Výstavní koncepce skupiny Gerresheimer AG v Paříži měla inspirovat návštěvníky ze všech koutů světa parfémů a kosmetického průmyslu. Společnost se nesoustředí na určitý tržní segment, vyrábí pro všechny, „kdo prodávají krásu v krásných obalech a zvláštní výrobky se zvláštní přitažlivostí,“ jak říká Burkhard Lingenberg, ředitel komunikace a marketingu skupiny.
Značkové obaly jsou marketingovým nástrojem par excellence od elegantních vůní přes zvlhčující sprchové gely, krémy a mléka po laky na nehty a barvy na vlasy i deodoranty, šampony a opalovací oleje. Skupina ovládá i know-how, jak vytvořit design, se všemi aspekty sofistikovaného dokončování. Některé z aktuálních skleněných výrobků jsou barvené ve hmotě, jiné mají delikátní efekt „sprejování do ztracena“, některé trendový potisk vodou ředitelnými barvami, další jsou dekorované za použití sublimační techniky, kyselinou leptanými vzorky nebo jsou jednoduše úplně průhledné. Dokonce i písmo je jako průhledný povrchový reliéf namísto tisku.
To je metoda použitá na Replay your fragrance! (obr. č. 1), novém výrobku od Procter & Gamble spojeném se značkou džín Replay. Charakteristický rys vůně – že i po několika hodinách může být oživena kapkou vody na kůži – se odráží v designové koncepci. Písmo běží dolů po skle jako voda a lahvička je ozdobena skvrnami barvy a vybledlými, rozmazanými otisky prstů, jež byly vytvořeny tamponovým tiskem a vodou ředitelnými barvami.
Jen zřídka je design tak nápaditý jako u nové vůně Springfield od Puig (obr. č. 2). Průhledná skleněná lahvička má kompaktní tvar s krátkým hrdlem. Pozornost zaujmou její neortodoxní linie: kombinace krychle a koule.
Přitažlivě dynamická Dancing Lady od Oriflame (obr. č. 3) byla zařazena do Design Gallery amerického časopisu Brand Packaging jako jeden z nejlepších obalů roku 2009. Tři sférické misky vložené jedna do druhé s náznakem bílého sprejování vytvářejí iluzi piruety.
V jednoduchosti je krása – to potvrzuje další flakon, současně pravoúhlý i oblý, který opět využívá sprejování: sole mio od SPPC Paris Bleu/Yves de Sistelle. Duté nebeské těleso se vynořuje, čiré a majestátní, z šeříkového moře – vůně je zakleta ve skleněném kvádru jako futuristický monument.
Co vás zkrášluje, je také krásné. Se svými kosmetickými krémy dovedl Avon tento princip téměř k dokonalosti. Jeho výrobky jsou v nových skleněných dózách s poutavým designem v řadě nádherných barev (obr. č. 4). Jeden z nejnovějších obalů má zářivou tmavě rudou barvu s jemnými odlesky. Sprejovaná skleněná dóza na Reversalist Night je průhledná jen trochu, takže smetanově bílý krém prosvítá skrz ni. Namísto konvenčního potisku je stříbrné písmo raženo fólií za horka.
Řada plastových výrobků Gerresheimer (obr. č. 5) harmonuje se skleněným sortimentem. Zahrnuje nejrůznější barvy od pastelových přes syté po metalické, s nekonvenčními efekty tisku a s ladícími uzávěry, dávkovacími a rozprašovacími pumpičkami.
Ladislava Caisová
(zpracováno s použitím materiálu a fotografií firmy Gerresheimer)