Požadavky na design obalů neustále vzrůstají. Výrobci se často dostávají i nad pomyslné limity, které jim donedávna kladla výroba, technologie či použité materiály. V některých sortimentech se naopak kvalitní design vyšplhal ke své hranici a ustrnul. Posledně jmenovaný fakt však rozhodně nemapuje situaci v segmentu nápojových obalů. U obalů nealkoholických i alkoholických nápojů nastal designový boom. Se zajímavými kreacemi se můžeme setkat u všech typů používaných obalových materiálů. Nezahálejí výrobci nápojových kartonů, plastu ani lepenek. S nápoji jsou však spjaté především dva materiály – sklo a plech.
Sklo a plech jsou dva materiály, které dokáží obalu propůjčit své excelentní vlastnosti. Výrobci skla využívají především průhlednosti materiálu, který ve vhodném designovém zpracování dodává nápoji výjimečnost. Nápojové plechovky nacházejí své využití zvláště díky poměrně nízké hmotnosti a výborným bariérovým vlastnostem. Oba typy obalů zvláště v posledním desetiletí velmi těžce zápasí s dalším vhodným materiálem – s plasty. Nejvážnějším konkurentem pro sklo a plech je PET. Kvůli jeho lavinovitému šíření však nemá pro mnohé spotřebitele punc výjimečnosti a do určité míry i luxusu. To se stává v poslední dobou výhodou především pro výrobce nápojového skla.
Sklo jako prémiový obal
Ještě před 20 lety jsme se na českém trhu setkávali se skleněnými obaly na nápoje ve všech podobách. Po čase jako by „odpadla“ oblast nealkoholických nápojů. Nyní se velcí výrobci nealkoholických nápojů ke sklu vracejí, byť v trochu jiné rovině. Většina světových značek nabízí svůj sortiment pro hotely a restaurace. Menší objemy nápojů stáčí do láhví skleněných, často s velmi nezaměnitelným designem. V některých případech se láhev může stát i módní ikonou. Příkladem za všechny je nový typ láhve na vodu Evian uvedený na trh na počátku tohoto roku. Minerální voda Evian byla v roce 1908 uvedena na trh v láhvi vyrobené sklárnou Souchon-Neuvesel. Roku 1969 začala být stáčena do PVC lahví a o čtvrt století později přešla na PET lahve. Dnešní vlastník značky, Danone Group, se rozhodl pro změnu ve jménu stylovosti. Designová řada s podtitulem „jednoduše průzračná“ je příkladem čistého designu. Skleněnou láhev se vzorem obřího křišťálu lemují velká písmena s názvem vody Evian a jménem návrháře Jeana Paula Gaultiera. Není tedy vytvořena průmyslovým designérem, ale francouzským módním géniem, který je uznávaný pro svou návrhářskou originalitu nejen v rodné zemi (např. kolekce Pret-a-Porter). Láhev sofistikovaného tvaru je zdobena krajkovím ledových květů, které se netradičně pojí s přísnými písmeny. Ústředním motivem designu je strohost, průzračnost a čistota. Nová láhev byla slavnostně představena i v Praze, kde byla nabízena i ve vybraných pražských restauracích za 500 Kč.
S podobně čistým designem, v ještě luxusnějším provedení, se lze setkat u nové láhve Quay Vodky Mediterranean (Bravado Imports, Lititz, PA). Láhev na vodku má objem 750 ml, použitá sklovina se vyznačuje větší tloušťkou a hmotností. Značka a logo jsou realizovány nástřikem spreje na předním panelu povrchu láhve, na dalších stranách láhve byl použit přímý sítotisk, část láhve je čistá, bez jakékoli dekorace. Láhev se vyznačuje i velmi originálním tvarem. Ten byl hned od začátku konzultován s designéry společnosti Saverglass. Nakonec se společnost rozhodla pro čtvercový tvar základny, která se směrem k hrdlu zeštíhluje. Tento tvar je tedy ve výrazném kontrastu k oválným láhvím, které jsou obvykle pro vodky používány. Čistá průhledná sklovina přechází v poslední třetině láhve do modré. Ta jako by evokovala barvu Středozemního moře a tím dávala vodce její název.
Zdravý životní styl ve znamení skla
V posledních letech lze vysledovat v oblasti nápojového průmyslu určité změny ve vnímání potřeby nápojů. S novým pojetím tohoto vnímání jdou ruku v ruce i trendy v oblasti balení. S tím, jak si více a více uvědomujeme potřebu i nutnost zdravějšího stylu, očekáváme toto i od výroby nápojů. Dlouhodobým cílem nápojového průmyslu, zvláště v oblasti nealkoholických nápojů, bude zřejmě odpovídající koncepce výrobků s pomocí vědy a technologie, aby na obal mohlo být natištěno jakékoli požadované zdravotní tvrzení „Snižuje riziko…“, resp. „Podporuje funkci…“ apod. Pro mnohé spotřebitele pak platí, že zdravý produkt patří do ekologického obalu. A mezi ekologické materiály používané na balení nápojů sklo patří hned v první řadě. Netradiční koncepce řešení skleněných obalů představuje sada výrobků True fruits. Jedná se o skleněné obaly na populární nápoje typu Smoothies (nápoje s kousky ovoce). V tomto případě jde tedy o produkt, který je vnímán jako zdravý, přírodní a přitom chutný. Je balen do materiálu, který je vnímán jako ekologický. Za tento obal bylo společnosti O-I Sales & Distribution Germany GmbH uděleno ocenění World star for Packaging 2007. Vedle tvaru je na obalu zajímavý i přímý potisk měrky se složením nápoje smoothies. Ostatně přímý potisk či alespoň no label look etiketa, která také nenaruší pohled dovnitř sklenice, jsou pro nealkoholické nápoje ve skle typické. Nedávno se na tomto principu objevily ovocné sirupy i v síti Intersparu i na českém trhu.
