Mléčné výrobky nesmějí zestárnout
Logistika mléčných výrobků se řídí přísnými pravidly a předpisy. Jedná se totiž o produkty, které jsou snadno zkazitelné a jejichž exspirační doba se pohybuje řádově v délce desítek dnů. Proto jsou skladovány a přepravovány ve speciálním režimu.
Požadavky směřují na rychlost a na kvalitu
Pokud výrobce mléčných výrobků vypíše výběrové řízení na zajištění distribuce, má pokaždé velice náročné požadavky. Klade velký důraz na kvalitu dodávek a na odpovídající vybavení vozového parku. Logistická firma, která se o zakázku uchází, musí mít k dispozici sklad s možností chlazení od 0 do 15 °C, protože rozmanité portfolio mléčných výrobků vyžaduje skladování v různých teplotních režimech. Požadavky zákazníka rovněž směřují na rychlost dodání zásilek a na kvalitu manipulace se zbožím.
„Vzhledem k tomu, že je zboží skladováno při nízkých teplotách, rostou nároky na manipulaci se zbožím, na vychystávání a na přípravu zásilek k expedici. Vše musí být pod důslednou kontrolou, ať už se jedná o hygienické hledisko nebo o důsledný monitoring teplot,“ uvádí nezávislý logistický konzultant Petr Václavek a poukazuje na nutnost sledování teplotních režimů nejen během skladování, ale také během přepravy. O vývoji teplot se pořizují záznamy, které jsou po dobu nezbytně nutnou archivovány.
Logistický operátor musí být navíc schopen zaznamenávat, kam byly konkrétní zásilky dodány a z jaké šarže jednotlivé výrobky pocházely. Tyto informace jsou potřebné v případě vzniku nákazy, kdy je nutné odhalit zdroj.
WMS upozorní na nutnost vyskladnění
Po vykládce zboží ve skladu dochází ke snímání dat uložených v čárovém kódu. Ten obsahuje řadu důležitých informací, mezi něž patří např. původ zboží, datum výroby a spotřeby, název a číslo produktu. Veškerá data o výrobku, která jsou na příjmu zboží snímána, se automaticky ukládají do informačního systému logistické firmy. Během příjmu do skladu dochází také ke snímání a kontrole teploty zboží. Do zásilky na paletě se zpravidla zasune teploměr s čidlem a naměřenou teplotu příslušný pracovník zaeviduje.
U logistiky mléčných výrobků je nutné pracovat s exspirační dobou. Standardní WM systémy (Warehouse Management Systems) dokáží hlídat exspirační dobu jednotlivých produktů a s dostatečným předstihem (dvě třetiny doby zbývající do ukončení exspirace) upozornit příslušného pracovníka na nutnost vyskladnění. Petr Václavek podotýká, že informační systém denně generuje přehled o exspiračních dobách zboží, takže obchodníci mají dostatečný přehled o tzv. stárnutí jednotlivých produktů a mohou podle těchto informací přizpůsobit prodej (např. připravit různé marketingové akce na podporu prodeje).
Pokud má zboží prošlou exspirační dobu, nesmí být v žádném případě vyskladněno a dále distribuováno. V tomto případě zpravidla dojde k uskladnění na vyhrazeném místě skladu a další postup určí zákazník. Podobně se postupuje při poškození obalu a při následném znehodnocení zboží. Zbytky produktu musí být okamžitě odstraněny a zboží v poškozených obalech je přemístěno na vyhrazené místo ve skladu.
S exspirační dobou souvisí i systém skladování. Mléčné výrobky jsou skladovány systémem FIFO, kdy zboží, které je uskladněno jako první, musí být také jako první vyskladněno. „Systém skladování však musí být flexibilní. Prvotní jsou totiž požadavky obchodníka, který může upřednostnit např. okamžitý prodej čerstvějšího zboží,“ zdůrazňuje Petr Václavek.
Každá odchylka se musí řešit
Přeprava mléčných výrobků vyžaduje odpovídající přístup všech pracovníků, kteří se na ní podílejí. Vše začíná již u řidiče, který musí dbát na čistotu vozidla. Během transportu může dojít k poškození obalu a k následnému znečištění nákladního prostoru přepravovaným produktem. Především proto musí být nákladní prostor vozidla pravidelně kontrolován a ošetřován.
Řidič je zodpovědný za přepravu v příslušném teplotním režimu a teplotu během transportu průběžně kontroluje. Přehled o stavu chlazení však má rovněž dispečer, který musí případné odchylky neprodleně řešit. Petr Václavek upozorňuje na nutnost namátkových kontrol teploty zásilek ze strany dispečera. Díky tomu lze předejít mnoha nedorozuměním, pokud jsou následně zjištěny problémy s průběhem teplot.
Václav Podstawka