logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 6/2009 AKTUÁLNÍ TÉMA: Balení nápojů a tekutin – „Připravujeme se na příští pitnou sezonu,“

1. listopadu 2009
Nezařazené 0
526
SB 6/2009 AKTUÁLNÍ TÉMA: Balení nápojů a tekutin – „Připravujeme se na příští pitnou sezonu,“

  říká generální ředitel OTK Group

Nedávná masivní investice společnosti OTK do flexotiskového stroje Primalex CL8 vzbudila pozornost odborné veřejnosti i zákazníků. Především nadnárodní společnosti působící na českém trhu mají od září možnost rozšířit u OTK svoje objednávky v oblasti flexibilních obalů o další produkty. Inovace vybavení v Kolíně dále pokračují a na start se chystá nová dokončovací linka na grafické etikety. Nejen o jejím využití jsme hovořili s generálním ředitelem Petrem Ryskou.

Svět balení: V našem posledním rozhovoru na začátku roku 2007 jsme kromě organizačních změn, ke kterým došlo po vašem nástupu do funkce, rozebírali i další strategii rozvoje vaší společnosti včetně obnovy technologického parku. Jak do této koncepce zapadá další ohlášená investice?
Petr Ryska:
Je součástí nastavené strategie zvyšování produktivity práce, úspory pracovníků a jednoznačné specializace společnosti na oblast flexibilních obalů a etiket. V polovině ledna bude v divizi 12 (grafické etikety) odstartovaná výroba na nové dokončovací lince ab od německého výrobce xyz-bude doplněno. Jedná se o investici do 10 milionů Kč (?).
Dojde ke změně dosavadního systému, kdy střásání, řezání a výsek probíhaly odděleně. Nová linka bude tyto operace provádět automaticky. Vložíme archy papíru archy a na konci vyjedou zabalené etikety. Miliony metrů etiket tištěných v jednom kuse…
Výroba odstartuje v lednu, abychom se připravili na novou pitnou sezonu.

SB: Obě poslední investice dokumentují aktuální směr specializace výroby OTK. Dochází také k organizačním změnám v rámci struktury celé skupiny. Některé kroky jsou zatím otevřené. Můžete vysvětlit další záměry?
P. R.:
Celá skupina je dnes rozdělena do pěti výrobních divizí. V Kolíně je jednoznačně nejvýznamnější výroba flexibilní obalů a grafických etiket ( pro pivovary, výrobce minerálních vod a další). Dále máme tři menší divize na výrobu formulářů, samolepicích etiket a lehké kartonáže (dříve Jihočeské papírny). Každá divize má ve skupině svoje místo, ale dlouhodobě budou investičně podporovány jen ty, o jejichž produkci bude na trhu zájem.
Speciálním a v současné době intenzivně řešeným problémem je další provoz tiskárny v Hořovicích. Místní výroba kalendářů, diářů a hracích karet na strojním parku starém 15 – 20 let, který byl doplněn pouze několika dokončovacími stroji, nepřináší zisk. Její podíl na obratu celé skupiny činí 3 – 4 %. Ani situace na trhu výše jmenovaných komodit není povzbuzující, převažuje nabídka nad poptávkou.
Problém se snažíme řešit ve třech krocích. V prvním jsme chtěli tiskárnu prodat jako celek k dalšímu fungování, ve druhém, kde jednání zatím probíhají, se ji snažíme pronajmout se stávající výrobní náplní. Pokud neuspějeme, přikročíme ke třetímu kroku, v rámci kterého pronajmeme budovu v podstatě na jakýkoli účel. Dnes není ideální čas na prodej, i ten pronájem je hodně složitý… Problémy v provozu, kde je zaměstnáno téměř 30 lidí, mě sice mrzí, ale musím je do konce roku vyřešit.

