
Kdyby bylo v obchodě k dispozici, upřednostnilo by mléko ve skleněných lahvích 41 % českých spotřebitelů. Jogurtům ve skle by dalo přednost dokonce 46 % spotřebitelů. V segmentu jogurtů je sklo nejvíce preferovaným obalovým materiálem, a to jak mezi českými, tak i evropskými spotřebiteli. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu, který pro Evropskou federaci výrobců obalového skla (FEVE) provedla agentura InSites. Tento rozsáhlý průzkum, kterého se zúčastnilo 6200 evropských domácností, je jedním z nejkomplexnějších, jaký kdy v obalovém průmyslu proběhl. Uskutečnil se ve dvanácti evropských státech včetně České republiky.
„Evropané považují sklo za nejlépe recyklovatelný obalový materiál a věří, že je také nejšetrnější k životnímu prostředí. Dávají přednost sklu, protože zachovává chuť a chrání proti kontaminaci,“ uvedl prezident FEVE Dominique Tombeur. „Tento průzkum je důležitým potvrzením toho, že spotřebitelé vnímají sklo jako obalový materiál, který více než jiné materiály zhodnocuje balený výrobek.“
K největším příznivcům mléka ve skle patří Italové, kde je preferuje 57 % spotřebitelů, nejmenší zájem mají naopak Portugalci (10 %). Situace u našich nejbližších sousedů je podobná jako v ČR, např. v Rakousku by mléko ve skle upřednostnilo 47, v Německu 41 a v Polsku dokonce 52 % spotřebitelů. V celé Evropě by mléko ve skle upřednostnilo 40 % spotřebitelů.
Obdobná situace jako u mléka je i u jogurtů. Mezi největší zastánce jogurtů ve skle patří Italové (50 % preferujících spotřebitelů) a Turci (dokonce 58 %). Na druhé straně pomyslného žebříčku jsou opět Portugalci (18 %). Ze sousedních států jsou na tom Německo (42 %) a Rakousko (48 %) podobně jako Česká republika, v Polsku preferuje jogurty ve skle 34 % spotřebitelů. V celé Evropě jogurty ve skle preferuje 38 % spotřebitelů, a sklo je tak nejpreferovanějším obalem v tomto segmentu (následují plastové obaly preferované 34 % a kartonové obaly upřednostňované 22 % spotřebitelů).
Dejme spotřebiteli vybrat
Průzkum ukázal, že ačkoliv velká část spotřebitelů preferuje koupi mléka a jogurtů v ekologických skleněných obalech, je jejich nabídka ve většině obchodů omezená, a spotřebitelé tak mají jen malou možnost volby. Dominique Tombeur k tomu říká: „Spotřebitelé mají rádi sklo, cení si ho, a kde mohou, dávají mu přednost. Cílem naší nové kampaně ‚Sklo je jasná volba‘ je apelovat na značkové výrobce a prodejce, aby nabízeli více produktů balených ve skle a uspokojili tak lépe potřeby zákazníků.“
Preference skleněných obalů
Zdroj: FEVE
Zelená volba
Polovina dotazovaných věří, že sklo má větší pozitivní dopad na životní prostředí než ostatní obalové materiály, jako jsou plasty, plechovky a kartony. Sklo hodnotili jako obalový materiál nejšetrnější k životnímu prostředí, protože je stoprocentně recyklovatelný a znovu použitelný.
Devět z deseti Evropanů ví, že sklo může být znovu a znovu recyklováno, aniž by se tím snížila jeho kvalita nebo vlastnosti: 82 % spotřebitelů uvedlo, že recyklují a jsou přesvědčení, že recyklace má smysl. V čele žebříčku je Německo a Rakousko, tedy země, ve kterých 90 % domácností vrací své lahve a sklenice k recyklaci.
Ladislava Caisová
Box 1: Metodologie průzkumu
Kvantitativní průzkum byl proveden nezávislou společností InSites prostřednictvím on-line dotazníků. Cílem bylo získat přehled o znalostech, postojích a chování spotřebitelů ohledně obalového skla ve vztahu k ostatním obalovým materiálům. Účastníci srovnávali následující obalové materiály: sklo, plasty, karton na nápoje, plechovky na nápoje a plechové a kovové konzervy.
Průzkumu se účastnilo 6200 spotřebitelů z 12 evropských zemí (více než 500 respondentů z každé země): Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Rakousko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Francie, Polsko, Česká republika, Řecko, Turecko. Věk respondentů se pohyboval mezi 18 a 54 lety, sběr dat probíhal od 4. do 14. září 2008.
Více o spotřebitelském průzkumu na www.feve.org.