logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • První ochutnávka z programu jubilejního kongresu OBALKO 10 Deset je číslo, které zasluhuje...
  • Čerstvé pečivo: Trendem jsou obaly na bázi papíru Pekárenské a cukrárenské výrobky zahrnují...
  • Jihofrancouzský pivovar Fox Hat dává na etiketách prostor regionálním umělcům Tiskárna AA Labels...
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...

SB 4/2009 OBALY A DESIGN: „ Krabice jsou pro mě komorní architekturou“,

1. července 2009
Nezařazené 0
653
SB 4/2009 OBALY A DESIGN: „ Krabice jsou pro mě komorní architekturou“,

říká zakladatel a majitel Studia Činčera

Obaly by měly plnit nejen funkci ochrannou a manipulační, ale v dnešní době už i funkci informační, propagační i estetickou. O inspiraci a praxi v obalovém designu jsme hovořili s Janem Činčerou.

Svět balení: Jak byste charakterizoval obalový design v pojetí vašeho studia?
Jan Činčera:
Naše studio je neustále rozkročeno mezi polohou výtvarnou a průmyslovou, nachýleno do několika různých stran. O naší současné práci mluvím jako o obalovém designu. Vystihuje to podstatu zaměření našeho studia, ale necháváme se neustále inspirovat vnějšími, naprosto příčnými vlivy. V naší práci je doufám znát, že každá zakázka je určitou výzvou, novým řešením, hledáním podstaty. Snažíme se splynout, podpořit, sloužit balenému předmětu. Po výtvarných zkušenostech s knihou a papírem jsem si uvědomil, že právě podřídit se, pochopit vnitřek – balený předmět je nejdůležitější pro vyznění obalu – vnějšku. Naše obaly nejsou standardní a masové. Vyplňujeme svojí produkcí určitou malou mezeru na obalovém trhu.

SB: Jak hodnotíte současnou úroveň obalů spotřebního zboží na českém trhu?
J. Č.:
Jsem vlastně velice nespokojen s úrovní obalů jako nosičů informace a objektů chránících balený předmět. Schází mně estetická rovina, schází mně profesionalita práce s obrazem, písmem, kompozicí – sdělením. To se ale vůbec nevylučuje s marketingovými postupy! Myslím si, ale, že obaly jsou všeobecně chápány jako něco nadbytečného, co lze ošidit pestrým tiskem, jasnými barvami, velkými písmeny a statistickou úspěšností.
Samozřejmě přeháním, ale pro naši práci vycházím právě z této zkušenosti, že je více spotřebitelů jako já, kteří se radují z jednoduchosti, prostoty a čistoty (i když často právě dosažení těchto parametrů je nejkomplikovanější a nejtěžší). Nejsme grafické reklamní studio, neřešíme obaly na jogurty nebo na psí sušenky. Proto se mně dobře kritizuje, ale přesto současný stav ve mně vyvolává pocit profesionální nespokojenosti!

SB: Kdo tvoří portfolio zákazníků Studia Činčera?
J. Č.:
Naši častí zákazníci (a současně naši přátelé díky práci) jsou designeři, grafici, skláři, architekti, keramici, cukráři, vinaři, výrobci něčeho, někdy i reklamní agentury, kteří chtějí a potřebují něco zabalit. My se do nich „vžijeme“, hledáme papíry, materiály, tvary, barvy, řešení. Tím, že se podřizujeme, získáváme vlastně svobodu tvůrčí práce! Výsledkem je např. kolekce obalů na dárkové předměty pro Úřad vlády v rámci předsednictví EU, dlouhodobá spolupráce s oděvní výtvarnicí Liběnou Rochovou, obaly na limitované série hodinek pro Škodu, ČEZ, Ministerstvo průmyslu a obchodu, kolekce dárkových obalů pro Kooperativu, bonboniery pro T Mobile, prezentační boxy pro ČSA, připravované obaly na kosmetiku pro Ryor….
Dělali jsme obal na státní dar pro anglickou královnu, ale upřímně, důležitější pro mne byly trojrozměrné skládačky pro slepé děti, bylo to více tvůrčí a snad i prospěšnější.

SB: Jaký tedy je současný český obalový design? Co potřebuje?
J. Č.:
Minulý rok jsme navštívili, díky firmě Antalis – vyhráli jsme soutěž – veletrh Luxepack v Monaku, soukromě následně i letošní jarní frankfurtský Paperworld a květnový Luxepack v New Yorku. S určitou radostí a hrdostí jsem si uvědomil, (i díky moderním a současným papírovým materiálům Antalisu a Special Paper) že naše práce je na světové úrovni. Naše zakázky jsou sice malonákladové a nevelké, ale rozhodně srovnatelné se špičkou ve vlajkových obalových segmentech – parfémy, čokoláda, alkohol. To je mé subjektivní konstatování, za tím nejsou čísla, pouze pocit.
Obalový design nemůže pořád vyrůstat z úspěšnosti marketingových čísel, ale musí oslovovat a trhat za srdce, mladí lidé o tom vědí své a někdy mě napadá, že na to všichni zapomínáme a tváříme se strašně vážně a tím i nudně a prostředně. Krabice jsou vlastně dost obyčejné a určitě mohou být a jsou i nudné nebo špatné. Nechci jim (a sobě) přisuzovat větší, zásadní význam, ale já je cítím jako dost důležitý estetický akcent. Krabice – obaly jsou pro mne určitou komorní architekturou. Netroufám se přirovnávat k architektům, jejich práce si hodně vážím a mám mezi nimi hodně přátel, ale trojrozměrné proporce, kompozice, tvar, objem, náročnost i ekonomická kriteria – to jsou v malém i parametry obalové.

SB: Děkujeme za rozhovor.

Box:Jan Činčera
absolvoval v roce 1980 Střední průmyslovou školu grafickou, obor zpracování papíru a lepenek
u profesora Josefa Macháně. Několik let pracoval v Pražských papírnách, ve Středisku obalového inženýrství pod vedením Václava Metzgera. Studio Činčera založil spolu s manželkou v roce 1992, kdy byl ještě odborný asistent na Akademii výtvarných umění v Praze v atelieru konceptuálních tendencí profesora Miloše Šejna.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required