
Asijští tiskaři a zpracovatelé obalů soutěží o zakázky s globálními hráči. Nadnárodní korporace jako Pepsi Co, Coca-Cola, Nestlé a P&G oznamují mnohamilionové investice, místní značky hledají levnější dodávky. Poptávka po obalech se zrychluje a Asie čelí akutnímu nedostatku pracovníků s příslušným odborným vzděláním.
Jak lamentuje místní podnikatel: „Do našeho týmu v Asii příští rok přijmeme 30 nových lidí – kde vezmeme kvalifikovaný personál? Uděláme to, co každý: přetáhneme je od konkurence! Tohle není nejzdravější způsob rozvoje.“
Jak uvádí Stuart Hoggard, generální ředitel singapurského EP Resources, provozovatel Packwebasia.com a též novinář specializovaný na polygrafii a spoluvydavatel časopisu Flexo & Gravure Asia Pacific: „Asie nemá žádné obalářské učiliště, neexistují učňovské programy. Průmysl je pod tlakem, aby vyráběl kvalitní obaly podle světových standardů, ale mnoho manažerů a výkonných pracovníků nemá žádnou odbornou průpravu. Nejdůležitější je flexibilita – Asie je daleko od evropských a amerických přednáškových center a podniky sotva mohou financovat studijní volno v zámoří. Vzdělávací kurzy musí být pohodlně zorganizovány ve firmě a na místě, kde vyvstane potřeba.“
Na vyžádání a až do domu
EP Resources na základě poptávky vypracoval program základní výuky v pružném modulárním formátu. Je postaven kolem tří studijních předmětů: základy balení, podnikání v obalovém průmyslu a technologie balení. Každý se skládá z jednotek na úrovni začátečník, středně pokročilý a pokročilý. Moduly lze přizpůsobit, aby pojednávaly přesně o požadovaném tématu buď jako samostatné kurzy, nebo zařazené do firemních programů, příp. pro určité oddělení nebo pro celý podnik.
K vypracování spolehlivých osnov EP Resources najal Paula Clegga, donedávna global packaging directora u Unileveru, spoluautora přednášek o materiálové technologii, a Simona Fischera, jenž pracoval na pozici director of supplier management for packaging u Unilever Asia v Bangkoku.
Objednávání obalů jako základ
Každému výrobci na globální i místní úrovni záleží na efektivním objednávání obalů. Podle Simona Fishera, který nyní přednáší o spotřebitelských obalech, „mají výkonní pracovníci největší strach z toho, že jejich nákupčí nevědí, kolik stojí obalový materiál, nebo nedovedou vyjednat nejlepší smlouvu. Bohužel se nemýlí! Když objednáváme obal, musíme vědět, jak budou náklady ovlivněny formátem a cenou surovin a jak je kontrolovat – zvlášť při uvádění výrobku na trh. Rozhodující je vyhodnotit schopnosti dodavatele.“
Přístup k nadnárodním společnostem
Asijští výrobci obalů zřídkakdy chápou, jak rozvíjet vztahy s nadnárodními společnostmi. „Existuje mnoho kompetentních a kvalitních asijských výrobců, kteří nedostanou zakázku, protože neporozuměli fungování globálních firem,“ říká Simon Fisher. „Jejich zasvěcení do problému je základním kamenem celkové modernizace oboru. Prvním krokem je identifikace klíčové rozhodující osoby. Ale hlavní chybou je, že jakmile prodejce vstoupí do firmy, představuje si, že bude po jeho. Jenže kupující nechce, aby mu někdo něco prodával, chce řídit proces zásobování sám! Pokud prodejce pochopí přístup kupujícího, má dobře nakročeno k tomu, aby získal smlouvu.“ Šance by měl vyrovnat modul s názvem Jak nadnárodní společnosti kupují obaly, vhodný jak pro dodavatele, tak pro místní nebo oblastní značky.
Odstranit vícenáklady v tisku
„Většina uměleckých a designérských fakult v Asii ve svých osnovách jen vzácně zmiňuje obalový design nebo tisk. Pak nepřekvapí, že ve fázi tisku je tolik odpadu a vícenákladů,“ říká Stuart Hoggard, který navrhl modul Management a kontrola tisku. „Pro dosažení významných úspor stačí seznámit každého, kdo se na obalu podílí, s tím, kdy a proč se používá každá tisková technika, s jejich výhodami a omezeními. Pak lze učinit informované rozhodnutí předtím, než se designérům rozdají specifikace, ti pak mohou maximálně využít schopností tiskové techniky. Tiskaři pracují s absolutními hodnotami, dosažení perfektního výtisku není věcí názoru, ale vědy. Bez nezbytných znalostí a nástrojů nikdo nemůže tisk schvalovat.“
Reakce odborníků na testování programu Packaging business training program byla nadšená. Na konci r. 2009 připraví EP Resources přizpůsobené výukové kurzy pro Indonésii a na začátku r. 2010 pro Šanghaj.
Více na www.packwebasia.com/education/index.php
Ladislava Caisová
Box: Paul Clegg
„Když většina absolventů obalářství nastoupí do práce, zná hodně z nauky o materiálech, ale velmi málo rozumí realitě komerční výroby. Pochopit, co ovlivňuje náklady a jaké jsou jejich důsledky, je základem úspěchu každé výroby kdekoliv na světě a v Asii obzvlášť. Např. když učíme o rigidních obalech, nestačí jen vysvětlit výrobní procesy, ale kdy a proč je použít. Také musíme nabídnout alternativy a ukázat, jak náklady výrazně snížit jejich modelováním.“