logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • První ochutnávka z programu jubilejního kongresu OBALKO 10 Deset je číslo, které zasluhuje...
  • Čerstvé pečivo: Trendem jsou obaly na bázi papíru Pekárenské a cukrárenské výrobky zahrnují...
  • Jihofrancouzský pivovar Fox Hat dává na etiketách prostor regionálním umělcům Tiskárna AA Labels...
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...

SB 2/2009 HLAVNÍ TÉMA – Balení potravin: "Obalům FMCG může krize prospět"

1. března 2009
Nezařazené 0
589
SB 2/2009 HLAVNÍ TÉMA – Balení potravin: "Obalům FMCG může krize prospět"

říká ředitelka oddělení pro zákazníky agentury dhandafoss*

Vývoj ekonomické krize a nejistota, co můžeme od příštích měsíců očekávat, zasáhly také oblast obalového designu. Na rozdíl od bankovního a finančního sektoru lze v oblasti rychloobrátkového zboží (FMCG) očekávat velmi zajímavé měsíce, předvídají odborníci. Na základě jakých skutečnosti tak soudí, jsme se zeptali ředitelky oddělení pro zákazníky agentury dhandafoss* (packaging & brand designers) Ivony Danziger.

Svět balení: Jak se projevila současná ekonomická krize v požadavcích vašich klientů?
Ivona Danziger: Koncem loňského roku jsme zaznamenali změny v jejich uvažování i marketingové strategii. Začali se připravovat na těžké období. Mnoha značkám s negativními hospodářskými výsledky hrozí dokonce zánik. Víc než kdy jindy je jasné, že přežijí pouze silní hráči a silné značky. Někteří naši klienti tedy plánují nebo již realizují novou strategii anebo opakovanou podporu značky. Marketéři se ptají, jak si uchovat loajalitu spotřebitelů i v tomto těžkém období. Jednoznačná odpověď samozřejmě neexistuje. Jisté však je, že výrobci začínají sázet na velmi střídmou podporu značek a ukrajování marketingových rozpočtů a doufají, že silné značky krizi překonají s pomocí slev, letáků a dalších akcí v rámci podpory prodeje. Z těchto faktů samozřejmě může těžit právě obalový design!

SB: Máte na mysli obal jako jeden z bezprostředních impulzů, které vysílá vystavené zboží?
I. D.: Ano, víme, že hraje stejně důležitou roli jako např. navigace v obchodech. Všichni máme zkušenost, že i když jdeme nakoupit jen pár základních potravin, po projití supermarketu se u pokladny často divíme, co všechno máme v košíku.
Vzhledem k tomu, že na našem trhu došlo k rozvoji maloobchodní sítě podstatně později než v západní Evropě, seznamujeme se s rozvojem obalového designu i s dalšími obratnými marketingovými triky z již „jedoucího rychlíku“. Statistiky uvádějí, že běžný spotřebitel se dnes rozhoduje pro zakoupení až 60 % zboží pod vlivem určitého podnětu (impulzu) až v prodejně. A obalový design je bezprostředním komunikátorem: když přejíždíte očima mezi policemi a displeji, má každý obal svůj (velice krátký) okamžik na to, aby zaujal a výrobek prodal.

SB: Ekonomická situace se samozřejmě odráží i v chování spotřebitelů. Snaží se ušetřit…
I. D.: V době krize se i spotřebitelé začínají chovat jinak. Místo exkluzivních, drahých produktů vyhledávají spíše každodenní „good value“ výrobky. O to je těžší najít obal, který zaujme. Prodeje privátních značek stoupají, prodává se větší množství produktů pro domácí spotřebu, protože lidé nechtějí utrácet za jídlo v restauracích. Překvapivě roste také prodej alkoholických nápojů.

SB: Vaše agentura, která na český trh vstoupila před nedávnem, s sebou přináší praktické zkušenosti z tvorby obalového designu v ostatních státech Evropy. Jak je uplatňujete v České republice?
I. D.: Jedním z našich klientů je firma Bel Sýry Česko, pro kterou jsme znovu „oblékli“ značku Želetava. Ta je jednou z hlavních značek na trhu sýrů v České republice. Firma se rozhodla investovat do inovace i přesto, že její pozice na trhu je stabilní. Konkurence na trhu sýrů však průběžně roste a původní obaly již nepůsobily právě svěže.
Nové obaly, nová, jasnější modrá barva a oživené logo posunuly značku o krok dopředu a současně oslovily širší skupinu spotřebitelů. Investice do obalů a nová komunikace přidaly v této složité době značce na důvěře, kvalitě a přispěly k upevnění pozice na trhu. Představením nových obalů tak značka zavedla nový trend v balení sýrů.
Dalším příkladem může být nový tvar lahve pro značku Toma.. Náš klient PepsiAmericas CZ/SK vsadil na možnost odlišení se od konkurence vývojem nové struktury lahví vod Toma Natura. Segment balených vod se vyvíjí velkou rychlostí a snad nejrychleji podléhá měnícím se trendům životního stylu. Funkčnost produktu, určitá tloušťka použitého PET materiálu, embossing loga nebo dalších elementů na láhev jsou dnes velmi žádané. Cílem inovace bylo vylepšení estetického působení lahve a zlepšení funkčních vlastností. Nová se velmi dobře drží a snadno se s ní lépe manipuluje.
SB: Recept na odlišení se od konkurence na trhu se předepisuje v každé době. Podle vašich slov by měl být v mimořádně situaci ještě platnější…
I. D.: Výrobci a distributoři by měli dát spotřebitelům najevo, že jim na nich záleží a že pro ně vytvářejí a prodávají výrobky, které splní jejich požadavky a očekávání. Měli by najít přidanou hodnotu, která je odliší a pomůže uchovat loajalitu spotřebitelů. A to ne vždy vyžaduje velkou a razantní změnu. Někdy stačí pouze ujištění, že značka, kterou spotřebitelé kupují, pečuje o zachování hodnot, kvůli kterým si ji vybrali. I v těžkém období se nakupují potraviny a další FMCG výrobky, a proto je třeba o celkovou prezentaci značky včetně obalů pečovat s ještě větší citlivostí, protože i spotřebitelé jsou citlivější…“

SB: Děkujeme za rozhovor.

Ladislava Caisová

Box 
Ivona Danziger 
Předchozí pracovní zkušenosti získávala v ČR i v zahraničí. V letech 2004 – 2008 např. v agentuře Cocoon či v britské Southern Grafic Solutions. V říjnu 2008 nastoupila na pozici ředitelky oddělení pro zákazníky společnosti dhandafoss.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required