logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...

SB 3/2009 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Tuby dobývají segmant nápojů

1. května 2009
Nezařazené 0
1530
SB 3/2009 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Tuby dobývají segmant nápojů

 Využití tuby má v historii obalů svoje tradiční místo. Původní tuby nebyly hliníkové ani laminátové, ale olověné a cínové. Měnil a mění se i balený sortiment. Dlouho byla tuba spjata především s farmaceutickým, kosmetickým a chemickým průmyslem. V posledních padesáti letech došlo k jejímu masovějšímu využívání v potravinářském sektoru. A i když je tuba obvykle spjata s gely či pastovitými suspenzemi, začíná se stále častěji objevovat i ve variantě nápojového obalu.

Hliníkové, či plastové?
Oba typy tub mají své přednosti i nedostatky. Při vytlačování obsahu z tuby nesporně vítězí kovové tuby před laminátovými, které mají tvarovou paměť a tedy i tendenci vracet se do původní polohy a nasávat s sebou vzduch. Na druhou stranu plasty a lamináty vykazují výhody při dopravě k zákazníkovi – jsou lehké a je s nimi jednoduchá manipulace na rozdíl od těch hliníkových, kde při nesprávné manipulaci může dojít u prázdné duté tuby k její deformaci a poškození. U hliníku je z hlediska ekologické zátěže problematičtější výroba, u plastů naopak recyklace. Pro výrobu metalických tub se využívá hliník o čistotě 99,5 – 99,7 %. Výhodou hliníku jsou výborné bariérové vlastnosti (vůči světlu, UV záření, parám, tukům atd.). Ve spojení s nízkou hmotností, chuťovou neutralitou a hygieničností patří k velmi výhodnému sortimentu obalových materiálů. Oproti jiným typům kovů má hliník i další nespornou výhodu – vysokou odolnost vůči korozi.
Pro výrobu plastových a laminátových tub se nejčastěji využívají polymery PP, PE, PET. U laminátových tub se polymery používají často s bariérovou vrstvou EVOH, EVAL, SiOx apod. Plasty mohou být i metalizované hliníkovou vrstvou.
Protože laminátové tuby představují kompromis mezi plastovými a hliníkovými tubami, k dosažení kvalitních bariérových vlastností jsou nejčastěji používány v pětivrstvých kombinacích. S pokračujícím vývojem nových laminátových kombinací nabízí zajímavá řešení např. společnost Alcan Packaging Singen.

Výroba a potisk tuby
K výrobcům hliníkových tub patří i kolínská firma Alltub Central Europe, a. s., či slovenský Tubapack, a. s. Tuby se zde vyrábějí procesem hlubokého tažení z hliníkové kaloty, která je umístěna ve speciální matrici. Kvůli stabilitě výroby musí být polotovar mastný. Po tažení následuje ořez na potřebný rozměr pláště tuby a vytočení závitu. Tvrdý polotovar je žíhán v peci (470 – 570 oC). Zde tuba „změkne“ a získá potřebnou flexibilitu. Při žíhání také dojde k odpaření mastnoty, což je nezbytné kvůli aplikaci barev a laků.
Vnitřní část se lakuje konzervárenským lakem, na vnější část se nanáší emailová barva (nejčastěji bílá). Vlastní potisk je realizován nepřímým knihtiskem. U této technologie formu tvoří fotopolymer nanesený na hliníkový ofsetový kovolis. Barva je navalována na tuto formu rotačním způsobem a následně je motiv přenášen na přenosový válec s upraveným gumovým povrchem, odtud dochází k vlastnímu potisku tuby. Vzhledem k chemickým vlastnostem používaných tiskových barev a emailů následuje sušení při teplotě asi 170 oC. Na vytočený závit bývá nasazen zpravidla plastový uzávěr. U objednavatele tub tedy pak dochází k plnění otevřeným dnem a teprve pak následuje uzavírání dna přehybem a zalisováním.
Plastové tuby se vyrábějí extruzí či vstřikováním do forem. Při extruzním vytlačování hmoty dochází k vytvarování materiálu do hadice, ta je následně odsekávána na přířezy konkrétních délek. Následuje spojování s krčkem a nasazení uzávěru. Vícevrstvé laminátové tuby se vyrábějí obdobně. Materiál je odvíjen z role, následně je tvarován a svařován do hadice. Následuje střih a kompletace s krčkem a uzávěrem. Lamináty mohou být po nezbytné korónové úpravě (či jiné úpravě sloužící ke zbavení se elektrostatického náboje) potištěny prakticky jakoukoli tiskovou technikou.

