
Každá přeprava nadrozměrného nákladu představuje specifické řešení. Parametrů, které klasifikují náklad jako nadrozměrný, je totiž několik. Rozhoduje délka, šířka, výška či hmotnost. Aby byla přeprava bezpečná, je nutné dodržet celou řadu předpisů a pravidel.
Povolení je časově omezeno
Za nadrozměrný je považován takový náklad, který svými parametry přesahuje povolenou délku, šířku, výšku a hmotnost. Tyto limity udává vyhláška Ministerstva dopravy ČR, kde je uvedeno, že délka soupravy nesmí přesáhnout 16,5 m, šířka 2,55 m, výška 4 m a hmotnost 48 t. Přitom zatížení na jednu nápravu může být maximálně 8 – 10 tun podle provedení nápravy. Pokud je hodnota některého z uvedených parametrů vyšší, je náklad považován za nadrozměrný a jeho přeprava se řídí zvláštními předpisy. Podmínky přeprav nadrozměrných nákladů určuje povolení, které vydávají příslušné úřady.
„Pokud zákazník potřebuje přepravit nadrozměrný náklad z bodu A do bodu B, posílá poptávku obsahující údaje, odkud a kam se bude náklad přepravovat, rozměry a hmotnost nákladu. Důležitý je také časový horizont přepravy,“ uvádí Michal Homolka, obchodní ředitel společnosti RÁDL. Na základě poptávky dochází ke zpracování cenové nabídky, kde jsou podrobně rozepsány veškeré náklady.
Na základě zpracované poptávky zákazník obdrží oznámení o přípravě, jehož součástí je rovněž zpráva o vyřízení povolení přepravy nadrozměrného nákladu. Toto povolení je časově omezeno. U menších nákladů se doba vyřízení takového povolení pohybuje řádově ve dnech až týdnech, v případě velkých nákladů může doba nutná k vyřízení takového povolení dosáhnout i několika měsíců. Vzhledem k tomu, že povolení není zadarmo (cena může dosáhnout několika desítek tisíc korun) a je vydáváno na omezenou dobu (většinou na jeden měsíc), je bezpodmínečně nutná dokonalá koordinace zakázky a těsná spolupráce zákazníka s dodavatelem.
Na trase čeká řada překážek
Součástí povolení je trasa, kterou může být nadrozměrný náklad přepravován. Ta musí v každém případě odpovídat stavu silnic a dálnic v dané destinaci. Hodnotí se stav mostů, v úvahu je potřeba vzít omezení z hlediska délky, šířky, výšky a celkové hmotnosti soupravy.
„Při výšce nákladu dosahující pěti metrů to na první pohled může vypadat, že se nejedná o nic neobvyklého. Při podrobném monitorování trasy však zjistíte, že kromě mostů a podjezdů musíte zohlednit telefonní kabely nebo dráty elektrického vedení,“ podotýká Zbyněk Langer, vedoucí obchodní zástupce firmy NOSRETI, a. s., která se zaměřuje zejména na přepravu prefabrikátů, jejichž maximální délka soupravy dosahuje 50 m a hmotnost 82 tun.
Ve všech fázích přepravy musí všichni zainteresovaní počítat s možností omezení, která mohou spočívat ve změně stanovené trasy, v posunutí termínu, na poslední chvíli se může změnit také rozměr nákladu. Počítat je také třeba s rozmary počasí.
Důležitý aspekt představuje policejní doprovod, který se objednává s minimálně jednotýdenním předstihem. V některých zemích včetně České republiky je tato služba zdarma, jinde, např. v Německu, se za policejní doprovod platí. Každé vozidlo přepravující nadrozměrný náklad musí mít příslušné vybavení a musí být náležitě označeno.
Nepodceňujte upevnění nákladu!
Povaze nákladu je nutné přizpůsobit manipulaci, k níž se používá speciální technika. Obzvláště v případě nákladu s hmotností několik desítek tun je zapotřebí jeřáb s odpovídající nosností. Odborníci tvrdí, že je vhodné si od zákazníka vyžádat dokumentaci o zásilce včetně upřesnění možností uchopení či ukotvení nákladu. To umožňuje předejít poškození zásilky a zajistit bezpečnější manipulaci a přepravu nákladu.
Důležitý aspekt představuje volba správné technologie nadrozměrné přepravy. Michal Homolka upozorňuje, že řada dopravců tento problém podceňuje, což může způsobit technické komplikace během transportu.
