
Největší evropská konference o RFID, RFID Europe, kterou uspořádala organizace IDTechEx v Cambridgi 29. a 30. září, se pokusila objasnit, jakým způsobem RFID vítězí nad recesí a co se bude dít dál. Odhady IDTechEx uvádějí, že v roce 2009 se hodnota celého trhu s RFID zvýší na 5,56 mld. USD z loňských 5,25 mld. USD. Roste i odbyt – letošní předpokládaný prodej tagů se pohybuje ve výši 2,35 mld. proti loňským 1,97 mld. tagů. Jak to, když z využití RFID v supermarketech se stává fiasko a plán na zavedení identifikačních průkazů v Británii spěje ke zrušení?
Letecká přeprava to jistí
Odpověď spočívá v obrovské a rostoucí poptávce z určitých regionů a oblastí využití. Letecká přeprava (více viz zprávu RFID for Airlines and Airports od IDTechEx) po pomalém rozjezdu stále častěji nasazuje RFID, aby zlepšila zabezpečení a ochranu, nezbytné pro její přežití. Jedním z příkladů budiž nedávná objednávka 60 mil. tagů a související RFID infrastruktury pro hongkongské mezinárodní letiště. A na toto jediné letiště poputuje ještě mnohem více. Například právě byl instalován interaktivní informační kiosek pro RFID identifikaci výrobků. Pomůže zákazníkům zjistit, jestli nakoupili originály, také ochránit integritu značek na trhu a sledovat výrobky. Hlavním řečníkem na konferenci RFID Europe byl zástupce Air France, aspekty RFID v letecké přepravě se také zabývaly TRAAK Systems a další.
RFID propojuje oděvní řetězce
Při sledování roční návratnosti spěje rozvoz a maloobchodní prodej oděvů rychle kupředu, s Evropou v čele (IDTechEx pravidelně aktualizuje svou zprávu Apparel RFID 2009 – 2019 na www.IDTechEx.com/apparel). Významný obchodník s oděvy Charles Vögele právě zavedl Merchandise Visibility System. Jde o první normalizovaný systém, který pomocí RFID propojí celý maloobchodní dodavatelský řetězec, označování oděvů v obchodech je už běžnou záležitostí. GCS na konferenci odhalil, jak připravuje další etapu. Přítomno bylo také mnoho předních německých módních značek a skupina BT, britský lídr v RFID pro oděvy.
Zdravotnictví s pasivními i aktivními tagy
Zdravotní péče vede v zavádění Real Time Locating Systems – druhé generace aktivních RFID. Naopak S5 Systems se zabývá umísťováním pasivních tagů kvůli úspoře nákladů. Společnost Savant prezentovala tagování zdravotnického vybavení a Infineon pak dodavatelském řetězci ve zdravotnictví.
Zvířata s čipy
Přednášeli i zástupci Animal ID Solutions a sílu tohoto sektoru ukázala předpověď IDTechEx. V mnoha částech světa vzniká nová legislativa pro čipování domácích mazlíčků a dobytka – počínaje Evropou, kde je nyní čipování čtyřnohých chovných zvířat závazné, a konče Keňou, kde se letos začíná zavádět. Americké ministerstvo energetiky vydalo přes 50 mil. USD na obří betonové sčítací stanice v řekách, aby pomohlo porozumět migraci čipovaných lososů. Nedávno byla uzavřena smlouva o jejich údržbě v hodnotě 0,62 mil. USD.
Překvapují Čína i Japonsko
Mezi zeměpisnými oblastmi vyniká Čína, soutěžící s USA o to, kdo utratí nejvíc. Nedávno překonala Spojené království a stala se po USA druhou zemí co do počtu RFID projektů, když už dlouho předtím Spojené království porážela v hodnotě kontraktů. IDTechEx (autor zprávy RFID in China na www.IDTechEx.com/china) prezentovala další neutuchající čínský boom RFID. Překvapovat nepřestává Japonsko. McDonald’s se nyní stal největším řetězcem stravovacích zařízení, který ve svých japonských restauracích umožňuje platit pomocí RFID karet Waon. V krátké době jich v Japonsku bylo vydáno přes deset milionů.
RFID telefony
Určité melodramatické předpovědi naznačují, že telefony osazené RFID převálcují maloobchod a dopravu – po extrémně rychlém rozšíření desítek milionů těchto přístrojů v Japonsku, které jejich majitelé obměňují každých šest měsíců. Viceprezident pro systémovou architekturu firmy Ericsson Håkan Djuphammar nedávno na firemním Business Innovation Foru ve Stockholmu řekl, že „ode dneška za rok bude v podstatě každý nový prodaný telefon vybaven technologií Near Field Communication. Je to dvoucestné, obousměrné komunikační RFID propojení, díky němuž přístroj funguje jako tag či čtečka.“ Håkan Djuphammar v tom spatřuje velké výhody pro spotřebitele i dodavatele. Na konferenci to opět komentovala předpověď IDTechEx.
Dva přednášející se podělili o zkušenosti z poštovních služeb, jak jsou nachystané na rostoucí využití RFID. Opomenuty nebudou ani další aplikace, které nově nabývají na významu, a technické novinky. Součástí konference byly návštěvy místních středisek RFID, výstava a investorský summit. Všichni účastníci dostali zdarma po dobu šesti měsíců přístup do IDTechEx RFID Knowledgebase v hodnotě 1400 USD, shromažďující podrobnosti o více než 3750 implementacích RFID v 110 zemích. Více informací na www.IDTechEx.com/RFIDeurope.
Raghu Das,
CEO, IDTechEx