logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zpětný odběr PET lahví a plechovek spotřebitele oslovil. Za tři měsíce testování vrátili přes...
  • STOCK Plzeň-Božkov uvádí na trh tři nové příchutě předmíchaných drinků v plechovkách Společnost...
  • Čeští letci z RAF na etiketě limitované edice rumu Heffron Již počtvrté vzdává značka Heffron...
  • Společnost Mars zkouší ve Velké Británii papírové obaly Po úspěšném zavedení v Austrálii...
  • Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km...

SB 3/2009 AKTUÁLNÍ TÉMA – Veletrhy – konference: Inspirativní The Art of Packaging

1. května 2009
Nezařazené 0
592
SB 3/2009 AKTUÁLNÍ TÉMA – Veletrhy – konference: Inspirativní The Art of Packaging

 Italský design je vyhlášený, ale nizozemský, zvláště obalový také není žádný outsider. O tom se mohli přesvědčit účastníci konference, kterou pořádalo Velvyslanectví nizozemského království v Praze. Konference, na které vystoupili vedle nizozemských expertů i zástupci českého designu, byla součástí doprovodného programu veletrhu potravinářských a obalových technologií FOR 3P.
Organizátor sestavil vyvážený program zahrnující dva hlavní proudy designu obalů: konstrukční design a grafický design.
Konferenci zahájil Filip Jirout, prezident české obalové asociace SYBA. V úvodním slově zmínil význam spolupráce Obalového institutu SYBA s nizozemským partnerem Nederlands Verpakkingscentrum a stručně nastínil další aktivity Syby. Poté uvedl Milana Hovorku, náměstka ministra průmyslu a obchodu, který v úvodním slově pokračoval a v závěru tohoto úvodního bloku bylo slovo předáno Janu Lucasu van Hoornovi, velvyslanci Nizozemského království. Ten zhodnotil aktivity nizozemských firem v globálním úhlu i spolupráci s českými firmami.

Design značek a náklady
Prvního řečník, Douglas Kaufman ze společnosti Cocoon, zaměřil svou přednáškou „Zvažte pět kroků, než navrhnete obal“ na budování značky. Úvodem představil svoji společnost operující 12 let ve středo- a východoevropském regionu (Praha, Moskva, Bukurešť) jako agenturu zaměřenou na poradenství v oboru značek a řešení designu. Zamýšlel se nad potřebou vytvářet identitu značky, nad silou neverbální nebo metaforické komunikace či určením klíčové hodnoty. Výsledky vřele doporučil shrnout do „brand book“, která by informovala, proč se co zvolilo, instruovala o základech užití značky a inspirovala faktem, že jde o velkou značku.
Pokračovala Vedrana Ajdin ze společnosti Flex/Cocoon, která se letos zaměřila na design pro lepší vnímání, lepší funkčnost, lepší prodejnost a nižší náklady: Optimalizací obalu nápoje Hero Fruit 2 Day se podařilo ušetřit 1 g z každého balení. Při dvou milionech kusů tohoto produktu ročně se dosáhne úspory kolem 120 tisíc korun. Prostřednictvím „design game“ dala Vedrana Ajdin nahlédnout pod pokličku tvůrčí a organizační činnosti studia. Prezentaci završila představením projektu 1,5litrové PET lahve pro pivo Staropramen.

Obaly pro PL či více trhů
Prezentací na téma důležitosti inovace designu obalů pro privátní značky pokračoval Hugo van de Bos ze společnosti Koewaiden Postma. Dopolední blok uzavřel Marcel Verhauf ze společnosti Brandnew design přednáškou zaměřenou na balení pro více trhů, balení zvlášť aktuální v našem středoevropském prostoru.