Tuba jako trendy obal na mléko i alkohol
Zahuštěné slazené smetany a mléka v tubách patří již mnoho let k mléčnému sortimentu nabízenému pod značkou Tatra – Piknik, Jesenka či Jarmilek z mlékárny Hlinsko – zahuštěné mléko ve formě pochoutky oslovuje i dnešní děti a některé typy tub prošly z tohoto důvodu i zásadními proměnami designu.
Premiéra prvního alkoholického nápoje v tubě (Go) se odehrála na veletrhu Salima 2008 v Brně. Chlad hliníkového kovu a trendy tuba – to jsou hlavní charakteristiky tohoto balení. Eko aluminium poměrně dobře izoluje, nápoj vydrží určitou dobu chlazený, balení je navíc vysoce hygienické i znovu uzavíratelné. Dodavatel této v ČR zatím trochu rarity, firma ML TRADE, v. o. s., představil tedy loni balení nápoje v hliníkových tubách a pokoušel se najít i laminátovou variantu.
Tu nabízí produkce firmy ZÁLESÍ, a. s. Je to soukromá společnost se stoprocentní účastí českého kapitálu, podnikající v několika výrobních oborech a službách. Výroba laminátových tub pro kosmetický, farmaceutický a potravinářský průmysl je jednou z hlavních činností společnosti. Součástí výroby je zpracování grafického návrhu tuby a potisk laminátové fólie a etiket. A právě za netradiční výrobek laminátové tuby na vodku získala společnost ocenění Obal roku 2008.
K výrobě laminátových tub používají v Zálesí různé varianty fólií. Válcová část tuby je tvořena z vícevrstvé laminátové fólie s hliníkovou bariérou (ABL) nebo s plastovou-EVOH bariérou (PBL). Materiál s hliníkovou bariérou je standardně dodáván bílý nebo stříbrný, materiál s EVOH bariérou je standardně dodáván transparentní nebo bílý. Krčky k plášťům tub mohou být dodány podle přání zákazníka. Tuby lze opatřit buď kuželovým, válcovým, nebo otevíracím uzávěrem typu flip-top. Tuby o průměrech 40 mm a 50 mm mohou být opatřeny orientovanými flip-top uzávěry, s otvírací prohlubní uzávěru orientovanou k ose čelní strany tuby. Nabízeny jsou bílé, transparentní i různé barevné variace v lesklém či matném provedení a s hladkou či rýhovanou úpravou povrchu. Pro zvýšení ochrany spotřebitele lze hrdlo tuby opatřit bezpečnostní membránou, která musí být před prvním použitím strhnuta.

