
U kosmetických výrobků se můžeme setkat s obaly prakticky ze všech dostupných materiálů. Nechybějí mezi nimi potištěné i nepotištěné skládačky, metalické obaly či sklo. Velkou část obalů pro tento sortiment tvoří obaly plastové. Jsou praktické, levné a hranice možností tvarového designu je u nich posunuta opravdu vysoko. Tím, že je možné obalům dodat takovou škálu tvarů a následně je tiskem či etiketou dotvořit, mohou často směle konkurovat i dražším materiálům, jako jsou kovy a sklo. Na rozdíl od těchto materiálů mají nižší hmotnost a zaručují i při nesprávné manipulaci vyšší bezpečnost. Často jsou právě proto využívány i v dětské kosmetice.
S plasty se u kosmetických obalů setkáme především v podobě lahviček, dóz, tub či blister pack obalů. Nechybí ani sortiment flexibilních plastových obalů, především svařované sáčky. Nezanedbatelnou část využití plastů v „kosmetických obalech“ tvoří uzávěry a dávkovače. Setkat se můžeme s víčky šroubovacími, západkovými, zalisovanými i lemovanými. Uzávěry se často vyskytují s bezpečnostní membránou či dávkovačem. Tím může být např. i pumpička, ventil apod. Již z uvedeného vyplývá, že nejčastěji používané plasty ve výrobě obalů pro kosmetiku jsou především PE-LD, PE-HD, PP, PVC a PET. Všechny tyto materiály se vyznačují odolností proti UV záření, nepropustností pro plyny a vodní páry a odolností proti chemikáliím. Velkou výhodou je možnost použití plastů jak v jejich čiré, transparentní podobě, tak i jako neprůhledného zabarveného materiálu.
Duté obaly nejčastěji vstřikováním a vyfukováním
K nejčastěji používaným plastovým obalům na kosmetiku patří láhve či flakony různých tvarů a objemů. V závislosti především na materiálu rozlišujeme hned několik způsobů technologií výroby. Velkou výhodou plastových obalů jsou téměř neomezené možnosti jejich tvarování. Vedle oválných či cylindrických láhví se na trhu vyskytují láhve tvarů polygonálních, kónických, pyramidálních a dalších. Tyto láhve vedle uzávěrů či dávkovačů (či kapátek, rozprašovačů atd.) obsahují často i odnosné rukojeti nejrůznějších tvarů. Módním prvkem u plastových obalů bývá i embossing.
Při výrobě dutých obalů se uplatňuje vyfukování, vstřikování, tvarování, svařování či kombinace některých uvedených postupů. V zájmu objektivity je však třeba připustit, že tvarování a svařování se používá ve výrobě dutých obalů velmi omezeně. Naopak vstřikování a vyfukování (či kombinovaný postup) patří k nejčastěji používaným technologiím. Vedle láhví je vstřikování uplatňováno např. i při výrobě uzávěrů. Zvláště u obalů na kosmetiku je důležitá dekorace. Obaly mohou být buď přímo potištěny, nebo dekorovány aplikací etiket. Vedle klasických a samolepicích etiket se především u koupelové kosmetiky uplatňují IML etikety či shrinksleeve (smrštitelné). Trendem posledních let u samolepicích etiket pro kosmetiku je používání plastových průhledných etiket, které vytvářejí efekt „no label look“.
Kelímky a tuby nejen pro český trh
Oblíbeným sortimentem v plastových obalech pro kosmetiku jsou kelímky a tuby. S kelímky se můžeme setkat s jednodílnými, dvoudílnými i vícedílnými. Mohou být jednostěnné, dvoustěnné, standardní i silnostěnné. I tento typ obalu je nejčastěji uzavřen víčkem – šroubovacím, nasazovacím, vsazovacím, západkovým apod. Uvnitř víčka bývá často odtrhávací vložka s ochranou originality. K domácím výrobcům kelímků patří například TVAR výrobní družstvo Pardubice. Tento tradiční český výrobce zhotovuje na několika svých vstřikolisech jak kelímky jednostěnné, tak i dvoustěnné.
Tuby se v kosmetice uplatňují jak kovové (ty jsou oblíbené zvláště u některých výrobců barev na vlasy apod.), tak plastové. Výroba laminátových tub pro kosmetický, farmaceutický a potravinářský průmysl je jedna z hlavních činností společnosti ZÁLESÍ, a. s. K výrobě laminátových tub firma používá různé varianty fólií. Válcová část tuby může být tvořena z vícevrstvé laminátové fólie s hliníkovou bariérou (ABL) nebo s plastovou EVOH bariérou (PBL). Materiál s hliníkovou bariérou je standardně dodáván bílý nebo stříbrný, materiál s EVOH bariérou je standardně dodáván transparentní nebo bílý. Krčky k plášti tub mohou být na přání zákazníka různé. Tuby lze opatřit buď kuželovým nebo válcovým uzávěrem, či uzávěrem typu flip-top. Pro zvýšení ochrany spotřebitele lze hrdlo tuby opatřit bezpečnostní membránou, která musí být před prvním použitím strhnuta. Součástí výroby je i zpracování grafického návrhu tuby a potisk laminátové fólie a etiket.
