logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...

SB 6/2009 OBALY A DESIGN: Zápas plech versus sklo

1. listopadu 2009
Nezařazené 0
1087
SB 6/2009 OBALY A DESIGN: Zápas plech versus sklo

Požadavky na design obalů neustále vzrůstají. Výrobci se často dostávají i nad pomyslné limity, které jim donedávna kladla výroba, technologie či použité materiály. V některých sortimentech se naopak kvalitní design vyšplhal ke své hranici a ustrnul. Posledně jmenovaný fakt však rozhodně nemapuje situaci v segmentu nápojových obalů. U obalů nealkoholických i alkoholických nápojů nastal designový boom. Se zajímavými kreacemi se můžeme setkat u všech typů používaných obalových materiálů. Nezahálejí výrobci nápojových kartonů, plastu ani lepenek. S nápoji jsou však spjaté především dva materiály – sklo a plech.

Sklo a plech jsou dva materiály, které dokáží obalu propůjčit své excelentní vlastnosti. Výrobci skla využívají především průhlednosti materiálu, který ve vhodném designovém zpracování dodává nápoji výjimečnost. Nápojové plechovky nacházejí své využití zvláště díky poměrně nízké hmotnosti a výborným bariérovým vlastnostem. Oba typy obalů zvláště v posledním desetiletí velmi těžce zápasí s dalším vhodným materiálem – s plasty. Nejvážnějším konkurentem pro sklo a plech je PET. Kvůli jeho lavinovitému šíření však nemá pro mnohé spotřebitele punc výjimečnosti a do určité míry i luxusu. To se stává v poslední dobou výhodou především pro výrobce nápojového skla.

Sklo jako prémiový obal
Ještě před 20 lety jsme se na českém trhu setkávali se skleněnými obaly na nápoje ve všech podobách. Po čase jako by „odpadla“ oblast nealkoholických nápojů. Nyní se velcí výrobci nealkoholických nápojů ke sklu vracejí, byť v trochu jiné rovině. Většina světových značek nabízí svůj sortiment pro hotely a restaurace. Menší objemy nápojů stáčí do láhví skleněných, často s velmi nezaměnitelným designem. V některých případech se láhev může stát i módní ikonou. Příkladem za všechny je nový typ láhve na vodu Evian uvedený na trh na počátku tohoto roku. Minerální voda Evian byla v roce 1908 uvedena na trh v láhvi vyrobené sklárnou Souchon-Neuvesel. Roku 1969 začala být stáčena do PVC lahví a o čtvrt století později přešla na PET lahve. Dnešní vlastník značky, Danone Group, se rozhodl pro změnu ve jménu stylovosti. Designová řada s podtitulem „jednoduše průzračná“ je příkladem čistého designu. Skleněnou láhev se vzorem obřího křišťálu lemují velká písmena s názvem vody Evian a jménem návrháře Jeana Paula Gaultiera. Není tedy vytvořena průmyslovým designérem, ale francouzským módním géniem, který je uznávaný pro svou návrhářskou originalitu nejen v rodné zemi (např. kolekce Pret-a-Porter). Láhev sofistikovaného tvaru je zdobena krajkovím ledových květů, které se netradičně pojí s přísnými písmeny. Ústředním motivem designu je strohost, průzračnost a čistota. Nová láhev byla slavnostně představena i v Praze, kde byla nabízena i ve vybraných pražských restauracích za 500 Kč.
S podobně čistým designem, v ještě luxusnějším provedení, se lze setkat u nové láhve Quay Vodky Mediterranean (Bravado Imports, Lititz, PA). Láhev na vodku má objem 750 ml, použitá sklovina se vyznačuje větší tloušťkou a hmotností. Značka a logo jsou realizovány nástřikem spreje na předním panelu povrchu láhve, na dalších stranách láhve byl použit přímý sítotisk, část láhve je čistá, bez jakékoli dekorace. Láhev se vyznačuje i velmi originálním tvarem. Ten byl hned od začátku konzultován s designéry společnosti Saverglass. Nakonec se společnost rozhodla pro čtvercový tvar základny, která se směrem k hrdlu zeštíhluje. Tento tvar je tedy ve výrazném kontrastu k oválným láhvím, které jsou obvykle pro vodky používány. Čistá průhledná sklovina přechází v poslední třetině láhve do modré. Ta jako by evokovala barvu Středozemního moře a tím dávala vodce její název.

