Pivo se dnes prodává v různých typech obalů. Pokud pomineme sudové pivo, je stále největší poptávka po lahvovém pivu. Zlatý mok se prodává také v plechovkách a v PET lahvích. Zatímco plechovkové pivo si u nás příznivce našlo, plast drtivá většina pivních konzumentů odmítá. S příchodem letních teplot vzrůstá poptávka po větším objemu balení a snadné transportovatelnosti.
Češi zatím pijí především ze skla
Názory speciální balení se různí. Někdo za ně považuje pivo v plechu či v plastu, pro jiného speciální balení představuje produkt používaný pro marketingové účely. Jiří Mareček, tiskový mluvčí společnosti Plzeňský Prazdroj, upozorňuje na výrazné zlepšení chuťové stability lahvového piva, které je díky moderním technologiím dostatečně chráněno před vzduchem.
„Na českém trhu se historicky výrazně prosazují skleněné vratné lahve, které mají dlouhou tradici a staly se už součástí české pivní kultury. Naopak netradiční balení, jako například PET lahve, jsou zde cizorodým prvkem,“ uvádí Jiří Mareček. Podle jeho názoru hledají odborníci odpovědi na otázky typu: v jaké kvalitě dokáže obal pivo uchovat, do jaké míry jej chrání před průnikem vzduchu a zabraňuje tak oxygenaci a stárnutí piva a zda jej dostatečně chrání před slunečními paprsky.
„Je zřejmé, že z hlediska ochrany piva, kvality a životnosti je vedle čepovaného piva jasně nejvhodnější skleněná lahev, která je také historicky vyzkoušená. Rovněž z ekologického pohledu vychází skleněný obal nejlépe, a to zejména díky tomu, že je zálohovaný a vratný. Proto jej preferují také lidé, kteří mají obavy o ochranu životního prostředí,“ dodává Jiří Mareček.
Tradiční pivo, netradiční lahev
Boris Rajdl, brand manažer značky Zlatopramen, uvádí, že speciální balení piva do plastu, které je novinkou pro letošní letní sezonu, je vhodné pro netradiční konzumaci, např. v přírodě, kde je výhodou praktičnost obalu. Jde především o nerozbitnost, nízkou hmotnost a také větší obsah balení. „Pivo je velmi náročné na kvalitní obal, a proto speciální obaly musí chránit kvalitu obsahu podobně jako sklo,“ říká Boris Rajdl.
Společnost Heineken začala nově plnit značky Zlatopramen 11° a Starobrno Tradiční 10 º do 1,5l plastového balení. Přestože má pivo v názvu slovo Tradiční, můžeme maxibalení směle považovat za zcela netradiční. Jaké jsou přednosti této lahve? Především je uzavíratelná. Pokud pivo nevypijete do dna, lahev jednoduše uzavřete a necháte zchladit v ledničce. Maxilahev je vybavena speciálním ochranným uzávěrem, papírovou korunkou. V porovnání s balením do skla je její předností nerozbitnost.
„Oceníte to jak při konzumaci v domácnosti, tak při organizování zahradní party. Po malé nehodě už nebudete muset sbírat skleněné střepy,“ zdůrazňuje Boris Rajdl a poukazuje rovněž na ochranu kvality piva. Použitím špičkových technologií a moderních materiálů došlo k vyvinutí speciálního obalu pro pivo, které je citlivé na světlo, teplotu a oxidaci. Maxilahev byla speciálně vyvinutá jako obal pro plnění piva. Barva materiálu a speciální ochranná vrstva lahve snižují průnik slunečního záření a kyslíku a únik CO2 z lahve, takže pivo neztrácí kvalitu.
Balení na doma i na ryby
Jiří Imrýšek, marketingový ředitel skupiny Heineken Česká republika, kolegu Rajdla doplňuje: „Nové balení nabízí spotřebitelům alternativu. Jeho objem 1,5 litru ho předurčuje ke konzumaci větší skupinou lidí, tam, kde není výhodné brát s sebou těžké a snadno rozbitné skleněné lahve. Díky tomu, že je na rozdíl od běžné lahve opakovaně uzavíratelné, se však také hodí ke konzumaci v domácnosti. Navíc vycházíme spotřebitelům vstříc balením v praktickém sixpacku s držátkem.“
Exspirační doba výrobku dosahuje devadesáti dní. Během této doby garantuje výrobce nezměněné chuťové vlastnosti a kvalitu produktu.
Václav Podstawka