K důvodům návštěvy veletrhu se řadí na prvním místě snaha získat informace o novinkách. Podle závěrečné zprávy organizátora veletrhu více než 62 % návštěvníků veletrhu FachPack 2009 mělo zájem především o obalové materiály a obalové prostředky, 43 % o balicí stroje, následovaly pomůcky k procesu balení, označovací a etiketovací technika, služby a recyklace obalů. A právě v oblasti materiálů a obalů na veletrhu doslova „zazářila“ vlnitá lepenka.
Již druhý den veletrhu se konalo setkání expertů na Fóru vlnité lepenky v pavilonu CCN Ost. Na tomto setkání odborníků informoval především Německý svaz výrobců vlnitých lepenek (VDW) o aktuálním vývoji trhu a novém pojetí obalového materiálu vlnitá lepenka. K aktuálním tématům tohoto fóra patřilo i zvyšování konkurenceschopnosti a hospodárnosti obalových řešení na bázi vlnité lepenky.
Nekonečné, vícevrstvé, žádané…
Obecně používaný název nekonečná není v souvislosti s vícevrstvými lepenkami tohoto typu úplně správný, podstatu však vystihuje. Výraz nekonečný je ve spojení s papírem a lepenkou spjatý spíše s materiály, které jsou navíjeny na kotouč, což pochopitelně tento typ tří- či pětivrstvých lepenek neumožňuje. Lépe tento typ lepenek charakterizuje jeho anglický ekvivalent, fanfold corrugated.
Fanfold lepenky jsou tedy obvykle třívrstvé nebo pětivrstvé lepenky různých hrubostí vln, které jsou místo následného příčného rozřezání na archy vyrylovány a v těchto rylech skládány a na paletách dodávány k zákazníkovi. Lepenky jsou vysoce ekonomické nejen tím, že urychlují celý balicí proces, ale často i snižují náklady na odpad a skladování, úspory lze vysledovat i při samotném stohování lepenek. Výrobců a dodavatelů těchto lepenek bylo v Norimberku hned několik.
Mezi ně patřila i společnost Monowell (skupina Palm Packaging Group). Na přání zákazníka lze do lepenky již při výrobě vložit odtrhávací proužek, který pak slouží k usnadnění otevírání u tužších druhů. Skládané lepenky firma dodává v maximální šíři až 2,5 metru. Lepenky se obchodují tří- i pětivrstvé (B, C, B/C, E/B) a lze je pochopitelně opatřit i potiskem. Jako postprintová technologie se používá obvykle dvoubarevný flexotisk, jako preprint (kašírované lepenky) lze tisknout až šestibarevným flexotiskem.
K dalším vystavovatelům sortimentu tohoto typu patřila i společnost Skanwell. Nekonečné předrýhované skládané lepenky různých typů i modifikací (různé ryly, tisk, úpravy povrchu) jsou zvláště vhodné pro některé standardní konstrukce z katalogu FEFCO i různé typy fixačních profilů. Použitím skládané lepenky lze u některých konstrukčních variant ušetřit až 50 % materiálu. Na výstavišti nechyběly ani systémy Packsize (společnost Packsize), které jsou určeny právě pro nekonečné skládané vlnité lepenky. Dnešní moderní generace těchto zpracovatelských automatů jsou tak technicky dokonalé, že na nich lze vyrábět obaly prakticky pro jakékoli produkty.
Krása materiálu
Vedle výrobců a dodavatelů fanfold lepenek, kteří sázejí především na ekonomičnost řešení, nechyběli na druhé straně spektra výrobci a dodavatelé vysoce estetických lepenek s otevřenou vlnou. Tento typ materiálu nepatří k nejlevnějším, ale zcela jistě k esteticky nejvýraznějším produktům. Využití nachází především ve spotřebitelské dárkové kartonáži. Výhodou je především jeho struktura, která přispívá k čistotě celkového designu obalu. Obaly tohoto typu jsou často „postaveny“ právě na materiálu, nikoli na potisku, jak to obvykle bývá u obdobných obalů zvykem.
Luxusní kartonáž na FachPacku představil tradiční výrobce vlnité lepenky, komanditní společnost Kurt H. Schumacher z Ebersdorfu u Coburgu. Společnost má v současnosti několik výrobních závodů a zastoupení. Na FachPacku se asi největšímu zájmu na stánku této společnosti těšila luxusní kartonáž s otevřenou vlnou. Některé typy obalů dokázaly nejen navodit atmosféru krásy i luxusu, ale i sváteční pohody. Otevřenou vlnu v různých provedeních má ve své nabídce i již zmiňovaná společnost Monowell (skupina Palm Packaging Group). Tento výrobce nabízí vedle klasických otevřených vln i materiály tohoto typu s různými přídavnými benefity. Vedle vlnitých lepenek má v nabídce i zvlněné papíry, které se používají jako dekorativní fixace u některých typů kulatých či oválných sušenek. Zajímavým materiálem je PergaWell s vlnou odolnou vůči mastnotě či vícebarevná vlnitá lepenka Dekowell. Velmi praktické (byť pochopitelně ne tak dekorativní) řešení představuje systém Monowell – SK. Jedna strana přířezu je v tomto případě samolepicí, proto je možné obal jednoduše několikrát otevřít a opět uzavřít. A ještě na závěr k této společnosti: Monowell je jedním z pouhých několika výrobců, kteří vyrábějí lepenku s otevřenou vlnou i v elastické (stretch) podobě. Tento typ lepenky má název Elastowell a je zvláště vhodný pro dárkové a reklamní prezentace, zvláště pro balení nápojového skla. Nabízen je v profilu C i B v různých barevných variantách. Společnost zajišťuje pro své zákazníky i vícebarevný potisk přímo na vlnu.