Zdravý životní styl ve znamení skla
V posledních letech lze vysledovat v oblasti nápojového průmyslu určité změny ve vnímání potřeby nápojů. S novým pojetím tohoto vnímání jdou ruku v ruce i trendy v oblasti balení. S tím, jak si více a více uvědomujeme potřebu i nutnost zdravějšího stylu, očekáváme toto i od výroby nápojů. Dlouhodobým cílem nápojového průmyslu, zvláště v oblasti nealkoholických nápojů, bude zřejmě odpovídající koncepce výrobků s pomocí vědy a technologie, aby na obal mohlo být natištěno jakékoli požadované zdravotní tvrzení „Snižuje riziko…“, resp. „Podporuje funkci…“ apod. Pro mnohé spotřebitele pak platí, že zdravý produkt patří do ekologického obalu. A mezi ekologické materiály používané na balení nápojů sklo patří hned v první řadě. Netradiční koncepce řešení skleněných obalů představuje sada výrobků True fruits. Jedná se o skleněné obaly na populární nápoje typu Smoothies (nápoje s kousky ovoce). V tomto případě jde tedy o produkt, který je vnímán jako zdravý, přírodní a přitom chutný. Je balen do materiálu, který je vnímán jako ekologický. Za tento obal bylo společnosti O-I Sales & Distribution Germany GmbH uděleno ocenění World star for Packaging 2007. Vedle tvaru je na obalu zajímavý i přímý potisk měrky se složením nápoje smoothies. Ostatně přímý potisk či alespoň no label look etiketa, která také nenaruší pohled dovnitř sklenice, jsou pro nealkoholické nápoje ve skle typické. Nedávno se na tomto principu objevily ovocné sirupy i v síti Intersparu i na českém trhu.
Občas se však v designu skleněných obalů objeví trendy přesně opačné. Např. společnost Befi, s. r. o., začala na našem trhu prodávat nealkoholický osvěžující nápoj z rozpustné kávy, který je plněn do malých skleněných láhví se shrink sleeve etiketou (celková hmotnost 310 g). Na rozdíl od shrink sleeves, které na PET láhví obvykle útočí svou barevností a hypermoderním designem, zde byl u chlazené kávy zvolen fotorealistický retro styl. Potisk je na různě metalizovaném PET povrchu etikety obvykle pouze dvoubarevný.

Plech nápoj skrývá…
Opačné tendence než u skleněných obalů lze vysledovat u designu nápojových plechovek. Nápojová plechovka využívá svých takřka nepřekonatelných bariérových vlastností. Pro nápoj vytváří vynikající kyslíkovou bariéru, chrání balený obsah před působením světla (včetně UV záření), vzduchu a vlhkosti. Spojení těchto vlastností zajišťuje pro nápoje čerstvost, chuť i nezávadnost, což je zvláště důležité při ochraně vitaminů a minerálních látek obsažených v mnoha energetických nápojích a ovocných šťávách. Plech je na rozdíl od skla neprůhledný, zákazník tedy nemůže být „nalákán“ ke koupi pohledem na produkt samotný. Proto se výrobci obalů soustředí především na potisk a v poslední době i na netradiční tvary či líbivost celé koncepce obalu.
U potisku se setkáváme nejčastěji s kontrastem grafiky s použitím vysokého lesku. Dnešní technologie umožňují i potisk otvíracího tvarovaného víčka (vícebarevný digitální potisk tohoto typu nabízí např. Ball). U nápojových plechovek se objevuje často i embossing (tedy tvarování v podobě ražby), ten je ostatně poslední dobou i módní záležitostí u skleněných láhví. Nezbytností je snižo
vání hmotnosti materiálu (dnešní plechovka o objemu 0,33 l váží i pouhých 13,4 gramu!). Vývoj se nezastavil ani u otevírání plechovky. Zvláště pro ovocné koncentráty je vhodný velký otvor, který umožňuje rychlejší vyprázdnění obalu (patent Reynolds Metals Company), populární jsou víčka s prolamováním či odtrhem, která se řadí úspěšně k easy open uzávěrům. U některých typů plechovek lze používat i víčka z jiných materiálů, často jsou používány plasty. U obalů pro nealkoholické nápoje stále častěji setkáváme s méně tradičními tvary.

Populární láhve z plechu
Vedle oválných tvarů je dnes stále populárnější imitace tvaru skleněných láhví z plechu, ve kterých prodává některé typy nápojů, např. Coca-Cola (u nás známá Coca Cola Blak – soft drink s kofeinovou příchutí). Stejný typ láhve (typ Fusion) použil jeden z nejznámějších výrobců na nápojové plechovky, firma Rexam Beverage Can na citronový soft drink. Plechová láhev má bílý podklad, na kterém obzvlášť vynikne výrazný tmavý nápis Fusion a čistá grafika rozházených citronových plátků. Láhve Fusion se vyrábějí v objemech 33 cl a 25 cl a svým vzhledem jsou pro spotřebitele i designéry velmi inspirativními. Láhve jsou 100% recyklovatelné a jsou vhodné pro sycené i nesycené nápoje. Další výhodou je i možnost plnění na stávajících plnicích linkách pouze s minimální přestavbou linky.
K velmi atraktivním patří i litrové plechové láhve na nealkoholické nápoje od dalšího velkého hráče v oblasti nápojového plechu, společnosti Crown. Jsou používány zvláště na francouzském trhu pro ovocné šťávy Teisseire. Tak jako jsou tyto šťávy rozličných druhů, jsou rozličné i jejich obaly. Zdaleka není řeč jen o grafice. Láhve se dělají v různě modifikovaných tvarech s celou škálou plastových víček. Některé z nich dosáhly i mnohých ocenění (Grand Jury). Svou atraktivitou však především oslovují spotřebitele a vzhledem ke svým vzrůstajícím objemům zřejmě velmi úspěšně.

Jana Žižková, Ladislava Caisová

Box: Skleněná říše
Na sklo ve spojení se špičkovým designem vsadila na podzimním veletrhu Drinktec v Mnichově i společnost O–I, která patří k lídrům v oblasti nápojového skla. Její stánek se od ostatních diametrálně odlišoval. Rozlehlou plochu expozice vyzdobil známý italský designér Francesco Lucchese. Neměla žádné ohraničení. Návštěvníci zde mohli komunikovat s prostorem vytvořeným z nápojového skla doslova všemi směry. Ze skleněných láhví byla vytvořena i jarní obloha v podobě bílo-modrého oblaku z odlehčených láhví. Procházka myriádou barevného skla byla působivá…

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required