logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 2/2009 ANALÝZA TRHU: Nejvíc francouzských obalů míří do kosmetiky

1. března 2009
Nezařazené 0
483
SB 2/2009 ANALÝZA TRHU: Nejvíc francouzských obalů míří do kosmetiky

Nejvíc francouzských obalů míří do kosmetiky

Obalový průmysl zaujímá klíčové místo ve francouzském průmyslu a ekonomice. Výrobci obalů v přibližně 3000 společnostech zaměstnávají dohromady 97 163 zaměstnanců, 900 obalových firem má více než 20 zaměstnanců. V roce 2007 dosáhl francouzský obalový průmysl obratu 21 miliard eur. Připočítáme-li 1,7 miliardy eur z prodejů výrobců balicích strojů a zařízení, dostaneme celkový obrat obalového průmyslu ve výši 22,7 miliardy eur. Dynamiku francouzského obalového průmyslu dokazují také údaje o exportu a importu obalů a obalových strojů. Vývoz dosahoval v roce 2007 502,6 milionu eur (456 milionů eur v roce 2006), dovoz pak 638,7 milionu eur (619,3 milionu eur v roce 2006).

V roce 2006 činil podíl obalového průmyslu na celkovém výrobním sektoru ve Francii 3 %. Mezi obalovými materiály zřetelně dominuje papír a lepenka a plast. Tyto materiálové skupiny představují 62 % přidané hodnoty všech obalů a 62 % pracovních míst mezi výrobci obalů. Výše celkového obchodního obratu obalového průmyslu přitom souvisí zejména s nárůstem výroby plastových a dřevěných obalů.
Struktura obratu v roce 2007 ukazuje, že největší podíl mají obaly z papíru a lepenky (43 %), následují plasty (35 %). Ve výhledu na období 2009 – 2011 ovšem pravděpodobně dojde ke zvýšení poptávky po plastových obalech. Největšími zákazníky výrobců obalů a obalové techniky jsou potravinářské firmy (40 %) a firmy kosmetického a farmaceutického průmyslu (22 %), dále následuje automobilový a letecký průmysl. Ve střednědobé perspektivě let 2009 – 2011 se obsazení prvních dvou příček prohodí a většinu francouzské obalové produkce spotřebuje kosmetický a farmaceutický průmysl.

Plastové obaly – růst a snaha o efektivnost
V roce 2006 ve Francii vyrábělo plastové obaly 290 firem s 20 a více zaměstnanci. Celkově v tomto odvětví pracovalo 38 000 osob, z toho 10 % na zkrácený úvazek. Celkový obrat dosahoval zhruba sedmi miliard eur. Výrobce plastových obalů najdeme v těsné blízkosti lokálních průmyslových středisek. Důležitou roli hraje recyklace a opětovné využití plastových obalů jako suroviny – firmy se snaží o výrobu co nejlehčích obalů a omezení spotřeby energie při jejich výrobě, pracuje se na rozvoji biologicky odbouratelných materiálů. Francouzská výroba plastových obalů vzrostla za poslední čtyři roky v průměru o 2,5 % a v roce 2007 dosáhla až na 1,5 milionu tuny. Nicméně největším výrobcem plastových obalů v Evropě už od roku 2004 není Francie, ale Německo.

Papír a lepenka – nejvyšší objem výroby v oboru
Mezi klíčové produkty oboru patří produkce vlnité lepenky, hladké lepenky a balicího papíru. I když velké firmy produkují 50 % celkového obratu, 86 % odvětví výroby papírové lepenky tvoří menší firmy do 250 zaměstnanců, takže výroba je roztříštěná. Výroba papírové lepenky v sobě snoubí tradici s inovacemi. Obchodní výměna je sice slabá (míra exportu v roce 2006 dosahovala pouze 12,4 %), objem výroby je ovšem nejvyšší ze všech obalových materiálů ve Francii a v roce 2007 zaznamenal obrat 6,4 miliardy eur. Výroba vlnité lepenky, klíčového produktu tohoto odvětví, sice roste, ale zaznamenává silný pokles investic do výroby, což by se mohlo negativně projevit v budoucnosti. Tento sektor v roce 2006 dosáhl 94% míry opětovného využití odpadů (z toho 85 % cestou recyklace), což je nejvyšší míra mezi obalovými materiály a číslo, které výrazně překračuje požadovanou normu EU.

