logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 5/2009 ANALÝZA TRHU: Změny na nápojové šachovnici

1. září 2009
Nezařazené 0
682
SB 5/2009 ANALÝZA TRHU: Změny na nápojové šachovnici

 Vzhledem k celosvětové spotřebě jsou předpovědi pro trh s nápoji mírně příznivé. Poptávka by měla překonat recesi a v roce 2009 by měla vzrůst o 2 %. Evropsky trh s plechovkovými nealko nápoji si připisuje +5 %. Poptávku táhne východní Evropa. Prezentovaná čísla tohoto extrémně nestabilního a rozvíjejícího se rámce je nutno si vykládat tak, že za momentálními obtížemi lze vycítit nové příležitosti.

Aktuální situace na trhu
Spotřeba vína zaznamenala v roce 2008 pokles o dva miliony hektolitrů oproti roku 2007, a to hlavně vinou pokračujícího propadu evropských zemí, jež jsou tradičními producenty a konzumenty vína: Francie, Itálie, Španělska a Německa. Ten byl částečně vyvažován nárůstem domácího trhu USA, který překonal italský (27,2 mil. hl oproti 26 v Itálii), přičemž rostoucí trend spotřeby byl zaznamenán také v Austrálii (téměř 5 mil. hl) a v České republice (1,8 milionu hl). Značná stabilita byla zaznamenána v Jižní Africe, Chile a na Novém Zélandě. Rozmanitost tohoto celkového přehledu potvrzuje i fakt, že výkony italského exportu navzdory krušným okolnostem – záporná bilance -10 % s EU – ukazují, kterak třetí země udržují růst +2 %. Z detailnějšího pohledu jsou trhy vyznačující se dvojciferným nárůstem, jako např. Rusko (30 mil. litrů, což je +36 % objemově a +12 % v cenách, tzn. téměř 64 mil. EUR), Japonsko (+6 % a 29,6 mil. litrů), Polsko (+10 % a 16,5 mil. litrů) a další rychle rostoucí země, jako např. Mexiko (+34 % a 4,3 mil. litrů), Hongkong (1,4 mil. litrů, +29 %), Singapur (982 000 litrů, +17 %) a Spojené arabské emiráty (1,3 mil. litrů, tj. +50 % objemově a více než dvojnásobek v cenách).
V oblasti produkce vína (bez džusů a moštů) navzdory významnému propadu evropské produkce (161,6 mil. hl za EU-27 oproti 163,6 v roce 2007) a značnému poklesu Francie (ze 46 mil. hl v roce 2007 na 41,4 mil. hl v roce 2008) si svět udržuje globálně téměř nezměněné objemy (odhadem v průměru 269,4 mil. hl, nárůst +1 %). Jihoamerická produkce zůstává vysoká (Argentina poklesla na 14,6 mil. hl, ale Chile uzavřela s nárůstem 8,6 mil. hl) a zvýšení je hlášeno také v Jihoafrické republice (10,2 mil. hl, +5 %), Austrálii (12,3 mil. hl, +30 %) a na Novém Zélandě (2 mil. hl, +39 %).

Někteří exportéři překvapili
Pokud jde o situaci v obchodě, ten v roce 2008 představoval 37 % světové spotřeby oproti 18 % na začátku osmdesátých let 20. století a 35 % v roce 2006.
Na základě rozboru výsledků jednotlivých ukazatelů vidíme, že Itálie (která stále vede v objemu produkce) uzavřela rok se záporným znaménkem na poli vývozu, jenž dosáhl 17,8 mil. hl, což je pokles o 7 %. V hodnotovém vyjádření je naproti tomu hlášeno mírné zvýšení na 3,6 mld. EUR, tj. nárůst o 2 %.
Rok 2008 přinesl skvělé zprávy o výsledcích vývozu Španělska, jež objemem vývozu 16,9 mil. hl (o pouhých 920 000 hl méně než Itálie) překonalo o více než 8,5 % rok 2007. Vzrostla rovněž hodnota vývozu (+8 %), jež dosáhla 1,99 mld. EUR.
Historického rekordu ve vývozu dosáhly USA, které vůbec poprvé překročily v objemu prodejů hranici jedné miliardy USD (+6 %) při celkovém fyzickém objemu 4,9 mil. hl (+8 %), z čehož 90 % pochází z Kalifornie.
Velmi dobrých výsledků bylo dosaženo na Novém Zélandě, který v roce 2008 překročil kvótu 900 mil. dolarů a zaznamenal tak nárůst o 19 % oproti roku 2007. To je tolik, že cíle jedné miliardy dolarů bude zřejmě dosaženo o rok dříve, tedy již v roce 2009 namísto 2010, jak bylo odhadnuto v době, kdy roční export dosahoval kolem 430 milionů dolarů, tedy v roce 2005.
Francie a Austrálie by však na rok 2008 nejraději zapomněly. Francie zaznamenala propad o 10,5 % ve fyzickém objemu, jenž byl 13,7 mil. hl, přičemž hodnota exportu se ve srovnání s rokem 2007 prakticky nezměnila (+0,2 % při 6,8 mld. EUR), zatímco vinařství v zemi klokanů vykázalo poprvé od roku 1995 pokles, když vývoz dosáhl necelých 7 mil. hl, tj. -11 %. Ještě hůře dopadl vývoz v hodnotovém vyjádření (-18 %, při 2,5 mld. australských dolarů), rovněž první pokles po 16 letech nepřetržitého růstu.