„Jako příklad mohu uvést přepravu nepříliš rozměrného zboží s velkou hmotností. Podobné zásilky nejsou vhodné pro přepravu na běžných návěsech, protože ty nejsou na velké ,bodové‘ zatížení stavěné. Přesto se někteří dopravci do podobného dobrodružství pouštějí,“ tvrdí Michal Homolka a dodává, že při volbě podvozku vždy rozhodují všechny parametry zásilky: výška, délka, šířka a hmotnost. Každá přeprava je specifická, takže volbu podvozku nelze zobecnit. Celkové parametry vozidla však musí být pro danou přepravu optimální. Např. pro transport nákladu s vysokou hmotností je nutné maximálně snížit tlak na jednotlivé nápravy a zároveň maximálně snížit celkovou hmotnost soupravy. Každý dopravce se snaží využít co nejmenší přípojné vozidlo, aby dosáhl co nejpříznivějších výsledných parametrů.
Odborníci upozorňují, že v praxi je velice často podceňováno upevnění nákladu. Přitom podcenění způsobu naložení nákladu a jeho upevnění se rovná velkému hazardu. Hmotnost u těžkého nadrozměrného nákladu dosahuje několika desítek tun, na něž při změně hybnosti vozidla působí vysoké odstředivé síly. Proto musí být náklad dostatečně upevněn.
„K častým chybám patří uložení nákladu tzv. kov na kov. Aby byla přeprava bezpečná, je náklad potřeba podložit protiskluzovou vrstvou nebo např. dřevěnými trámy. Nezbytný bezpečnostní prvek představuje brzda, která brání pohybu nákladu,“ říká Michal Homolka. „K připevnění nadrozměrných nákladů se používají především řetězy, které z hlediska pevnosti představují spolehlivý prostředek.“
Bez přehnaného respektu
Přeprava nadrozměrného nákladu vyžaduje zkušené a spolehlivé řidiče. Odborníci se shodují na tom, že řidič musí mít k přepravě nadrozměrného nákladu určitý vztah. Ne každý si troufne řídit takovou soupravu. Řidič si musí uvědomit, co má za zády, a podle toho se za volantem chovat.
Pro společnost RÁDL je velice důležité doporučení o spolehlivosti řidiče. Pracovník aspirující na místo řidiče nadrozměrných přeprav musí schopnosti prokázat nejprve u klasických přeprav a až po osvědčení je možný jeho postup na nadrozměrné přepravy. Odborníci se shodují na tom, že řidič musí mít k přepravě nadrozměrného nákladu určitý vztah. V každém případě není na místě přehnaný respekt. Řidič si musí uvědomit, co má za zády, a podle toho se za volantem chovat.
Situace na českých silnicích je dlouhodobě neuspokojivá. Naši řidiči jsou nejagresivnější v Evropě a často nechtějí chápat, že většinou neexistuje jiná možnost, jak nadrozměrný náklad přepravit.
„Často se setkáváme s nervózními projevy řidičů, kteří se snaží o nebezpečné předjíždění kolony. Přepravy se proto snažíme koordinovat tak, aby bylo omezení minimum a nedocházelo k nebezpečným situacím,“ zdůrazňuje Michal Homolka.
Zbyněk Langer vidí problém nejen v agresivitě českých řidičů, ale také v nedostatečné osvětě. Řidič mnohdy neví, jak by měl na blikající oranžový maják reagovat.
Václav Podstawka
podčlánek
Jak získat povolení?
Základní právní normou, která stanoví způsob užívání pozemních komunikací, je zákon č. 13/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon mimo jiné v § 19 stanoví podmínky tzv. obecného užívání pozemních komunikací, které je vázané na obecné předpisy upravující provoz na pozemních komunikacích. Jedná se především o ustanovení zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kde jsou mimo jiné stanoveny přípustné rozměry (délka, šířka a výška) vozidel a přípustné hmotnosti a nápravové tlaky vozidel a souprav.
Pokud vozidlo splňuje tyto podmínky, smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně a obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou tímto zákonem určeny.
Pokud se však jedná o vozidlo, jehož rozměry nebo hmotnost přesahují míru stanovenou vyhláškou č. 341/2002 Sb., jedná se podle § 25 zákona o pozemních komunikacích o tzv. zvláštní užívání pozemní komunikace a k němu je třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace. Zvláštním užíváním pozemní komunikace je mj. i přeprava zvlášť těžkých nebo rozměrných předmětů a užívání vozidel, jejichž rozměry nebo hmotnost přesahují míru stanovenou uvedenými právními předpisy.
