logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 3/2009 OBALY A DESIGN: Síla "limbického balení"

1. května 2009
Nezařazené 0
387
SB 3/2009 OBALY A DESIGN: Síla "limbického balení"

ProCarton, asociace evropských výrobců lepenek a lepenkových krabic, ve spolupráci s konzultační společností Gruppe Nymphenburg Consult vydala pod názvem BrainPacs (Síla „limbického balení“) zásady tvorby obalů řídící se poznatky o lidském mozku. Ještě před deseti lety převažoval předpoklad, že naše rozhodování pro ten který výrobek probíhá v zásadě racionálně. Od té doby se ale zjistilo, že naopak 70 – 80 % rozhodnutí je učiněno podvědomě.
Limbická soustava v mozku se stará o naše životní funkce, jako jsou emoce, chování či paměť. Kontroluje také náš autonomní nervový systém (tlak krve apod.). V rámci výzkumu byla vytvořena „limbická mapa“, na níž lze ukázat, jaké pocity a duševní stavy mohou být iniciovány určitým tvarem, barvou či motivem. Podle limbické mapy má člověk tři základní motivace: dominanci (status, moc, prosazování se), stimulaci (objevování, odměnu, zvědavost) a rovnováhu (pocit bezpečí, harmonie). Limbická oblast stimulace reaguje například na extravagantní barevné kombinace či hologramy, oblast dominace na výrazné barvy, ostré tvary a povrchy s výrazným dokončovacím zpracováním (lesklost apod.), oblast rovnováhy je přitahována například sametovým povrchem a neobvyklými barvami.

Populace v sedmi typech
Podle dřívějšího výzkumu, který v Německu zahrnul 19 000 respondentů, lze všechny zkoumané respondenty zahrnout do sedmi limbických typů, které jsou pak dále děleny podle pohlaví a věku. Rozdělení v populaci bylo ve výzkumu následující: bonviváni 13 %, hédonisté 11 %, harmonici 32 %, tradicionalisté 24 %, disciplinovaní 11 %, výkonní 6 % a dobrodruzi 3 %. Výzkum ProCartonu pak probíhal se 700 respondenty všech limbických typů.
Harmonici jsou orientovaní na rodinu, jsou vedeni emocemi, rádi ale předcházejí rizikům, přitahuje je důvěryhodnost. Tradicionalisté často vedou skromný životní styl a jsou skeptičtí k novým věcem. Zřídka investují do nejlepší kvality. Důležitá je pro ně snadnost použití a funkčnost, využití. Bonviváni mají rádi nakupování, následují módní trendy a orientují se na zážitek. Disciplinovaní mají rádi nekomplikovanost, přímost, inteligentní nezdobené designy, kvalitu a dobrý poměr ceny a výkonu. Hédonici nakupují impulzivně, dražší a módní zboží, mají rádi luxusní, zábavné a nové balení. „Výkonní“ jsou racionálnější, ambiciózní, hledí na svou prestiž, mají rádi balení, které v nich budí pocit síly a kontroly. Dobrodruzi vyhledávají nekonveční balení a odlišnost.

Barvy a tvary podle pohlaví a věku
Měkké barvy a zakřivené tvary mají rádi zejména harmonici a ženy, mezi mladšími lidmi jsou méně populární. Zářivé barvy mají rádi bonviváni, ženy, ale i harmonici, výkonní a dobrodruzi. Klasická pravoúhlá krabice je ideální pro muže, tradicionalisty, disciplinované a starší lidi. Černá krabice s bílými písmeny je ideální pro výkonné a tradicionalisty, rádi ji mají mladší lidé a muži, naopak ji odmítají harmonici a příliš také nepůsobí na starší lidi a ženy. Na tradicionalisty působí barevné kombinace typu purpurovo-zlaté, symetrie a klasická typografie.
A co pokud jde o konkrétní tvary obalů? Curved vase (váza s obloučky) je tvarem oblíbeným všemi skupinami, nezávisle na typu, věku a pohlaví. Mimořádně oblíbená je mezi dobrodruhy a harmoniky. Spinning top (otočný vršek) je druhým nejpopulárnějším tvarem z výzkumu. Tento tvar vyhledávají zejména hédonici a výkonní, odmítají ho disciplinovaní. Populárnější je mezi ženami, méně populární mezi muži a staršími lidmi. Hexagon (šestihran) skončil na třetím místě, mají ho rádi zejména výkonní a disciplinovaní, muži a mladší lidé. Budí dojem účinnosti, kontrolovatelnosti, důvěryhodnosti a uspořádanosti. Twisted package (kroucené balení) je poměrně populární mezi bonvivány, hédoniky, výkonnými, dobrodruhy a mladšími lidmi. Překračuje emoční oblast k oblasti disciplíny a kontroly. Sweet („bonbonové balení“) je populárnější mezi hédoniky, jinak relativně méně. Tvar butter dish („miska másla“) je populárnější mezi muži a staršími lidmi, nemají jej ale rádi hédonici.
Základním poznatkem tohoto výzkumu je, že barvy a tvary obalů stejně jako u samotných výrobků by měly být určeny specifickým zákaznickým cílovým skupinám. To ale naráží naopak na potřebu standardizace a finanční (i logistické a další) náklady takového přístupu – jen v některých případech jsou baleny výrobky vytvořené na míru té které skupině (např. mužům či starším lidem). Jistě ale bude možné využít informace o tvarech, které jsou populární i napříč skupinami.
Celou studii si lze volně a zdarma stáhnout v němčině a angličtině na webové stránce www.procarton.com.
František Tichý

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required