
uvádí známý italský designér.
Na podzimním mezinárodním veletrhu nápojových technologií DrinkTec 2009 v Mnichově představila společnost O-I koncepční pohled na sklo a obaly ze skla. Jejím cílem, a to nejen na veletrhu, je zdůraznit možnosti skla v oblasti designu a vyrábět lahve a sklenice nabízející veškeré výhody tohoto materiálu. O své osobní pojetí skla se prostřednictvím realizace veletržního stánku O-I podělil s návštěvníky Francesco Lucchese, kterého jsme se zeptali na jeho vztah ke sklu.
Svět balení: Ve svých designových projektech často používáte sklo. Jaký máte vztah k tomuto materiálu?
Francesco Lucchese: Sklo mě díky svým vnitřním schopnostem nepřestává fascinovat. Ve své podstatě je tvrdé a průhledné, zprostředkovává taktilní účinek a je „falešné“ jak v pevnosti, tak ve vizuální perspektivě… A právě proto je tak přitažlivé.
Využívám design jako příležitost, kdy lze dotykem vyjádřit jedinečné možnosti obalů ze skla. Senzorická koncepce by měla podnítit veškeré smysly, aby sklo přineslo opravdovou radost. Design pomůže návštěvníkům prostřednictvím doteku porozumět a ocenit obalové sklo i způsob, jakým nám jeho zvláštní vlastnosti – zejména vzhled, zvuk a hmatový dojem – zlepšují každodenní život.
SB: Co bylo základem neobvykle pojaté koncepce stánku?
F. L.: Rozhodl jsem se použít barvu jako charakteristiku ke zdůraznění vlastností skla: modrá znamená nezávadnost, bílá chuť, žlutá univerzálnost a zelená udržitelnost. Lahve na skleněných stolech rozesetých kolem stánku byly určeny k ohmatávání, dotýkání a prozkoumávání. Na některých z nich jsou vytištěny zprávy a sdělení.
Nejrůznější tvary lahví odhalují jedinečnou schopnost skla zkrášlovat každodenní život. I nejobyčejnější výrobek dokáže být v obalu ze skla jiný a zvláštní, a to proto, že sklo naše prožitky zdokonaluje.
SB: Stánek společnosti O-I byl platformou pro komunikaci různých poselství založených na hodnotách a výhodách skleněných obalů. Co vás k vytvoření projektu inspirovalo?
F. L.: Inspiroval jsem se především přírodou a znovu jsem vytvořil ten dobrý pocit, který máte, když jste venku, svítí slunce a nebe je modré. Snažil jsem se ho „přenést“ na veletrh a nabídnout každému návštěvníkovi více smyslový zážitek, jenž předává znalosti o skle.
SB: Jaká témata bylo nejdůležitější vytvořit, aby návštěvníci veletrhu ocenili skleněné obaly?
F. L.: Zvolil jsem nezávadnost, udržitelnost, univerzálnost a uchování chuti. Tyto koncepce byly vyjádřeny pomocí různých struktur a povrchů v kombinaci se světlem a vůní.
SB: Co si myslíte o sklu jako obalovém materiálu na potraviny a nápoje, pokud jde o zdraví, udržitelnost z hlediska životního prostředí či kreativní možnosti?
F. L.: Myslím, že je to materiál, který by se měl stát jakýmsi korunním princem obalů, protože je lepší než všechny ostatní, může mít elegantní formu a může stejně silně komunikovat luxusní i lidový obal. Proto je unikátní.
SB: Lahev je vyrovnanou kompozicí specifických prvků (hrdlo, krček, ramena, tělo, dno). Kdybyste měl absolutní designérskou svobodu, jak byste o těchto prvcích uvažoval? Jak vyrovnáváte funkčnost a estetiku?
F. L.: Je to jako způsob, jakým všichni zhodnotí dobře vypadající ženu – že je krásná. Ona však je také jedinečná díky věcem, které dělá. Na lahve se můžeme dívat způsobem, jakým ženy pozoroval Modigliani – jejich zvláštnosti se často staly jejich výjimečnými vlastnostmi.
SB: Tekutina v lahvi získá „pevnou“ formu, „splyne“ s lahví. Jaký je podle vás vztah mezi formou a obsahem?
F. L.: Vztah záleží na způsobu, jakým vybalancujeme odlišné části lahve, ale také na tom, jaký zvolíme design hlavního bodu uchopení, jenž uživateli konkrétním způsobem umožňuje kontakt s tekutinou.
SB: Jakou roli mají ve vašich designových projektech tradice a naopak inovace?
F. L.: S pohledem na minulost navrhuji současnost s myšlenkami, které se dívají do budoucna.
SB: Technologie O-I nabízí mnoho možností, co se týče dekorace (ražbu, zušlechtění povrchu, struktury) a barvy. Jak byste je využil?
F. L.: Lze je použít k tomu, aby přidaly sklu co největší hloubku k té, kterou již vyjadřuje.
SB: Díky za inspirativní odpovědi.
Ladislava Caisová
(s využitím materiálů firmy O-I)
Box: Francesco Lucchese
Sicilan, který dokončil studium architektury na milánské polytechnice v březnu 1985. Jeho projekty jsou navrhovány jako interaktivní zážitek. Smyslový rozměr hraje v jeho designové filozofii ústřední roli. Zrak, sluch, chuť, čich a dotyk a jsou nástroji, jež jeho projektům dodávají unikátnost. Architektonická práce Luccheseho je definována důležitými projekty, mezi něž patří renovace muzea, realizace jeslí, domů a nedávno také multikina a hotelu Les Fleurs v bulharské Sofii. Má za sebou rovněž četné projekty designu interiéru v Itálii a po celém světě včetně showroomu v brazilském Sao Paulu. Zároveň stále vyučuje na školách designu, jako jsou Akademie Brera či fakulta designu milánské polytechniky. Studio Francesca Luccheseho pracuje v nejrůznějších oblastech a koordinuje širokou řadu projektů.