
Technologie RFID získává stále větší oblibu ve všech odvětvích logistiky. Klesající cena jednotlivých komponentů, které tato technologie využívá, umožňuje aplikace ve velkém rozsahu nejen v oblasti značení zboží a přenosu dat, ale také ve zcela nových segmentech. Potenciál RFID využívají rovněž dodavatelé manipulační techniky.
Systém zvyšuje bezpečnost
Např. společnost STILL přichází na český trh s produktem RFID Safety. Tato novinka, která je zaměřena především na uživatele čelních vozíků, umožňuje eliminovat rizika v provozu vyžadujícím změnu jízdních vlastností čelního vysokozdvižného vozíku při práci ve více zónách. Systém je založen na komunikaci mezi vozíkem a pasivními RFID transpondéry (tagy) instalovanými do podlahy v místě přechodu z jedné pracovní zóny do druhé, přičemž v každé z těchto zón je povolena jiná maximální rychlost vozíku. Příkladem mohou být provozy, kde vozík pracuje jak na vnějším prostranství, tak zároveň vjíždí do výrobní nebo skladové haly. V těchto případech je většinou provozně-bezpečnostním řádem z důvodu bezpečnosti značně omezena maximální povolená rychlost vozíku uvnitř haly.
„V takových podmínkách má provozovatel zpravidla možnost pouze omezit tento jízdní parametr obecně nebo může obsluha stroje volit z jízdních programů, jako je tomu např. u čelních vozíků značky STILL. Ať už provozovatel zvolí libovolný z možných způsobů, vždy jde o kompromis, jenž buď sníží pracovní výkon vozíku, nebo značně zvýší riziko pracovního úrazu,“ upozorňuje Jiří Ovesný, specialista pro intralogistická řešení společnosti STILL ČR, a dodává, že RFID Safety řeší dilema provozovatelů manipulační techniky s těmito specifiky revolučním způsobem, který nejenže neomezuje pracovní výkon daného vozíku, ale navíc vyřadí lidský faktor jako rozhodující prvek.
Plynulá změna rychlosti
V praxi je nasazení systému RFID Safety realizováno vybavením čelního vozíku velkoplošnou anténou pro příjem RFID signálu na podvozek vozíku a instalací řídicí jednotky RFID do CAN-Bus okruhu vozíku mezi anténu a řídicí jednotku. Druhou částí je pak instalace pasivních RFID transpondérů do podlahy (např. před a za vjezdová vrata do haly) ve stanoveném rastru.
„Takto vybavený vozík pak při průjezdu zónou automaticky plynule změní maximální rychlost jízdy a zároveň o tomto kroku prostřednictvím kryptogramu na ovládacím panelu vizuálně informuje obsluhu. Při průjezdu zónou v opačném směru pak automaticky dojde k deaktivaci funkce omezení maximální rychlosti jízdy,“ vysvětluje Jiří Ovesný.
RFID Safety rovněž umožňuje nastavení funkce „zóna se zákazem vjezdu“. Vymezením určité oblasti transpondérů do podlahy lze dosáhnout aktivace změny chování vozíku v takto označeném místě na úplné zastavení. Přitom je povolen pomalý pojezd vzad, což obsluze umožňuje zakázanou zónu opustit. Jiří Ovesný zdůrazňuje, že tato funkce garantuje vysokou míru bezpečnosti v zónách s jinak vysokým rizikem kolize vozíku s lidmi.
Systém RFID Safety také dokáže automaticky aktivovat některé z doplňkových elektrických zařízení vozíku při průjezdu zónou s transpondéry. Rozsah této funkce je dán vybavením vozíku. Takto ovládanými prvky mohou být např. pracovní světlomety, směrové ukazatele, výstražná světla, maják apod.
Optimální trasa ve skladu
Vozíky STILL mohou být navíc vybaveny snímači na zvedacím zařízení, na stožáru, popř. na nosné desce. Systém je pak schopen navigovat vozík při pojezdu a při manipulaci s břemenem až do místa, kde má být manipulační jednotka uložena. Pohyb vozíku může být monitorován, takže informační systém dokáže určit optimální trasu vozíku při zaskladňování. Do informačního systému jsou navíc přenášena data o umístění palety na konkrétním místě v regálu.
