Vytvořit nový design PET lahve není snadný úkol, protože obrovské množství tvarů našich i světových výrobců láhví je již realizováno nebo registrováno. Možnosti řešení jsou omezeny technologií výrobce a použitým materiálem. Designéři studia Divan Filip Streit a Ivan Dlabač vyvíjeli už úspěšné PET lahve pro známé značky balených nápojů. Právě v tomto odvětví zkušení designéři znali dobře technologická úskalí vývoje PET lahve a mohli se lépe zaměřit na výrazně originální tvar lahve.
PET láhev KORUNNÍ
Design-tvar lahve: M.A. Ivan DLABAČ, Mg.A. Filip STREIT, 2005
Zadání výrobce Korunní bylo vytvořit značkovou minerální vodu s vlastním tvarově odlišným uzávěrem a zacílit tak na široký segment trhu. Na skupinu ženy 20-40let, které rády kupují zdravé ale stylové produkty a na muže 30-50let, vyhledávající značkové a kvalitní výrobky. Vycházeli jsme z toho že, packaging je ideální místo pro branding, místo pro
komunikaci ze zákazníkem. To, co odlišuje produkt od konkurence. Pomáhá zákazníkovi rychle pochopit, o čem produkt je. Proto jsme chtěli vytvořit design obalu, který bude vizuálně propojen s podstatou svého jména.
Vznikl ušlechtilý a moderní tvar lahve, která upoutá na první pohled v obchodě mezi množstvím neviditelných konkurenčních láhví. Další její kvalitou je její vysoce ergonomický úchop, který zůstává dostatečně pevný i po otevření lahve. Jako krásný šperk působí na plášti
vygravírováné logo, které se přes optiku v láhvi zvětšuje a originální tvar víčka symbolizující královskou korunu. Korunní tvar lahve i korunky umocňuje sílu značky a evokuje královskou korunu.
Stejně tak bylo důležité vytvořit logo a grafickou identitu láhve, které bude vyjadřovat osobnost značky Korunní. Stejně jako lidé vyzařují určitý charakter a osobnost , tak dobře vytvořené písmo a grafika, může vystihnout osobnost značky. Jednoduchost , praktičnost a zároveň exluzivita to byly vlastnosti, kterými měl design láhve působit na zákazníka…. Zvyšující se prodeje naznačují trefu do černého.
Jupí – propojení inovativní technologie, grafiky a tvaru obalu
Design-tvar lahve: M.A. Ivan DLABAČ, Mg.A. Filip STREIT
Při vývoji obalu ovocného nápoje Jupí pro Kofolu bylo důležité využít spojení inovativní technologie etikety, tvaru láhve a grafiky obalu. Tvar láhve byl navržen tak, aby evokoval svými oblými liniemi v horní části láhve ovoce. Proto jsme tento efekt chtěli podpořit grafikou, která by ukazovala ovoce, které je jakoby součástí nápoje i obalu.Dalším důležitým prvkem, který podpořil celkový efekt bylo využití sleevové „smršťovací“ etikety. Ta byla zpracována tak, aby folie byla ve spodní částí transparentní, což mělo ten efekt, že ovoce na obalu jakoby padá přímo do skutečného nápoje, který prosvítá skrz průhlednou etiketou. Povedené realistické airbrush ilustrace broskví nebo jablek od studia Kantors měly umocnit dojem čerstvého a chutného ovocného nektaru.
Grafický design balení se skládá z těchto složek:
– typografie
Typografie je srdce grafického designu, je to koncentrovaná informace. Produkt má jméno,brand, subbrand , benefity, složení, instrukce k užití, varování. Všechny tyto informace musí být uvedeny na obalu.Typografie hraje důležitou komunikační roli v nastavení značky. Může vyjádřit osobnost značky (Brand personality) Stejně jako lidé vyzařují určitý charakter, tak dobře vytvořené písmo, může vystihnout osobnost značky. Písmo zobrazí styl – je li produkt nastaven spíše jako Klasický, moderní,sportovní…Typografie nastaví hierarchii informací. Zvýrazní důležité informace a potlačí marginální sdělení.
– barevnost
Barva je primární kód, který působí na člověka – symbolicky – psychologicky. Barvy obalu zprostředkovávají vizuální poselství, umožňují snadnější vnímání a pochopení komunikovaného sdělení. Každá barva má v sobě určitý psychologický obsah, závislý na typu produktu, jeho vlastnostech ve vazbě na charakteristiky cílové skupiny.
– obraz – fotografie a ilustrace
Fotografie verzus ilustrace. Obrazy komunikují rychle a efektivně, ukazují emoce, demonstrují použití produktu, sdělují, co je uvnitř krabice obalu. Může být použita hyperrealistická barevná fotografie nebo zajímavá stylizovaná ilustrace. Je to častokrát obraz, který upoutá na první moment. Jedna sekunda rozhoduje o tom, jestli si zákazník všimne vašeho produktu v moři dalších konkurenčních v regále. Druhou sekundu má na to, aby pochopil, co obal prodává.
Jakub Hájek
Box: Kriteria efektivity obalu
rozpoznatelnost – jedinečný tvar obalu, který bude jasně identifikovatelný
grafický design – vytvoří jednotící podobu, ucelenou linii produktu,obalu a značky. Také informuje zákazníka co je uvnitř obalu.
technologie – kvalita a inovativní způsob konstrukce a způsob tisku obalu pomůže nastavit náskok před konkurencíVšechna tato kritéria musí být harmonicky propojena, aby vznikl kvalitní a prodejný obal produktu.