
Do České republiky je dováženo velké množství textilních výrobků pocházejících z celého světa. Zboží s nižší kvalitou zákazníci potřebují dostat co nejdříve na pulty prodejen. U kvalitního zboží se klade daleko větší důraz na kulturu prodeje a služeb. Proto je příprava zboží náročnější. Jedná se o nákladnější zboží, jehož logistika vyžaduje přidanou hodnotu.
Zboží je do České republiky přepravováno v kartonových krabicích uložených v kontejnerech. Balení obsahují různé druhy zboží, které se navíc liší barevným provedením a velikostí.
„Jedná se o velké množství různých položek. Tomu odpovídá jejich zaskladnění a příprava k expedici,“ vysvětluje Jan Lebeda, operation manager společnosti Servant, a dodává, že zboží přicházející ze zemí, které nejsou součástí Evropské unie, musí být náležitě procleno. „Ihned po vyřízení celních náležitostí (týden až čtrnáct dnů) je možné se zbožím volně nakládat, což neprodleně oznamujeme zákazníkům odesláním potvrzení o příjmu.“
Vzhledem k charakteru manipulační jednotky (kartonová krabice) se kontejnery vykládají ručně. Ještě před příjmem do skladu dochází k důsledné kontrole některých balení a až poté je zboží ukládáno do regálů. Kontrola zboží při vstupu do skladu představuje první nesmírně důležitý krok. Pokud totiž dojde ke zjištění chyb na příjmu, je daleko snazší následná komunikace se zákazníkem a vyřešení nesrovnalostí.
Logistika textilu vyžaduje speciální skladování. Např. Servant má skladové prostory rozdělené do dvou částí. V první z nich probíhá pouze skladování, druhá část skladu se pak využívá k vychystávání.
„Ke skladování textilu používáme speciální regály, v nichž je zásoba přibližně na jeden den,“ uvádí Jan Lebeda a dodává, že hlavní nápor sklad zaznamenává každý den ráno do deseti hodin, kdy přicházejí objednávky od zákazníků.
Žehlení, cenovky, ramínka…
Požadavky zákazníků jsou různé. V případě levnějšího sortimentu zpravidla postačí roztřídění a zabalení oděvů podle druhu, velikosti a barvy. U kvalitního značkového zboží pak zákazníci kladou důraz na důkladnou přípravu k prodeji tak, aby zboží mohlo být odesláno přímo na pulty prodejen. Běžné jsou požadavky na označení zboží čárovým kódem, na žehlení, doplnění cenovek a či na umístění na ramínka. Požadavky zákazníků mohou rovněž směřovat na skladování jednotlivých výrobků v zavěšené podobě nebo např. na zabezpečení z hlediska čistoty. Takto připravené zboží je umístěno do mobilních klecí, v nichž se pak přepravuje do maloobchodních prodejen.
„V případě různých marketingových akcí mají zákazníci požadavky na dodání zboží na konkrétní adresu v konkrétní době. Pro nás je důležité, že jsme informování v předem dohodnutém předstihu, abychom mohli zajistit potřebnou kapacitu na přípravu zboží,“ podotýká Jan Lebeda a dodává, že komunikace s většinou zákazníků probíhá na bázi elektronické výměny dat. Podle času objednávky je každé zakázce přidělena doba expedice.
Elektronické objednávání do značné míry šetří pracovní sílu a eliminuje chyby.
Manipulace dopravníkovým pásem
Logistikou textilu v České republice se rovněž zabývá společnost VF Czech services, která zajišťuje skladování a distribuci vlastních výrobků vyráběných v zahraničí.
Tomáš Bernard, DC engineer společnosti VF Czech services, říká, že objednávky do skladu firmy přicházejí prostřednictvím zákaznických servisů. Ve skladu jsou objednávky zpracovávány a následně je zboží ve spolupráci s externími dopravními firmami dále distribuováno českým zákazníkům, zákazníkům v evropských zemích nebo směřuje do dalších světových destinací.
Před příjmem zboží do skladu probíhá namátková kvalitativní kontrola týkající se zhruba deseti procent výrobků. „Kontrolujeme, zda jsou zásilky kompletní, nebo např. barevný odstín a velikost vybraných výrobků,“ podotýká Tomáš Bernard. Poté následuje zaskladnění do regálů, přičemž manipulační jednotku představuje jeden karton. Se zbožím v kartonových krabicích je ve skladu firmy VF Czech services manipulováno za pomoci dopravníkových pásů. V mezaninové části skladu dochází k rozdělení zboží podle určitých parametrů a na základě toho je zboží zaskladněno. Samostatní pickeři pak zboží vychystávají a připravují k expedici.
„V některých případech prochází zboží speciální úpravou. Jedná se o zcela individuální postup podle konkrétních požadavků zákazníka,“ upozorňuje Tomáš Bernard a uvádí výčet služeb s přidanou hodnotou, mezi které patří žehlení a napařování, nalepování etiket, připevňování visaček nebo např. příprava zboží pro speciální marketingové akce.
Takto připravené zboží je vychystáno do kartonových krabic, které pak dopravníkový pás přepraví do oddělení přebalování. Zde dochází ke kontrole obsahu balení. Pokud vše souhlasí, je balení odesláno dopravníkovým pásem k finálnímu zabalení na základě požadavků klienta. V distribuční zóně skladu se zásilky nakládají na vozidla, která je následně přepraví k odběratelům. Těmi mohou být koncoví zákazníci nebo např. mezisklady.
Václav Podstawka