Kompozitní obaly pro nápoje (nápojové kartony) jsou na našem trhu užívány jak v aseptickém, tak i v neaseptickém provedení. Základem obou typů obalů je skládačková lepenka. U neaseptických obalů je tento typ lepenky obvykle zušlechtěn jednou či více vrstvami polyetylenu. U aseptických obalů, které jsou na trhu zastoupeny četněji, jsou lepenky oboustranně potaženy PE, ve vnitřní vrstvě se PE spojuje s hliníkem, který tvoří výbornou bariéru vůči záření a O2. Aby byla hliníková vrstva oddělena od potraviny, je na ní obvykle nanesena ještě dvouvrstva PE. U některých typů aseptických obalů (např. Tetra Recart) je PE nahrazen PP. Pro potisk aseptických i neaseptických obalů se používá většinou vícebarevný flexotisk či hlubotisk.
Základem obalu je lepenka (tvoří zhruba 75 % hmotnosti obalu). Jedná se vysoce kvalitní typ hladké lepenky vyrobené z primárních celulózových vláken na bázi sulfátové technologie výroby. Co se týče skladby lepenky, používají se jak simplexové lepenky z bělené buničiny, tak duplexy, které mají bělenou pouze vrchní vrstvu. Plošná hmotnost těchto materiálů je zhruba 200 g/m2. Současným materiálovým trendem je snižování spotřeby materiálu a tento trend je za posledních několik let dobře vysledovatelný i u výrobců nápojových kartonů. Nynější nápojové kartony jsou téměř o pětinu materiálově úspornější, než byly před deseti lety, hliníková fólie se používá dokonce často i o 30 % tenčí než před třiceti lety. Tyto úspory se však negativně nepodepisují na tuhosti obalu – ta se naopak zvýšila o 20 %. Výrobcům nápojových kartonů, kteří jsou někdy kvůli obtížnější recyklaci svých produktů částí veřejnosti vnímáni poněkud kontroverzněji, se tak daří maximálně snížit dopad výroby na ekologii. Vedle této chvályhodné iniciativy se zároveň snaží rozbourat i mýtus o designově fádních obalech. Atraktivní grafika ve spojení s účelovou konstrukcí nenechává spotřebitele na pochybách, že i tento druhý cíl se daří plnit.
Nejlepší multipack na víno
V říjnu 2009 získala v Mnichově společnost EloPak jedno z 25 ocenění Beverage Innovation Awards 2009 za svůj multipull® System. Tento systém byl oceněn jako nejlepší typ nápojového multipacku na víno. Multipull® byl vyvinut v Elopak Technology Centre (ETC) ve Spikkestadu v Norsku. Systém tvoří uživatelsky velmi přátelský kartonový tray (otevřený krabicový díl) pro obvykle tři obaly s produktem. Tento multipack slouží nejen jako odnosný obal pro spotřebitele, ale lze ho použít i jako líbivý stolní displej pro podporu prodeje. Nápojové „miniobaly“ typu Mini Diamond Pure-Pak Curve jsou určeny pro objemy 0,33 litru. Primárně byl tento obal použit pro francouzské víno. To je do obalu plněno na linkách Elopak P-M30D s HEPA filtrem, který mu zaručuje životnost osm měsíců. Obal je opatřen šroubovacím uzávěrem Elo-Cap UL. Vkládání naplněných obalů do multipacku v podobě odnosného tray dílu je možné na automatických linkách. Na těchto typech zařízení je použit i speciální systém skládání a lepení vyseknutého multipacku. Jednotlivé lepenkové tray díly s rukojetí jsou odebírány z nakladače, následně jsou na jejich dno vkládány naplněné obaly. Po této fázi dochází k nanášení lepidla na stěny multipacku, jeho složení a slepení. Lepidla jsou používána tavná, tedy klasické hotmelty.
Tvar, grafika i uzávěry
Výrobci se již neomezují jen na logisticky nejpříznivější, leč konstrukčně poněkud fádní tvar kvádru či krychle. Celou škálou konstrukčně odlišných obalů disponuje společnost SIG Combiblock. Vedle čtyřúhelníkových průřezů s dnes již charakteristickým skládaným lomem nabízí Combiblock množství obalů mnohoúhelníkových průřezů. Zákazníka určitě zaujmou i obaly s průřezem elipsy či kruhu, které jako by napodobovaly typ vinutých combidóz. Ve spojení s kvalitním potiskem patří tyto obaly k velmi líbivým. Co se týká grafiky, designér je omezen jen přáním zákazníka. SIG Combiblock totiž své obaly tiskne komerčně nejkvalitnější technikou, hlubotiskem.
Vedle designu se společnost soustředí i na vývoj uzávěrů. V letošním říjnu představila generačně nový typ uzávěru combiSmart, který svou konstrukcí klade nižší nároky na sílu uživatele, a jehož uzavírání a otevírání je z tohoto důvodu mnohem snazší. Uzávěr je třídílný, skládá se z obruby, nářezného kroužku a závitového víčka. Díky kroužku není tedy potřeba provádět na obalu perforaci.