Skleněné obaly – tradice a vysoká koncentrace výroby
Výroba skleněných obalů patří mezi tradiční domény Francouzů, ať už v oblastech výroby vinných lahví, parfumerie nebo farmacie. Skleněné obaly v roce 2006 vyrábělo 18 firem čítajících dohromady 12 000 zaměstnanců a celkový obrat činil 2,5 miliardy eur (což je 13 % obratu celého obalového průmyslu). Pokud bychom do výroby skleněných obalů započítali také zušlechťování, celý sektor by narostl na 15 000 zaměstnanců a jeho obrat by dosahoval 2,7 miliardy eur. Význačnými centry jsou regiony Haute-Normandie a Pikardie. Tento obor se vyznačuje vysokou koncentrací výroby – 82 % výroby a 90 % obratu generují podniky s 500 a více zaměstnanci. Investice do zařízení podniků jsou v přepočtu na jednoho zaměstnance nadprůměrné. Obrat výroby skleněných obalů vzrostl od roku 2002 do roku 2006 o 2,6 %, v roce 2007 došlo k mírnému poklesu. Marže při výrobě skleněných obalů činila v roce 2006 32,4 %, což je nejvyšší míra v obalovém průmyslu. Francie je po Německu druhým největším evropským výrobcem skleněných obalů, v těsném závěsu za ní je Itálie. Zároveň je s 13,1% podílem mezi světovými exportéry hned po Německu druhým největším světovým vývozcem skleněných obalů. Hlavním klientem Francie jsou Spojené státy americké, kam míří 17 % francouzského exportu. V roce 2006 dosáhla Francie 60% míry recyklace skleněných obalů, čímž o dva roky dříve splnila požadovanou evropskou normu.

Kovové obaly – vyrovnaný export i import
Výroba kovových obalů patří mezi vysoce koncentrovaná průmyslová odvětví. Celkem 19 závodů s více než 250 zaměstnanci představuje třetinu všech firem oboru a přitom produkují dvě třetiny celkového obratu a vývozu. Asi polovinu výroby kovových obalů představují velké závody, které vyrábějí především konzervy a nápojové plechovky pro potravinářský průmysl. Menší závody se soustředí na obaly pro další odvětví, jako je kosmetika, obaly na aerosoly a chemické výrobky. Výrobní závody zpravidla sousedí s průmyslovými zónami klientů. V roce 2007 dosáhla francouzská výroba kovových obalů obratu 2,4 miliardy eur, což znamená ve srovnání s rokem 2006 mírný pokles. Lehce poklesla pouze výroba potravinářských konzerv, ostatní produkty zůstaly stabilní. Výrobci musejí od roku 2004 čelit prudkému vzrůstu cen oceli a hliníku, což patří mezi faktory, které ovlivnily pokles marže kovových obalů od roku 2002 už o 8 %. Francie je po Německu druhým největším exportérem kovových obalů, saldo zahraničního obchodu bylo v roce 2007 takřka nulové. Mezi největšími dovozci plechových obalů do Francie figuruje Německo, Španělsko a Itálie, rychle roste rovněž podíl importu z Číny. Z hlediska životního prostředí jsou výrobky z oceli a hliníky stoprocentně recyklovatelné, aniž by přitom docházelo ke snížení kvality materiálu. I přesto se výrobci snaží dále redukovat hmotnost svých produktů.

