DneÅ¡nà akcelerujÃcà doba klade nároky na zvyÅ¡ovánà rychlosti a výkonu nejen u linek a zaÅ™Ãzenà na vlastnà výrobu obalů, ale i na dalÅ¡Ã oblasti z logistiky balenÃ, plnÄ›nà a skladovánÃ. ZatÃmco jeÅ¡tÄ› pÅ™ed desÃtkou let byly „hitem“ u výrobců automatické vykladaÄe s váleÄkovou tratÃ, které celé procesy výraznÄ› urychlily, dnes se zvláštÄ› u velkých výrobců setkáváme s plnou automatizacà vÄetnÄ› robotizace. A byÅ¥ prvnà roboty byly využÃvány pÅ™edevÅ¡Ãm v automobilovém průmyslu, dnes již tento výrobnà segment nenà zdaleka jediný, kde je robotika využÃvána.
V obalové technice jsou roboty nejÄastÄ›ji využÃvány v balenà a paletizaci. Hlavnà výhodou inteligentnÃho paletizaÄnÃho robota je, že dokáže narovnat na palety lepenkové krabice, kartony s PET láhvemi a dalÅ¡Ã podobné aplikace. To vÅ¡e pÅ™i různých velikostech balených objektů, v optimálnà kvalitÄ› a pÅ™i vysokém výkonu. Pohyb robota je ovládaný pomocà softwaru. RozdÃl mezi průmyslovými paletizátory a paletizaÄnÃmi roboty spoÄÃvá pÅ™edevÅ¡Ãm v různém rozsahu programovatelných poloh v jednom cyklu, pružnosti zmÄ›n v pracovnÃm programu a adaptivnÃch vlastnostech. ZatÃmco paletovacà zaÅ™Ãzenà majà jednoduÅ¡Å¡Ã Å™Ãzenà (zdvihová jednotka má menÅ¡Ã poÄet poloh), roboty majà vyÅ¡Å¡Ã typ Å™ÃdicÃho systému a na vÅ¡ech osách majà mezipolohy nebo i plynulý pohyb. V paletizaÄnÃm zaÅ™Ãzenà spolu obvykle úÄinnÄ› spolupracujà vÅ¡echny intralogistické komponenty systému, pÅ™edevÅ¡Ãm tedy úchopná ramena robotů, dopravnà pásy, senzory a Å™Ãdicà technika. Robot zjiÅ¡Å¥uje pomocà inteligentnà digitálnà kamery pÅ™esnou polohu a velikost krabice. Software pÅ™evede sejmutý obraz na trojrozmÄ›rná data pro ovládánà pohybu úchopné hlavice pÅ™esnÄ› podle polohy zbožÃ.
Stacionárnà versus mobilnà roboty
Podle schopnosti pohybu obecnÄ› rozliÅ¡ujeme roboty na stacionárnà a mobilnÃ. Stacionárnà se nemohou pohybovat z mÃsta na mÃsto (tedy napÅ™. průmyslové manipulátory). Tento typ robotů lze programovat pÅ™Ãmo i nepÅ™Ãmo. PÅ™Ãmé programovánà vycházà z vedenà robotova ramena a zadávánà povelů z ovládacÃho panelu. NepÅ™Ãmé programovánà vycházà ze zadávánà prostorové kÅ™ivky zÃskané z výkresů. Mobilnà robot se může pÅ™emÃsÅ¥ovat na urÄitá stanoviÅ¡tÄ› po urÄité dráze a tento proces vykonává automaticky. Musà být tedy opatÅ™en podvozkem, kterým je tento pohyb realizován. Podvozky mohou být kolové s různými hnacÃmi i volnostnÃmi systémy (diferenciálnÃ, synchronnÃ, trojkolový, Ackermanův a dalÅ¡Ã typy podvozků), pásové nebo kráÄejÃcÃ. Pro pohon jsou využÃvány různé druhy elektromotorů: stejnosmÄ›rné, stÅ™Ãdavé motory Äi servopohony. Jako pohony nejen k podvozku, ale i k dalÅ¡Ãm komponentům vÄetnÄ› Å™Ãzenà os bývajà použÃvány kompaktnà bezobslužné AC servomotory. Tento typ pohonu se vyznaÄuje konstantnÃm krouticÃm momentem, který vÅ¡ak vykazuje vysoký výkonový efekt a dynamiku.
