logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Durst Hawk Eye – přelom v oblasti digitálního potisku etiket Společnost Durst představila na...
  • Chraňte životní prostředí skutky, nejen slovy! V dnešní turbulentní době je nezbytné šetřit...
  • Kostičky vyrobené z recyklovaných plastových lahví? Lego tuto snahu vzdává Výrobce stavebnic...
  • Společnost Elmwood navrhuje rebrand identity značky Alpro Značka rostlinných mléčných výrobků...
  • Coca-Cola nahrádza plastové držiaky za udržateľné obaly na báze vlnitej lepenky Coca-Cola HBC...

SB 6/2009 OBALY A DESIGN: „Sklo by se mělo stát korunním princem obalů,“

1. listopadu 2009
Nezařazené 0
626
SB 6/2009 OBALY A DESIGN: „Sklo by se mělo stát korunním princem obalů,“

  uvádí známý italský designér.

Na podzimním mezinárodním veletrhu nápojových technologií DrinkTec 2009 v Mnichově představila společnost O-I koncepční pohled na sklo a obaly ze skla. Jejím cílem, a to nejen na veletrhu, je zdůraznit možnosti skla v oblasti designu a vyrábět lahve a sklenice nabízející veškeré výhody tohoto materiálu. O své osobní pojetí skla se prostřednictvím realizace veletržního stánku O-I podělil s návštěvníky Francesco Lucchese, kterého jsme se zeptali na jeho vztah ke sklu.


Svět balení: Ve svých designových projektech často používáte sklo. Jaký máte vztah k tomuto materiálu?
Francesco Lucchese:
Sklo mě díky svým vnitřním schopnostem nepřestává fascinovat. Ve své podstatě je tvrdé a průhledné, zprostředkovává taktilní účinek a je „falešné“ jak v pevnosti, tak ve vizuální perspektivě… A právě proto je tak přitažlivé.
Využívám design jako příležitost, kdy lze dotykem vyjádřit jedinečné možnosti obalů ze skla. Senzorická koncepce by měla podnítit veškeré smysly, aby sklo přineslo opravdovou radost. Design pomůže návštěvníkům prostřednictvím doteku porozumět a ocenit obalové sklo i způsob, jakým nám jeho zvláštní vlastnosti – zejména vzhled, zvuk a hmatový dojem – zlepšují každodenní život.

SB: Co bylo základem neobvykle pojaté koncepce stánku?
F. L.:
Rozhodl jsem se použít barvu jako charakteristiku ke zdůraznění vlastností skla: modrá znamená nezávadnost, bílá chuť, žlutá univerzálnost a zelená udržitelnost. Lahve na skleněných stolech rozesetých kolem stánku byly určeny k ohmatávání, dotýkání a prozkoumávání. Na některých z nich jsou vytištěny zprávy a sdělení.
Nejrůznější tvary lahví odhalují jedinečnou schopnost skla zkrášlovat každodenní život. I nejobyčejnější výrobek dokáže být v obalu ze skla jiný a zvláštní, a to proto, že sklo naše prožitky zdokonaluje.

SB: Stánek společnosti O-I byl platformou pro komunikaci různých poselství založených na hodnotách a výhodách skleněných obalů. Co vás k vytvoření projektu inspirovalo?
F. L.:
Inspiroval jsem se především přírodou a znovu jsem vytvořil ten dobrý pocit, který máte, když jste venku, svítí slunce a nebe je modré. Snažil jsem se ho „přenést“ na veletrh a nabídnout každému návštěvníkovi více smyslový zážitek, jenž předává znalosti o skle.

SB: Jaká témata bylo nejdůležitější vytvořit, aby návštěvníci veletrhu ocenili skleněné obaly?
F. L.:
Zvolil jsem nezávadnost, udržitelnost, univerzálnost a uchování chuti. Tyto koncepce byly vyjádřeny pomocí různých struktur a povrchů v kombinaci se světlem a vůní.

SB: Co si myslíte o sklu jako obalovém materiálu na potraviny a nápoje, pokud jde o zdraví, udržitelnost z hlediska životního prostředí či kreativní možnosti?
F. L.:
Myslím, že je to materiál, který by se měl stát jakýmsi korunním princem obalů, protože je lepší než všechny ostatní, může mít elegantní formu a může stejně silně komunikovat luxusní i lidový obal. Proto je unikátní.

