logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 3/2009 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Tuby dobývají segmant nápojů

1. května 2009
Nezařazené 0
1653
SB 3/2009 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Tuby dobývají segmant nápojů

 Využití tuby má v historii obalů svoje tradiční místo. Původní tuby nebyly hliníkové ani laminátové, ale olověné a cínové. Měnil a mění se i balený sortiment. Dlouho byla tuba spjata především s farmaceutickým, kosmetickým a chemickým průmyslem. V posledních padesáti letech došlo k jejímu masovějšímu využívání v potravinářském sektoru. A i když je tuba obvykle spjata s gely či pastovitými suspenzemi, začíná se stále častěji objevovat i ve variantě nápojového obalu.

Hliníkové, či plastové?
Oba typy tub mají své přednosti i nedostatky. Při vytlačování obsahu z tuby nesporně vítězí kovové tuby před laminátovými, které mají tvarovou paměť a tedy i tendenci vracet se do původní polohy a nasávat s sebou vzduch. Na druhou stranu plasty a lamináty vykazují výhody při dopravě k zákazníkovi – jsou lehké a je s nimi jednoduchá manipulace na rozdíl od těch hliníkových, kde při nesprávné manipulaci může dojít u prázdné duté tuby k její deformaci a poškození. U hliníku je z hlediska ekologické zátěže problematičtější výroba, u plastů naopak recyklace. Pro výrobu metalických tub se využívá hliník o čistotě 99,5 – 99,7 %. Výhodou hliníku jsou výborné bariérové vlastnosti (vůči světlu, UV záření, parám, tukům atd.). Ve spojení s nízkou hmotností, chuťovou neutralitou a hygieničností patří k velmi výhodnému sortimentu obalových materiálů. Oproti jiným typům kovů má hliník i další nespornou výhodu – vysokou odolnost vůči korozi.
Pro výrobu plastových a laminátových tub se nejčastěji využívají polymery PP, PE, PET. U laminátových tub se polymery používají často s bariérovou vrstvou EVOH, EVAL, SiOx apod. Plasty mohou být i metalizované hliníkovou vrstvou.
Protože laminátové tuby představují kompromis mezi plastovými a hliníkovými tubami, k dosažení kvalitních bariérových vlastností jsou nejčastěji používány v pětivrstvých kombinacích. S pokračujícím vývojem nových laminátových kombinací nabízí zajímavá řešení např. společnost Alcan Packaging Singen.

Výroba a potisk tuby
K výrobcům hliníkových tub patří i kolínská firma Alltub Central Europe, a. s., či slovenský Tubapack, a. s. Tuby se zde vyrábějí procesem hlubokého tažení z hliníkové kaloty, která je umístěna ve speciální matrici. Kvůli stabilitě výroby musí být polotovar mastný. Po tažení následuje ořez na potřebný rozměr pláště tuby a vytočení závitu. Tvrdý polotovar je žíhán v peci (470 – 570 oC). Zde tuba „změkne“ a získá potřebnou flexibilitu. Při žíhání také dojde k odpaření mastnoty, což je nezbytné kvůli aplikaci barev a laků.
Vnitřní část se lakuje konzervárenským lakem, na vnější část se nanáší emailová barva (nejčastěji bílá). Vlastní potisk je realizován nepřímým knihtiskem. U této technologie formu tvoří fotopolymer nanesený na hliníkový ofsetový kovolis. Barva je navalována na tuto formu rotačním způsobem a následně je motiv přenášen na přenosový válec s upraveným gumovým povrchem, odtud dochází k vlastnímu potisku tuby. Vzhledem k chemickým vlastnostem používaných tiskových barev a emailů následuje sušení při teplotě asi 170 oC. Na vytočený závit bývá nasazen zpravidla plastový uzávěr. U objednavatele tub tedy pak dochází k plnění otevřeným dnem a teprve pak následuje uzavírání dna přehybem a zalisováním.
Plastové tuby se vyrábějí extruzí či vstřikováním do forem. Při extruzním vytlačování hmoty dochází k vytvarování materiálu do hadice, ta je následně odsekávána na přířezy konkrétních délek. Následuje spojování s krčkem a nasazení uzávěru. Vícevrstvé laminátové tuby se vyrábějí obdobně. Materiál je odvíjen z role, následně je tvarován a svařován do hadice. Následuje střih a kompletace s krčkem a uzávěrem. Lamináty mohou být po nezbytné korónové úpravě (či jiné úpravě sloužící ke zbavení se elektrostatického náboje) potištěny prakticky jakoukoli tiskovou technikou.

