaznělo prakticky od všech účastníků veletrhu i konference. Nové obaly jsou lehčí, tenčí, s menší spotřebou materiálu, při zachování nebo dokonce zvýšení očekávané kvality. Je jasné, že Paříž a její domovské kosmetické firmy se nevzdají svého glamouru, ale i přesto se mezi luxusní výrobky oceněnými letos cenou PCD dostaly i obaly vynikající spíše dobrým nápadem a propracovanou technologií výroby nežli svůdným pozlátkem. Firmy se snaží šetřit i životní prostředí, myšlenku udržitelného rozvoje přijaly za svou. Mezi inovacemi výrobních surovin se objevil „zelený“ polyetylen brazilské firmy Braskem vyráběný z etanolu získaného z cukrové třtiny. VPI a SGD iniciovaly vznik hnutí NAYA, a to společně s firmami Wauters, Strand a Extrêmes. Cílem je vyrábět obaly odpovídající zásadám ekodesignu. SGD přišlo na trh s Infinity Glass, obaly vyráběnými výhradně z odpadního skla, bez využití dalších surovin, za nižší tavicí teploty. VPI pro ně vyrábí uzávěry z materiálu R-PET schválené Ecocertem.
Ze široké škály nápadů vybrala jedenáctičlenná porota profesionálů z oboru obaly kosmetických výrobků, které si jako novinky získaly jejich pozornost.
Ceny PCD pro nápady i luxus
Cena PCD v kategorii Dámský parfém (Women’s Parfume) byla udělena parfému Ricci Ricci značky Nina Ricci, zastoupené Michelem Consulem, projektovým manažerem vývoje obalů firmy Puig. Obal je zvláštní svým uzávěrem ve tvaru mašle, návrhem vyvinutým v MBF Plastiques, firmě specializované na kustomizaci obalů a plastových uzávěrů parfémů. Lahvička je vyrobena firmami Heinz Glas a SGD.
Krém pro zklidnění podrážděné pleti Eau Thermale Avène Tolérance extrême firmy Pierre Fabre získal cenu PCD v kategorii Péče (Care) díky tubě s uzávěrem DEFI vyrobeným ze čtyř dílů, z nichž především pohyblivá membrána chrání obsah balení před bakteriemi. Autorem patentu DEFI je firma Promens.
Roll’on Accord Parfait, podkladový krém firmy L’Oréal, získal cenu PCD v kategorii Make-up. Obal vyvinutý firmou Alcan Packaging Beauty zvítězil díky nové generaci houbičkového aplikátoru, válečku o průměru 10 mm, který umožňuje nabrat pouze potřebné množství make-upu a nanést rovnoměrnou vrstvu.
V kategorii Make-up uspěla i řasenka Singulier značky Yves Saint Laurent, zastoupené Ericem Caullierem, manažerem oddělení balení líčidel firmy L’Oréal – Luxusní výrobky. Balení bylo oceněno díky inovativnímu kartáčku.
Rtěnka HR značky Helena Rubinstein, rovněž oceněná v kategorii Make-up, oslnila 24karátovým zlatem. Složení obalu bylo obohaceno tímto vzácným kovem díky zařízení firmy G. Pivaudran & Solev, specializované na zdobení a pokovování povrchů.
Cenu PCD v kategorii Make-up získala i rtěnka Rouge d’Armani značky Armani, zastoupené Gillem Coatrieux, obalovým inženýrem z oddělení Rty a nehty firmy L’Oréal – Luxusní výrobky. Uzávěr rtěnky je vybaven magnety, které zajistí jeho zaklapnutí i v případě, že je uživatelkou nasazen nesprávně.
V kategorii Pánský parfém byl oceněn Gold Collector One Million značky Pacco Rabane, zastoupené Clémentem Moreau, projektovým manažerem vývoje obalů, a Xavierem Leboucherem, ředitelem vývoje obalů firmy Puig. Je uzavřen v lahvičce připomínající zlatou cihlu. Tato úprava byla rovněž vyvinuta v MBF Plastiques. Jedná se o zlatem eloxovanou hliníkovou vrstvu na polyoximetylenovém podkladu.
Gabriela Karczubová
(zpracováno s použitím materiálů a fotografií agentury Oriex Communication)