Nejvíc francouzských obalů míří do kosmetiky
Obalový průmysl zaujímá klíčové místo ve francouzském průmyslu a ekonomice. Výrobci obalů v přibližně 3000 společnostech zaměstnávají dohromady 97 163 zaměstnanců, 900 obalových firem má více než 20 zaměstnanců. V roce 2007 dosáhl francouzský obalový průmysl obratu 21 miliard eur. Připočítáme-li 1,7 miliardy eur z prodejů výrobců balicích strojů a zařízení, dostaneme celkový obrat obalového průmyslu ve výši 22,7 miliardy eur. Dynamiku francouzského obalového průmyslu dokazují také údaje o exportu a importu obalů a obalových strojů. Vývoz dosahoval v roce 2007 502,6 milionu eur (456 milionů eur v roce 2006), dovoz pak 638,7 milionu eur (619,3 milionu eur v roce 2006).
V roce 2006 činil podíl obalového průmyslu na celkovém výrobním sektoru ve Francii 3 %. Mezi obalovými materiály zřetelně dominuje papír a lepenka a plast. Tyto materiálové skupiny představují 62 % přidané hodnoty všech obalů a 62 % pracovních míst mezi výrobci obalů. Výše celkového obchodního obratu obalového průmyslu přitom souvisí zejména s nárůstem výroby plastových a dřevěných obalů.
Struktura obratu v roce 2007 ukazuje, že největší podíl mají obaly z papíru a lepenky (43 %), následují plasty (35 %). Ve výhledu na období 2009 – 2011 ovšem pravděpodobně dojde ke zvýšení poptávky po plastových obalech. Největšími zákazníky výrobců obalů a obalové techniky jsou potravinářské firmy (40 %) a firmy kosmetického a farmaceutického průmyslu (22 %), dále následuje automobilový a letecký průmysl. Ve střednědobé perspektivě let 2009 – 2011 se obsazení prvních dvou příček prohodí a většinu francouzské obalové produkce spotřebuje kosmetický a farmaceutický průmysl.
Plastové obaly – růst a snaha o efektivnost
V roce 2006 ve Francii vyrábělo plastové obaly 290 firem s 20 a více zaměstnanci. Celkově v tomto odvětví pracovalo 38 000 osob, z toho 10 % na zkrácený úvazek. Celkový obrat dosahoval zhruba sedmi miliard eur. Výrobce plastových obalů najdeme v těsné blízkosti lokálních průmyslových středisek. Důležitou roli hraje recyklace a opětovné využití plastových obalů jako suroviny – firmy se snaží o výrobu co nejlehčích obalů a omezení spotřeby energie při jejich výrobě, pracuje se na rozvoji biologicky odbouratelných materiálů. Francouzská výroba plastových obalů vzrostla za poslední čtyři roky v průměru o 2,5 % a v roce 2007 dosáhla až na 1,5 milionu tuny. Nicméně největším výrobcem plastových obalů v Evropě už od roku 2004 není Francie, ale Německo.
Papír a lepenka – nejvyšší objem výroby v oboru
Mezi klíčové produkty oboru patří produkce vlnité lepenky, hladké lepenky a balicího papíru. I když velké firmy produkují 50 % celkového obratu, 86 % odvětví výroby papírové lepenky tvoří menší firmy do 250 zaměstnanců, takže výroba je roztříštěná. Výroba papírové lepenky v sobě snoubí tradici s inovacemi. Obchodní výměna je sice slabá (míra exportu v roce 2006 dosahovala pouze 12,4 %), objem výroby je ovšem nejvyšší ze všech obalových materiálů ve Francii a v roce 2007 zaznamenal obrat 6,4 miliardy eur. Výroba vlnité lepenky, klíčového produktu tohoto odvětví, sice roste, ale zaznamenává silný pokles investic do výroby, což by se mohlo negativně projevit v budoucnosti. Tento sektor v roce 2006 dosáhl 94% míry opětovného využití odpadů (z toho 85 % cestou recyklace), což je nejvyšší míra mezi obalovými materiály a číslo, které výrazně překračuje požadovanou normu EU.