Digitální tisk na otevřené vlně
Mottem společnosti HANS KOLB Wellpappe na letošním FachPacku bylo zaměřit se na kvalitu designu a potisku, tak aby udělal na zákazníka co největší dojem. Představeno bylo hned několik novinek. Zvláštnímu zájmu se těšil hlavně (ale nejen) potisk vlnitých lepenek ve velmi vysoké kvalitě. Hlavními novinkami v technologiích tisku byly nové možnosti potisku ofsetem či flexotiskem. Excelentní kvality je dosaženo použitím flexotisku v oblasti preprintu. Zde Kolb používá svou technologii COR-1-Plus Flexo PrePrint. V portfoliu obalů nechyběly ani obaly s otevřenou vlnou potištěné digitálně, technologií KOLB Digital-Print. Tato technologie již v nedávné minulosti dosáhla určité popularity díky obalovému designu na produktu Seeberger Tiger Duck, za který byla společnost v roce 2008 oceněna (German Packaging Price 2008). Na výstavišti byl digitální tisk prezentován i na otevřené C-vlně (materiál COR-3D). Obalová řešení tohoto typu Kolb vyrobil i pro novou sérii obalů pro společnost Seeberger KG, která na trh dodává hlavně kávu, sušené ovoce, ořechy apod. Efektním řešením jsou i přepravní krabice na biocukry. Obal je vyroben z přírodní vlnité lepenky F/E a potištěn v hnědých přírodních barvách. Jednoduchá grafika napomáhá nejen ke vnímání ekologicky příznivého produktu, ale svou koncepcí jako by měnila přepravní obal na dárkový.
Vedle obalů společnost představila využití vlnité lepenky i v POS produktech. Tento segment zvláště vhodně prezentoval reklamně-dárkový obal na sadu vína.
THIMM vsadil na originalitu konstrukcí
Na ploše 370 m2 v hale 7A na stánku společnosti THIMM očekávala návš
těvníky expozice individuálních obalových řešení včetně POS řešení. Produkty a služby společnosti známé i na českém trhu (výrobní závody Všetaty a Chotětov) byly představeny pod mottem Feel our competence. Jedním z řešení jsou i originální konstrukce pro v současnosti dynamicky se rozvíjející výrobu solárních panelů od THIMM SCHERTLER Packaging System. Solární kolektory jsou velmi náchylné k poškození během manipulace, a proto vyžadují dobré zabezpečení při přepravě. Obalové řešení nabízené společností je vyrobeno z jednoho typu materiálu, z těžké vlnité lepenky. Skládá se z palety, dvou přířezů tvořících boky balení, dvou vík a jednotlivých stohovacích dílů, které fixují celkem 10 solárních kolektorů. Toto obalové řešení může být použito v automatizovaném provozu a je vyvinuto pro přepravu po celé Evropě. Dvě naplněné obalové jednotky je možno dát na sebe jak při skladování, tak i během přepravy. Solární kolektory mohou při přepravě stát nebo ležet, podle požadavků zákazníka. Mimochodem: za tento typ řešení získal THIMM na českém trhu nejen ocenění Obal roku 2009, ale i prestižní ocenění předsedkyně komise. V přepravním balení zaujal i obal z unikátní kašírované devítivrstvé lepenky RhinoPlate®, která je svými vlastnostmi ekonomickou alternativou k dřevěným přepravním obalům. Samozřejmě nechyběly ani obaly spotřebitelské či s POS využitím. Za „personal calendar“ ve formě adventního kalendáře společnost THIMM získal cenu iF communication design award 2009. Soutěže se přitom zúčastnilo celkem 1368 exponátů z 24 zemí. Nástěnný kalendář společnosti THIMM je koncipován jako zvláštní reklamní dárek v době adventu a od mnoha dalších standardních kalendářů, které jsou každoročně rozesílány zákazníkům, se liší svou mimořádnou formou. Je vyroben z ekologické lepenky a může být v závislosti na vydání různorodým způsobem zušlechtěn v kvalitním ofsetu nebo digitálním tisku – od tvaru přes firemní logo až po obrázky produktů nebo osobní fotografie jednotlivých pracovníků. Dalším originálním detailem jsou jednotlivé přihrádky kalendáře, které mohou být rovněž individuálně naplněny.
Jana Žižková