logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 5/2009 OBALY A VZDĚLÁVÁNÍ: Asie – akutní nedostatek obalových odborníků

1. září 2009
Nezařazené 0
496
SB 5/2009 OBALY A VZDĚLÁVÁNÍ: Asie – akutní nedostatek obalových odborníků

Asijští tiskaři a zpracovatelé obalů soutěží o zakázky s globálními hráči. Nadnárodní korporace jako Pepsi Co, Coca-Cola, Nestlé a P&G oznamují mnohamilionové investice, místní značky hledají levnější dodávky. Poptávka po obalech se zrychluje a Asie čelí akutnímu nedostatku pracovníků s příslušným odborným vzděláním.

Jak lamentuje místní podnikatel: „Do našeho týmu v Asii příští rok přijmeme 30 nových lidí – kde vezmeme kvalifikovaný personál? Uděláme to, co každý: přetáhneme je od konkurence! Tohle není nejzdravější způsob rozvoje.“
Jak uvádí Stuart Hoggard, generální ředitel singapurského EP Resources, provozovatel Packwebasia.com a též novinář specializovaný na polygrafii a spoluvydavatel časopisu Flexo & Gravure Asia Pacific: „Asie nemá žádné obalářské učiliště, neexistují učňovské programy. Průmysl je pod tlakem, aby vyráběl kvalitní obaly podle světových standardů, ale mnoho manažerů a výkonných pracovníků nemá žádnou odbornou průpravu. Nejdůležitější je flexibilita – Asie je daleko od evropských a amerických přednáškových center a podniky sotva mohou financovat studijní volno v zámoří. Vzdělávací kurzy musí být pohodlně zorganizovány ve firmě a na místě, kde vyvstane potřeba.“

Na vyžádání a až do domu
EP Resources na základě poptávky vypracoval program základní výuky v pružném modulárním formátu. Je postaven kolem tří studijních předmětů: základy balení, podnikání v obalovém průmyslu a technologie balení. Každý se skládá z jednotek na úrovni začátečník, středně pokročilý a pokročilý. Moduly lze přizpůsobit, aby pojednávaly přesně o požadovaném tématu buď jako samostatné kurzy, nebo zařazené do firemních programů, příp. pro určité oddělení nebo pro celý podnik.
K vypracování spolehlivých osnov EP Resources najal Paula Clegga, donedávna global packaging directora u Unileveru, spoluautora přednášek o materiálové technologii, a Simona Fischera, jenž pracoval na pozici director of supplier management for packaging u Unilever Asia v Bangkoku.

Objednávání obalů jako základ
Každému výrobci na globální i místní úrovni záleží na efektivním objednávání obalů. Podle Simona Fishera, který nyní přednáší o spotřebitelských obalech, „mají výkonní pracovníci největší strach z toho, že jejich nákupčí nevědí, kolik stojí obalový materiál, nebo nedovedou vyjednat nejlepší smlouvu. Bohužel se nemýlí! Když objednáváme obal, musíme vědět, jak budou náklady ovlivněny formátem a cenou surovin a jak je kontrolovat – zvlášť při uvádění výrobku na trh. Rozhodující je vyhodnotit schopnosti dodavatele.“

Přístup k nadnárodním společnostem
Asijští výrobci obalů zřídkakdy chápou, jak rozvíjet vztahy s nadnárodními společnostmi. „Existuje mnoho kompetentních a kvalitních asijských výrobců, kteří nedostanou zakázku, protože neporozuměli fungování globálních firem,“ říká Simon Fisher. „Jejich zasvěcení do problému je základním kamenem celkové modernizace oboru. Prvním krokem je identifikace klíčové rozhodující osoby. Ale hlavní chybou je, že jakmile prodejce vstoupí do firmy, představuje si, že bude po jeho. Jenže kupující nechce, aby mu někdo něco prodával, chce řídit proces zásobování sám! Pokud prodejce pochopí přístup kupujícího, má dobře nakročeno k tomu, aby získal smlouvu.“ Šance by měl vyrovnat modul s názvem Jak nadnárodní společnosti kupují obaly, vhodný jak pro dodavatele, tak pro místní nebo oblastní značky.

Odstranit vícenáklady v tisku
„Většina uměleckých a designérských fakult v Asii ve svých osnovách jen vzácně zmiňuje obalový design nebo tisk. Pak nepřekvapí, že ve fázi tisku je tolik odpadu a vícenákladů,“ říká Stuart Hoggard, který navrhl modul Management a kontrola tisku. „Pro dosažení významných úspor stačí seznámit každého, kdo se na obalu podílí, s tím, kdy a proč se používá každá tisková technika, s jejich výhodami a omezeními. Pak lze učinit informované rozhodnutí předtím, než se designérům rozdají specifikace, ti pak mohou maximálně využít schopností tiskové techniky. Tiskaři pracují s absolutními hodnotami, dosažení perfektního výtisku není věcí názoru, ale vědy. Bez nezbytných znalostí a nástrojů nikdo nemůže tisk schvalovat.“
Reakce odborníků na testování programu Packaging business training program byla nadšená. Na konci r. 2009 připraví EP Resources přizpůsobené výukové kurzy pro Indonésii a na začátku r. 2010 pro Šanghaj.
Více na www.packwebasia.com/education/index.php

Ladislava Caisová

Box: Paul Clegg
„Když většina absolventů obalářství nastoupí do práce, zná hodně z nauky o materiálech, ale velmi málo rozumí realitě komerční výroby. Pochopit, co ovlivňuje náklady a jaké jsou jejich důsledky, je základem úspěchu každé výroby kdekoliv na světě a v Asii obzvlášť. Např. když učíme o rigidních obalech, nestačí jen vysvětlit výrobní procesy, ale kdy a proč je použít. Také musíme nabídnout alternativy a ukázat, jak náklady výrazně snížit jejich modelováním.“

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required