Průmyslový robot ÄlovÄ›ka nepÅ™ipomÃná…
Důležitým kritériem pro výbÄ›r průmyslového robota je tvar a velikost pracovnÃho prostoru. Toto vymezenà je dáno kinematikou zaÅ™ÃzenÃ, tedy kombinacà rotaÄnÃch a posuvných os v kartézských a cylindrických souÅ™adnicÃch. Tato kinematika může být sériová, hybridnà nebo paralelnÃ. Podle stupňů volnosti se vyrábÄ›jà až Å¡estiosé roboty. Dnes se již zaÄÃnajà objevovat i sedmiosé, ale jsou spÃÅ¡e variantou Å¡estiosých uzpůsobených pro konkrétnà aplikace. Tento typ robotů se použÃvá hlavnÄ› ve svaÅ™ovánÃ, kdy je možno jÃt ramenem jakoby dovnitÅ™ prostoru. Typickým pÅ™Ãkladem může být svaÅ™ovánà karoserià na nepÅ™Ãstupných mÃstech.
VÃceosé, tedy i Å¡estiosé roboty se uplatňujà zvláštÄ› v procesech balenÃ, tedy jako vysokorychlostnà roboty s paralelnà kinematikou, která se u tÄ›chto robotů uplatňuje jak u prutů s pevnou délkou, tak i s délkou promÄ›nnou.
PaletizaÄnà roboty jsou obvykle konstruovány jako roboty se sériovou kinematikou a jsou ÄtyÅ™osé. Zvláštnà charakteristikou paletovacÃch robotů je multifunkÄnà konstrukce modulů k uchopenà bÅ™emen (chapadel), jejichž princip ovlivňuje rozhodujÃcÃm způsobem výkonnost a flexibilitu robotů. Rozmanité tvary a rozmÄ›ry jednotek pÅ™epravnÃho balenà vyžadujà jim pÅ™izpůsobená speciálnà chapadla, jimiž se manipulujà zpravidla jednotlivé kusy. Výjimkou nejsou souÄasnÄ› ani skupiny vÃce produktů.
Do chapadel je možno rovněž integrovat různé senzory k identifikaci obalů nebo k měřenà výšky paletových jednotek, ke kompenzaci odchylek a pÅ™izpůsobenà poziÄnÃmu plánu. Chapadla jsou materiálovÄ› a konstrukÄnÄ› pÅ™izpůsobena pÅ™ÃsluÅ¡ným produktům. Setkat se můžeme s chapadly ÄelisÅ¥ovými, vidlicovými, hákovými, jehlovými, vakuovými i magnetickými. Chapadlo hraje u robota jednu z nejdůležitÄ›jÅ¡Ãch rolÃ. PÅ™Ãkladem může být robot IRB 360 (ABB), kde nejde o klasického robota, u nÄ›jž bychom poÄÃtali poÄet os. Pohyb chapadla je složen z pohybů třà paralelnÃch ramen, stÅ™edová tyÄ umožňuje rotaci.
