Obal má nejen velký vliv na rozhodnutí spotřebitele o koupi produktu v místě prodeje, ale velmi důležitá je i jeho role následně po nákupu. Na rozdíl od působení reklamy, které může být relativně krátké, přispívá obal k hodnotě značky stále po celou dobu užívání produktu. Protože je často součástí zkušeností, které spotřebitel získá v souvislosti s užitím a spotřebou produktu, má sílu vytvořit nebo také rozbít vztahy se značkou.
Spotřebitel ocení, pokud mu obal poskytne kromě informací i další přínosy, jakými jsou snadná otevíratelnost či možnost opětovného uzavření. Pokud se ovšem při otevírání zraní, může být zkušenost s produktem negativní. Po nákupu je proto velmi důležité, aby byly uspokojeny požadavky a přání spotřebitele, které souvisejí nejen s produktem, ale i s jeho obalem.
Rozšiřující se spotřebitelská skupina
Významnou spotřebitelskou skupinou, na jejíž požadavky by se při tvorbě obalů nemělo zapomínat, ale mnohdy se tak bohužel děje, jsou senioři. Ti velmi často mívají problém obal otevřít či přečíst text, který je na něm uveden. Přitom právě oni tvoří zejména v západní Evropě stále důležitější cílovou skupinu. Vzhledem k jejich rostoucímu podílu ve struktuře obyvatelstva půjde v budoucnu i v České republice o velmi početnou a koupěschopnou skupinu spotřebitelů.
Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu, v letech 2001 – 2007 se počet osob ve věku 0 – 24 let snížil o více než 3 %, naopak ve věkové kategorii 25 – 64 let se zvýšil o téměř 3 %, což v budoucnu způsobí ještě větší nárůst počtu seniorů. Ve sledovaném období došlo k nárůstu počtu seniorů starších 65 let sice jen o 0,7 %, ale celkem to znamená nárůst zhruba o 100 000 osob. Vzhledem k této situaci je třeba věnovat požadavkům této věkové kategorie větší pozornost a vytvářet tzv. senior-friendly obaly.
Simulace prostřednictvím Age Explorer
Jednou z možností, kterou mohou výrobci či designéři při navrhování obalů využít pro poznání potřeb seniorů, je Age Explorer®, který byl vyvinut německým institutem Meyer-Hentschel v roce 1994. Age Explorer napodobuje fyzické omezení seniorů ve věku přibližně 70 let.
Osoba provádějící průzkum je oblečena do speciálního oděvu, který snižuje hmatovou, sluchovou a zrakovou citlivost a ztěžuje pohyb. Může se tak lépe vcítit do pocitů této věkové kategorie. Jednou z oblastí, ve kterých lze Age Explorer využít, je právě testování obalů. Testování je prováděno přímo mezi regály se zbožím, jak bylo možné si vyzkoušet i během jednoho z největších obalových veletrhů v Evropě, na INTERPACKU v Düsseldorfu po celou dobu jeho konání od 24. do 29. 4. 2008. Díky simulátoru věku je možné si vyzkoušet obtížnost vyjmutí zboží ze skupinového balení, resp. přímo z regálu, čitelnost informací na jednotlivých obalech a snadnost jejich otevírání. Více informací je možné získat na internetových stránkách www.mhmc.de.
Veronika Nolčová