logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Podle aktuálního průzkumu společnosti Smithers se letos celosvětově spotřebuje 56,3 milionu tun...
  • Společnost Astron Print, český výrobce POS/POP produktů nejen z vlnité lepenky, uvedla v Praze...
  • Obalový průmysl balancuje na tenké hranici mezi stále přísnějšími regulacemi (PPWR), tlakem na...
  • Německý distributor IT komponent Komsa nově využívá obalové řešení s integrovaným digitálním...
  • Produkty, jež online supermarket Košík.cz nabízí v rámci svojí nové privátní značky Čerstvě...

SB 2/2010 ANALÝZA TRHU: Jsou ekologicky šetrné?

1. března 2010
Nezařazené 0
866
SB 2/2010 ANALÝZA TRHU: Jsou ekologicky šetrné?

Pro zhruba dvě třetiny spotřebitelů je jedním z významných faktorů ovlivňujících jejich nákupní rozhodnutí to, zda se pro zabalení výrobku použil obal šetrný k životnímu prostředí. Tento závěr vyplývá z průzkumu, který se zaměřil na význam ekologické šetrnosti obalů a který společnost GfK Panel Services Deutschland uskutečnila pro Evropské společenství výrobců kartonových obalů (European Association of Cartonboard and Carton Manufacturers).
Spotřebitelé považují ekologickou šetrnost obalů za významný faktor. Tři čtvrtiny z nich se domnívají, že je důležité, aby byly obaly recyklovatelné, a stejný počet jich odmítá nákup zboží, na jehož zabalení bylo podle nich použito zbytečně velké množství materiálu. To se týká všech produktů, které jsou kromě kartonových obalů zabalené ještě i do plastových sáčků.

Více za výrobky šetrné k životnímu prostředí
Současná studie vychází z předchozího průzkumu firemní odpovědnosti, v jehož rámci byly vytvořeny tři skupiny spotřebitelů s různým přístupem k ekologické udržitelnosti a firemní odpovědnosti. Skupina kritických spotřebitelů se silným smyslem pro odpovědnost za své okolí a silným zájmem o ochranu životního prostředí se vyznačuje i vyššími požadavky na ekologickou šetrnost obalů. Jako vysoce náročná se také jeví skupina odpovědných spotřebitelů, kteří podporují neziskové organizace a upřednostňují nákup místních výrobků. Na otázku týkající se ekologické nezávadnosti obalů poskytly obě tyto skupiny mnohem výraznější reakci než průměrný německý spotřebitel. To se například projevilo při odpovědi na dotaz, zda jsou spotřebitelé ochotni platit vyšší cenu za ekologicky šetrnější obaly. Celkově s tímto přístupem souhlasí jen 16 % populace. Oproti tomu při bližším pohledu na dvě výše zmíněné ekologicky uvědomělé skupiny zjistíme, že se dotaz setkal s kladnou reakcí u 25 % těchto respondentů.

Sklo a papír jako ekologicky nejšetrnější obaly
Zhruba dvě třetiny respondentů upřednostňují obaly z materiálů, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Jasná 79% většina považuje papír a kartony za šetrnější než plast. Více než polovina uvádí, že obaly by měly obsahovat co nejméně plastu, 83 % spotřebitelů se domnívá, že sklo je ekologicky nezávadný materiál, 73 % připisuje tuto kvalitu papíru a kartonům, zatímco o kovu to tvrdí 21 % a o plastu pouhých 12 % respondentů. Tyto názory ovlivňují prodejní chování spotřebitelů. Pokud má spotřebitel na výběr mezi dvěma produkty se stejným obsahem, ale různým obalovým materiálem, sáhne po tom, který je šetrnější k životnímu prostředí. Například upřednostní nudle v kartonové krabici před nudlemi v plastovém sáčku. Totéž platí o pizzách a sladkostech. Menší šetrnost k životnímu prostředí jsou spotřebitelé ochotni akceptovat jen v případech, kdy vybraný produkt není dostupný v jiném balení. Například tekuté čisticí prostředky v plastových lahvích si zákazníci koupí, protože neexistuje jiná alternativa.
Zajímavým jevem je, že povědomí o důležitosti ochrany životního prostředí se zvyšuje s věkem: 80 % respondentů mladších třiceti let věnuje pozornost tomu, jak je produkt zabalený. Ve věkové kategorii mezi 30 a 39 lety se jedná o 91 % spotřebitelů, a v případě věkové skupiny nad 60 let je to dokonce 94 %.

Obal – zdroj informací a nástroj komunikace
Pro zákazníky jsou důležité informace uvedené na obalech výrobků. Téměř polovina spotřebitelů by přivítala, kdyby se zde vyskytovalo více informací o ekologické nezávadnosti a šetrnosti produktů a jejich obalů. Celkově 40 % respondentů uvedlo, že vždy důkladně pročtou informace o obsahu produktu, které jsou uvedené na obalu. Nadprůměrný 45% výsledek byl zaznamenán opět ve skupině zodpovědných zákazníků, ve skupině kritických zákazníků je toto číslo ještě vyšší, a to sice 60 %.
Předchozí údaje ukazují, že obaly jsou velmi významným zdrojem informací a důležitým nástrojem komunikace. Mnozí ze spotřebitelů si přejí, aby údaje zahrnovaly informace jak o obsahu produktu, tak i jeho obalu. Detaily týkající se ekologické šetrnosti produktu a jeho obalu jsou pro 35 % spotřebitelů důležitým až velmi důležitým faktorem při nákupním rozhodování.

Ecolabeling jako záruka důvěryhodnosti
Významnou roli může hrát i značení výrobků šetrných k životnímu prostředí neboli ecolabeling, který se týká obalů spíše než samotného produktu. Takovéto značení může být i odůvodněním pro vyšší cenu výrobku. Velká část spotřebitelů však v současné době nemá o existenci těchto značení povědomí. Jen malá část kupujících se vyjádřila, že pro ně značení ekologické šetrnosti obalů hraje významnou roli. Přesto však v případě, že by bylo náležitě vysvětleno, o jaký typ značení se jedná a co znamená, 39 % respondentů by bylo ochotno zaplatit za takto certifikovaný obal. Takové značení by však mělo být přidělováno důvěryhodnou a nezávislou organizací, jako například Ökotest nebo Stiftung Warentest. Celkem 78 % respondentů by důvěřovalo certifikaci tohoto druhu. Certifikaci udělenou organizací věnující se ochraně životního prostředí by považovalo za důvěryhodnou jen 17 %. Méně než 2 % populace by věřila údajům výrobců a prodejců.

Erik Laemmerzal, GfK, Ladislava Caisová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required