Tuba jako trendy obal na mléko i alkohol
Zahuštěné slazené smetany a mléka v tubách patří již mnoho let k mléčnému sortimentu nabízenému pod značkou Tatra – Piknik, Jesenka či Jarmilek z mlékárny Hlinsko – zahuštěné mléko ve formě pochoutky oslovuje i dnešní děti a některé typy tub prošly z tohoto důvodu i zásadními proměnami designu.
Premiéra prvního alkoholického nápoje v tubě (Go) se odehrála na veletrhu Salima 2008 v Brně. Chlad hliníkového kovu a trendy tuba – to jsou hlavní charakteristiky tohoto balení. Eko aluminium poměrně dobře izoluje, nápoj vydrží určitou dobu chlazený, balení je navíc vysoce hygienické i znovu uzavíratelné. Dodavatel této v ČR zatím trochu rarity, firma ML TRADE, v. o. s., představil tedy loni balení nápoje v hliníkových tubách a pokoušel se najít i laminátovou variantu.
Tu nabízí produkce firmy ZÁLESÍ, a. s. Je to soukromá společnost se stoprocentní účastí českého kapitálu, podnikající v několika výrobních oborech a službách. Výroba laminátových tub pro kosmetický, farmaceutický a potravinářský průmysl je jednou z hlavních činností společnosti. Součástí výroby je zpracování grafického návrhu tuby a potisk laminátové fólie a etiket. A právě za netradiční výrobek laminátové tuby na vodku získala společnost ocenění Obal roku 2008.
K výrobě laminátových tub používají v Zálesí různé varianty fólií. Válcová část tuby je tvořena z vícevrstvé laminátové fólie s hliníkovou bariérou (ABL) nebo s plastovou-EVOH bariérou (PBL). Materiál s hliníkovou bariérou je standardně dodáván bílý nebo stříbrný, materiál s EVOH bariérou je standardně dodáván transparentní nebo bílý. Krčky k plášťům tub mohou být dodány podle přání zákazníka. Tuby lze opatřit buď kuželovým, válcovým, nebo otevíracím uzávěrem typu flip-top. Tuby o průměrech 40 mm a 50 mm mohou být opatřeny orientovanými flip-top uzávěry, s otvírací prohlubní uzávěru orientovanou k ose čelní strany tuby. Nabízeny jsou bílé, transparentní i různé barevné variace v lesklém či matném provedení a s hladkou či rýhovanou úpravou povrchu. Pro zvýšení ochrany spotřebitele lze hrdlo tuby opatřit bezpečnostní membránou, která musí být před prvním použitím strhnuta.

