
Podle zpravodajství ČTK z poloviny října zvýšila Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) odhad růstu hrubého domácího produktu na rok 2010 pro skupinu mladých evropských ekonomik. Tyto rozvíjející se trhy v Evropě i v části Asie by měly příští rok vykázat úhrnný růst 2,5 % oproti dosud předpovídanému 1,5 %. V seznamu zmíněných zemí, kam jsou řazeny i bývalé sovětské republiky, Mongolsko či Turecko, Česká republika chybí. EBRD ji již řadí mezi ekonomicky vyspělé země. Na rozdíl od našeho slovenského souseda, který zatím do seznamu patří a jehož výhled zvýšila EBRD z původních 0,8 až na 3,5 %.
Zajímavý by byl rozbor faktorů, na základě kterých se předpovídané vyšší tempo rozvoje východní Evropy bude realizovat a nakolik se týká i našeho oboru. Zatím zpravodajské agentury přinášejí informace ne příliš optimistického charakteru třeba právě ze Slovenska, kde společnost Smurfit Kappa Štúrovo, a. s. oznámila zastavení výroby v tamní papírně. Zajímavá diskuze o důvodech se rozvinula na webových stránkách… Další pravděpodobnou likvidaci ohlásilo MPO ČR. Týká se firmy se staletou tradicí, Brněnských papíren, s. p. Výrobce papíru, kartonu a lepenek se v rámci ekonomické krize stává prvním státním podnikem, který krachuje.
Nejen z výše uvedeného lze nabýt dojmu, že není mnoho důvodů k optimismu. Přesto však je dobré si uvědomit, že zvyšující se životní úroveň, kterou zažíváme v posledních dvaceti letech, je způsobena zejména probíhající technologickou revolucí. A tento trend krize nezastavila. Zdá se, že bude zrychlovat. I proto se hlavními tématy říjnového vydání Světa balení stal pokrok v progresivních technologiích značení a kódování.
A odlehčení v podobě dobré zprávy na závěr. Lahvové pivo Březňák vstoupilo počátkem října na švédský trh, kde je prodej alkoholu na off-trade trhu regulován státní institucí Systembolaget. Ta striktně rozhoduje o tom, který alkohol zde bude v prodeji, a přímo ovládá síť specializovaných obchodů s alkoholickými nápoji s obsahem alkoholu nad 3,5 %. Březňák se ve Švédsku prezentuje v netradiční 0,33 l lahvi, s novým labelingem i sekundárním balením. Více již v našem prosincovém vydání…