Mezinárodní veletrh obalu, tisku a marketingové komunikace EmbaxPrint oslavil letos dvě jubilea. Jeho 25. ročník se konal po 40 letech od prvního konání. Do letošního ročníku však vstupoval veletrh v nelehkých podmínkách současné ekonomické situace.
Rozsah a strukturu veletrhu ovlivnil také důležitý faktor technologického zlomu v polygrafii, kde dochází k bouřlivému rozvoji digitálních technologií na úkor ofsetového tisku.
„Výrobcům digitálních tiskáren pomáhá i ekonomická krize, která urychlila jejich nástup. Digitální technologie jsou pružnější, rychlejší, a tedy vhodnější pro současné zakázky menšího objemu. A především jsou daleko levnější než v minulosti a tím dostupnější. Jejich doménou jsou menší zakázky a personalizovaný tisk, ale prosazují se také ve velkoformátovém tisku a dalších segmentech,“ vysvětlil Martin Novotný, odborný konzultant společnosti Grafie CZ a organizátor veletržního doprovodného programu Workflow obrazových dat. Nástup digitálních tiskových technologií dokumentovala početná účast vystavovatelů tohoto oboru, kteří se na celkové účasti podíleli již 27 %.
Otázka image i obchody přímo na místě
Přes ústup některých oborů splnil letošní ročník očekávání mnoha vystavovatelů. Prostřednictvím navázání nových kontaktů napomohl vytvoření lepší pozice na trhu pro období, které nastane po oživení světové ekonomiky. „Účast je letos slabší a i my jsme se dlouho rozhodovali, jestli budeme vystavovat. Dnes mohu říci, že jsme rádi, že jsme tady. Ofset je na tom jinak, ale pro oblast digitálního tisku má EmbaxPrint stále zásadní význam,“ říká Lucie Stehlíková, manažerka PR a marketingové komunikace společnosti Océ – Česká republika, s. r. o. „Chtěli jsme zde především prezentovat Océ jako stabilní firmu, což se podařilo. Přišli naši klíčoví zákazníci i mnozí ti, které jsme obeslali pozvánkami. Letos jsme pozvali poměrně široké spektrum zákazníků včetně úplně nových, protože oslovujeme nové trhy. Dobrý ohlas měl i náš doprovodný program, většina našich auditorií pořádaných přímo na stánku byla úplně plná a lidé stáli ještě okolo. Šli jsme novou cestou komunikace a z výsledku mám dobrý pocit, i když celková návštěvnost veletrhu je slabší, což odpovídá současné ekonomické situaci.“
Obchodní efekt veletrhu se málokdy prokáže okamžitě a většina vystavovatelů chápe účast hlavně jako investici do budoucna. Přesto se i na letošním ročníku našly firmy, které úspěšně obchodovaly přímo na místě. „Veletrh je pro nás až překvapivě úspěšný a probíhá nad očekávání dobře, takže jsme spokojeni,“ prozradil Petr Jaderný, manažer marketingu společnosti FORMICA CZ, s. r. o. „Návštěvnost možná není tak vysoká jako na předchozích ročnících, ale po obchodní stránce jsme úspěšní. Asi tři čtvrtiny z vystavených strojů jsme prodali přímo na veletrhu, některé z těchto prodejů byly předjednané, ale většinou šlo o rozhodnutí až na místě. Musím to zaklepat, ale u nás to vypadá, jako by krize ani nebyla,“ hodnotil Petr Jaderný.
Relativně početné zastoupení prezentovala obalová branže. „Veletrh splnil naše očekávání,“ konstatoval Zbyněk Beran, obchodní manažer společnosti Mašek – balicí a zpracovatelské stroje. „Firmy se potýkají s finančními potížemi a je to vidět i v menším obsazení pavilonu. Nicméně účastnit se veletrhu je pro nás důležité, je to otázka image a udržení síly firmy. Vystavovat je třeba i ve špatném období, aby o nás zákazníci stále věděli,“ dodal.
Nejen exponáty, ale i konference a workshopy
Stěžejnímu tématu inovace v obalech se věnovala mezinárodní potravinářská konference Food & Packaging, kterou zahájil ministr zemědělství Jakub Šebesta. K vrcholům odborného doprovodného programu patřily také konference Papír – Obal – Tisk a direct marketingová konference Direct Mail. Dvoudenní workshop o marketingu a reklamě návštěvníkům přiblížil aktuální trendy v tiskové produkci i signmakingu včetně příkladů využití nových technologií. Po celou dobu veletrhu probíhal Workflow obrazových dat na téma Komerční tiskárna s hybridní tiskovou produkcí. Novinkou doprovodného programu pro širší veřejnost byly akce zaměřené na reklamní a produktovou fotografii.
Zlatých exponátů bylo letos pět
Nejlepší exponáty soutěžily již tradičně o prestižní cenu Zlatý EmbaxPrint. Letos je převzali zástupci pěti vystavujících firem: Komfi, spol. s r. o., za stroj pro parciální lakování Spotmatic 54; IMA FLAVOUR za automatický stroj na balení čajových sáčků Flavour C 27; Grapo Technologies, a. s., za tiskový stroj Shark X8X 960 UV; Ing. Rudolf Mašek – balicí stroje za kontinuální vertikální balicí stroj Sigma a G +P Technik, s. r. o., za digitální měřicí systém pro ofsetové tiskové stroje NIP Control.
