Podle v dubnu zveřejněného exkluzivního průzkumu, kterého se zúčastnilo 6200 evropských domácností, tři čtvrtiny evropských spotřebitelů prohlašují, že z materiálů používaných jako obaly na potraviny a nápoje dávají přednost sklu. Tento rozsáhlý průzkum, jeden z nejkomplexnějších, jaký kdy v obalovém průmyslu proběhl, uskutečnila ve dvanácti evropských státech včetně České republiky Evropská federace výrobců obalového skla (FEVE).
„Evropané považují sklo za nejlépe recyklovatelný obalový materiál a věří, že je také nejšetrnější k životnímu prostředí. Dávají přednost sklu, protože zachovává chuť a chrání proti kontaminaci,“ uvedl prezident FEVE Dominique Tombeur. „Tento průzkum je důležitým potvrzením toho, že spotřebitelé vnímají sklo jako obalový materiál, který více než jiné materiály zhodnocuje balený výrobek.“
Zelená volba
Polovina dotazovaných věří, že sklo má větší pozitivní dopad na životní prostředí než ostatní obalové materiály, jako jsou plasty, plechovky a kartony. Sklo hodnotili jako obalový materiál nejšetrnější k životnímu prostředí, protože je stoprocentně recyklovatelný a znovu použitelný.
Devět z deseti Evropanů ví, že sklo může být znovu a znovu recyklováno, aniž by se tím snížila jeho kvalita nebo vlastnosti: 82 % spotřebitelů uvedlo, že recyklují a jsou přesvědčení, že recyklace má smysl. V čele žebříčku je Německo a Rakousko, tedy země, ve kterých 90 % domácností vrací své lahve a sklenice k recyklaci.
Zdravější, chutnější, stylovější
Průzkum ukázal, že většina spotřebitelů má obavy z rizika, které mohou představovat určité materiály používané jako obaly potravin a nápojů. Celých 69 % kupujících je přesvědčeno, že původní chuť a nutriční hodnoty potravin a nápojů nejlépe uchovává obalové sklo, a 48 % uvedlo, že ze zdravotního hlediska je sklo nejbezpečnější obalový materiál.
Spotřebitelé si s potravinami a nápoji balenými ve skle spojují také prestiž. Naprostá většina respondentů (86 %) má pocit, že obalové sklo umocňuje zážitek z „výjimečné události“, a proto přisuzuje výrobkům baleným ve skle vyšší přidanou hodnotu. Tito spotřebitelé by jako nejlepší obalový materiál doporučili ostatním sklo. Přesně 85 % evropských spotřebitelů rovněž uvedlo, že by je ani nenapadlo slavit nějakou vzácnou událost bez nápojů a potravin ve skle.
Spotřebitelé požadují možnost výběru
Průzkum ukázal, že spotřebitelé kladou stále větší důraz na zdraví a šetrnost vůči životnímu prostředí a upřednostňují je před svým pohodlím: například 45 % Evropanů uvedlo, že kdyby měli v místním obchodě s potravinami na výběr, dali by přednost vodě a džusům baleným ve skle. Dominique Tombeur k tomu říká: „Spotřebitelé mají rádi sklo, cení si ho a kde mohou, dávají mu přednost. Cílem naší nové kampaně ,Sklo je jasná volba‘ je apelovat na značkové výrobce a prodejce, aby nabízeli více produktů balených ve skle a uspokojili tak lépe potřeby spotřebitelů.“
V reakci na výsledky průzkumu přicházejí výrobci obalového skla s hnutím Friends of Glass (Přátelé skla), což je sdružení otevřené všem, kteří věří, že je pro ně, jejich rodiny i životní prostředí sklo jasnou volbou. Hnutí má webové stránky, kde lze najít informace spojené se zdravím, recyklováním a životním prostředím, ale také údaje o sklářském umění, designu a historii skla dlouhé pět tisíc let. Hnutí Friends of Glass, které založila organizace FEVE, plánuje na rok 2009 řadu informačních akcí, jež vyvrcholí na podzim historicky prvním týdnem „Zvolte si sklo“ (více na www.friendsofglass.com).
Ladislava Caisová
Box 1: Metodologie průzkumu
Kvantitativní průzkum byl proveden nezávislou společností InSites prostřednictvím on-line dotazníků. Cílem bylo získat přehled o znalostech, postojích a chování spotřebitelů ohledně obalového skla ve vztahu k ostatním obalovým materiálům. Účastníci srovnávali následující obalové materiály: sklo, plasty, karton na nápoje, plechovky na nápoje a plechové a kovové konzervy. Průzkumu se účastnilo 6200 spotřebitelů z 12 evropských zemí (více než 500 respondentů z každé země): Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Rakousko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Francie, Polsko, Česká republika, Řecko, Turecko. Věk respondentů se pohyboval mezi 18 a 54 lety, sběr dat probíhal od 4. do 14. září 2008.
Více o spotřebitelském průzkumu na www.feve.org.
Box 2: FEVE a ČR
(Fédération Européenne du Verre d’Emballage) je Federace evropských výrobců obalového skla a strojově vyráběného stolního skla. Členské společnosti vyrábějí v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a v Turecku skleněné láhve, sklenice a/nebo stolní sklo, jako jsou skleničky. Evropa je největším výrobcem obalového skla na světě.
Federace zastupuje výrobce obalového skla na mezinárodní a zejména na evropské úrovni a slouží jako fórum pro diskusi o společných otázkách. FEVE vede dialog s evropskými institucemi a agenturami o životním prostředí, obchodu a dalších důležitých otázkách. Federace podporuje používání obalového skla a jeho recyklaci a organizuje akce na propagaci obalového skla na národní úrovni. Členy FEVE jsou i dva výrobci obalového skla, kteří působí v České republice: O-I a Vetropack Moravia Glass.