
Vzrůstající počet výrobců i produktů v oblasti uzenin se na trhu projevuje nejen různou kvalitou zboží, ale i často rozdílnými způsoby balení. Nejběžněji se u tohoto sortimentu spotřebitel setkává s balením do vaniček i sáčků či skin pack balení. I na našem trhu se můžeme, byť omezeně, setkat s balením uzenin do skládačkových krabic. Přesto primárním balením uzeniny zůstává flexibilní obal ve formě přírodního střeva či plastové fólie. A i když se to na první pohled nezdá, právě v této oblasti jde vývoj kupředu a nabídka obalů neustále stoupá.
Uzenářské výrobky, jako jsou párky, salámy, klobásy apod., se balí převážně po malých spotřebitelských porcích. Spotřebitel si však v posledních letech vedle základní ochranné a manipulační funkce obalu stále častěji zvyká i na působení psychologicko-estetické a prodejně-propagační. Tyto funkce často určují kritéria prodejnosti produktu na trhu. Slogan „obal prodává“ je stále obecně platný.
Již na základě tohoto krátkého úvodu je jasné, že výsledkem práce obalových konstruktérů a grafiků je uspořádání účelově funkčních parametrů podle určitých komerčně-estetických zásad s vysokou psychologicko-marketingovou působností. Jinými slovy: obalový design sjednocuje konstrukci, grafickou úpravu a potisk s funkčností navíc spojenou se samozřejmým požadavkem trhu, totiž s co nejoptimálnější finanční náročností obalu. Dalšími důležitými vlastnostmi z hlediska užitého designu je sjednocení kategorizace a individualizace zboží. U některého typu zboží se zákazník, zvláště ve větších obchodech, setkává se zbožím od různých výrobců ve srovnatelné kvalitě a prakticky ve stejné cenové relaci. Zde pak uvedené symptomy obalového designu hrají opravdu velkou roli, o koupi rozhoduje prakticky obal a jeho ztvárnění. A pokud hovoříme o celkové koncepci balení, vliv na prodejnost má často i „pouhá“ graficky zdařilá etiketa. O této pravdě se mohl zákazník přesvědčit i u nového redesignu Kosteleckých uzenin. Ostatně etiketu na salám Herkules vedle veřejnosti ocenili i odborníci v komisi Obal roku 2008.
Vakuum, MAP, ochranná atmosféra
Vakuové balení poskytuje výrobkům vynikající ochranu. Takto zabalené výrobky jsou hermeticky uzavřeny ve vzduchoprázdném sáčku z nepropustné fólie. Hlavní přednost spočívá v tom, že v uzavřeném sáčku není žádný kyslík, což u potravin znamená silně zpomalený růst mikroorganismů, čímž se podstatně prodlužuje trvanlivost produktu. Ve vakuu zabalené zboží je chráněno před zkažením, vysycháním, změnou chuti, dotykem a ztrátou hmotnosti. Trvanlivost produktu může být ještě zvýšena následným přidáním modifikované atmosféry. Takto zabalené produkty si může zákazník prohlédnout a vybrat při zachování maximální možné hygieny, proto se nejlépe uplatní při samoobslužném prodeji. Nabídka vakuové balicí techniky prezentuje často komorové vakuové balicí stroje. Tyto stroje jsou používány především při balení masa, uzenin, ryb, sýrů a balení zeleniny. Jednou z firem, která se zabývá prodejem a servisem balicích vakuových komorových strojů, je i MICHAL KREJČÍ – PACKSERVIS. Vedle vakuových komorových strojů (např. VAC-STAR, Henkovac, Supervac , Henkelman, Komet, Turbovac, Audionvac, Intervac, Multivac, Boss) nabízí firma i stroje na balení do misek, fólie do termoformovacích vakuových linek či vakuové sáčky (obvykle z vícevrstvé bariérové fólie tloušťky 90 mikronů). Pro zviditelnění lze vakuové sáčky i potisknout (např. logem, recepty apod.). Vakuové sáčky z dovozu (PA/PE) jsou certifikovány hlavním hygienikem a samostatně označeny v dolním svaru recyklačním znakem a označením použitého materiálu.
Jak se balí do vakuového sáčku?
Balený produkt v sáčku je vložen na pracovní pult stroje, otevřeným koncem přes svařovací lištu. Na ovládacím panelu se nastaví teplota svářecí lišty a síla vakua. Po zavření víka vývěva vysaje vzduch a svařovací lišta svaří sáček. Po napuštění pracovní komory vzduchem se víko samočinně otevře. Některé typy strojů umožňují balení v ochranné atmosféře. Postup balení je stejný jako při vakuovém balení, ale před svařením se do sáčku napustí potravinářsky čistý ochranný plyn nebo směs několika plynů. Tímto způsobem lze balit produkty i do potravinářských misek.