Trh s nápoji drží východní Evropa
Na závěr bleskový pohled na trh s nápoji. Předpovědi vycházející ze zprávy agentury Canadean, pokud jde o celosvětovou spotřebu, jsou mírně příznivé. Podle těchto předpovědí by poptávka měla překonat recesi, v roce 2009 se zvýšit o 2 % a dosáhnout výhledově ročního přírůstku 2,6 %. Zajímavější kategorií se jeví nesycené nápoje, ovocné šťávy a balená minerální vody, kde nárůst v zemích, jako jsou Čína, Indie a Indonésie bude kompenzovat stagnaci západních ekonomik. Společnosti se silnou mezinárodní orientací budou těžit z poptávky přicházející z Asie, jež bude vyvažovat ty trhy, které inklinují spíše ke stabilitě, jakými jsou severoamerický a evropský. Podrobněji však Canadean zdůrazňuje, že trh s balenými vodami díky hospodářské situaci a tlakům na ochranu životního prostředí dnes čelí poklesu celosvětového trhu. Kupříkladu v USA se očekává, že v příštích pěti letech bude roční přírůstek nižší než 1 %. Bude to tedy ve srovnání s dvouciferným růstem zaznamenaným v letech 2000 až 2008 zpomalení s významnými důsledky obzvláště pro odvětví výroby plastů.
Pokud se balení týká, rok 2008 znamenal pro trh s nealkoholickými nápoji v plechovkách zvýšení o 5 %, tj. na úhrnný počet 52 mld. jednotek. Údaje poskytnuté obchodním sdružením Evropských výrobců nápojových plechovek Beverage Can Makers Europe zdůrazňují, jak zejména východní Evropa sehrála obzvláště dynamickou roli v růstu poptávky. Jestliže kupříkladu Česká republika zaznamenala přírůstek +18 %, průměr západní Evropy je kolem +4 %. Velká Britanie, která dosáhla 8,5 mld. jednotek, potvrdila postavení největšího trhu, následovaná Španělskem.

Ladislava Caisová
Zpracováno z podkladů SIMEI. 

Box 1: Zdroje informací
Mezi zeměmi, jež měly skvělé prodejní kampaně, a jinými, které naproti tomu procházely určitou stagnací, mezi zeměmi, které se vyšvihly a stabilizují trend růstu spotřeby, a tradičními producenty, již naproti tomu vykazují pokračující pokles, se očekávaný výhled trhu s vínem na rok 2009 a následující vyznačuje vývojem a změnami rovnováhy na světové šachovnici. Toto je obrázek, který prezentuje SIMEI na základě poslední zprávy Mezinárodní organizace vinné révy a vína (OIV – L’organisation internationale de la vigne et du vin) týkající se současné hospodářské situace a zpráv o vývoji exportu v roce 2008 vypracovaných týdeníkem Corriere Vinicolo vydávaným Italským svazem vína (Unione Italiana Vini).
www.simei.it

Box 2: SIMEI už v listopadu
Od vína po pivo, od lihovin po ovocné šťávy, od nealko nápojů po minerální vody, aniž bychom vynechali olej, pro všechny platí: nepropást příležitosti k objevení posledních novinek na poli strojů, zařízení, výrobků a služeb pro výrobu, plnění a balení nápojů.
SIMEI – mezinárodní veletrh enologie a zařízení pro plnění lahví se na dny od úterý 24.
do soboty 28. listopadu 2009 vrací do pavilonů nového výstaviště Fiera Milano ve Rho. Zároveň zde bude probíhat sedmá Enovitis, mezinárodní výstava techniky pro pěstování vinné révy a oliv.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required