
Vzhledem k celosvětové spotřebě jsou předpovědi pro trh s nápoji mírně příznivé. Poptávka by měla překonat recesi a v roce 2009 by měla vzrůst o 2 %. Evropsky trh s plechovkovými nealko nápoji si připisuje +5 %. Poptávku táhne východní Evropa. Prezentovaná čísla tohoto extrémně nestabilního a rozvíjejícího se rámce je nutno si vykládat tak, že za momentálními obtížemi lze vycítit nové příležitosti.
Aktuální situace na trhu
Spotřeba vína zaznamenala v roce 2008 pokles o dva miliony hektolitrů oproti roku 2007, a to hlavně vinou pokračujícího propadu evropských zemí, jež jsou tradičními producenty a konzumenty vína: Francie, Itálie, Španělska a Německa. Ten byl částečně vyvažován nárůstem domácího trhu USA, který překonal italský (27,2 mil. hl oproti 26 v Itálii), přičemž rostoucí trend spotřeby byl zaznamenán také v Austrálii (téměř 5 mil. hl) a v České republice (1,8 milionu hl). Značná stabilita byla zaznamenána v Jižní Africe, Chile a na Novém Zélandě. Rozmanitost tohoto celkového přehledu potvrzuje i fakt, že výkony italského exportu navzdory krušným okolnostem – záporná bilance -10 % s EU – ukazují, kterak třetí země udržují růst +2 %. Z detailnějšího pohledu jsou trhy vyznačující se dvojciferným nárůstem, jako např. Rusko (30 mil. litrů, což je +36 % objemově a +12 % v cenách, tzn. téměř 64 mil. EUR), Japonsko (+6 % a 29,6 mil. litrů), Polsko (+10 % a 16,5 mil. litrů) a další rychle rostoucí země, jako např. Mexiko (+34 % a 4,3 mil. litrů), Hongkong (1,4 mil. litrů, +29 %), Singapur (982 000 litrů, +17 %) a Spojené arabské emiráty (1,3 mil. litrů, tj. +50 % objemově a více než dvojnásobek v cenách).
V oblasti produkce vína (bez džusů a moštů) navzdory významnému propadu evropské produkce (161,6 mil. hl za EU-27 oproti 163,6 v roce 2007) a značnému poklesu Francie (ze 46 mil. hl v roce 2007 na 41,4 mil. hl v roce 2008) si svět udržuje globálně téměř nezměněné objemy (odhadem v průměru 269,4 mil. hl, nárůst +1 %). Jihoamerická produkce zůstává vysoká (Argentina poklesla na 14,6 mil. hl, ale Chile uzavřela s nárůstem 8,6 mil. hl) a zvýšení je hlášeno také v Jihoafrické republice (10,2 mil. hl, +5 %), Austrálii (12,3 mil. hl, +30 %) a na Novém Zélandě (2 mil. hl, +39 %).
Někteří exportéři překvapili
Pokud jde o situaci v obchodě, ten v roce 2008 představoval 37 % světové spotřeby oproti 18 % na začátku osmdesátých let 20. století a 35 % v roce 2006.
Na základě rozboru výsledků jednotlivých ukazatelů vidíme, že Itálie (která stále vede v objemu produkce) uzavřela rok se záporným znaménkem na poli vývozu, jenž dosáhl 17,8 mil. hl, což je pokles o 7 %. V hodnotovém vyjádření je naproti tomu hlášeno mírné zvýšení na 3,6 mld. EUR, tj. nárůst o 2 %.
Rok 2008 přinesl skvělé zprávy o výsledcích vývozu Španělska, jež objemem vývozu 16,9 mil. hl (o pouhých 920 000 hl méně než Itálie) překonalo o více než 8,5 % rok 2007. Vzrostla rovněž hodnota vývozu (+8 %), jež dosáhla 1,99 mld. EUR.
Historického rekordu ve vývozu dosáhly USA, které vůbec poprvé překročily v objemu prodejů hranici jedné miliardy USD (+6 %) při celkovém fyzickém objemu 4,9 mil. hl (+8 %), z čehož 90 % pochází z Kalifornie.
Velmi dobrých výsledků bylo dosaženo na Novém Zélandě, který v roce 2008 překročil kvótu 900 mil. dolarů a zaznamenal tak nárůst o 19 % oproti roku 2007. To je tolik, že cíle jedné miliardy dolarů bude zřejmě dosaženo o rok dříve, tedy již v roce 2009 namísto 2010, jak bylo odhadnuto v době, kdy roční export dosahoval kolem 430 milionů dolarů, tedy v roce 2005.