SB: Lahev je vyrovnanou kompozicí specifických prvků (hrdlo, krček, ramena, tělo, dno). Kdybyste měl absolutní designérskou svobodu, jak byste o těchto prvcích uvažoval? Jak vyrovnáváte funkčnost a estetiku?
F. L.:
Je to jako způsob, jakým všichni zhodnotí dobře vypadající ženu – že je krásná. Ona však je také jedinečná díky věcem, které dělá. Na lahve se můžeme dívat způsobem, jakým ženy pozoroval Modigliani – jejich zvláštnosti se často staly jejich výjimečnými vlastnostmi.

SB: Tekutina v lahvi získá „pevnou“ formu, „splyne“ s lahví. Jaký je podle vás vztah mezi formou a obsahem?
F. L.:
Vztah záleží na způsobu, jakým vybalancujeme odlišné části lahve, ale také na tom, jaký zvolíme design hlavního bodu uchopení, jenž uživateli konkrétním způsobem umožňuje kontakt s tekutinou.

SB: Jakou roli mají ve vašich designových projektech tradice a naopak inovace?
F. L.:
S pohledem na minulost navrhuji současnost s myšlenkami, které se dívají do budoucna.

SB: Technologie O-I nabízí mnoho možností, co se týče dekorace (ražbu, zušlechtění povrchu, struktury) a barvy. Jak byste je využil?
F. L.:
Lze je použít k tomu, aby přidaly sklu co největší hloubku k té, kterou již vyjadřuje.

SB: Díky za inspirativní odpovědi.

Ladislava Caisová
(s využitím materiálů firmy O-I)

Box: Francesco Lucchese
Sicilan, který dokončil studium architektury na milánské polytechnice v březnu 1985. Jeho projekty jsou navrhovány jako interaktivní zážitek. Smyslový rozměr hraje v jeho designové filozofii ústřední roli. Zrak, sluch, chuť, čich a dotyk a jsou nástroji, jež jeho projektům dodávají unikátnost. Architektonická práce Luccheseho je definována důležitými projekty, mezi něž patří renovace muzea, realizace jeslí, domů a nedávno také multikina a hotelu Les Fleurs v bulharské Sofii. Má za sebou rovněž četné projekty designu interiéru v Itálii a po celém světě včetně showroomu v brazilském Sao Paulu. Zároveň stále vyučuje na školách designu, jako jsou Akademie Brera či fakulta designu milánské polytechniky. Studio Francesca Luccheseho pracuje v nejrůznějších oblastech a koordinuje širokou řadu projektů.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Durst Hawk Eye – přelom v oblasti digitálního potisku etiket

Durst Hawk Eye – přelom v oblasti digitálního potisku etiket Společnost Durst představila na letošním Label Expo inovativní systém pro monitorování a správu tiskového zařízení, který za pomoci AI umožňuje efektivní sledování a optimalizaci výkonu tiskáren Durst Tau RSC. Z čeho se Durst Hawk Eye skládá Senzory a snímače: Monitorují parametry, jako je teplota, vlhkost, rychlost tisku, […]

Chraňte životní prostředí skutky, nejen slovy!

Chraňte životní prostředí skutky, nejen slovy! V dnešní turbulentní době je nezbytné šetřit každou korunu. Naše společnost tuto situaci velmi silně vnímá a usiluje o vedení našich zákazníky k novému pohledu na vyřazené a nepotřebné palety, které nejsou odpadem, ale cenným zdrojem materiálu. Většina společností při nákupu palet přikládá velkou váhu korunovým položkám, nicméně přehlížejí […]

Vítejte v Mondi Bupak

Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km jižně od Prahy a 200 km severozápadně od Vídně. Vyrábíme vlnitou lepenku, která se v našem integrovaném výrobním závodě mění na obalová řešení z vlnité lepenky. Zaměřujeme se zejména na výrobu vysoce kvalitních krabic z vlnité lepenky, jež […]

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu Poptávka po kolech se z různých důvodů v čase výrazně mění. Jednou je kol málo, podruhé moc, jednou chybí součástka pro výrobu, podruhé není odbyt. Výrobce komponent na kola z Kalifornie však společně s německou logistickou firmou úspěšně zvládají takové výzvy a část výroby od loňského roku realizují v Ejpovicích […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required