Skleněné obaly – tradice a vysoká koncentrace výroby
Výroba skleněných obalů patří mezi tradiční domény Francouzů, ať už v oblastech výroby vinných lahví, parfumerie nebo farmacie. Skleněné obaly v roce 2006 vyrábělo 18 firem čítajících dohromady 12 000 zaměstnanců a celkový obrat činil 2,5 miliardy eur (což je 13 % obratu celého obalového průmyslu). Pokud bychom do výroby skleněných obalů započítali také zušlechťování, celý sektor by narostl na 15 000 zaměstnanců a jeho obrat by dosahoval 2,7 miliardy eur. Význačnými centry jsou regiony Haute-Normandie a Pikardie. Tento obor se vyznačuje vysokou koncentrací výroby – 82 % výroby a 90 % obratu generují podniky s 500 a více zaměstnanci. Investice do zařízení podniků jsou v přepočtu na jednoho zaměstnance nadprůměrné. Obrat výroby skleněných obalů vzrostl od roku 2002 do roku 2006 o 2,6 %, v roce 2007 došlo k mírnému poklesu. Marže při výrobě skleněných obalů činila v roce 2006 32,4 %, což je nejvyšší míra v obalovém průmyslu. Francie je po Německu druhým největším evropským výrobcem skleněných obalů, v těsném závěsu za ní je Itálie. Zároveň je s 13,1% podílem mezi světovými exportéry hned po Německu druhým největším světovým vývozcem skleněných obalů. Hlavním klientem Francie jsou Spojené státy americké, kam míří 17 % francouzského exportu. V roce 2006 dosáhla Francie 60% míry recyklace skleněných obalů, čímž o dva roky dříve splnila požadovanou evropskou normu.
Kovové obaly – vyrovnaný export i import
Výroba kovových obalů patří mezi vysoce koncentrovaná průmyslová odvětví. Celkem 19 závodů s více než 250 zaměstnanci představuje třetinu všech firem oboru a přitom produkují dvě třetiny celkového obratu a vývozu. Asi polovinu výroby kovových obalů představují velké závody, které vyrábějí především konzervy a nápojové plechovky pro potravinářský průmysl. Menší závody se soustředí na obaly pro další odvětví, jako je kosmetika, obaly na aerosoly a chemické výrobky. Výrobní závody zpravidla sousedí s průmyslovými zónami klientů. V roce 2007 dosáhla francouzská výroba kovových obalů obratu 2,4 miliardy eur, což znamená ve srovnání s rokem 2006 mírný pokles. Lehce poklesla pouze výroba potravinářských konzerv, ostatní produkty zůstaly stabilní. Výrobci musejí od roku 2004 čelit prudkému vzrůstu cen oceli a hliníku, což patří mezi faktory, které ovlivnily pokles marže kovových obalů od roku 2002 už o 8 %. Francie je po Německu druhým největším exportérem kovových obalů, saldo zahraničního obchodu bylo v roce 2007 takřka nulové. Mezi největšími dovozci plechových obalů do Francie figuruje Německo, Španělsko a Itálie, rychle roste rovněž podíl importu z Číny. Z hlediska životního prostředí jsou výrobky z oceli a hliníky stoprocentně recyklovatelné, aniž by přitom docházelo ke snížení kvality materiálu. I přesto se výrobci snaží dále redukovat hmotnost svých produktů.