K dalším výrobcům laminátových tub pro náš trh patří i slovenská společnost Tubapack, a. s. Laminátové tuby od této společnosti mohou být s bariérou ABL, tedy s hliníkovou fólií či bariérou PBL, kde bariéru tvoří EVOH. Hrdlo je na přání zákazníka dodáváno jako standardní, s vnitřním rýhováním, pro rychlouzávěry, s hvězdičkou či se směšovačem. I v kosmetice jsou oblíbené plastové tuby od společnosti LINHARDT & Co. GmbH, zvláště vícevrstvé laminátové tuby LINHARDT-Multiflex-Tube® asymetrického tvaru.
Galapack, s. r. o., zastupuje na českém a slovenském trhu hned několik předních evropských i světových výrobců obalových prostředků pro kosmetické, farmaceutické a zčásti i pro potravinové doplňky. U obalů na kosmetiku se jedná především o plastové tuby, láhve a kelímky, ale i skleněné lahvičky na parfémy a laky na nehty. V nabídce nechybějí ani dávkovače, zpěňovače či rozprašovače. Obaly se vyznačují vysokou kvalitou a často se i honosí různými mezinárodními oceněními. Například v letošním roce získal prestižní ocenění PCD (porota složená ze specialistů na kosmetické produkty, např. Guerlain, YSL, Estée Lauder, L’Oréal, Chanel) krém Avène Tolérance Extréme, který je v obalu francouzského výrobce Promens. Tato firma se zabývá především obaly, jako jsou dózy, kelímky a lahve z PP, PE a PET-G, určenými zejména pro farmacii a kosmetiku. Galapack zde dále zastupuje i nizozemskou Graham Packaging Europe (výrobce obalů z PET, PE a PP), známého německého výrobce plastových kelímků a láhví pro kosmetický průmysl Hermann Koch GmbH a mnohé další. K novinkám, které Galapack připravil pro své zákazníky, patří i rozšíření sortimentu o další typy skleněných láhví a dóz či rozšířená nabídka sortimentu od stávajících firem, které zastupuje. Určitě nepřehlédnutelnými jsou nové typy kelímků PillPot se šroubovacím víčkem s uvnitř odtrhávací vložkou s ochranou originality na objem 150 ml či plastové dávkovače Mini Airless Pearl. Tyto typy dávkovačů jsou vhodné pro všechny druhy náplní o objemech 15, 30 či 50 ml. Dávkovače jsou s transparentní krytkou a neobsahují žádné kovové části (tzv. pure path).
Kosmetika (i ta v plastu) vládne světu
Celou řadu plastových obalů, uzávěrů i dávkovačů nabízí společnost Rexam. Ke žhavým novinkám od této společnosti patří obaly na kosmetiku typu Crystal Transparency. Jedná se o obaly, které svou transparentností a konstrukcí (samozřejmě
nikoli však hmotností) připomínají obaly skleněné. Obaly je možné dodávat i s různými typy dávkovačů. Na transparentnost vsadil Rexam i při vývoji uzávěru na parfém Hypnose Senes (Lancome). Celkový dojem s obalem, který je inspirován siluetou ženy v kimonu, je opravdu excelentní. Že design obalů ve spojení s plasty nemusí působit vůbec lacině, dokazuje i portfolio společnosti Alcan Packaging Beauty. Zvláště u flexibilních obalů, jako jsou sáčky, flowpack či flexibilní tuby, společnost používá dvou- až pětivrstvé potištěné flexibilní lamináty často ve spojení s hliníkovou fólií, která tvoří výbornou bariérovou vrstvu mezi produktem a okolním prostředím.
Dalším klíčovým hráčem na trhu farmacie a kosmetiky je společnost PET POWER, která využila ve svých obalech všechny výhody polyetylentereftalátu. Zajímavostí je, že firma se specializuje nejen na standardní výrobky z PET (a jen tyto základní standardy obsahují desítky vzorů), ale nabízí zákazníkům i svou knihovnu s více než 250 licími formami. Kreativci z řad zákazníků mohou využít i služby PET – POWER Design Service, kde je na základě požadavků na nový typ obalu navržen jeho vývoj a technologie. Nový tvar obalu lze připravit do výroby v krátkém čase a za přiměřených nákladů.
Jana Žižková
Box:
Linie designu
U obalů kosmetických výrobků se často setkáváme i s velmi výraznými a nepřehlédnutelnými designovými kreacemi, a to jak v kladném, tak bohužel i v záporném slova smyslu. Přesto současný trend směřuje k designu sice výraznému, ale většinou v čistých designových liniích. Design není odlišen jen baleným produktem, ale i cílovou skupinou, pro kterou je určen. Dítě určitě na obalu s koupelovou pěnou neocení střídmost grafiky a tvaru a pro obaly na kosmetiku pro muže bývají často voleny studené a tmavé barvy. Naopak dnešní obaly na kosmetiku pro ženy či unisex kosmetiku se zvláštními pravidly takřka nevyznačují.