SB: Před třemi lety jste rozjížděli provoz nově zakoupené tiskárny v Rumunsku. Tehdy jste o ní hovořil jako o strategické investici. Stačila se už osvědčit?
P. R.: Jedná se opravdu o strategickou investici. I když je propad rumunské ekonomiky hlubší než např. naší, existují důvody, kvůli kterým si chceme tiskárnu ponechat. Nadnárodní potravinářské koncerny, které obsazují tento trh (Kraft food, Dr. Oetker a další) zatím obaly na své výrobky spíše dovážejí (i z OTK). Místní obalová konkurence je kvalitativně převážně o třídu níž než naše produkce, takže věříme našim šancím.
Tiskárnu chceme postupně dovybavit, což nebude krátkodobá investice. V únoru příštího roku instalujeme do tamějšího provozu nové osmibarevné flexo. Sice nemám rád statistiky, ale uznávám jejich vypovídací schopnost. Když vezmu v úvahu vykazovanou spotřebu obalů v zemích západní Evropy či v Americe, je jasné, že vývoj v této oblasti musí pokročit i v dalších částech Evropy včetně Rumunska.
Naší strategií na tomto trhu je přesvědčit nadnárodní firmy, aby od nás braly materiál vyrobený právě v našem rumunském závodě. Zatím tamním zákazníkům dovážíme etikety a obaly z České republiky, ale v okamžiku, kdy bude kvalita rumunského provozu na patřičné úrovni, budou dostávat domácí produkci. Proto to flexo…

SB: Konec roku s sebou přináší uzavírání obchodních smluv na příští období. O které nové zákazníky usilujete?
P. R.:
Nyní vrcholí sezona tendrů na zakázky pro nadnárodní hráče na další jeden až dva roky. Zajímavým trhem, o který právě bojujeme, je trh německý. Ačkoli je Německo největším obchodním partnerem České republiky, OTK zde zatím nebyly dostatečně přítomny. Vzhledem k vysokému výstavu německých pivovarů jsme rozjeli intenzivní účast v nabídkových tendrech. Máme již první úspěchy a přislíbené objemy objednávek pro příští rok. Pro představu – u jednotlivých pivovarů se jedná o desítky i stovky milionů etiket. Obecně lze říci, že ať už se jedná o nadnárodní pivovary, výrobce balených vod, chipsů nebo pet foodu, začínáme s nimi často spolupracovat na zakázkách pro domácí trh a posléze získáváme jejich prostřednictvím zahraniční trhy. Rosteme s nimi.
Dnes dodáváme etikety třem největším pivovarnickým seskupením na českém trhu včetně jejich vývozu do dalších evropských zemí. Obdobná situace je i u flexibilních obalů např. pro pet food. Rozšiřujeme dodávky na Slovensko, do Polska i do Nizozemska.
Vzhledem k tomu, že výroba pro pivovary nepokrývá celý rok, snažíme se najít nové segmenty, které by eliminovaly sezonnost části naší produkce. Jedná se např. o střednědobý projekt exportu na jižní polokouli. V tuto chvíli jsme účastni v tendrech na pivní etikety do jižní Ameriky a jižní Afriky. Na překážku flexibilnosti našich dodávek může být velká přepravní vzdálenost, ale existují celosezonní produkty, kterými lze naplnit kontejner. A ten se během roku spotřebuje.
Dále rozšiřujeme dodávky etiket na konzervy, na octy, na mlékárenské výrobky – prostě na tzv. produkty k celoroční spotřebě. Zde vidíme další pootevřená vrátka…
SB: Děkujeme za rozhovor.

Ladislava Caisová

Box: Ing. Petr Ryska, Ph. D.
Vystudoval VŠE v Praze, kde následně získal i doktorát v oblasti mezinárodních ekonomických vztahů. Před nástupem na současnou pozici pracoval v centrále finanční skupiny SPGroup (majoritního akcionáře OTK) jako ředitel správy majetkových účastí. Mezi jeho další předchozí zaměstnání patří např. pětileté působení v mezinárodní poradenské společnosti Roland Berger Strategy Consultants na pozici projektového manažera. Nyní řídí již čtvrtým rokem OTK Group.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required