Jak pracuje paletizaÄnà robot
Jediná práce, která zbývá u plnÄ› automatizovaného pracoviÅ¡tÄ› na lidskou obsluhu, je zakládánà palet a proložek do úložných mÃst. Robot následnÄ› pÅ™esune a uložà palety na mÃsta paletizace na dopravnÃky (Äasto napÅ™. Å™etÄ›zové). Po pÅ™Ãsunových dopravnÃcÃch jsou dopraveny pÅ™ÃÄnÄ› orientované kartony do vyÄkávacà polohy. Po nahromadÄ›nà pÅ™ÃsluÅ¡ného poÄtu kartonů jsou tyto kartony pomocà multifunkÄnà hlavy uchopeny a pÅ™eneseny na paletu, kde jsou ukládány podle zvoleného schématu tvaru vrstvy. Pro zlepÅ¡enà stability kartonů na paletÄ› je možné použÃt proloženà vrstvy papÃrovou proložkou. PlnÄ› naložené palety odjÞdÄ›jà po Å™etÄ›zovém a váleÄkovém dopravnÃku do ovinovacÃho stroje. Zde je paleta ovinuta automaticky do průtažné fólie. Hotová paleta odjÞdà po výstupnÃm dopravnÃku a následnÄ› je odvezena do skladu hotových výrobků. V modernÃch skladových koncepcÃch pÅ™ebÃrajà roboty Äasto i manipulaci s prázdnými paletami a dalÅ¡Ã funkce, ÄÃmž se náklady na perifernà zaÅ™Ãzenà a potÅ™ebu plochy redukujÃ. DalÅ¡Ã výhodou je i kompaktnà konstrukce, která vyžaduje pro roboty malou plochu pro umÃstÄ›nÃ, robota lze i integrovat pÅ™Ãmo do balicÃch linek.
Výrobců je dostatek
PÅ™estože od poÄátku rozvoje robotiky náležà prim v této oblasti Japonsku, i v EvropÄ› dnes najdeme celou Å™adu výrobců robotů. K nejvýznamnÄ›jÅ¡Ãm, aÅ¥ již se sériovou Äi paralelnà kinematikou, se kterými se můžeme setkat na evropském kontinentu, patřà firmy ABB, KUKA, Mitsubishi, FANUC Robotics, Energo robotic, Motoman robotec, Nachi a dalÅ¡Ã.
K celosvÄ›tovÄ› nejvÄ›tÅ¡Ãm výrobcům robotů patřà japonská spoleÄnost FANUC LTD (stoprocentnà vlastnÃk FANUC Robotics a 50 % vlastnÃk GE Fanuc Automation).
Jako poboÄka FANUC Robotics Europe pro stÅ™ednà a východnà Evropu byla založena v zářà 2004 spoleÄnost FANUC Robotics Czech, s. r. o. Roboty FANUC mohou být využity prakticky pro vÅ¡echny aplikace od sestavovánà po svaÅ™ovánà a patřà k nejspolehlivÄ›jÅ¡Ãm na svÄ›tÄ›.
S vÃce než 200 000 roboty instalovanými po celém svÄ›tÄ› se stala spoleÄnost MOTOMAN dodavatelem s Å¡irokým výbÄ›rem robotů pro vÄ›tÅ¡inu aplikacà a potÅ™eb. Pro paletizaci jsou využÃvány zvláštÄ› roboty Å™ady EPL (EPL80, EPL160, EPL300, EPL 500). Jedná se o vysoce výkonné vysokorychlostnà ÄtyÅ™osé Äi pÄ
›tiosé (EPL80) roboty urÄené pro paletizaci s vnitÅ™nÄ› vedenou kabelážà a vzduchovým potrubÃm, což prakticky odstraňuje potÞe s opotÅ™ebenÃm kabelů a hadic.
ABB má velmi Å¡irokou nabÃdku robotické automatizace balenÃ, která zahrnuje specializované roboty pro zvedánÃ, balenà a paletovánÃ. Velká pozornost ve vývoji tÄ›chto automatů je vÄ›nována manipulaci s jÃdlem a nápoji, léÄivy, kosmetikou, s hygienickými potÅ™ebami a elektronickými produkty.
Za „high-tech“ je považována i spoleÄnost KUKA Robot Group, která se kromÄ› jiného soustÅ™edà i na vlastnà vývoj Å™ÃdicÃch systémů (KUKA Motion Control). K novinkám ve vývoji patřà buňky, v nichž spolupracujà roboty různých velikostà a v různých konstelacÃch.
