logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • První ochutnávka z programu jubilejního kongresu OBALKO 10 Deset je číslo, které zasluhuje...
  • Čerstvé pečivo: Trendem jsou obaly na bázi papíru Pekárenské a cukrárenské výrobky zahrnují...
  • Jihofrancouzský pivovar Fox Hat dává na etiketách prostor regionálním umělcům Tiskárna AA Labels...
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...

SB 2/2010 ANALÝZA TRHU: Jsou ekologicky šetrné?

1. března 2010
Nezařazené 0
683
SB 2/2010 ANALÝZA TRHU: Jsou ekologicky šetrné?

Pro zhruba dvě třetiny spotřebitelů je jedním z významných faktorů ovlivňujících jejich nákupní rozhodnutí to, zda se pro zabalení výrobku použil obal šetrný k životnímu prostředí. Tento závěr vyplývá z průzkumu, který se zaměřil na význam ekologické šetrnosti obalů a který společnost GfK Panel Services Deutschland uskutečnila pro Evropské společenství výrobců kartonových obalů (European Association of Cartonboard and Carton Manufacturers).
Spotřebitelé považují ekologickou šetrnost obalů za významný faktor. Tři čtvrtiny z nich se domnívají, že je důležité, aby byly obaly recyklovatelné, a stejný počet jich odmítá nákup zboží, na jehož zabalení bylo podle nich použito zbytečně velké množství materiálu. To se týká všech produktů, které jsou kromě kartonových obalů zabalené ještě i do plastových sáčků.

Více za výrobky šetrné k životnímu prostředí
Současná studie vychází z předchozího průzkumu firemní odpovědnosti, v jehož rámci byly vytvořeny tři skupiny spotřebitelů s různým přístupem k ekologické udržitelnosti a firemní odpovědnosti. Skupina kritických spotřebitelů se silným smyslem pro odpovědnost za své okolí a silným zájmem o ochranu životního prostředí se vyznačuje i vyššími požadavky na ekologickou šetrnost obalů. Jako vysoce náročná se také jeví skupina odpovědných spotřebitelů, kteří podporují neziskové organizace a upřednostňují nákup místních výrobků. Na otázku týkající se ekologické nezávadnosti obalů poskytly obě tyto skupiny mnohem výraznější reakci než průměrný německý spotřebitel. To se například projevilo při odpovědi na dotaz, zda jsou spotřebitelé ochotni platit vyšší cenu za ekologicky šetrnější obaly. Celkově s tímto přístupem souhlasí jen 16 % populace. Oproti tomu při bližším pohledu na dvě výše zmíněné ekologicky uvědomělé skupiny zjistíme, že se dotaz setkal s kladnou reakcí u 25 % těchto respondentů.

Sklo a papír jako ekologicky nejšetrnější obaly
Zhruba dvě třetiny respondentů upřednostňují obaly z materiálů, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Jasná 79% většina považuje papír a kartony za šetrnější než plast. Více než polovina uvádí, že obaly by měly obsahovat co nejméně plastu, 83 % spotřebitelů se domnívá, že sklo je ekologicky nezávadný materiál, 73 % připisuje tuto kvalitu papíru a kartonům, zatímco o kovu to tvrdí 21 % a o plastu pouhých 12 % respondentů. Tyto názory ovlivňují prodejní chování spotřebitelů. Pokud má spotřebitel na výběr mezi dvěma produkty se stejným obsahem, ale různým obalovým materiálem, sáhne po tom, který je šetrnější k životnímu prostředí. Například upřednostní nudle v kartonové krabici před nudlemi v plastovém sáčku. Totéž platí o pizzách a sladkostech. Menší šetrnost k životnímu prostředí jsou spotřebitelé ochotni akceptovat jen v případech, kdy vybraný produkt není dostupný v jiném balení. Například tekuté čisticí prostředky v plastových lahvích si zákazníci koupí, protože neexistuje jiná alternativa.
Zajímavým jevem je, že povědomí o důležitosti ochrany životního prostředí se zvyšuje s věkem: 80 % respondentů mladších třiceti let věnuje pozornost tomu, jak je produkt zabalený. Ve věkové kategorii mezi 30 a 39 lety se jedná o 91 % spotřebitelů, a v případě věkové skupiny nad 60 let je to dokonce 94 %.

Obal – zdroj informací a nástroj komunikace
Pro zákazníky jsou důležité informace uvedené na obalech výrobků. Téměř polovina spotřebitelů by přivítala, kdyby se zde vyskytovalo více informací o ekologické nezávadnosti a šetrnosti produktů a jejich obalů. Celkově 40 % respondentů uvedlo, že vždy důkladně pročtou informace o obsahu produktu, které jsou uvedené na obalu. Nadprůměrný 45% výsledek byl zaznamenán opět ve skupině zodpovědných zákazníků, ve skupině kritických zákazníků je toto číslo ještě vyšší, a to sice 60 %.
Předchozí údaje ukazují, že obaly jsou velmi významným zdrojem informací a důležitým nástrojem komunikace. Mnozí ze spotřebitelů si přejí, aby údaje zahrnovaly informace jak o obsahu produktu, tak i jeho obalu. Detaily týkající se ekologické šetrnosti produktu a jeho obalu jsou pro 35 % spotřebitelů důležitým až velmi důležitým faktorem při nákupním rozhodování.

Ecolabeling jako záruka důvěryhodnosti
Významnou roli může hrát i značení výrobků šetrných k životnímu prostředí neboli ecolabeling, který se týká obalů spíše než samotného produktu. Takovéto značení může být i odůvodněním pro vyšší cenu výrobku. Velká část spotřebitelů však v současné době nemá o existenci těchto značení povědomí. Jen malá část kupujících se vyjádřila, že pro ně značení ekologické šetrnosti obalů hraje významnou roli. Přesto však v případě, že by bylo náležitě vysvětleno, o jaký typ značení se jedná a co znamená, 39 % respondentů by bylo ochotno zaplatit za takto certifikovaný obal. Takové značení by však mělo být přidělováno důvěryhodnou a nezávislou organizací, jako například Ökotest nebo Stiftung Warentest. Celkem 78 % respondentů by důvěřovalo certifikaci tohoto druhu. Certifikaci udělenou organizací věnující se ochraně životního prostředí by považovalo za důvěryhodnou jen 17 %. Méně než 2 % populace by věřila údajům výrobců a prodejců.

Erik Laemmerzal, GfK, Ladislava Caisová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required