Povolení je vázáno na typ komunikace
Při podání žádosti o povolení zvláštního užívání pozemní komunikace je nutné rozlišit, o jakou kategorii pozemní komunikace se jedná. Obecně podle zákona o pozemních komunikacích lze rozdělit pozemní komunikace a tím i způsob povolování zvláštního užívání pozemních komunikací takto:
Dálnice a silnice I. třídy – vlastníkem je stát a příslušným úřadem státní správy (silničním správním orgánem) je Ministerstvo dopravy ČR. Povolení vydává odbor pozemních komunikací ministerstva v působnosti celé ČR. MD ČR pověřilo výkonem státní správy na tomto úseku detašovaná pracoviště Ředitelství silnic a dálnic ČR. Tato pracoviště jsou v každém krajském městě. Obecně je-li přeprava vedena ve dvou a více krajích a na uvedených pozemních komunikacích, žádá právnická nebo fyzická osoba o povolení na těchto pracovištích.
Silnice II. a III. třídy – vlastníkem je kraj, na jehož území se silnice nacházejí, a silničním správním orgánem je rovněž kraj, odbor dopravy a silničního hospodářství, který vydává povolení pro zvláštní užívání těchto silnic, pokud přeprava nepřesahuje území kraje.
Místní komunikace – vlastníkem je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí, silničním správním orgánem je obecní úřad s přenesenou pravomocí, tento povoluje přepravy, pouze pokud jsou vedeny na místních komunikacích na území obce.
Účelové komunikace – vlastníkem je právnická nebo fyzická osoba a povolení ke zvláštnímu užívání vydá vlastník.
Od žádosti k rozhodnutí
Uvedené předpisy stanoví postup při podání žádosti a náležitosti takového podání, ale obecně je možno shrnout, že žádost musí minimálně obsahovat:
– název a adresu žadatele
– druh, rozměry a hmotnost přepravovaného nákladu
– použitou dopravní techniku (tahače, přípojná vozidla, postrky), a to typ, RZ, hmotnost
– celkové rozměry a hmotnost naložené soupravy, zatížení jednotlivých náprav, rozvor náprav, počty kol na nápravách a počty náprav, min. poloměr otáčení a případně další stanovené parametry
– termín provedení přepravy jednorázově nebo bude-li prováděna opakovaně
– návrh přepravní silniční trasy
– potřebná stanoviska, jako např. souhlas vlastníka pozemní komunikace, stanovisko Policie ČR, odborné stanovisko statika – specialisty na mosty, stanovisko správce komunikace, správců nadzemních i podzemních vedení vedených v souběhu s pozemními komunikacemi, kde má být přeprava uskutečněna
– návrh počtu doprovodných vozidel
Takto sestavenou žádost písemně podá žadatel u příslušného silničního správního orgánu, ten může nařídit nebo vyžádat další stanoviska, souhlasy nebo doplňující údaje k přepravě.
Silniční správní orgán žádost přezkoumá a vydá rozhodnutí o povolení zvláštního užívání pozemních komunikací k přepravě těžkých nebo rozměrných nákladů. Rozhodnutí je vždy vázáno na podmínky, které jsou v rozhodnutí uvedeny, a rozhodnutí musí nabýt právní moci. Změny v rozhodnutí nebo jeho zrušení náleží pouze orgánu, který rozhodnutí vydal.
Zvláštní užívání pozemních komunikací je zpoplatněno formou správních poplatků, jejichž výše se stanoví podle rozměrů, celkové hmotnosti, termínů, resp. opakování přeprav apod. podle sazebníku správních poplatků.
Povolení lépe zajistí odborná firma
Každé vydané rozhodnutí má stanoveny opravné účinky, lze se proti němu odvolat a to zpravidla platí pro všechny účastníky správního řízení. Takto probíhá povolovací řízení v ČR.
Pokud žadatel nemá zkušenosti se získáváním povolení pro přepravy těžkých nebo rozměrných nákladů, přepravy organizuje nahodile, je lepší, pokud o povolení požádá odbornou firmu, která se touto činností zabývá a povolení mu za poplatek zajistí včas. O povolení je třeba žádat včas, tedy s dostatečným předstihem.
Uvedené povolení musí mít dopravce po celou dobu přepravy u sebe a na požádání příslušných orgánů (policie ČR, silniční správní orgán apod.) je předložit.
V zahraničí o povolování přeprav těžkých a nadměrných nákladů platí obdobné právní předpisy a postupy, které stanoví působnost orgánů státní správy v jednotlivých státech nebo zemích. Pokud nezkušený dopravce organizuje zahraniční nadměrnou přepravu, je nejvhodnější, když si k získání povolení požádá o spolupráci zahraniční odbornou firmu, která mu vyřídí povolení, případné doprovody, asistence a podobně.
Karel Vodička,
Rádl, spol. s r. o.