Dřevěné obaly především na export
Ze všech obalových firem výrobci dřevěných obalů představují 24 %, k celkovému obratu v roce 2006 přispěli pouze z 9 %. Tři čtvrtiny počtu firem sektoru dřevěných obalů tvoří malé podniky s méně než 20 zaměstnanci, které produkují 23 % celkového obratu. Výrobní jednotky najdeme koncentrované zejména na lesnatém jihozápadě Francie. Celková výroba v průběhu posledních dvou let stoupá, a to zejména zásluhou poptávky po dřevěných paletách a sudech. Naopak klesá výroba dřevěných beden a lehkých dřevěných přepravek na ovoce a zeleninu, kterým stále více konkurují přepravky z lehkých plastů. Francie je největším evropským výrobcem a současně i největším světovým exportérem dřevěných obalů. Saldo francouzského zahraničního obchodu s dřevěnými obaly je pozitivní díky vývozu sudů, který představuje 80 % exportu. Více než třetina
francouzských sudů směřuje do Spojených států amerických. Míra recyklace se postupně zvyšuje a v roce 2006 dosáhla 20 %. Opravené a znovu použité dřevěné palety představovaly pětinu obratu všech palet vyrobených v roce 2006.
Trendy v duchu udržitelného rozvoje
Hlavní trendy vývoje francouzského obalového průmyslu podle studie Emballage lze shrnout následovně. Investice do obalového průmyslu budou pro období 2009 – 2011 v podstatě stabilní. Francie je po Německu, Číně a Spojených státech amerických čtvrtým světovým vývozcem obalů, v roce 2007 zaujímala 7,1 % světového trhu. Daří se jí udržet se na předních místech i přes rostoucí tlak Číny a dravý nástup středoevropských zemí (Česka a Polska). Největší konkurenceschopnost Francie spočívá ve dřevěných a skleněných obalech, kde ve světovém měřítku zaujímá první a druhou příčku.
Export dále poroste, ale umírněněji než v roce 2007. Pro 74,5 % francouzských uživatelů obalů zůstává Francie jejich vůdčím dodavatelem. Přesto obchodní výměna zaznamenává stále rostoucí pasivní saldo. V roce 2007 dosahovalo 618 milionů eur a jeho hlavní příčinou je dovoz plastových a lepenkových obalů, ostatní obalové materiály vykazují pozitivní saldo. Hlavními obchodními partnery Francie jsou sousední evropské země. Středoevropské země zaujímají významné postavení pouze v kategorii dřevěných obalů (13 % francouzského dovozu).
Obalový průmysl sleduje trend udržitelného rozvoje. V roce 2006 se na francouzský trh dostalo 12,6 milionu tun obalů, což představuje ve srovnání s rokem 2004 nárůst o 2,4 %. Míra recyklace obalů ve Francii za poslední čtyři roky vzrostla o 10 bodů a Francie tak splnila požadavky příslušné směrnice Evropské unie. Francouzští výrobci obalů rovněž uvolňují nemalé finanční prostředky na ochranu životního prostředí – jejich celkové investiční náklady vynaložené na recyklaci surovin jsou ve srovnání s ostatními výrobními odvětvími obecně dvojnásobné. Zároveň více než polovina kupujících obalů plánuje ve střednědobé perspektivě požadovat obaly z biomateriálů. Trvale udržitelný rozvoj a ekodesign považuje za klíčové prvky inovací 60 % kupujících a 57 % výrobců obalů.
Jak ukázaly poslední výsledky průzkumu Observatoire de l’Emballage, francouzští odborníci na obaly a výrobci hledí do budoucna svého oboru navzdory růstu cen materiálů a transportních nákladů s optimismem. Průzkum také potvrdil nástup ekologicky šetrného myšlení výrobců a perspektivu nových výrobních postupů. Zejména u obalů určených pro potravinářský průmysl se každým rokem setkáváme s rostoucím podílem inovací. Stále častěji se setkáváme s tzv. aktivními obaly, které prodlužují trvanlivost výrobku, nebo s inteligentními obaly, které umějí reagovat na vnější podmínky přepravy a skladování. Výjimkou dnes nejsou ani absorbéry kyslíku nebo vlhkosti tvořící součásti obalů. Moderní obaly tak v souladu s poptávkou spotřebitelů prodlužují trvanlivost a zvyšují bezpečnost a ochranu výrobku.
Ladislava Caisová
zpracováno z materiálů Observatoire de l’Emballage 2008