„Toto zařízení je možné aplikovat při použití standardních paletových regálů, vjezdových regálů nebo v případě blokového skladování,“ podotýká Jiří Ovesný a dodává, že vozíky STILL mohou být navíc vybaveny speciálním čtecím zařízením (na vnitřní straně vidlic), které dokáže identifikovat manipulační jednotku. Tím odpadá jakákoli papírová komunikace materiálového toku ve skladu. V této souvislosti se ovšem předpokládá zavedení minimálně pasivního RFID.
Jungheinrich a skladová navigace
Společnost Jungheinrich využívá technologii RFID pro řízení pohybu systémových a vychystávacích vozíků. Jak tento systém funguje? Základ tvoří tzv. transpondéry (tagy, čipy) a čtečky. Do podlahy se uloží transpondéry obsahující informace o jejich umístění ve skladu. Každý vozík je ve spodní části vybaven dvěma čtečkami (pro pojezd vpřed a vzad), které dokážou informace uložené v transpondérech přečíst. Vzhledem k tomu, že se jedná o informace obsahující polohu, vozík pozná, ve kterém místě pracovní uličky se nachází. Tímto způsobem je ulička podrobně zmapována ze všech směrů, tzv. skladová topologie. Určit polohu v rámci milimetrů je možné díky odečítání polohy kola vozíku.
„Provozem vozíku se však kola opotřebovávají, proto je nutné, aby se v podlaze nacházely kontrolní body – transpondéry, které bývají od sebe vzdáleny zpravidla několik metrů,“ vysvětluje Daniel Göllner, vedoucí systémového oddělení společnosti Jungheinrich (ČR).
Budou vozíky bez řidičů?
Každý vozík je vybaven softwarem obsahujícím podrobné informace o tom, jak se má vozík v jednotlivých místech skladu chovat. Jedná se např. o zpomalování z důvodu nekvalitní podlahy, software řidiči poskytuje informace o překážkách komplikujících pojezd či zakládání. Značnou výhodu představuje naprogramování vozíku pro každou pracovní uličku zvlášť.
„Každý sklad je totiž jiný, stejně tak se liší jednotlivé pracovní uličky,“ podotýká Daniel Göllner a dodává, že informace o parametrech skladu umožňují inteligentní provoz manipulační techniky, což dříve bylo výsadou pouze vozíků se spoustou zabudovaných senzorů a v podlaze instalovaných magnetů. „Pokud je poloha vozíku integrována do skladového softwaru, dokáže vozík na základě pokynů přijet na příslušnou adresu bez zásahu řidiče, mluvíme o ,skladové navigaci‘ od firmy Jungheinrich. Řidič řeší pouze poslední krok, kterým je zaskladnění nebo vyskladnění manipulační jednotky. Jak se může situace dále vyvíjet? V budoucnu se díky technologii RFID pravděpodobně dočkáme plně automatizovaného provozu bez přítomnosti člověka.“
Technologii umožňující navádění vozíku pomocí transpondérů zabudovaných v podlaze využívá např. společnost VF Czech services. K tomuto účelu slouží vozík Jungheinrich EKS 312.
„Při stoprocentním využití všech transpondérů v podlaze našeho skladu vybere systém ideální trasu, kterou se vozík po skladu při manipulaci se zbožím pohybuje,“ vysvětluje Tomáš Bernard, DC engineer společnosti VF Czech services, a dodává, že řidič obdrží příkaz prostřednictvím terminálu umístěného ve vozíku. Na terminálu se objeví volná pozice v regálu a řidič vozíku vede vozík pomocí tr
anspondérů ideální trasou.
Transpondéry ve skladu VF Czech services jsou využívány především pro zpomalování vozíku při výjezdu z uličky. Další výhodou nového vozíku je tzv. ISM systém (informační systém pro management vozíkových flotil) umožňující absolutní přehled o produktivitě vozíku, ať už se jedná o činnost vozíku, dobu využití, sledování poruch a oprav nebo o tzv. nárazové zóny, kdy vozík může snížit rychlost, popř. zastavit do té doby, než jej aktivuje oprávněná osoba.
Václav Podstawka
Box:
Minimální zásah do podlahy
Jak musí být technologii RFID přizpůsobena podlaha? Daniel Göllner tvrdí, že zásah je minimální. Spočívá pouze v předvrtání otvorů pro tagy, které se do otvorů zasunou a poté dojde k jejich zalití epoxidem nebo silikonem. Toto řešení představuje velký rozdíl proti realizacím, v rámci nichž se používaly magnety. Jejich umístění totiž vyžadovalo daleko větší zásah do podlahy.