Francie a Austrálie by však na rok 2008 nejraději zapomněly. Francie zaznamenala propad o 10,5 % ve fyzickém objemu, jenž byl 13,7 mil. hl, přičemž hodnota exportu se ve srovnání s rokem 2007 prakticky nezměnila (+0,2 % při 6,8 mld. EUR), zatímco vinařství v zemi klokanů vykázalo poprvé od roku 1995 pokles, když vývoz dosáhl necelých 7 mil. hl, tj. -11 %. Ještě hůře dopadl vývoz v hodnotovém vyjádření (-18 %, při 2,5 mld. australských dolarů), rovněž první pokles po 16 letech nepřetržitého růstu.
Trh s nápoji drží východní Evropa
Na závěr bleskový pohled na trh s nápoji. Předpovědi vycházející ze zprávy agentury Canadean, pokud jde o celosvětovou spotřebu, jsou mírně příznivé. Podle těchto předpovědí by poptávka měla překonat recesi, v roce 2009 se zvýšit o 2 % a dosáhnout výhledově ročního přírůstku 2,6 %. Zajímavější kategorií se jeví nesycené nápoje, ovocné šťávy a balená minerální vody, kde nárůst v zemích, jako jsou Čína, Indie a Indonésie bude kompenzovat stagnaci západních ekonomik. Společnosti se silnou mezinárodní orientací budou těžit z poptávky přicházející z Asie, jež bude vyvažovat ty trhy, které inklinují spíše ke stabilitě, jakými jsou severoamerický a evropský. Podrobněji však Canadean zdůrazňuje, že trh s balenými vodami díky hospodářské situaci a tlakům na ochranu životního prostředí dnes čelí poklesu celosvětového trhu. Kupříkladu v USA se očekává, že v příštích pěti letech bude roční přírůstek nižší než 1 %. Bude to tedy ve srovnání s dvouciferným růstem zaznamenaným v letech 2000 až 2008 zpomalení s významnými důsledky obzvláště pro odvětví výroby plastů.
Pokud se balení týká, rok 2008 znamenal pro trh s nealkoholickými nápoji v plechovkách zvýšení o 5 %, tj. na úhrnný počet 52 mld. jednotek. Údaje poskytnuté obchodním sdružením Evropských výrobců nápojových plechovek Beverage Can Makers Europe zdůrazňují, jak zejména východní Evropa sehrála obzvláště dynamickou roli v růstu poptávky. Jestliže kupříkladu Česká republika zaznamenala přírůstek +18 %, průměr západní Evropy je kolem +4 %. Velká Britanie, která dosáhla 8,5 mld. jednotek, potvrdila postavení největšího trhu, následovaná Španělskem.
Ladislava Caisová
Zpracováno z podkladů SIMEI.
Box 1: Zdroje informací
Mezi zeměmi, jež měly skvělé prodejní kampaně, a jinými, které naproti tomu procházely určitou stagnací, mezi zeměmi, které se vyšvihly a stabilizují trend růstu spotřeby, a tradičními producenty, již naproti tomu vykazují pokračující pokles, se očekávaný výhled trhu s vínem na rok 2009 a následující vyznačuje vývojem a změnami rovnováhy na světové šachovnici. Toto je obrázek, který prezentuje SIMEI na základě poslední zprávy Mezinárodní organizace vinné révy a vína (OIV – L’organisation internationale de la vigne et du vin) týkající se současné hospodářské situace a zpráv o vývoji exportu v roce 2008 vypracovaných týdeníkem Corriere Vinicolo vydávaným Italským svazem vína (Unione Italiana Vini).
www.simei.it
Box 2: SIMEI už v listopadu
Od vína po pivo, od lihovin po ovocné šťávy, od nealko nápojů po minerální vody, aniž bychom vynechali olej, pro všechny platí: nepropást příležitosti k objevení posledních novinek na poli strojů, zařízení, výrobků a služeb pro výrobu, plnění a balení nápojů.
SIMEI – mezinárodní veletrh enologie a zařízení pro plnění lahví se na dny od úterý 24.
do soboty 28. listopadu 2009 vrací do pavilonů nového výstaviště Fiera Milano ve Rho. Zároveň zde bude probíhat sedmá Enovitis, mezinárodní výstava techniky pro pěstování vinné révy a oliv.