Spotmatic 54
Stroj pro parciální lakování Spotmatic slouží k nanášení UV laku na tiskovinu ink-jetovou metodou přímo z digitálních dat. Zcela nové řešení spočívá ve využití metody, která umožní výrazně zkrátit a tím zefektivnit celý proces parciálního lakování. Díky digitálnímu zpracování dat je v procesu zušlechťování tiskoviny zcela vynechána fáze přípravy tiskové formy, což vede k efektivnímu zpracování i malých, kusových zakázek.
C 27
Automatický stroj na balení čaje do dvoukomorových sáčků s nitkou, etiketkou a přebalem. Stroj disponuje unikátním řešením dvojnásobného šití. Uzlíkem, který nahrazuje hliníkové sponky, je spojen i sáček i etiketka. Rychlost stroje C 27 se systémem nejnáročnějšího, ale hygienicky nejkvalitnějšího balení čaje se pohybuje od 250 do 350 sáčků/min.
Shark X8X 960 UV
Tiskový stroj, který používá technologii XAAR 760, jež umožňuje velmi vysoký tiskový výkon a současně vynikající tiskové rozlišení, které je dané možností tisku proměnnou velikostí kapky. Stroj je kompletně český výrobek montovaný ve výrobním závodě v Olomouci.
Sigma
Kontinuální vertikální balicí stroj, který v sobě spojuje nejmodernější technologie a flexibilitu. Patentovaný mechanismus svařovacích čelistí použitím rychlých a výkonných magnetických pohonů předurčuje tento stroj k použití pro vysoké výkony. Lineární magnetické pohony jsou jedinečnou technologií použitou v balicích strojích. Maximální šíře sáčku 250 mm a neomezená délka sáčku spolu s možností balit do různých druhů sáčků (polštářový, doypack, se svařovanými hranami apod.) jsou hlavní předností tohoto stroje.
NIP Control
Digitální měřicí systém podává informace o styku válců a zajišťuje, aby styčný proužek válců byl vždy přesný. Měřicí přístroj Nip Control s dynamickým senzorem měří místo šíře kontaktního proužku vztah k zadané úrovni tlaku mezi válci (NipTM). Přístroj zohledňuje změny v
iskoelasticity gumy, čímž stabilizuje tiskový proces, který je zaručen, pouze když se proužek nezmění přes daný bod. Měřicí systém Nip Control obsahuje ruční přístroj (Roller Nip Indicator) a ohebný statický a dynamický senzor, který byl speciálně vyvinut pro ofsetové tiskové stroje.
Nechyběli mladí designéři a grafici
Brněnský veletrh je také tradičním místem vyhlášení výsledků mezinárodní soutěže obalového designu a volné tvorby z papíru a lepenky Mladý obal. Ve čtrnáctém ročníku si hlavní ceny rozdělili mladí designéři z Česka a Kanady. Úspěch zaznamenala rovněž nová Soutěž dovedností mladých grafiků.
Ladislava Caisová
box: Veletrh v číslech
Již 25. mezinárodního veletrhu EmbaxPrint se zúčastnilo 345 vystavovatelů z 22 zemí, jejichž expozice obsadily plochu 12 tisíc m². Nejvíce zahraničních vystavovatelů přijelo ze Slovenska, Polska, Rakouska, Německa a Itálie a celkový podíl zahraničních firem dosáhl 38 %. V prvních třech dnech si expozice veletrhu prohlédlo více než dvanáct tisíc návštěvníků. Zahraniční odborníci přijeli ze 48 zemí a jejich podíl dosáhl 16 %. Nejvíce návštěvníků bylo ze Slovenska, Polska, Maďarska, Rakouska, Německa a Itálie. Řada zájemců dorazila také z dalších zemí střední a východní Evropy, mj. ze Slovinska, Bulharska, Rumunska nebo Pobaltí. Organizované mise odborníků přicestovaly ze Slovenska, Maďarska, Polska, Rakouska a Ruska. Z předběžných výsledků průzkumu vyplynulo, že většina návštěvníků se zúčastnila již několika ročníků, čtvrtina přijela poprvé. Pro 40 % respondentů byly hlavním důvodem návštěvy vystavené produkty a stroje, 36 % návštěvníků na veletrh přijelo především získat informace a 20 % plánovalo setkání s obchodními partnery. Většina návštěvníků byla s veletrhem nadprůměrně spokojena a 78 % dotázaných je již dnes rozhodnuto zúčastnit se příštího ročníku. Nejvíce byli návštěvníci spokojeni s organizací veletrhu, s jeho propagací a s kvalitou vystavených produktů a služeb.
V tiskovém středisku se akreditovalo 161 novinářů z devíti zemí. Zástupců zahraničních médií mezi nimi bylo 30. Přijeli z Bulharska, Chorvatska, Lotyšska, Maďarska, Polska, Rakouska, Slovenska a Německa.