logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 2/2009 LOGISTIKA: Mléčné výrobky nesmějí zestárnout

1. března 2009
Nezařazené 0
657
SB 2/2009 LOGISTIKA: Mléčné výrobky nesmějí zestárnout

Mléčné výrobky nesmějí zestárnout

Logistika mléčných výrobků se řídí přísnými pravidly a předpisy. Jedná se totiž o produkty, které jsou snadno zkazitelné a jejichž exspirační doba se pohybuje řádově v délce desítek dnů. Proto jsou skladovány a přepravovány ve speciálním režimu.

Požadavky směřují na rychlost a na kvalitu
Pokud výrobce mléčných výrobků vypíše výběrové řízení na zajištění distribuce, má pokaždé velice náročné požadavky. Klade velký důraz na kvalitu dodávek a na odpovídající vybavení vozového parku. Logistická firma, která se o zakázku uchází, musí mít k dispozici sklad s možností chlazení od 0 do 15 °C, protože rozmanité portfolio mléčných výrobků vyžaduje skladování v různých teplotních režimech. Požadavky zákazníka rovněž směřují na rychlost dodání zásilek a na kvalitu manipulace se zbožím.
„Vzhledem k tomu, že je zboží skladováno při nízkých teplotách, rostou nároky na manipulaci se zbožím, na vychystávání a na přípravu zásilek k expedici. Vše musí být pod důslednou kontrolou, ať už se jedná o hygienické hledisko nebo o důsledný monitoring teplot,“ uvádí nezávislý logistický konzultant Petr Václavek a poukazuje na nutnost sledování teplotních režimů nejen během skladování, ale také během přepravy. O vývoji teplot se pořizují záznamy, které jsou po dobu nezbytně nutnou archivovány.
Logistický operátor musí být navíc schopen zaznamenávat, kam byly konkrétní zásilky dodány a z jaké šarže jednotlivé výrobky pocházely. Tyto informace jsou potřebné v případě vzniku nákazy, kdy je nutné odhalit zdroj.

WMS upozorní na nutnost vyskladnění
Po vykládce zboží ve skladu dochází ke snímání dat uložených v čárovém kódu. Ten obsahuje řadu důležitých informací, mezi něž patří např. původ zboží, datum výroby a spotřeby, název a číslo produktu. Veškerá data o výrobku, která jsou na příjmu zboží snímána, se automaticky ukládají do informačního systému logistické firmy. Během příjmu do skladu dochází také ke snímání a kontrole teploty zboží. Do zásilky na paletě se zpravidla zasune teploměr s čidlem a naměřenou teplotu příslušný pracovník zaeviduje.
U logistiky mléčných výrobků je nutné pracovat s exspirační dobou. Standardní WM systémy (Warehouse Management Systems) dokáží hlídat exspirační dobu jednotlivých produktů a s dostatečným předstihem (dvě třetiny doby zbývající do ukončení exspirace) upozornit příslušného pracovníka na nutnost vyskladnění. Petr Václavek podotýká, že informační systém denně generuje přehled o exspiračních dobách zboží, takže obchodníci mají dostatečný přehled o tzv. stárnutí jednotlivých produktů a mohou podle těchto informací přizpůsobit prodej (např. připravit různé marketingové akce na podporu prodeje).
Pokud má zboží prošlou exspirační dobu, nesmí být v žádném případě vyskladněno a dále distribuováno. V tomto případě zpravidla dojde k uskladnění na vyhrazeném místě skladu a další postup určí zákazník. Podobně se postupuje při poškození obalu a při následném znehodnocení zboží. Zbytky produktu musí být okamžitě odstraněny a zboží v poškozených obalech je přemístěno na vyhrazené místo ve skladu.
S exspirační dobou souvisí i systém skladování. Mléčné výrobky jsou skladovány systémem FIFO, kdy zboží, které je uskladněno jako první, musí být také jako první vyskladněno. „Systém skladování však musí být flexibilní. Prvotní jsou totiž požadavky obchodníka, který může upřednostnit např. okamžitý prodej čerstvějšího zboží,“ zdůrazňuje Petr Václavek.

Každá odchylka se musí řešit
Přeprava mléčných výrobků vyžaduje odpovídající přístup všech pracovníků, kteří se na ní podílejí. Vše začíná již u řidiče, který musí dbát na čistotu vozidla. Během transportu může dojít k poškození obalu a k následnému znečištění nákladního prostoru přepravovaným produktem. Především proto musí být nákladní prostor vozidla pravidelně kontrolován a ošetřován.
Řidič je zodpovědný za přepravu v příslušném teplotním režimu a teplotu během transportu průběžně kontroluje. Přehled o stavu chlazení však má rovněž dispečer, který musí případné odchylky neprodleně řešit. Petr Václavek upozorňuje na nutnost namátkových kontrol teploty zásilek ze strany dispečera. Díky tomu lze předejít mnoha nedorozuměním, pokud jsou následně zjištěny problémy s průběhem teplot.

Václav Podstawka

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required