S rostoucí konkurencí na trhu se zvyšují nároky na design obalu i používaných materiálů. Obaly primárně plní funkci především ochrannou a manipulační, ale velký důraz se klade na funkci propagační, informační a psychologicko-estetickou.
Ve spotřebitelském balení potravin a nápojů je nutné skloubit dva zdánlivě nesourodé požadavky. Obal musí kategorizovat typ zboží a zároveň ho kvůli konkurenceschopnosti ostře individualizovat, tedy odlišovat od podobných typů produktů. Zvláště u spotřebitelských obalů dochází ke změně uvažování spotřebitele a tím i způsobu nakupování.
U obalů je tedy nutné snižovat náklady na jejich produkci i pracnost výroby, redukovat spotřebu materiálu, ale nikoli na úkor kvality, zajistit dostatečnou ochranu výrobku v průběhu přepravy a skladování, nevytvářet dodatečnou zátěž pro životní prostředí při aplikaci i likvidaci po skončení doby životnosti a umožnit recyklaci nebo biodegradaci použitých obalových materiálů (často se využívá i obnovitelných zdrojů surovin).
Změny životního stylu mění materiály
V potravinářském sektoru dochází ke zvýšené nabídce polotovarů, zde začíná tlak na výrobce z hlediska vývoje nových materiálů. Více se používají lepenky s bariérovými vlastnostmi vůči mastnotě, aromatu, vlhkosti apod. Tlak je i na vývoj fólií z plastů a hliníku, aby tyto materiály byly uzpůsobeny pro mikrovlnný ohřev apod. Trendy jsou obaly do mikrovlnných trub vyráběné z nových materiálů, ve kterých mohou být potraviny připravovány jako v běžných varných nádobách.
Příkladem je nárůst nových materiálů a konstrukčních koncepcí v plastových obalech ve spojení s ventilem. Jeden příklad za všechny – systém NeoSteam od Mondi Packaging Flexible. Jedná se o stojací sáček s integrovaným ventilem. Umožňuje ohřívat potravinu bez vyjmutí ze sáčku v páře či mikrovlnné troubě bez dalších nezbytných úprav (propíchnutí obalu k unikání páry apod.). Zároveň prodlužuje trvanlivost chlazených či mražených potravin při skladování.
Se změnou návyků ve spotřebě potravin je kladen důraz na multifunkční vlastnosti materiálů. Například některé vícevrstvé bariérové fólie s určující složkou PS jsou určeny jak pro mražení, tak pro plnění za horka (85 oC).
Především ve vývoji nových materiálů v oblasti aktivního a inteligentního balení se stále častěji uplatňuje nanotechnologie (nano – hmota na úrovni atomů, velikost 1 – 100 nm). Využití nových materiálů se soustřeďuje zvláště na balení potravin s prodlouženou trvanlivostí. Tento typ potravin je spotřebitelem přijímán jako čerstvý nebo čerstvě připravený.
Easy open nejen pro starší generaci
Snadné otevírání obalu patří mezi nejčastější požadavky u přídavných funkcí spotřebitelských obalů. Vedle různých typů easy open víček je vyžadován i komfortnější přístup v otevírání flexibilních obalů.
K usnadnění otevírání flexibilních obalů patří mikroperforace. Současným trendem jsou co nejmenší perforační otvory, aby nebyl narušen vzhled fólie. Jednu z novinek v této oblasti představila nedávno společnost Jenoptic Automatisierungstechnik. Mikroperforace jsou zhotovovány na patentovaném zařízení, které pracuje na principu extrémně ostrého laserového paprsku, který dokáže koncentrovat energii laseru na malou pracovní plochu. Tyto plošky jsou řádově v mikrometrech.
Jiným easy open systémem je pull pack společnosti Bosch. Perforace obalové fólie je zapečetěna a zajištěna skladem ve tvaru V, obsah tak zůstává perfektně chráněný. I po otevření zabraňuje kontrolovaný šev pro odtrhnutí nežádoucímu kontaktu s výrobkem. K otevření postačí prosté trhnutí v horní části obalu, výrobek zůstane bezpečně zabalený ve spodní části.
Usnadnění otevírání je požadováno i výrobci a uživateli W-sáčků. Jedno z nových řešení je i push pop (Amcor) systém, který je funkční na vršku i spodku sáčku. Pro usnadnění je ve středu obou těchto stěn natištěna „perforační linka“, zatáhnutím za dvě protilehlé klopy sáček praskne v naznačené lince.
Velmi populární jsou na flexibilních obalech zipové uzávěry. Mezi hojně užívané typy uzávěrů patří i easy peel, který vzniká v kombinaci lemového švu a svařovaného spoje. Byť tento systém je znám již přes 10 let, je nadále zdokonalován pro další materiály.
Obdobným systémem u plechovek je direct seal („loupatelný“ uzávěr), který se využívá pro nesterilizované suché, sypké zboží.
Vzrůstá obliba nápojových plechovek a W-sáčků
Vzhledem k náročnosti soudobého zákazníka dochází zvláště v poslední době i k posunu designu nápojových plechovek. Tento posun je vidět i u nových produktů tří největších hráčů z tohoto segmentu – firem Rexam Beverage, Ball Packaging Europe i Crown.