Podobně jako jeho rivalové na trhu i SIG Combiblock dbá na udržitelný systém výroby. U džusů a ledových čajů určených pro prodejní síť řetězce Lidl na německém trhu se můžeme od října setkat s etiketkou FSC (Forest Stewardship Council), která je obvykle udělována pěstitelům, výrobcům a zpracovatelům za jejich šetrné zpracování dřevního vlákna.
Vyšší teploty, snazší otevírání
Vedle SIG Combiblock používají FSC certifikát i další výrobci nápojových kartonů. V řadě lokalit ho používá i firma Tetra Pak. Visačka FSC pro zákazníka vždy znamená záruku, že svým nákupem nepřispívá k devastaci lesů či pralesů ani nepodporuje nezákonnou těžbu dřeva.
Takto označen je i vrstvený kartonový obal, který vydrží sterilizaci 130 oC, obal Tetra Recart, kde je na kartonu PE vrstva nahrazena vrstvou PP. Je výhodnější z hlediska teplotního rozsahu i mechanické pevnosti. Je vhodný pro balení polévek, omáček i zeleniny. Předností obalu je jednoduché a bezpečné otevírání bez otvíráku nebo nůžek (roh obalu je odtrhávací), nízká hmotnost a vhodný tvar. Obsah zůstává čerstvý a zdravotně nezávadný i bez nutnosti uchování v lednici.
Tetra Pak soustřeďuje svůj zájem i na uzávěry. Letos v létě společnost představila nový typ na obal Tetra Brick Edge. Uzávěr SimplyTwist je oproti běžným šroubovacím víčkům větší, jeho průměr je 34 mm. A právě tyto rozměry napomáhají ke snazší manipulaci. Spotřebiteli při jeho otevírání stačí mnohem menší síla. Tento typ uzávěru je tedy zvláště vhodný pro produkty určené dětem či seniorům.
Nápojový karton i pro čaj z konopí
Tetra Pak, SIG Combiblock a Elopak jsou nejznámější výrobci nápojových kartonů. Na českém trhu však zdaleka nejsou jediní. Kromě nich existují i další výrobci obalů z nápojových kartonů (Dasi, Servac, Zupack, Blockpack), u nichž lze sledovat nové trendy.
Např. italský výrobce strojů ACMA (Coesia Group) nabízí inovativní řešení vsazování nových typů uzávěrů u obalů Jordy Pack bottle. I tento typ uzávěru kopíruje trend co nejsnadnějšího otevírání za použití co nejmenší síly.
Nedávno se na českém trhu objevil v nápojovém kartonu ledový švýcarský čaj (C-Ice Swiss Cannabis Ice Tea). Obal dodává společnost Lamican Ltd. Na rozdíl od běžných obalů tohoto typu je Lamican vyrábí z několikavrstvého kompozitního materiálu typ vinutého obalu se vsazovaným dnem a víkem. Materiálovou skladbu obalu tvoří potištěný papír, PE, skládačková lepenka, PE, hliníková fólie a PE. Hliníková fólie u některých typů obalů může být nahrazena i bariérovou vrstvou z některých polymerních látek. Protože tvarem obal připomíná nápojovou plechovku, výrobce často dodává i obaly s metalizovaným povrchem,
aby byl tento vjem úplný.
Jana Žižková
Box 1: Nové kreace
Kompozitní materiály určené především k výrobě krabic pro nápoje nejsou na trhu žádnou novinkou. První typ těchto obalů se objevil již před více než 60 lety. V ČR se začaly masově produkovat až v 90. letech. Dnes se podle odhadu u nás ročně spotřebuje přes 15 tisíc tun nápojových kartonů. Obaly vyznačující se nízkou hmotností a excelentními bariérovými vlastnostmi se nyní stále častěji snaží zaujmout i designem. I v hraničních limitech, které jim používané konstrukční vzory nastavují, jsou často nové designové kreace zákazníky hodnoceny velmi kladně.
Box 2: Certifikát FSC
Základní ideou nevládní neziskové organizace Forest Stewardship Council (FSC) je podporovat ekologicky šetrné, sociálně prospěšné a ekonomicky životaschopné obhospodařování světových lesů. Díky vysokým ekologickým a sociálním požadavkům a důkladnému systému kontroly jejich plnění zaručuje certifikát FSC zákazníkovi, že dřevo či výrobek ze dřeva (v tomto případě papír, lepenka) s visačkou FSC pochází z šetrně obhospodařovaného lesa. FSC má proto podporu největších ekologických organizací, jako jsou Světový fond na ochranu přírody (WWF), Friends of the Earth (v Česku Hnutí DUHA) nebo Greenpeace, i velkých obchodních řetězců.