Vedle výrobců velkých průmyslových robotů jsou i firmy, které se soustÅ™edà na malé roboty. Jednou z nich je napÅ™. Å¡výcarská firma Neuronics AG, která má ve svém portfoliu unikátnà koncepci bezpeÄného robota, jenž je dÃky souboru bezpeÄnostnÃch opatÅ™enà a své konstrukci urÄen pro pÅ™Ãmou spolupráci s lidmi. Může s nimi sdÃlet pracoviÅ¡tÄ› bez jakýchkoli plotů, závor apod. Tento typ robotů je urÄen hlavnÄ› pro laboratoÅ™e.
Výrobci robotů jsou Äasto také dodavateli Å™ÃdicÃch systémů a SW, pÅ™ÃpadnÄ› i dalÅ¡Ãch softwarových průmyslových produktů, které sloužà pÅ™edevÅ¡Ãm k programovánÃ, simulaci a monitoringu výroby. KromÄ› oblasti balenà a paletizace se roboty uplatňujà pÅ™edevÅ¡Ãm v automobilovém průmyslu, kovoobrábÄ›nÃ, plastikářstvà a slévárenstvÃ. S roboty se stále ÄastÄ›ji setkáváme v potravinářstvÃ, farmacii a spotÅ™ebnà elektrotechnice. Novou, v souÄasnosti jednu z nejdynamiÄtÄ›ji se vyvÃjejÃcà oblastà pro robotiku pÅ™edstavuje výroba solárnÃch panelů.
MultiúÄast na výrobnà lince
PÅ™ed ÄtyÅ™mi lety se na veletrhu intralogistiky CeMAT v Hannoveru prezentovala unikátnà plnÄ› automatizovaná linka Robotik-Pack-Line, kde různé vybalovacÃ, rozdružovacà a dávkovacà systémy byly automatizovány pomocà robotů. K realizaci linky doÅ¡lo dÃky spojenà hned nÄ›kolika firem. SpoleÄnost Beb Edelstahlbau vybavila pracoviÅ¡tÄ› plynulým transportem balicÃch podložek v celé lince. Firma Sealpac pÅ™ispÄ›la svým zaÅ™ÃzenÃm na uzavÃránà a balenÃ, podle potÅ™eby i automatickým zaÅ™ÃzenÃm na rozebÃránà nákladu. SpoleÄnost K-Robotics zodpovÃdala za koordinaci a dodala roboty Kawasaki, firma Toshiba je vybavila speciálnÃmi chapadly. Firma Imt Robot vyvinula manipulaÄnà postupy pro systémy robotů pÅ™i váženÃ, tÅ™ÃdÄ›nÃ, seskupovánÃ, vychystávánà a balenÃ. Firma Omron dodala zaÅ™Ãzenà pro automatizaci Å™ÃzenÃ. EDV-Service Logemann mÄ›l na starosti oznaÄovánà a etiketovánà produktů, firma Wächter Packautomatik dodávku a správné nastavenà balicÃch krabic, jejich stÅ™Ãhánà a potisk. PIAB dodal vakuové pÅ™Ãpravky, se kterými mohou roboty velkou rychlostà vkládat, odebÃrat, jemnÄ› balit malé i vÄ›tÅ¡Ã výrobky a bezpeÄnÄ› odstavovat kartony. SpoleÄnost Multiscience dodala software pro paletizaci (Multifix a MultiPack), firma Signode zajistila páskovánà hotových palet, doprava palet byla realizována spoleÄnostà SSI Schäfer Noell.
