logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 4/2009 OBALY A DESIGN: „ Krabice jsou pro mě komorní architekturou“,

1. července 2009
Nezařazené 0
701
SB 4/2009 OBALY A DESIGN: „ Krabice jsou pro mě komorní architekturou“,

říká zakladatel a majitel Studia Činčera

Obaly by měly plnit nejen funkci ochrannou a manipulační, ale v dnešní době už i funkci informační, propagační i estetickou. O inspiraci a praxi v obalovém designu jsme hovořili s Janem Činčerou.

Svět balení: Jak byste charakterizoval obalový design v pojetí vašeho studia?
Jan Činčera:
Naše studio je neustále rozkročeno mezi polohou výtvarnou a průmyslovou, nachýleno do několika různých stran. O naší současné práci mluvím jako o obalovém designu. Vystihuje to podstatu zaměření našeho studia, ale necháváme se neustále inspirovat vnějšími, naprosto příčnými vlivy. V naší práci je doufám znát, že každá zakázka je určitou výzvou, novým řešením, hledáním podstaty. Snažíme se splynout, podpořit, sloužit balenému předmětu. Po výtvarných zkušenostech s knihou a papírem jsem si uvědomil, že právě podřídit se, pochopit vnitřek – balený předmět je nejdůležitější pro vyznění obalu – vnějšku. Naše obaly nejsou standardní a masové. Vyplňujeme svojí produkcí určitou malou mezeru na obalovém trhu.

SB: Jak hodnotíte současnou úroveň obalů spotřebního zboží na českém trhu?
J. Č.:
Jsem vlastně velice nespokojen s úrovní obalů jako nosičů informace a objektů chránících balený předmět. Schází mně estetická rovina, schází mně profesionalita práce s obrazem, písmem, kompozicí – sdělením. To se ale vůbec nevylučuje s marketingovými postupy! Myslím si, ale, že obaly jsou všeobecně chápány jako něco nadbytečného, co lze ošidit pestrým tiskem, jasnými barvami, velkými písmeny a statistickou úspěšností.
Samozřejmě přeháním, ale pro naši práci vycházím právě z této zkušenosti, že je více spotřebitelů jako já, kteří se radují z jednoduchosti, prostoty a čistoty (i když často právě dosažení těchto parametrů je nejkomplikovanější a nejtěžší). Nejsme grafické reklamní studio, neřešíme obaly na jogurty nebo na psí sušenky. Proto se mně dobře kritizuje, ale přesto současný stav ve mně vyvolává pocit profesionální nespokojenosti!

SB: Kdo tvoří portfolio zákazníků Studia Činčera?
J. Č.:
Naši častí zákazníci (a současně naši přátelé díky práci) jsou designeři, grafici, skláři, architekti, keramici, cukráři, vinaři, výrobci něčeho, někdy i reklamní agentury, kteří chtějí a potřebují něco zabalit. My se do nich „vžijeme“, hledáme papíry, materiály, tvary, barvy, řešení. Tím, že se podřizujeme, získáváme vlastně svobodu tvůrčí práce! Výsledkem je např. kolekce obalů na dárkové předměty pro Úřad vlády v rámci předsednictví EU, dlouhodobá spolupráce s oděvní výtvarnicí Liběnou Rochovou, obaly na limitované série hodinek pro Škodu, ČEZ, Ministerstvo průmyslu a obchodu, kolekce dárkových obalů pro Kooperativu, bonboniery pro T Mobile, prezentační boxy pro ČSA, připravované obaly na kosmetiku pro Ryor….
Dělali jsme obal na státní dar pro anglickou královnu, ale upřímně, důležitější pro mne byly trojrozměrné skládačky pro slepé děti, bylo to více tvůrčí a snad i prospěšnější.

SB: Jaký tedy je současný český obalový design? Co potřebuje?
J. Č.:
Minulý rok jsme navštívili, díky firmě Antalis – vyhráli jsme soutěž – veletrh Luxepack v Monaku, soukromě následně i letošní jarní frankfurtský Paperworld a květnový Luxepack v New Yorku. S určitou radostí a hrdostí jsem si uvědomil, (i díky moderním a současným papírovým materiálům Antalisu a Special Paper) že naše práce je na světové úrovni. Naše zakázky jsou sice malonákladové a nevelké, ale rozhodně srovnatelné se špičkou ve vlajkových obalových segmentech – parfémy, čokoláda, alkohol. To je mé subjektivní konstatování, za tím nejsou čísla, pouze pocit.
Obalový design nemůže pořád vyrůstat z úspěšnosti marketingových čísel, ale musí oslovovat a trhat za srdce, mladí lidé o tom vědí své a někdy mě napadá, že na to všichni zapomínáme a tváříme se strašně vážně a tím i nudně a prostředně. Krabice jsou vlastně dost obyčejné a určitě mohou být a jsou i nudné nebo špatné. Nechci jim (a sobě) přisuzovat větší, zásadní význam, ale já je cítím jako dost důležitý estetický akcent. Krabice – obaly jsou pro mne určitou komorní architekturou. Netroufám se přirovnávat k architektům, jejich práce si hodně vážím a mám mezi nimi hodně přátel, ale trojrozměrné proporce, kompozice, tvar, objem, náročnost i ekonomická kriteria – to jsou v malém i parametry obalové.

SB: Děkujeme za rozhovor.

Box:Jan Činčera
absolvoval v roce 1980 Střední průmyslovou školu grafickou, obor zpracování papíru a lepenek
u profesora Josefa Macháně. Několik let pracoval v Pražských papírnách, ve Středisku obalového inženýrství pod vedením Václava Metzgera. Studio Činčera založil spolu s manželkou v roce 1992, kdy byl ještě odborný asistent na Akademii výtvarných umění v Praze v atelieru konceptuálních tendencí profesora Miloše Šejna.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required