
Italský design je vyhlášený, ale nizozemský, zvláště obalový také není žádný outsider. O tom se mohli přesvědčit účastníci konference, kterou pořádalo Velvyslanectví nizozemského království v Praze. Konference, na které vystoupili vedle nizozemských expertů i zástupci českého designu, byla součástí doprovodného programu veletrhu potravinářských a obalových technologií FOR 3P.
Organizátor sestavil vyvážený program zahrnující dva hlavní proudy designu obalů: konstrukční design a grafický design.
Konferenci zahájil Filip Jirout, prezident české obalové asociace SYBA. V úvodním slově zmínil význam spolupráce Obalového institutu SYBA s nizozemským partnerem Nederlands Verpakkingscentrum a stručně nastínil další aktivity Syby. Poté uvedl Milana Hovorku, náměstka ministra průmyslu a obchodu, který v úvodním slově pokračoval a v závěru tohoto úvodního bloku bylo slovo předáno Janu Lucasu van Hoornovi, velvyslanci Nizozemského království. Ten zhodnotil aktivity nizozemských firem v globálním úhlu i spolupráci s českými firmami.
Design značek a náklady
Prvního řečník, Douglas Kaufman ze společnosti Cocoon, zaměřil svou přednáškou „Zvažte pět kroků, než navrhnete obal“ na budování značky. Úvodem představil svoji společnost operující 12 let ve středo- a východoevropském regionu (Praha, Moskva, Bukurešť) jako agenturu zaměřenou na poradenství v oboru značek a řešení designu. Zamýšlel se nad potřebou vytvářet identitu značky, nad silou neverbální nebo metaforické komunikace či určením klíčové hodnoty. Výsledky vřele doporučil shrnout do „brand book“, která by informovala, proč se co zvolilo, instruovala o základech užití značky a inspirovala faktem, že jde o velkou značku.
Pokračovala Vedrana Ajdin ze společnosti Flex/Cocoon, která se letos zaměřila na design pro lepší vnímání, lepší funkčnost, lepší prodejnost a nižší náklady: Optimalizací obalu nápoje Hero Fruit 2 Day se podařilo ušetřit 1 g z každého balení. Při dvou milionech kusů tohoto produktu ročně se dosáhne úspory kolem 120 tisíc korun. Prostřednictvím „design game“ dala Vedrana Ajdin nahlédnout pod pokličku tvůrčí a organizační činnosti studia. Prezentaci završila představením projektu 1,5litrové PET lahve pro pivo Staropramen.
Obaly pro PL či více trhů
Prezentací na téma důležitosti inovace designu obalů pro privátní značky pokračoval Hugo van de Bos ze společnosti Koewaiden Postma. Dopolední blok uzavřel Marcel Verhauf ze společnosti Brandnew design přednáškou zaměřenou na balení pro více trhů, balení zvlášť aktuální v našem středoevropském prostoru.
Obal zhmotňuje firemní identitu a prodává
Odpolední blok otevřel designér Jakub Hájek prezentací věnovanou grafickému obalovému designu. Obalu jako zhmotnění firemní identity, posílení značky i místu pro komunikaci se spotřebitelem. Prezentoval názor, že typografie je srdcem grafického designu, hraje důležitou komunikační roli v pojímání značky a písmo často určuje podobu celého obalu. Výběr písma ovlivňuje zejména velikost obalu, druh informace a metoda tisku. Ve svém pohledu na grafický design Jakub Hájek neopomněl důležitost barvy i vztah mezi ilustrací a fotografií. V závěru představil projekt redesignu produktů KOH-I-NOOR.
Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) působí na trhu od roku 1953, uvedl jeho ředitel Michael Nieuwesteeg. Má více než 500 členů z řad výrobců obalů i výrobců baleného zboží. Zmínil spolupráci s obalovým institutem SYBA v rámci organizace European Packaging Institutes Consortium. Ve své prezentaci se pak zaměřil na roli obalu jako „prodavače“ zboží. Začátek 20. století představil nový fenomén v maloobchodu: samoobsluhu s nabídkou na principu „berte nebo nechte“ („Take it or leave it“) – bez smlouvání o ceně s prodávajícím. Tím také nastartoval trvalý inovativní proces v designu obalů konkurujících si výrobků.
Obal zhodnocuje produkt
Ger Standhardt z NVC krátce představil projekty institutu a pustil se do stěžejních bodů své prezentace: Co je vhodný design? Co je obal? Jak je důležitý vhodný design obalů pro vaše podnikání? Na definici obalu pohlíží v duchu svého učitele a předřečníka jako na funkci, která je dočasná, působí z vnějšku na produkt a umožňuje vlastní užití produktu. Obal v podstatě zhodnocuje produkt.
Blok ukončil Jan Čapek zamyšlením nad cestou k designu láhve Mattoni. Zatímco italské studio Pininfarina pro ni navrhlo skleněnou láhev, Čapkovým úkolem byl redesign lahve z PET. Designér posluchače provedl tvorbou lahve PET SPORT a ve finále představil 1,5litrovou PET lahev Mattoni s novými prvky: zdůraznění loga orla reliéfem v horní části lahve, zpevňující prstenec v zúžené části a eliptický profil dna.
Ladislava Caisová