Novinka z Äeského trhu
Roboty se využÃvajà jak v procesu balenà (napÅ™. vkládánà produktů do obalu), tak pÅ™Ãmo pÅ™i výrobÄ› obalů. PÅ™Ãkladem druhého typu je nová linka na výrobu obalů, která je pÅ™Ãmo napojena na robotizované paletizaÄnà pracoviÅ¡tÄ›. Tento typ linky nedávno uvedli do provozu ve spoleÄnosti Unipap v BaÅ¡ti u Pardubic. Na lince se vyrábÄ›jà obaly pro elektronické pÅ™Ãstroje nebo souÄásti automobilů o rozmÄ›rech od 450 × 600 mm do 1850 × 2100 mm. PÅ™estavenà celé linky trvá nejvýše 15 minut. PaletizaÄnà linka se skládá ze dvou robotů typu IRB 660 (spoleÄnost ABB) pracujÃcÃch pod jednÃm Å™ÃdicÃm systémem v režimu Multi-Move. Robot IRB 660 s nosnostà 180 kg odebÃrá vakuovým chapadlem palety z pÅ™ipraveného stohu a podle typu produktu je zakládá na váleÄkovou traÅ¥ pÅ™ed druhým paletizaÄnÃm robotem. Druhý robot, IRB 660, s nosnostà 250 kg následnÄ› ukládá vyrobené balÃky s kartony na pÅ™ipravené palety. Vzhledem k tomu, že Unipap vyrábà širokou Å¡kálu obalů různých rozmÄ›rů, je robot opatÅ™en automaticky pÅ™estavitelným chapadlem, které je schopno manipulovat se vÅ¡emi vyrábÄ›nými obaly.
Jana Žižková
Box 1: Kde se vzal?
V porovnánà s jinými technickými vynálezy je robot jeÅ¡tÄ› pomÄ›rnÄ› mladý. OznaÄenà „robot“ bylo poprvé v dÄ›jinách použito v roce 1920 ve hÅ™e Karla ÄŒapka R.U.R. (Rossum’s Universal Robots). Prvnà patent týkajÃcà se průmyslové robotiky podal vÅ¡ak až George Devol roku 1954. SpoleÄnost Unimation byla prvnÃ, která vyrobila průmyslového robota. Jejich hlavnÃm úÄelem bylo pÅ™enášenà objektů z jednoho mÃsta na druhé. Na rozdÃl od fiktivnÃch literárnÃch Äi filmových robotů mÄ›li do humanoidnÃch tvarů opravdu daleko. V roce 1974 pÅ™iÅ¡el na trh prvnà elektricky pohánÄ›ný a mikroprocesorem Å™Ãzený robot. Hned od poÄátku roboty vykazovaly velké výhody pro různé průmyslové aplikace. Mohou pracovat 24 hodin dennÄ›, pracujà v plném rozsahu i v extrémnÃch prostÅ™edÃch, jako jsou nebezpeÄné zóny nebo Äisté prostory. Robotické buňky mohou být vytvoÅ™eny velmi kompaktnÄ›, což umožňuje úsporu výrobnÃho prostoru. VyužitÃm robotů ve výrobÄ› lze tedy podstatnÄ› snÞit provoznà náklady a zároveň zvýšit objem výroby. DneÅ¡nà roboty umÄ›jà manipulovat, stohovat, kontrolovat, leÅ¡tit nebo brousit. Nové uchopovacà a senzorové techniky umožňujà vývoj dalÅ¡Ãch aplikacà robotů.
Box 2: Sériová a paralelnà kinematika
V sériové kinematické struktuÅ™e pracuje až 90 % robotů a manipulátorů. Vedle mnoha nezpochybnitelných výhod vykazuje tento systém i urÄité nevýhody. Mezi nÄ› patřà nÃzká tuhost (statické i dynamické kmitánÃ) a pÅ™esnost polohovánà maximálnÄ› v řádu desetin milimetrů. Oproti tomu paralelnà kinematické struktury (konstrukÄnÄ› hlavnÄ› tripod, hexapod)
mohou mÃt jednotlivé vzpÄ›ry shodného výrobnÃho provedenÃ. Dále se vyznaÄujà vyÅ¡Å¡Ã tuhostà a vysokou pÅ™esnostà polohovanà (±0,01 mm). Problémy u paralelnÃch kinematik jsou pÅ™edevÅ¡Ãm vysoké nároky na Å™Ãdicà systém a možnost vzniku kolizà vzpÄ›r. Roboty Äasto pracujà ve spojenà s kamerovými systémy. Tato symbióza pak umožňuje vysokorychlostnà a vysokokapacitnà manipulaci bez pÅ™esné orientace pÅ™edmÄ›tů.