I když celosvětový pokles průmyslové výroby má vliv i na výrobu obalů, autodíly patří stále k významným komoditám obalového trhu. Z hlediska konstrukce jsou v automobilovém průmyslu využívány jak standardní obaly, tak vzhledem ke specifičnosti jednotlivých dílů také konstrukce nestandardní. Obaly se tak z hlediska konstrukčního stávají stále sofistikovanějšími. Tento trend jde však ruku v ruce s požadavkem na snadnou manipulaci s obalem, tedy s požadavkem na rychlé rozbalení a zabalení produktu. U obalů v automobilovém průmyslu si již mnoho let drží výsadní postavení z hlediska objemu dva materiály – plasty a lepenky. A přes veškeré výhody plastů, zvláště z hlediska jejich vratnosti a opakovaného použití, lepenky plastům velmi úspěšně konkurují.
Lepenka, tedy především vlnitá, patří k dominantním materiálům v oblasti přepravního i skupinového balení. Kartonáže z vlnitých lepenek představují v celém světě nejvýznamnější obalové prostředky, jejichž podíl se v obalové technice neustále zvětšuje. K největším výhodám z hlediska přepravního balení patří možnosti mimořádné variability konstrukcí obalu s velmi dobře zpracovanými standardy (FEFCO). Lepenku lze poměrně dobře potiskovat i spojovat, ať už lepidlem či sponami. Velkou roli hrají i všeobecně dostupné technologie recyklace. K nevýhodám tohoto materiálu naopak patří jeho absorpční schopnosti. Tím, že lepenky velmi aktivně reagují na okolní prostředí a absorbují vzdušnou vlhkost i kapalnou vodu, nejsou obvykle vhodné jako vratné obaly. Samozřejmě vhodnými úpravami (vrstvením, nátěrem, impregnací apod.) lze tyto nežádoucí vlastnosti eliminovat. V automobilovém průmyslu se lze pochopitelně setkat s lepenkami plnými i vlnitými. Přesto lze konstatovat, že vlnité lepenky dominují s obrovskou převahou. Od ostatních lepenek se vlnitá lepenka neliší pouze svou charakteristickou konstrukcí a vlastnostmi, které jí dodává zvlněná vrstva. Ve srovnání s ostatními lepenkami má vzhledem k tloušťce nejnižší objemovou hmotnost, což se projevuje na nižší spotřebě materiálu i hmotnosti vzhledem ke srovnatelným řešením kartonážního obalu z plných lepenek. K dalším významným obalovým funkčním vlastnostem krabic patří i velmi dobré tlumící vlastnosti a pružnost materiálu při poměrně velké stabilitě.
K přednostem, které jsou ceněné zvláště v oblasti přepravního balení, patří i dobrá pevnost ve vzpěru (pevnost v tlaku na hranu). Stejnoměrná tloušťka a rovinnost usnadňují zpracování vlnité lepenky na konstrukčně variabilní škále strojů a zařízení při zpracování na obaly. Významný je i ekologický aspekt materiálu. Podle závěrů studie odborníků z Polytechnické univerzity ve Valencii, který potvrdila souhlasně také Autonomní univerzita v Barceloně, mají plastové přepravní obaly v oblasti snižování ozonové vrstvy o 87 % vyšší dopad na životní prostředí než krabice z vlnité lepenky. Podle uvedených španělských univerzit mají krabice z vlnité lepenky výrazně nižší dopad na životní prostředí než jejich plastové protějšky, přičemž jejich cena je navíc příznivější. Cenový rozdíl mezi plastem a lepenkou se pak může ještě zvýšit, pokud je krabice přímo prodána koncovému distributorovi (plastové krabice však mohou být naopak vráceny zpět pro účely dalšího použití, drahá a zatěžující prostředí však je právě zpětná přeprava k opětovnému použití).
