logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 1/2010 HLAVNÍ TÉMA – Balení potravin: Tradiční výrobu monitoruje nová technologie

1. ledna 2010
Nezařazené 0
573
SB 1/2010 HLAVNÍ TÉMA – Balení potravin: Tradiční výrobu monitoruje nová technologie

Když v září 2001 navštívil jednatel společnosti AW Loštice, s. r. o., Karel Hlaváček výstavní stánek společnosti JaGa, s. r. o., na MSV Brno, ještě netušil, že začíná téměř desetiletá aktivní a vzájemně zajímavá spolupráce. Od jejího počátku požadovala společnost AW nejen zavedení značení podle zákona o potravinách, ale i sledování výroby čili monitoring všech činností výrobně-technologické povahy, tedy primární značení spotřebitelského balení a následně značení obchodního balení s využitím čárových kódů EAN 13/EAN 128.
Pro realizaci řešení byla využita technologie přímého popisu zařízením typu VIDEOJET DPS 2330, která aplikuje bezkontaktně na kartony veškeré požadované značení automaticky, bez působení lidského faktoru, na třech linkách současně.
Bylo nutné reagovat na kartonovací stroj, který balí současně dva typy výrobků a posílá je na jednořadý dopravník. Na něm jsou proto stacionárním skenerem načteny předtištěné čárové kódy typu EAN 13 a podle této informace je v databázi výrobků vybrán příslušný obsah dat vytištěných jednak v podobě alfanumerických znaků určených pro oči a jednak v podobě čárového kódu EAN 128. Ten je následně využíván pro logistické činnosti.

Fixace a vysledovatelnost
„Technologie výroby v AW Loštice bohužel neumožňuje fixaci produktů (v kartonech) na paletě v době jejího vzniku (jak je běžné v jiných podnicích), protože obsah musí projít procesem zrání, který vyžaduje dostatek vzduchu. Z tohoto důvodu mají kartony ventilační otvory. Jeden z nich musel být upraven pro umístění čárového kódu EAN 128,“ vysvětluje Karel Hlaváček. Miloslav Janovský, obchodně-technický zástupce společnosti JaGa, dodává: „Vzhledem k absenci fixační fólie se musel řešit způsob provizorního, řekněme mezioperačního značení palety. Tak vznikl nový typ nosiče informací o dané paletě, který se vkládá do jedné z mezivrstev kartonů na paletě. Na tomto štítku jsou data potřebná pro zpětnou vysledovatelnost, tj. datum, číslo linky, šarže, směna, údaj o standardní paletě z pohledu množství (tento údaj se může lišit při ukončení směny či šarže).“
Štítky v nelepivé podobě jsou vytištěny v okamžiku vzniku palety na stolní termotransferové tiskárně SATO, která je v kanceláři mistrů připojena k počítači jako druhá tisková periferie. Zde je umístěn i ruční skener a vstup do aplikačního programu je umožněn po vložení osobní identifikační karty do čtecí štěrbiny.

Před vložením štítku do jedné z mezivrstev kartonů na paletě se štítek rozdělí na dvě části, které jsou pro tento účel opatřeny příčnou perforací. Větší, horní část štítku se vkládá do mezivrstvy mezi kartony již dokončené palety a menší část štítku si ponechá vedoucí směny pro eventuální případ ztráty. Štítek opatřený čárovým kódem je načten ručním skenerem a tím je paleta zapsána do přehledů o výrobě s aktuálním datem a časem.

Zrání pod kontrolou
„Olomoucké tvarůžky jsou přírodním zrajícím produktem, je tedy logický požadavek na sledování doby zrání v nových, kapacitně větších sklepích,“ uvádí Karel Hlaváček a dodává: „Od okamžiku načtení štítku s čárovým kódem běží každé paletě čas potřebný pro přirozenou přeměnu vnitřní struktury tvarohového produktu na typickou homogenní vyzrálou hmotu olomouckého tvarůžku. Nutno podotknout, že přímo ve výrobě i ve skladech je prostředí voňavé, s velmi příjemnou atmosférou, u tohoto typu výrobku překvapivé…“
Od této evidence palety se automaticky odvíjí systém sledování dodržování technologické kázně v reálném čase, což je pomůcka, která s sebou přinesla jaksi automaticky vyšší kvalitu výrobků jako standard bez možných výkyvů i v koncové fázi technologie výroby.
V okamžiku, kdy systém skladu oznámí seznam palet, které jsou po dosažení doby zrání vhodné pro distribuci, pracovníci skladu tyto palety zafixují stretch fólií a označí logistickými etiketami formátu A5. Načtení těchto etiket skenerem a jejich přidělení konkrétnímu zákazníkovi je pak pokračováním systému pro zpětnou vysledovatelnost podle nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 178/2002.
„Myslíme si, že právě dnes, kdy je všeobecná snaha zavádět různé náhražky vlivem tlaků ekonomické povahy, je nutné informovat o zachování tradiční výroby, která je podpořena novou technikou. Proto jsme ze seznamu realizovaných projektů vybrali jako ukázkový příklad právě AW Loštice. Tento výrobce je současně prvním uživatelem z oboru potravin, jenž použil jinou technologii než běžně zavedené samolepicí etikety. Nejedná se sice o projekt technicky nijak složitý, ale jeho význam spočívá ve vzájemném propojení moudrosti člověka s technikou a naopak,“ uvedl Miloslav Janovský.

Označení podpořilo i export
K realizaci výše popsané problematiky přímého popisu bezkontaktní technologií bylo použito zařízení typu DPS 2330, které nabízí tiskovou stopu ve výši až 70 mm. Délka tisku je omezena pouze délkou popisovaného obalu a tisky čárových kódů generovaných zařízením DPS odpovídají normě ISO/IEC 15416 (Bar Code Print Quality Test) i normám navazujícím. Při testování svých zařízení na zavedených kartonech zákazníka poskytuje společnost JaGa plnou podporu a spolupracuje na dosažení optimálních výsledků.
„Způsob označení obchodního balení s olomouckými tvarůžky podpořil jak jejich zvyšující se prodejnost na trhu ČR a SR, tak zejména export těchto specialit do dalších států Evropy,“ shrnul Karel Hlaváček. Jinými slovy: tento způsob značení plně vyhovuje všem logistickým operacím, které pohyb zboží v distribučním řetězci vyžaduje.

Ladislava Caisová

Box: Akreditovaný partner
Společnost JaGa, spol. s r. o., je soukromá rodinná firma, která rozvíjí své aktivity na poli popisovacích a označovacích technologií od roku 1991. Je výhradním zástupcem značek VIDEOJET a WILLETT na českém a slovenském trhu. Nosnou částí dodávaného sortimentu jsou bezkontaktní označovací zařízení typu ink-jet všech kategorií, termotransferové tiskárny štítků a etiket a kompletní řady aplikátorů etiket. Kromě dodávek jednotlivých zařízení je JaGa schopna zajistit i realizaci komplexních řešení včetně technologických subdodávek, řídicích hardwarových i softwarových systémů, spotřebních materiálů a servisní podpory. V případě tisků s čárovými kódy poskytuje JaGa záruky za logiku dat a za čitelnost čárových kódů. K této činnosti získala akreditaci Partner GS1 (statut určený pro dodavatele komplexních řešení na bázi Systému GS1).

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required