Když může být v tubě vodka, proč ne i víno…
Ve vánočním čase 2008 se čtenáři Lidových novin mohli dočíst o prodeji vína v tubách v Kalifornii. Vinařská firma Four navíc dokonce tvrdí, že její Cabernet Sauvignon a Petite Sirah plněné do tub prodávaných v třílitrových kartonech jsou špičkou v oboru kvalitních vín v Kalifornii. Zástupce společnosti Four Larry Leigon prohlašuje, že tyto tuby respektují životní prostředí více než lahve, a přitom jsou i mnohem levnější. Víno je prý po otevření lépe uchováváno, protože uzávěr je těsnější než korková zátka. Dále odvážně tvrdí, že tradice jsou tu proto, aby se porušovaly, a připomíná, že lahve kdysi nahradily amfory.
V zájmu objektivity je nutno vzít v potaz i názor vinařů i náročných zákazníků a příznivců vinného moku. Většina z nich je zatím k myšlence prodávat a nakupovat kvalitní vína v tubě skeptická. Ku
podivu první série vína v tubách se prý prodává dobře.
Mezinárodní scéně se vína v tubě představila i na březnovém veletrhu ProWein v německém Düsseldorfu. Pro mnohého návštěvníka bylo překvapením, že se ve skutečnosti o tubu, jak ji známe, nejedná. Obal je ve skutečnosti něco mezi kegem, BiB a nápojovou plechovkou. Každopádně je od klasicky pojatého obalu na víno velice vzdálen…

Jana Žižková

Box 1: První tuby
Hliník byl poprvé vyroben z bauxitu v roce 1825. Jeho výroba byla zprvu finančně velmi náročná, takže se o jeho využití při výrobě obalů neuvažovalo. Teprve později se začal používat jako materiál pro konzervárenské a nápojové plechovky, aerosolové nádoby, flexibilní obaly či velkoobjemové kovové obaly. S hliníkem je spjat i obal s nezaměnitelným designem – tuba. První tuby na barvy začal používat v roce 1841 americký malíř John Rand. Byly vyráběny nejprve z měkkého olova, později z cínu a teprve jako třetí varianta se osvědčil hliník.
Ten velice brzy své oba materiálové konkurenty z tohoto sortimentu vytlačil. Dnes se setkáváme s tubou hliníkovou i plastovou, tedy přesněji laminátovou, neboť v druhém případě kvůli dosažení lepších bariérových vlastností se používají často materiály kombinované. Ve spotřebitelských obalech je tuba nejčastějším synonymem pro balení zubní pasty. Ta byla vynalezena v roce 1890 a byla dodávána na trh právě v pružných tubách.

Box 2: Hliník a ekologie
Hliník se vyrábí z bauxitu a v průběhu zpracování této rudy na hliník vznikají různé emise, např. fluor. Na výrobu jednoho kilogramu hliníku z bauxitu se spotřebuje 171,2 MJ energie. Oproti tomu spotřeba energie na výrobu plastů činí zhruba 69,5 MJ/kg. Hliník je tedy energeticky velmi náročný materiál. Na druhé straně se velice dobře recykluje. Různé státy světa začínají výrazněji podporovat recyklaci hliníkového odpadu, protože znamená velkou úsporu. Výroba nového hliníku z bauxitu je o 95 % energeticky náročnější než jeho výroba z hliníku vytříděného.

Box 3: Hitem jsou samouzavírací laminátové tuby
I výroba obalových tub reaguje na poptávku po inovacích. Vedle grafiky patří k nejinovativnějším oblastem způsob uzavírání tub. K nejnovějším hitům patří samouzavírací tuby s patentově chráněným tlakově směrovaným uzávěrem. Jeho princip, který se odlišuje od klasického šroubovacího víčka, zaručuje spotřebiteli, že je skutečně prvním uživatelem, který tubu otevírá. I po otevření jsou pak tuby dobře uzavíratelné a umožňují přípravek dávkovat. (jedno stisknutí, jedna dávka krému). Tento patent vznikl ve spolupráci švýcarské firmy Hoffmann Neopac AG a německé firmy nadnárodní společnosti Zeller Plastic. Při uzavírání se využívá membránový systém. Ten při stisknutí propouští ven krém a dovnitř vhání vzduch, takže nové tuby z laminátu (jejichž výrobou se právě zabývá zmíněná firma Hoffmann Neopac AG) i po použití zachovávají svůj tvar. Prvním uživatelem těchto exkluzivních tub se samouzavíracím uzávěrem je firma Rausch se sídlem ve švýcarském Kreuzlingenu. Využívá je při výrobě řady kosmetických krémů Herbaderm.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required