Výrobci vlnité lepenky domácí i zahraniční
Výrobci vlnité lepenky jsou většinou zároveň i kartonážníky, tedy výrobci obalů. Naopak mnohé firmy, které se soustřeďují na výrobu obalů, vlnitou lepenku pouze nakupují. A jsou to právě vlastnosti materiálu, díky kterým obal plní své hlavní funkce, tedy funkci ochrannou a racionálně manipulační. Ostatně na materiálu záleží již i přímo ve výrobě vlnité lepenky. Výrobci si papír na výrobu na zvlňovacím stroji nevyrábějí, ale naopak ho nakupují od výrobců papíru. Tradičních výrobců vlnité lepenky je na českém trhu dostatek – jen namátkou: Smurfit Kappa Czech, s. r. o, SCA Packaging ČR, s. r. o., THIMM Obaly, k. s., Duropack Bupak Obaly, a. s, Model, a. s., Obaly Morava, a. s. O většině z nich ostatně časopis SB průběžně informuje. Výrobci obalů často dovážejí lepenku i ze zahraničí, nejčastěji z Německa. Zde je tradičním výrobcem Prowell se sídlem v německém městě Offenbach an der Queich. Jeden ze závodů tohoto výrobce je nyní i v Čechách, v západočeských Rokycanech. K dalším výrobcům patří skupina Palm Packaging Group, známá jako dodavatel papíru. Mimo jiné se zabývá i lepenkou sedmivrstvou (výrobce sedmivrstvé vlnité lepenky na českém trhu zatím není), včetně velmi pevné kombinace A/A/C s důrazem na vysokou kvalitu se zaměřením na zámořská balení. Další zajímavostí od této skupiny je i nekonečná skládatelná tří- či pětivrstvé lepenka v kombinacích vln B, C, B/C a E/B. Nekonečná lepenka se využívá při balení dílů, skel i v přepravním balení nábytkového průmyslu. S výhodou zjednodušené logistiky umožňuje balit i velmi dlouhé předměty při nízkých počtech kusů a rozměrové variabilitě. Vedle lepenek určených převážně pro přepravní a skupinové balení se skupina Palm zabývá i dalšími specialitami, jako např. dekorativními lepenkami s otevřenou vlnou Snake-Well či stretchovými vlnitými lepenkami ElastoWell či velmi jemnou lehkou lepenkou pod názvem Softwell atd.
Obaly z vlnité lepenky při balení autodílů
Pro výrobu přepravních obalů jsou využívány především vícevrstvé vlnité lepenky, které do určité míry mohou nahradit i dřevěné bedny. Výhodou takovýchto obalů je jejich dobrá manipulovatelnost. Takto vzniklá manipulační jednotka se vyznačuje zmenšenou hmotností obalu, úsporou místa i zjednodušeným procesem balení.
Vedle primárních i sekundárních obalů se i v oblasti balení autodílů využívají vlnité lepenky také v oblasti logistiky a fixačních prvků. V prvém případě se jedná o různé typy nevratných palet a boxpalet, ve kterých může, ale nemusí být obal plně integrován. Zde se využívají především lepenky pětivrstvé a sedmivrstvé. Naopak v oblasti fixace se vedle třívrstvých (a vícevrstvých) lepenek setkáváme i s lepenkami dvouvrstvými. Ve všech oblastech balení se využívají rozdílné materiály podle cíle jejich použití.
Obaly, jak již bylo řečeno výše, využívají jak standardních, tak nestandardních konstrukcí. Standardní konstrukce využívají vzory z mezinárodně platného katalogu FEFCO. Cílem katalogu je zjednodušení rozlišení druhu konstrukcí kartonážních výrobků pomocí jednoduchých mezinárodních symbolů. Pro měření a uvádění rozměru obalu platí tato pravidla: Rozměry se uvádějí v milimetrech, v pořadí délka x šířka x výška, případně výška s označením přesahu odnímatelného víka nebo dna „v“ či přesahu klop přes sebe „o“ (D x Š x V nebo D x Š x V/v nebo D x Š x V/o). Uvádějí se vnitřní rozměry obalu měřené za standardních klimatických podmínek na rozloženém obalu. Obaly jsou podle kódů konstrukcí rozděleny do devíti konstrukčních skupin. Např. FEFCO 0202 315 x 235 x 185/40 mm je klopová krabice s přesahem klop 40 mm přes sebe. V katalogu je velké množství konstrukcí nejen klopových krabic, ale i obalů vícedílných, lepených, šitých i nelepených, skládatelných i zasouvacích. Nechybějí pochopitelně ani fixační prvky. Protože však vývoj obalů neustále pokračuje, tento katalog samozřejmě nemůže postihnout vyčer
pávajícím způsobem všechny možnosti konstrukce obalu z vlnitých lepenek. Specifické potřeby zákazníků zvláště z oblasti automobilového průmyslu se často řeší vývojem individuálních konstrukcí obalu obsahujících nestandardní prvky.
Koncepty nestandardních konstrukcí
Speciální obalová řešení a full service v oblasti přepravního balení nabízí např. THIMM SCHERTLER Packaging Systems. Zdejší specialisté vypracují pro zákazníka optimální koncept balení na ochranu a transport produktu. Následuje příprava technicky vyspělého řešení i pro balení těžkých nákladů např. za pomoci unikátní devítivrstvé (!) vlnité lepenky RhinoPlate®, která odolává i extrémně vysoké zátěži.