Na prodej a servis balicích technologií a s tím spojených oblastí, jako je vážení a značení výrobků, se zaměřuje řada firem. Mezi ně patří např. Baltech, spol. s r. o., Frimark CZ, s. r. o., Technopack, s. r. o., a mnohé další. Firmy obvykle dodávají i materiály pro vlastní vakuové balení. Kvalitní vakuové sáčky dodává např. Vepak, s. r. o. Vedle vakuových sáčků PA/PE, které mohou být čiré či potištěné, má firma ve své nabídce i sáčky metalizované (PETmet/PE).
Sáčky, fólie, lamináty
V balení uzenin se často využívá flexibilních materiálů. Neustále vrůstající tendence výroby flexibilních materiálů se netýká zdaleka jen sortimentu masa a uzenin, dalším významným potravinářským sortimentem jsou především cukrovinky, čokolády apod. Flexibilní materiály totiž vykazují hned několik nezanedbatelných výhod – nízkou hmotnost, vysokou bariérovou ochranu produktu zvláště vůči vlhkosti, omaku, otěru, mastnotě, propustnosti par či ztrátě aromatu. Měkké fólie jsou navíc většinou odolné nejen vůči vodě, ale i rozpouštědlům, jsou dobře svařitelné a tím dobře zpracovatelné na jednotlivé typy obalů. Obaly z těchto materiálů jsou navíc velice dobře potiskovatelné, čímž je umožněn vstup do špičkového obalového designu.
Divize Cryovac společnosti Sealed Air je jedním z klíčových lídrů v balení potravin. Cryovac smrštitelné sáčky, fólie a lamináty zaručují skvělé přirozené předvedení a prodlouženou záruční lhůtu pro všechny druhy uzeného masa a uzenin: celé výrobky, výkroje a plátky. Řada zahrnuje i varné sáčky a varné rukávy, ve kterých se výrobky přímo vaří. K vysoce odolným a dostatečně elastickým obalům patří BS-M, tedy pětivrstvý biaxiálně orientovaný obal na bázi polyamidu a polyolefinu od společnosti Spectar. Tento typ materiálu se uplatňuje ve výrobě polotrvanlivých potravin, jako jsou např. klobásy, salámy apod. Vyrábí se v rozměrech od 32 do 140 mm v barvách transparentních, bílých, metalických, černých, červených, hnědých a dalších. Obaly mohou být oboustranně potištěné obvykle šestibarevným flexotiskem. BS-M je vhodný pro vysokorychlostní plnění, se sterilizací v maximálních teplotách do 121 o C. Fólie však i skvěle snášejí nízké teploty, což umožňuje uskladňovat konečné produkty v chladicích komorách.
Nové a často velmi vizuálně líbivé směry ve výrobě obalových fólií na potraviny představuje rakouská společnost SCHEYER Verpackungstechnik, spol. s r. o., u nás zastoupená prostřednictvím firmy Kanorg, s. r. o. Z široké nabídky lze jmenovat alespoň fólie Vitatop Tray, která je na bázi polypropylenu. Tato slupovací vrchní fólie má navíc vysoce účinnou úpravu antifog. Fólie používaná pro balení masa zůstává perfektně čirá od zabalení čerstvého masa přes skladování a po umístění do prodejního pultu v obchodě. Antifog úprava funguje i při velmi nízkých teplotách.
U uzenin j
e vyžadováno easy open
Südpack Czech, s. r. o., u nás zastupuje společnost Südpack Verpackungen GmbH & Co. KG. Tento významný výrobce fólií a systémů balení zvláště na maso má ve svém portfoliu především vícevrstvé fólie. Dnes již klasiku představují především fólie ecoform na bázi polystyrolu a ecoterm na bázi polypropylenu. Oba typy fólií mohou mít i bariérové provedení EVOH, podle přání zákazníka mohou být opatřeny i peel efektem. Dalším vizuálně velmi efektním typem jsou fólie ecostar. Jedná se o zlatě a stříbrně metalizované vícevrstvé fólie na bázi polystyrolu nebo polypropylenu, které se vyznačují zvýšenou pevností a dobrými tvarovacími vlastnostmi.
Požadavky na dnešní balení vycházejí z možnosti obal snadno otevřít a stejně tak ho i snadno uzavřít. Řešení pro fólie od Südpack má název Reseal® – it a Multipeel®. Užití balení Reseal® je založeno na systému horní fólie u obalu se znovu uzavíratelnou etiketou. I systém Multipeel® představuje koncepci znovu uzavíratelného balení. Na hlubokotažné lince je horní fólie svařena s předtvarovanou vaničkou z tvrdé spodní fólie. Velmi snadná manipulace umožňuje balení s fólií Multipeel® opakovaně otevírat a uzavírat, dokud není obsah zcela spotřebován.
