
Jungheinrich AG rozšířil svým modulem Skladová navigace RFID použití transpondérové technologie pro aktuální generaci kombinovaných vysokozdvižných vozíků o přídavný modul. Prvním vozíkem určeným do úzkých prostorů, který využil techniku RFID (radiofrekvenční identifikace) na široké bázi k ovládání vozíků, to znamená pro podlahové ovládání a komunikaci s evidencí skladu, byl vozík EKX představený v roce 2007. Od té doby se již dostalo do provozu více než 1000 těchto vozíků a lze konstatovat, že tato technologie se úspěšně etablovala.
RFID nahrazuje magnety sloužící jako nosiče informací
Ovládání vysokozdvižných vozíků v úzkých uličkách a skladových zónách je rozhodujícím kritériem pro bezpečný provoz a pro dodržení všech funkcí vyžadovaných zákony a předpisy, jako jsou zajištění konců uliček, odpojení zdvihu nebo snížení rychlosti. Běžné systémy používají pro toto ovládání převážně magnety umístěné do podlahy. Přitom mohou být pomocí různých „kombinací magnetů“ rozeznávány určité zóny a mohou být mechanicky prováděna příslušná bezpečnostní zapojení – například automatické zastavení vozíku před vyjetím z uličky. Pomocí těchto mechanických spínačů se ovšem může do vozíku předávat pouze velmi omezený počet informací. Většinou jsou k dispozici jen tři stopy. To ovšem u stále komplexnějších zařízení a při stoupajících požadavcích na bezpečnost již v mnoha případech nedostačuje.
Transpondér – „GPS“ z podlahy
K ovládání nového kombinovaného vysokozdvižného vozíku EKX se v podlaze haly již nepoužívají magnety, nýbrž transpondéry (tagy). Samotný vozík je vybaven čtecím a zapisovacím zařízením RFID, které komunikuje s transpondéry. Tyto transpondéry musejí splňovat dva úkoly: jednak identifikovat jednotlivé uličky a oblasti skladování a jednak trvale sledovat průběh dráhy vysokozdvižného vozíku. Díky tomu je kdykoliv možné přesné určení aktuální polohy vozíku ve skladu. A ještě více: v ovládání vozíku je uložena kompletní topologie skladu – podobně jako u GPS, jen s tím rozdílem, že informace přicházejí z podlahy.
Tím je také možné na libovolném místě aktivovat bezpečnostní funkce, jako například omezení rychlosti při přejíždění únikových cest nebo odpojení zdvihu v průjezdech s omezenou výškou.
Optimalizace činností přizpůsobená topologii
Podlahové ovládání RFID však neposkytuje pouze výhody v oblasti technické bezpečnosti, nýbrž také umožňuje optimalizaci rychlostních profilů jízdy v souladu s topologií podlahy. O maximální rychlosti jízdy vozíku vmax totiž v praxi často rozhoduje rovinnost podlahy. V mnoha případech není kvalita podlahy na různých místech stejná a rychlost jízdy musela být až dosud obecně snížena z důvodu výskytu několika málo špatných míst. Pomocí nového systému je nyní možné provést optimalizaci rychlostních profilů podle příslušné situace a přejíždět pomalu pouze tam, kde to stav podlahy vyžaduje. V některých případech se tím dalo i přes velmi rozdílné poměry v kvalitě podlahy dosáhnout nárůstu obrátky palet až o 5 %.
Automatické najetí aneb Dojely až do cíle
Modul Skladová navigace pro automatické najíždění vysokozdvižných vozíků pro úzké uličky až do cíle, jak byl poprvé prezentován na CeMAT 2008, se mezitím prosadil v různých skladových projektech. Základem je zde opět přesné určení polohy pomocí radiofrekvenční identifikace RFID. K tomu ještě přispívá zapojení vozíku do existujícího systému správy skladu.
Přicházející příkazy k manipulaci nebo zaskladňování budou přenášeny ze skladového počítače přímo do vozíku. Najetí k cíli uvnitř skladové uličky bude provedeno plně automaticky a přitom budou optimalizovány jak dráha, tak čas.
Tím se vyloučí zbytečné a opravné jízdy a řidič se může plně koncentrovat na svou práci. Ovládací prvky se za tímto systémem skládají z horizontálního určení polohy, z předvolby výšky zdvihu a z automatického vyskladnění/zaskladnění. Výhodami pro uživatele jsou vysoká kvalita naskladňování. Systém připouští provedení stohování pouze na místo definované evidenčním systémem skladu – rovněž podstatná úspora času. První praktické testy ukázaly nárůst výkonu skladových činností přibližně o 15 %.
Inteligentní řízení práce
Výkonnostní údaje vozíků pro obsluhu vysokých regálů se díky užívání techniky se střídavým proudem v posledních letech velice rychle posunuly směrem nahoru. Rychlost zdvihu se nyní pohybuje na úrovni 0,5 m/s a rychlost jízdy je kolem 12 km/h. V podstatných charakteristikách činnosti se tím dosáhlo téměř zdvojnásobení úrovně výkonů. Takové výkonnostní skoky se již do budoucna dají těžko očekávat, a to zejména proto, že již v podstatě bylo dosaženo mezí daných fyzikálními zákony. Vozíky budoucnosti musejí být nejen výkonnostně silné, nýbrž mít v sobě také inteligentní technické systémy, aby bylo možné je optimálním způsobem připojit k výpočetní technice a integrovat do logistických postupů. Využití technologie RFID k ovládání z podlahy a rovněž využití navigace ve skladu k tomu dává dobré předpoklady.
Dalším využitím může být sledování zboží pomocí antén RFID, které jsou integrovány do vidlicových vozíků. RFID tedy není pouze náhradou čárového kódu. Rozsáhlé informace z transpondéru poskytují mnoho možností k propojení sledování dopravovaného zboží, manipulační techniky i manipulačních vozíků a tím k optimalizaci toku materiálů i informací.
Box:Ovládání vozíků pomocí RFID
► Bezpečnostní vypnutí
zajištění na koncích uliček, vypnutí zdvihu, vypnutí pojezdu
► Rychlostní profily
snížení rychlosti (např. před únikovými cestami), optimalizace rychlostních profilů podle topologie podlahy
► Mobilní systémy ochrany osob (PSS)
zapnutí a vypnutí mobilních systémů pro ochranu osob (PSS professional); délky úseků s různými rychlostmi, délky jízdních drah závislé na rozměrech uličky, krátký kolizní úsek v předregálové zóně (PSS professional plus)
► Navigace ve skladu
zapojení vozíku do systému správy skladu; přímé převzetí příkazů k naskladnění; automatické najetí do cílové polohy