Marketingoví specialisté se u nápojových plechovek zaměřují především na mladší generaci, která v tomto segmentu představuje velký prodejní potenciál. Změny lze vysledovat jak v potisku, tak i ve tvaru obalu. Vedle oválných tvarů je dnes populární i imitace tvaru skleněných láhví z plechu, ve kterých prodává některé typy svých nápojů, např. Coca-Cola. Pro zvýraznění se dnešní plechovky potiskují většinou vícebarevně. Vedle sítotisku a ofsetu se začínají potiskovat i digitálním tiskem. Zpestřením jsou laky a potisky, které mění svoji barvu. Nové tiskařské technologie používají také fluorescenční barvy, které ve světle na diskotéce třpytivě září. Populární je i embossing.
V posledních letech se výrazně navýšila produkce W-sáčků (stojacích sáčků) i v ČR. Vzhledem k vývoji v ostatních částech západní Evropy se dá předpokládat jejich další růst. Výhodou je hmotnost W-sáčků, která je v porovnání k hmotnosti náplně obvykle téměř zanedbatelná. To samozřejmě představuje značnou úsporu materiálu nejen při vlastní výrobě, ale co je pro spotřebitele důležitější – při manipulaci, dopravě atd. V neposlední řadě je třeba zmínit i výhodu spojenou s nízkou hmotností obalu představující úspory v poplatku za sběr a odvoz tříděných odpadů. A vzhledem k tomu, že se jako materiály používají hlavně koextruzně vrstvené lamináty (jejich jednotlivé tloušťky se obvykle pohybují v desítkách, maximálně stovkách mikronů), je bonusem u těchto typů nízkohmotnostních obalů jejich vysoká bariérová schopnost.
Blíží se renesance tuby?
V oblasti designu se výrazně zviditelňují i různé typy tub, ať už plastových, laminátových či hliníkových. Vedle klasického vzhledu se zejména u nových produktů vyskytují designově velmi zdařilé konstrukce výtlačných tub. K nejúspěšnějším obalům v kategorii káva patří Tchibo Exclusive Fluid právě v tomto typu obalu. Na tubu vsadila i společnost Nestlé Česko, když použila tvarově zajímavou PP tubu na čokoládový sirup. Klasické tuby si naopak zachovávají svůj tvar, ale pronikají stále více do oblasti nápojů. Tedy ne, že by tuto oblast tuby v minulosti úplně míjely. V loňském roce získala za Českou republiku prestižní ocenění Sial d’Or graficky velmi zdařilá série tub K
armílek vyráběná pod značkou Tatra společnosti Mlékárna Hlinsko.
Extravagantní řešení představuje balení alkoholického nápoje v tubě (Go). Tento koncept byl poprvé představen společností ML Trade na loňské Salimě. Firma tehdy nápoj nabízela v hliníkových tubách, nyní je nabídka rozšířena i o tuby laminátové.
Etikety dotvářejí design obalu
Největší prostor v etiketách stále patří samolepicím etiketám. Podle studie anglické společnosti pro výzkum trhu Applied Market Information (AMI) Bristol budou na evropských trzích etikety nadále vykazovat růst.
Z hlediska materiálů u etiket obecně přetrvává posun směrem k plastovým materiálům. Podle uvedené studie se v roce 2008 spotřebovalo celkem 13 mld. m2 etiketových materiálů, z toho 27 % plastů. Během pěti let by se tento podíl měl o dalších 6 % zvýšit. Z uvedeného podílu se v roce 2008 plasty podílely na objemech výroby z 34 % jako samolepicí, 26 % etikety lepené za studena nebo za tepla, 21 % sleeve, 10 % release liner a 9 % in-mould labels. Z plastových fólií se používají nejčastěji PP fólie pro lepení a in-mould labels (materiálově identické etikety). PE fólie se používají pro samolepicí etikety, PVC a PET fólie pro shrink sleeve.
U použití klasických etiket lze vysledovat trendové změny. U minerálních vod jsou papírové etikety často nahrazovány transparentními plastovými (typ no label look), aby spotřebitel lépe viděl na produkt. Druhým, přesně opačným trendem je dát láhvi novou hodnotu v podobě atraktivního designu, i když na úkor „neviditelnosti“ produktu, tedy použití smrštitelné etikety (shrink sleeve).
Z hlediska marketingu se díky různým promočním akcím začínají více uplatňovat i vícelisté etikety. Zajímavostí je, že v současnosti jsou často nahrazovány klasické papírové etikety lamináty, a to i v produktech, které byly s papírovými etiketami takřka 100% spjaty. Příkladem jsou skleněné láhve na víno. V současnosti evropský trh používá na vinné etikety z více než 55 % samolepicí lamináty.
Jana Žižková
Box: Aktuální požadavky
Rozličné typy studií se shodují, že mezi hlavní ukazatele trendů ve výrobě a vývoji obalů patří změny složení společnosti, životního stylu a v neposlední řadě i důsledky finanční krize.
Integrování ČR do EU vede na našem trhu k mnohým změnám, které se dotýkají balení potravin. U obalů by mělo docházet ke snížení spotřeby a tloušťky materiálu, vlastnosti však musí být srovnatelné či dokonce lepší. Z hlediska životního prostředí jsou kladeny vyšší nároky na recyklaci a likvidaci. Z tohoto důvodu se předpokládá, že by se mohla i u nás politicky více podporovat výroba bioplastů. Do jaké míry je tento předpoklad správný, ukáže čas. V obalovém průmyslu dnešních dnů není na mezinárodním i domácím plénu populárnějšího slova nad sustainability, tedy udržitelnost produktu. Ta by se měla týkat ekologického aspektu ve spojení s ekonomickými a sociálními hledisky. O trvale udržitelném rozvoji se mluví v souvislosti se všemi typy balení – spotřebitelským, skupinovým i přepravním (různé typy sklápěcích boxů, jejich integrace na paletách, stohovatelnost s dalšími boxy apod.).