Občas se však v designu skleněných obalů objeví trendy přesně opačné. Např. společnost Befi, s. r. o., začala na našem trhu prodávat nealkoholický osvěžující nápoj z rozpustné kávy, který je plněn do malých skleněných láhví se shrink sleeve etiketou (celková hmotnost 310 g). Na rozdíl od shrink sleeves, které na PET láhví obvykle útočí svou barevností a hypermoderním designem, zde byl u chlazené kávy zvolen fotorealistický retro styl. Potisk je na různě metalizovaném PET povrchu etikety obvykle pouze dvoubarevný.
Plech nápoj skrývá…
Opačné tendence než u skleněných obalů lze vysledovat u designu nápojových plechovek. Nápojová plechovka využívá svých takřka nepřekonatelných bariérových vlastností. Pro nápoj vytváří vynikající kyslíkovou bariéru, chrání balený obsah před působením světla (včetně UV záření), vzduchu a vlhkosti. Spojení těchto vlastností zajišťuje pro nápoje čerstvost, chuť i nezávadnost, což je zvláště důležité při ochraně vitaminů a minerálních látek obsažených v mnoha energetických nápojích a ovocných šťávách. Plech je na rozdíl od skla neprůhledný, zákazník tedy nemůže být „nalákán“ ke koupi pohledem na produkt samotný. Proto se výrobci obalů soustředí především na potisk a v poslední době i na netradiční tvary či líbivost celé koncepce obalu.
U potisku se setkáváme nejčastěji s kontrastem grafiky s použitím vysokého lesku. Dnešní technologie umožňují i potisk otvíracího tvarovaného víčka (vícebarevný digitální potisk tohoto typu nabízí např. Ball). U nápojových plechovek se objevuje často i embossing (tedy tvarování v podobě ražby), ten je ostatně poslední dobou i módní záležitostí u skleněných láhví. Nezbytností je snižo
vání hmotnosti materiálu (dnešní plechovka o objemu 0,33 l váží i pouhých 13,4 gramu!). Vývoj se nezastavil ani u otevírání plechovky. Zvláště pro ovocné koncentráty je vhodný velký otvor, který umožňuje rychlejší vyprázdnění obalu (patent Reynolds Metals Company), populární jsou víčka s prolamováním či odtrhem, která se řadí úspěšně k easy open uzávěrům. U některých typů plechovek lze používat i víčka z jiných materiálů, často jsou používány plasty. U obalů pro nealkoholické nápoje stále častěji setkáváme s méně tradičními tvary.
Populární láhve z plechu
Vedle oválných tvarů je dnes stále populárnější imitace tvaru skleněných láhví z plechu, ve kterých prodává některé typy nápojů, např. Coca-Cola (u nás známá Coca Cola Blak – soft drink s kofeinovou příchutí). Stejný typ láhve (typ Fusion) použil jeden z nejznámějších výrobců na nápojové plechovky, firma Rexam Beverage Can na citronový soft drink. Plechová láhev má bílý podklad, na kterém obzvlášť vynikne výrazný tmavý nápis Fusion a čistá grafika rozházených citronových plátků. Láhve Fusion se vyrábějí v objemech 33 cl a 25 cl a svým vzhledem jsou pro spotřebitele i designéry velmi inspirativními. Láhve jsou 100% recyklovatelné a jsou vhodné pro sycené i nesycené nápoje. Další výhodou je i možnost plnění na stávajících plnicích linkách pouze s minimální přestavbou linky.
K velmi atraktivním patří i litrové plechové láhve na nealkoholické nápoje od dalšího velkého hráče v oblasti nápojového plechu, společnosti Crown. Jsou používány zvláště na francouzském trhu pro ovocné šťávy Teisseire. Tak jako jsou tyto šťávy rozličných druhů, jsou rozličné i jejich obaly. Zdaleka není řeč jen o grafice. Láhve se dělají v různě modifikovaných tvarech s celou škálou plastových víček. Některé z nich dosáhly i mnohých ocenění (Grand Jury). Svou atraktivitou však především oslovují spotřebitele a vzhledem ke svým vzrůstajícím objemům zřejmě velmi úspěšně.
Jana Žižková, Ladislava Caisová
Box: Skleněná říše
Na sklo ve spojení se špičkovým designem vsadila na podzimním veletrhu Drinktec v Mnichově i společnost O–I, která patří k lídrům v oblasti nápojového skla. Její stánek se od ostatních diametrálně odlišoval. Rozlehlou plochu expozice vyzdobil známý italský designér Francesco Lucchese. Neměla žádné ohraničení. Návštěvníci zde mohli komunikovat s prostorem vytvořeným z nápojového skla doslova všemi směry. Ze skleněných láhví byla vytvořena i jarní obloha v podobě bílo-modrého oblaku z odlehčených láhví. Procházka myriádou barevného skla byla působivá…