Flexibilní obaly se zajímavým designem a důmyslným řešením potisku nabízí i Bemis Flexible Packaging. Vlajkovou lodí společnosti jsou výrobky řady ICE. V tomto případě se jedná o křišťálově jasné, lehce formovatelná a extrémně odolné fólie, které lze použít jako vrchní i spodní. Fólie jsou dodávány s nebo bez bariérové vrstvy EVOH. Tyto pevně zavřené, vícevrstvé spojovací fólie s vnější bariérou jsou vhodné pro hlubokotažné balení uzenin, sýrových bloků i pro další využití v kuchyni. Jejich uzavírání je při nízkých teplotách bezchybné právě tak jako vysoká smrštitelnost materiálu.
Bemis se zaměřil i na výrobu obalů, které by spotřebitel otevřel bez použití špičatých předmětů nebo síly. Tyto fólie se uplatňují u balení s tzv. odtrhovacím okrajem. Inovovaná fólie dovoluje jednoduché, stejnoměrné konvenční otevření, u kterého vrchní fólie zůstane nepoškozena. Otevření probíhá formou komfortního sloupnutí s tzv. kontrolovanou delaminací. Odtrhávací okraj fólie má rozdílnou sílu, je k dostání s nebo bez EVOH a antifogu.
Vysoce transparentní fólie umožňují výborný chod stroje a dají se potisknout flexotiskem nebo hlubotiskem (až 10 barvami). Další výhodou odtrhávacího okraje je, že po otevření je na balení viditelná bílá svařovací kontura zvýrazňující obrys. Tento integrovaný manipulační indikátor je viditelný jak pro personál, tak pro konečného spotřebitele.
Není střevo jako střevo…
Firma Kalle GmbH (v Česku dceřiná společnost Kalle CZ, s. r. o.) je jedním z největších světových výrobců potravinářských obalů vyráběných na viskózní a polymerové bázi. K bariérovým viskózním obalům patří např. obaly Nalo Top. V tomto případě se jedná o faserovým vláknem zesílený celulózový obal s vnitřní bariérovou vrstvou s trojnásobnou funkcí proti postupu vodních par, kyslíku a aromatu. Mezi jeho vlastnosti patří definovaná roztažnost, silná smrštitelnost, obal se tedy vyznačuje stálostí kalibru, má dokonalý válcový tvar, symetrické tvoření konců salámů, výbornou loupatelnost při zachování přilnavosti obalu k produktu. Plastové obaly Nalo jsou většinou na bázi polyamidu (výjimku představuje bezešvý obal z PET, NaloPhan, který lze použít v rozsahu teplot od -60 stupňů Celsia do +200 stupňů Celsia).
Vedle klasických polyamidových vícevrstvých obalů nabízí Kalle polyamidy i v provedení kranz, tedy možnost stáčení obalů do kroužků. Díky této technologii je možné dát obalům tvar podobný přírodním střevům. Vedle plastových a viskózních obalů však má společnost v nabídce i obaly textilní a jedlé kolagenní. Kalle GmbH nabízí na českém trhu v rámci distribučních práv pro Evropskou unii jedlé kolagenní párkové obaly nejvyšší kvality japonské společnosti Nippi Inc. Tyto obaly se sestávají z vrstvy kůže, masa a tuku a kolagenu. Surovina je získávána výhradně z vysoce kvalitních surových plástů hovězích kůží vybraných amerických stád skotu.
K lídrům trhu v balení především v oblasti umělých střívek patří společnost Viscofan Group, která má zastoupení v 80 zemích světa. V ČR je zastoupena firmou Viscofan CZ, s. r. o. Na párky (hot dogs) jsou často používána střeva vyrobená z přírodní celulózy. Tento typ snadno loupatelného obalu může být dodán v transparentní či barevné, potištěné i nepotištěné podobě. V různých velikostech i barvách jsou nabízeny i obaly z plastů. Fólie na bázi polyamidů používané na obaly mohou být jedno- i vícevrstvé, jednostranně i biaxiálně orientované.
Plastová i kolagenová střívka bývají často potiskována vícebarevným flexotiskem či hlubotiskem. Při tisku na plastové střevo je povrch střeva upraven elektrickým výbojem, který zdrsní hladký povrch a pomůže barvě lépe přilnout. Zasychání barev při tisku flexotiskem je urychleno pomocí teplého vzduchu a infračerveného zářiče. Technologie flexotisku umožňuje tisk na střeva o různé šířce a z obou stran. Všechny materiály používané během tisku musejí mít potravinářský atest pro přímý nebo nepřímý styk s potravinami.
Jana Žižková