Obal zhmotňuje firemní identitu a prodává
Odpolední blok otevřel designér Jakub Hájek prezentací věnovanou grafickému obalovému designu. Obalu jako zhmotnění firemní identity, posílení značky i místu pro komunikaci se spotřebitelem. Prezentoval názor, že typografie je srdcem grafického designu, hraje důležitou komunikační roli v pojímání značky a písmo často určuje podobu celého obalu. Výběr písma ovlivňuje zejména velikost obalu, druh informace a metoda tisku. Ve svém pohledu na grafický design Jakub Hájek neopomněl důležitost barvy i vztah mezi ilustrací a fotografií. V závěru představil projekt redesignu produktů KOH-I-NOOR.
Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) působí na trhu od roku 1953, uvedl jeho ředitel Michael Nieuwesteeg. Má více než 500 členů z řad výrobců obalů i výrobců baleného zboží. Zmínil spolupráci s obalovým institutem SYBA v rámci organizace European Packaging Institutes Consortium. Ve své prezentaci se pak zaměřil na roli obalu jako „prodavače“ zboží. Začátek 20. století představil nový fenomén v maloobchodu: samoobsluhu s nabídkou na principu „berte nebo nechte“ („Take it or leave it“) – bez smlouvání o ceně s prodávajícím. Tím také nastartoval trvalý inovativní proces v designu obalů konkurujících si výrobků.

Obal zhodnocuje produkt
Ger Standhardt z NVC krátce představil projekty institutu a pustil se do stěžejních bodů své prezentace: Co je vhodný design? Co je obal? Jak je důležitý vhodný design obalů pro vaše podnikání? Na definici obalu pohlíží v duchu svého učitele a předřečníka jako na funkci, která je dočasná, působí z vnějšku na produkt a umožňuje vlastní užití produktu. Obal v podstatě zhodnocuje produkt.
Blok ukončil Jan Čapek zamyšlením nad cestou k designu láhve Mattoni. Zatímco italské studio Pininfarina pro ni navrhlo skleněnou láhev, Čapkovým úkolem byl redesign lahve z PET. Designér posluchače provedl tvorbou lahve PET SPORT a ve finále představil 1,5litrovou PET lahev Mattoni s novými prvky: zdůraznění loga orla reliéfem v horní části lahve, zpevňující prstenec v zúžené části a eliptický profil dna.
Ladislava Caisová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte v Mondi Bupak

Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km jižně od Prahy a 200 km severozápadně od Vídně. Vyrábíme vlnitou lepenku, která se v našem integrovaném výrobním závodě mění na obalová řešení z vlnité lepenky. Zaměřujeme se zejména na výrobu vysoce kvalitních krabic z vlnité lepenky, jež […]

Společnost Geis přebírá většinový obchodní podíl ve společnosti Quehenberger

Společnost Geis přebírá většinový obchodní podíl ve společnosti Quehenberger Skupina Geis vstupuje do společnosti Quehenberger Logistics (Augustin Quehenberger Group GmbH) a se zpětnou platností od 1. ledna 2023 přebírá většinový podíl ve výši 66 % obchodních podílů. Zbývajících 34 % drží předchozí většinový vlastník Christian Fürstaller, který bude nadále řídit podnik ve stávající organizační formě a se […]

SAPRIL postaví nový závod na výrobu obalů z vlnité lepenky

SAPRIL postaví nový závod na výrobu obalů z vlnité lepenky Zcela novou továrnu na obaly z vlnité lepenky postaví česká společnost SAPRIL, která již více než dvacet let působí na trhu s obalovými materiály. Od města Most k tomu získala pětihektarový pozemek v průmyslové zóně Joseph. Prodej pozemku schválilo zastupitelstvo města Mostu. SAPRIL (jenž je […]

Obaly: Biomasa v hlavní roli

Obaly: Biomasa v hlavní roli Současný trend k udržitelnosti vede mnohdy k inovativním postupům při výrobě papíru. Papírna Aloisov a.s., která je jediným výrobcem trávového papíru v České republice, posunula tuto hranici ještě dále. Ve spolupráci s několika výzkumnými pracovišti vyvinula papír ze slámy a listí. Výrobek splňuje veškerá mechanicko-fyzikální kritéria, potřebná pro využití v obalovém průmyslu. Vznikají tak například papírové […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required