
říká generální ředitel OTK Group
Nedávná masivní investice společnosti OTK do flexotiskového stroje Primalex CL8 vzbudila pozornost odborné veřejnosti i zákazníků. Především nadnárodní společnosti působící na českém trhu mají od září možnost rozšířit u OTK svoje objednávky v oblasti flexibilních obalů o další produkty. Inovace vybavení v Kolíně dále pokračují a na start se chystá nová dokončovací linka na grafické etikety. Nejen o jejím využití jsme hovořili s generálním ředitelem Petrem Ryskou.
Svět balení: V našem posledním rozhovoru na začátku roku 2007 jsme kromě organizačních změn, ke kterým došlo po vašem nástupu do funkce, rozebírali i další strategii rozvoje vaší společnosti včetně obnovy technologického parku. Jak do této koncepce zapadá další ohlášená investice?
Petr Ryska: Je součástí nastavené strategie zvyšování produktivity práce, úspory pracovníků a jednoznačné specializace společnosti na oblast flexibilních obalů a etiket. V polovině ledna bude v divizi 12 (grafické etikety) odstartovaná výroba na nové dokončovací lince ab od německého výrobce xyz-bude doplněno. Jedná se o investici do 10 milionů Kč (?).
Dojde ke změně dosavadního systému, kdy střásání, řezání a výsek probíhaly odděleně. Nová linka bude tyto operace provádět automaticky. Vložíme archy papíru archy a na konci vyjedou zabalené etikety. Miliony metrů etiket tištěných v jednom kuse…
Výroba odstartuje v lednu, abychom se připravili na novou pitnou sezonu.
SB: Obě poslední investice dokumentují aktuální směr specializace výroby OTK. Dochází také k organizačním změnám v rámci struktury celé skupiny. Některé kroky jsou zatím otevřené. Můžete vysvětlit další záměry?
P. R.: Celá skupina je dnes rozdělena do pěti výrobních divizí. V Kolíně je jednoznačně nejvýznamnější výroba flexibilní obalů a grafických etiket ( pro pivovary, výrobce minerálních vod a další). Dále máme tři menší divize na výrobu formulářů, samolepicích etiket a lehké kartonáže (dříve Jihočeské papírny). Každá divize má ve skupině svoje místo, ale dlouhodobě budou investičně podporovány jen ty, o jejichž produkci bude na trhu zájem.
Speciálním a v současné době intenzivně řešeným problémem je další provoz tiskárny v Hořovicích. Místní výroba kalendářů, diářů a hracích karet na strojním parku starém 15 – 20 let, který byl doplněn pouze několika dokončovacími stroji, nepřináší zisk. Její podíl na obratu celé skupiny činí 3 – 4 %. Ani situace na trhu výše jmenovaných komodit není povzbuzující, převažuje nabídka nad poptávkou.
Problém se snažíme řešit ve třech krocích. V prvním jsme chtěli tiskárnu prodat jako celek k dalšímu fungování, ve druhém, kde jednání zatím probíhají, se ji snažíme pronajmout se stávající výrobní náplní. Pokud neuspějeme, přikročíme ke třetímu kroku, v rámci kterého pronajmeme budovu v podstatě na jakýkoli účel. Dnes není ideální čas na prodej, i ten pronájem je hodně složitý… Problémy v provozu, kde je zaměstnáno téměř 30 lidí, mě sice mrzí, ale musím je do konce roku vyřešit.
SB: Před třemi lety jste rozjížděli provoz nově zakoupené tiskárny v Rumunsku. Tehdy jste o ní hovořil jako o strategické investici. Stačila se už osvědčit?
P. R.: Jedná se opravdu o strategickou investici. I když je propad rumunské ekonomiky hlubší než např. naší, existují důvody, kvůli kterým si chceme tiskárnu ponechat. Nadnárodní potravinářské koncerny, které obsazují tento trh (Kraft food, Dr. Oetker a další) zatím obaly na své výrobky spíše dovážejí (i z OTK). Místní obalová konkurence je kvalitativně převážně o třídu níž než naše produkce, takže věříme našim šancím.
Tiskárnu chceme postupně dovybavit, což nebude krátkodobá investice. V únoru příštího roku instalujeme do tamějšího provozu nové osmibarevné flexo. Sice nemám rád statistiky, ale uznávám jejich vypovídací schopnost. Když vezmu v úvahu vykazovanou spotřebu obalů v zemích západní Evropy či v Americe, je jasné, že vývoj v této oblasti musí pokročit i v dalších částech Evropy včetně Rumunska.
Naší strategií na tomto trhu je přesvědčit nadnárodní firmy, aby od nás braly materiál vyrobený právě v našem rumunském závodě. Zatím tamním zákazníkům dovážíme etikety a obaly z České republiky, ale v okamžiku, kdy bude kvalita rumunského provozu na patřičné úrovni, budou dostávat domácí produkci. Proto to flexo…
SB: Konec roku s sebou přináší uzavírání obchodních smluv na příští období. O které nové zákazníky usilujete?
P. R.: Nyní vrcholí sezona tendrů na zakázky pro nadnárodní hráče na další jeden až dva roky. Zajímavým trhem, o který právě bojujeme, je trh německý. Ačkoli je Německo největším obchodním partnerem České republiky, OTK zde zatím nebyly dostatečně přítomny. Vzhledem k vysokému výstavu německých pivovarů jsme rozjeli intenzivní účast v nabídkových tendrech. Máme již první úspěchy a přislíbené objemy objednávek pro příští rok. Pro představu – u jednotlivých pivovarů se jedná o desítky i stovky milionů etiket. Obecně lze říci, že ať už se jedná o nadnárodní pivovary, výrobce balených vod, chipsů nebo pet foodu, začínáme s nimi často spolupracovat na zakázkách pro domácí trh a posléze získáváme jejich prostřednictvím zahraniční trhy. Rosteme s nimi.
Dnes dodáváme etikety třem největším pivovarnickým seskupením na českém trhu včetně jejich vývozu do dalších evropských zemí. Obdobná situace je i u flexibilních obalů např. pro pet food. Rozšiřujeme dodávky na Slovensko, do Polska i do Nizozemska.
Vzhledem k tomu, že výroba pro pivovary nepokrývá celý rok, snažíme se najít nové segmenty, které by eliminovaly sezonnost části naší produkce. Jedná se např. o střednědobý projekt exportu na jižní polokouli. V tuto chvíli jsme účastni v tendrech na pivní etikety do jižní Ameriky a jižní Afriky. Na překážku flexibilnosti našich dodávek může být velká přepravní vzdálenost, ale existují celosezonní produkty, kterými lze naplnit kontejner. A ten se během roku spotřebuje.
Dále rozšiřujeme dodávky etiket na konzervy, na octy, na mlékárenské výrobky – prostě na tzv. produkty k celoroční spotřebě. Zde vidíme další pootevřená vrátka…
SB: Děkujeme za rozhovor.
Ladislava Caisová
Box: Ing. Petr Ryska, Ph. D.
Vystudoval VŠE v Praze, kde následně získal i doktorát v oblasti mezinárodních ekonomických vztahů. Před nástupem na současnou pozici pracoval v centrále finanční skupiny SPGroup (majoritního akcionáře OTK) jako ředitel správy majetkových účastí. Mezi jeho další předchozí zaměstnání patří např. pětileté působení v mezinárodní poradenské společnosti Roland Berger Strategy Consultants na pozici projektového manažera. Nyní řídí již čtvrtým rokem OTK Group.