
Fakt, že obal prodává, platí stále více. Každý z nás se nevědomky nechává ovlivnit a ze zcela stejných výrobků si vybere ten, který se mu líbí víc již na první pohled, tj. ten, který má poutavější, zajímavější a hezčí obal. Naštěstí je naše cítění krásna odlišné a každého zaujme něco jiného.
Každý výrobce, chce-li prodat, musí dříve či později začít řešit, do čeho svůj výrobek zabalí. A v tu chvíli většinou nastane boj mezi vlastní představou, jak by měl obal vypadat, a jeho cenou. Čím luxusnější obal, tím většinou i vyšší cena. A tak se velice často setkáváme se zákazníky, kteří za zcela nereálnou cenu požadují splnění svých představ o krásně a luxusně zabaleném výrobku.
Proč luxusní obal
Luxusní obal požadujeme většinou proto, že:
– máme luxusní výrobek, který se prodává v omezené sérii, a chceme, aby vynikl; (viz obr. 1)
– máme naopak velice levný výrobek a potřebujeme, aby díky obalu budil dojem, že je drahý a luxusní; (viz obr. 2)
– prostě se nám to líbí a finanční rozpočet nám to dovoluje.
Materiál i konstrukce by měly ladit s baleným produktem
Luxusní obal může být vyrobený z papíru, lepenky, koženky, plechu či dřeva. Použitý materiál z obalu ještě nedělá obal luxusní. Je potřeba zvolit takový materiál, který s baleným výrobkem bude ladit. Většinou kombinujeme několik materiálů a celkový dojem dotváříme zvolením vhodné barvy, potiskem či průhledným oknem ve víku apod.
Nejlepší je nechat si obal navrhnout od designéra. Funkčnost obalu zase zajistí konzultace s konstruktérem. Obal by měl být pokud možno konstrukčně jednoduchý, ale současně by měl zajistit dokonalou ochranu výrobku a přitom se snažit poukázat na jeho jedinečnost.
Často je žádané, aby obal kopíroval tvar výrobku a tím zákazníkovi usnadnil orientaci.
Samet nebo hedvábí dovnitř
Vhodně zvolený potisk může také přispět k luxusnímu vzhledu obalu, i když často právě ty nejluxusnější obaly bývají velice jednoduché. Stále platí, že někdy méně znamená více.
Podle toho, jestli funkce obalu končí rozbalením výrobku nebo jestli má i po rozbalení dále fungovat, volíme i vnitřek obalu. Šperky uložíme do sametových, flokovaných či koženkových krabiček nebo etují, kde jednoduchost nechá vyniknout kráse šperku. Sklo a porcelán uložíme do krabiček s nařaseným hedvábím, kde vnitřek může tvořit výsek, který chrání sklo proti rozbití. Pro lahve s vínem použijeme většinou dřevěný obal doplněný např. vygravírovaným obrazem. Tvrdému alkoholu zase sluší plechové tubusy s mnohobarevným potiskem.
Kašírování, potisk či uzávěry zvenku
Z obyčejné kartonové krabičky uděláme luxusní tak, že ji z venku nakašírujeme (potáhneme) papírem se zajímavým potiskem, sametovou nebo flokovanou látkou, kterou můžeme doplnit potiskem fólií nebo tzv. slepotiskem či jen zlatou linkou. Luxusní může být i uzávěr krabičky v podobě různých závěsů, ozdobných patentů a dalších.
Máme-li výrobek, který je sám o sobě barevný, uděláme do víka průzor s durofolovou fólií v libovolném ozdobném tvaru a volíme třeba jen jednobarevný potah, aby výrobek dobře vynikl.
Cílený luxus a logistika
S požadavkem na luxusní obal se setkáváme také často při balení vánočních nebo reklamních dárků pro obchodní partnery. Pak je potřeba do obalu zakomponovat např. logo firmy nebo PF apod. Luxusní obal potřebují také medaile nebo vázy a trofeje pro vítěze. Někdy se jedná i o výrobu pouze jednoho kusu obalu přesně na míru.
Samozřejmě nesmíme zapomenout, že luxusně zabalený výrobek je potřeba dopravit na místo určení. Právě luxusní obaly bývají často háklivé na oděr či jiné poškození při dopravě. Na krabičku se proto často používá jednoduchý kartonový přebal nebo výrobky chráníme fólií či ukládáme do kartonů. Když už jsme si dali tu práci a vymysleli pro svůj výrobek krásný obal, bylo by škoda, aby se poškodil ještě dříve, než ho zákazník může ocenit.
Renata Habásková,
generální ředitelka, Ronex, s. r. o.