Když může být v tubě vodka, proč ne i víno…
Ve vánočním čase 2008 se čtenáři Lidových novin mohli dočíst o prodeji vína v tubách v Kalifornii. Vinařská firma Four navíc dokonce tvrdí, že její Cabernet Sauvignon a Petite Sirah plněné do tub prodávaných v třílitrových kartonech jsou špičkou v oboru kvalitních vín v Kalifornii. Zástupce společnosti Four Larry Leigon prohlašuje, že tyto tuby respektují životní prostředí více než lahve, a přitom jsou i mnohem levnější. Víno je prý po otevření lépe uchováváno, protože uzávěr je těsnější než korková zátka. Dále odvážně tvrdí, že tradice jsou tu proto, aby se porušovaly, a připomíná, že lahve kdysi nahradily amfory.
V zájmu objektivity je nutno vzít v potaz i názor vinařů i náročných zákazníků a příznivců vinného moku. Většina z nich je zatím k myšlence prodávat a nakupovat kvalitní vína v tubě skeptická. Ku
podivu první série vína v tubách se prý prodává dobře.
Mezinárodní scéně se vína v tubě představila i na březnovém veletrhu ProWein v německém Düsseldorfu. Pro mnohého návštěvníka bylo překvapením, že se ve skutečnosti o tubu, jak ji známe, nejedná. Obal je ve skutečnosti něco mezi kegem, BiB a nápojovou plechovkou. Každopádně je od klasicky pojatého obalu na víno velice vzdálen…

Jana Žižková

Box 1: První tuby
Hliník byl poprvé vyroben z bauxitu v roce 1825. Jeho výroba byla zprvu finančně velmi náročná, takže se o jeho využití při výrobě obalů neuvažovalo. Teprve později se začal používat jako materiál pro konzervárenské a nápojové plechovky, aerosolové nádoby, flexibilní obaly či velkoobjemové kovové obaly. S hliníkem je spjat i obal s nezaměnitelným designem – tuba. První tuby na barvy začal používat v roce 1841 americký malíř John Rand. Byly vyráběny nejprve z měkkého olova, později z cínu a teprve jako třetí varianta se osvědčil hliník.
Ten velice brzy své oba materiálové konkurenty z tohoto sortimentu vytlačil. Dnes se setkáváme s tubou hliníkovou i plastovou, tedy přesněji laminátovou, neboť v druhém případě kvůli dosažení lepších bariérových vlastností se používají často materiály kombinované. Ve spotřebitelských obalech je tuba nejčastějším synonymem pro balení zubní pasty. Ta byla vynalezena v roce 1890 a byla dodávána na trh právě v pružných tubách.

Box 2: Hliník a ekologie
Hliník se vyrábí z bauxitu a v průběhu zpracování této rudy na hliník vznikají různé emise, např. fluor. Na výrobu jednoho kilogramu hliníku z bauxitu se spotřebuje 171,2 MJ energie. Oproti tomu spotřeba energie na výrobu plastů činí zhruba 69,5 MJ/kg. Hliník je tedy energeticky velmi náročný materiál. Na druhé straně se velice dobře recykluje. Různé státy světa začínají výrazněji podporovat recyklaci hliníkového odpadu, protože znamená velkou úsporu. Výroba nového hliníku z bauxitu je o 95 % energeticky náročnější než jeho výroba z hliníku vytříděného.

Box 3: Hitem jsou samouzavírací laminátové tuby
I výroba obalových tub reaguje na poptávku po inovacích. Vedle grafiky patří k nejinovativnějším oblastem způsob uzavírání tub. K nejnovějším hitům patří samouzavírací tuby s patentově chráněným tlakově směrovaným uzávěrem. Jeho princip, který se odlišuje od klasického šroubovacího víčka, zaručuje spotřebiteli, že je skutečně prvním uživatelem, který tubu otevírá. I po otevření jsou pak tuby dobře uzavíratelné a umožňují přípravek dávkovat. (jedno stisknutí, jedna dávka krému). Tento patent vznikl ve spolupráci švýcarské firmy Hoffmann Neopac AG a německé firmy nadnárodní společnosti Zeller Plastic. Při uzavírání se využívá membránový systém. Ten při stisknutí propouští ven krém a dovnitř vhání vzduch, takže nové tuby z laminátu (jejichž výrobou se právě zabývá zmíněná firma Hoffmann Neopac AG) i po použití zachovávají svůj tvar. Prvním uživatelem těchto exkluzivních tub se samouzavíracím uzávěrem je firma Rausch se sídlem ve švýcarském Kreuzlingenu. Využívá je při výrobě řady kosmetických krémů Herbaderm.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required