Dřevěné obaly především na export
Ze všech obalových firem výrobci dřevěných obalů představují 24 %, k celkovému obratu v roce 2006 přispěli pouze z 9 %. Tři čtvrtiny počtu firem sektoru dřevěných obalů tvoří malé podniky s méně než 20 zaměstnanci, které produkují 23 % celkového obratu. Výrobní jednotky najdeme koncentrované zejména na lesnatém jihozápadě Francie. Celková výroba v průběhu posledních dvou let stoupá, a to zejména zásluhou poptávky po dřevěných paletách a sudech. Naopak klesá výroba dřevěných beden a lehkých dřevěných přepravek na ovoce a zeleninu, kterým stále více konkurují přepravky z lehkých plastů. Francie je největším evropským výrobcem a současně i největším světovým exportérem dřevěných obalů. Saldo francouzského zahraničního obchodu s dřevěnými obaly je pozitivní díky vývozu sudů, který představuje 80 % exportu. Více než třetina
francouzských sudů směřuje do Spojených států amerických. Míra recyklace se postupně zvyšuje a v roce 2006 dosáhla 20 %. Opravené a znovu použité dřevěné palety představovaly pětinu obratu všech palet vyrobených v roce 2006.

Trendy v duchu udržitelného rozvoje
Hlavní trendy vývoje francouzského obalového průmyslu podle studie Emballage lze shrnout následovně. Investice do obalového průmyslu budou pro období 2009 – 2011 v podstatě stabilní. Francie je po Německu, Číně a Spojených státech amerických čtvrtým světovým vývozcem obalů, v roce 2007 zaujímala 7,1 % světového trhu. Daří se jí udržet se na předních místech i přes rostoucí tlak Číny a dravý nástup středoevropských zemí (Česka a Polska). Největší konkurenceschopnost Francie spočívá ve dřevěných a skleněných obalech, kde ve světovém měřítku zaujímá první a druhou příčku.
Export dále poroste, ale umírněněji než v roce 2007. Pro 74,5 % francouzských uživatelů obalů zůstává Francie jejich vůdčím dodavatelem. Přesto obchodní výměna zaznamenává stále rostoucí pasivní saldo. V roce 2007 dosahovalo 618 milionů eur a jeho hlavní příčinou je dovoz plastových a lepenkových obalů, ostatní obalové materiály vykazují pozitivní saldo. Hlavními obchodními partnery Francie jsou sousední evropské země. Středoevropské země zaujímají významné postavení pouze v kategorii dřevěných obalů (13 % francouzského dovozu).
Obalový průmysl sleduje trend udržitelného rozvoje. V roce 2006 se na francouzský trh dostalo 12,6 milionu tun obalů, což představuje ve srovnání s rokem 2004 nárůst o 2,4 %. Míra recyklace obalů ve Francii za poslední čtyři roky vzrostla o 10 bodů a Francie tak splnila požadavky příslušné směrnice Evropské unie. Francouzští výrobci obalů rovněž uvolňují nemalé finanční prostředky na ochranu životního prostředí – jejich celkové investiční náklady vynaložené na recyklaci surovin jsou ve srovnání s ostatními výrobními odvětvími obecně dvojnásobné. Zároveň více než polovina kupujících obalů plánuje ve střednědobé perspektivě požadovat obaly z biomateriálů. Trvale udržitelný rozvoj a ekodesign považuje za klíčové prvky inovací 60 % kupujících a 57 % výrobců obalů.

Jak ukázaly poslední výsledky průzkumu Observatoire de l’Emballage, francouzští odborníci na obaly a výrobci hledí do budoucna svého oboru navzdory růstu cen materiálů a transportních nákladů s optimismem. Průzkum také potvrdil nástup ekologicky šetrného myšlení výrobců a perspektivu nových výrobních postupů. Zejména u obalů určených pro potravinářský průmysl se každým rokem setkáváme s rostoucím podílem inovací. Stále častěji se setkáváme s tzv. aktivními obaly, které prodlužují trvanlivost výrobku, nebo s inteligentními obaly, které umějí reagovat na vnější podmínky přepravy a skladování. Výjimkou dnes nejsou ani absorbéry kyslíku nebo vlhkosti tvořící součásti obalů. Moderní obaly tak v souladu s poptávkou spotřebitelů prodlužují trvanlivost a zvyšují bezpečnost a ochranu výrobku.

Ladislava Caisová
zpracováno z materiálů Observatoire de l’Emballage 2008

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required