Obaly lze vyrábět i v kombinaci s kvalitními fixacemi z pěnové hmoty či s antikorozními ochrannými prvky. Unikátní řešení představoval např. obal pro osy automobilů, který byl vyřešen jako několikadílný obalový systém. Obal z jednoho materiálu snesl velmi vysoké zatížení (asi 500 kg na osu). Navíc konstrukce byla uzpůsobena trojnásobnému stohování, jakož i pro jednotlivou expedici.
Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 2008 tato společnost ostatně představila i další zajímavost, obal pro airbag řidiče, který rovněž získal ocenění v soutěži Obal roku 2008 v kategorii přepravní a technologické obaly. Tento obal zajišťuje maximální bezpečnost při zámořské kontejnerové dopravě. Obal je odolný vůči případné explozi, která by mohla hrozit vzhledem k výbušnému materiálu. Obal se skládá z certifikované krabice, pozinkované konstrukce tlumící následky možného výbuchu a z vnitřních jednoduchých křížových fixací s proložkami. Nárazy při manipulaci tlumí speciální vložky z materiálu Ethafoam. Fixace, zvláště při balení autodílů, hraje velmi důležitou roli.
Velmi zdařilé řešení v této oblasti nabízí i Servisbal Obaly, s. r. o., na transportní balení tlumičů. Zde se jedná se o komplet čtyř různých proložek z vlnité lepenky, jež tvoří důmyslnou fixaci tlumičů. Tento nový systém nejenže zpevnil celé balení, ale i více než zdvojnásobil vytížení celé zásilky oproti původnímu řešení. Těžké tlumiče jsou takto přepravovány od výrobce přímo na montážní linku, a proto fixace musí zvládnout nejen veliké zatížení při přepravě, ale i náklon 30° při odebírání tlumičů na lince! Vlastní realizace proložek byla provedena atypickým tvarovým výsekem na stroji Onix (pracovní plocha 2 x 2,5 m). I tento exponát získal ocenění Obal roku.
Sofistikované konstrukce v oblasti balení autodílů dodává značné množství firem na českém trhu. K tradičním výrobcům patří i SCA Packaging Česká republika, s. r. o. I zde je řešen obal vždy komplexně, včetně integrovaného fixačního řešení. Za všechny typy konstrukcí jmenujme alespoň opět dvě, které neunikly ocenění na Obalu roku již před čtyřmi lety. Pegas je speciálním přepravním obalem, který je určen pro balení a transport části karoserie do místa montáže. Konstrukčně je řešen především jako ochrana před poškozením zboží. Jeho velikou výhodou je možnost vrstvení na sebe s minimálním rizikem poškození spodních vrstev nebo zřícení. U tohoto obalu je navíc minimalizována potřeba prostoru pro skladování. Oko light je spolehlivým řešením fixace světlometu luxusního automobilu v přepravním obalu. Zaručuje snadný a rychlý proces kompletace a umístění zboží do vložky, umožňuje snadnou a bezpečnou manipulaci při ukládání do přepravního boxu. Deformační zóny zachycují všechny případné pády na podložku a zaručují bezpečný transport nepoškozeného světlometu. Obal je univerzální pro obě stranové mutace výrobku.
Jana Žižková
Box: 2 – 7 vrstev
Vlnitou lepenku vynalezl Američan Albert Jones v roce 1871. Ve své době patentoval pouze dvouvrstvou lepenku. První zvlněný papír údajně vyrobil na vyfrézovaných dělových koulích, které získal od legendárního generála Castera. Zvlněný papír byl použit k ochraně láhví místo tehdy používaného slámového obložení. Zajímavostí je, že dvouvrstvá vlnitá lepenka byla patentována ještě jednomu Američanovi, Oliveru Langovi v roce 1874. Prvním výrobcem třívrstvé lepenky se stal v roce 1895 H. M. Smith. Výroba se velmi brzy dostala i do Evropy a později se rozšířila i o lepenky pětivrstvé a sedmivrstvé.
Rozdílné druhy použitých materiálů dávají vlnité lepence rozdílné mechanické vlastnosti, rozdílnou plošnou hmotnost i tloušťku. Vlastní vlnité lepenky se pak rozlišují podle počtu vrstev (2, 3, 5, 7), rozměrových proporcí zvlněné vrstvy (vlny A, C, B, E, N, K, O, G atd.), tvaru vlny (sinusová, klínová) a materiálů používaných na jejich výrobu (glutiny, šedák, kraftliner, tedliner, wellenstoff atd.). U dnešních vlnitých lepenek se upřednostňuje používání materiálů s větším podílem recyklovaných vláken.