
Vzhledem k náročnosti soudobého zákazníka dochází zvláště v poslední době k posunu v designu nápojových plechovek. Změny lze vysledovat jak v potisku, tak i ve tvaru obalu. Vedle oválných tvarů se prosazuje imitace tvaru skleněných láhví z plechu, pro zvýraznění se plechovky potiskují většinou vícebarevně (často pěti- či šestibarevně, ale i vícebarevně). Vedle sítotisku a ofsetu se začíná používat digitální tisk. Zpestřením jsou laky a potisky, které mění svoji barvu. Nové tiskařské technologie používají fluorescenční barvy. Populární je i embossing. Právě ražbou lze docílit trojrozměrných efektů na plášti plechovky a tím ji opět zatraktivnit pro spotřebitele.
Design ve spojení s aktivním balením
K novinkám paří i teplotně citlivá plechovka. Je opatřena speciální tiskařskou barvou, která signalizuje teplotu nápoje. Jakmile obsah dosáhne požadované teploty, potisk změní barvu, což signalizuje čas optimální konzumace nápoje.
Existují však i další systémy aktivního a inteligentního balení v nápojových plechovkách. Jedním z nich jsou např. obaly vyvinuté společností Tempra Technology™. Jedná se především o samoohřívací a samochladicí systémy balení v podobě plechovek či dóz z bílých kovů, uvnitř vrstvených a zušlechťovaných (vnitřní vložka může být tvořena např. v kombinaci voda / membrána / pálené vápno). Stlačením tlačítka na dně dózy dochází k rozbití membránky a k exotermické reakci obou složek. U samochladicích dóz je pak obdobným způsobem vyvolána endotermická reakce (vložka např. ve složení voda / membrána / uhličitan sodný).
Inovace podle Rexamu
Rexam Beverage Can uvádí na trh pravidelně inovativní řešení. Jedním z nich je i obalový set Fusion. Již před několika lety se výrobce inspiroval tvarem skleněné láhve a v tomto trendu pokračuje. Obaly, které byly představeny na Brau Beviale v Norimberku v závěru roku 2007, mají objem 33 cl a 25 cl a svým vzhledem inspirovaly výrobu let následujících. Stoprocentně recyklovatelné láhve jsou vhodné pro sycené i nesycené nápoje. Mohou být plněny na stávajících plnicích linkách pouze s minimální přestavbou. Výrobce je přesvědčen o úspěchu tohoto řešení a dnes hovoří o vývoji nových objemů a tvarů těchto hliníkových láhví.
Další inovací je sedmibarevně potištěná (včetně konců plechovky) nápojová plechovka Attitude. Tento typ obalu je určen převážně pro cílovou skupinu 20 – 40 let. Primárně byl obal určen pro plnění 100% přírodními energetickými nápoji s antioxidanty. Objem obalu je 33 cl.
Mezi nejnovější typy obalů s ražbou v kombinaci s vysokým leskem (zde je embossing proveden na 360o) patří nápojová plechovka vyrobená pro švédský pivovar Spendrups (pro populární značku piva Norrlands Guld). Jedná se o obal na limitovanou sérii piva. Dvě nezávislé laboratoře výrobci potvrdily, že tento typ plechovky s embossingem i v ruce vydrží chladný déle, než je u obalů tohoto typu běžné.
Ball Packaging Europe – víčka i digitální potisk
I další lídr v oblasti nápojových plechovek, společnost Ball Packaging Europe, se snaží zatraktivnit své plechovky vícebarevným potiskem nejen po obvodu obalu, ale i na jeho konci, tedy především víčku plechovky. Konce plechovky je možné potisknout až deseti barvami, čímž dochází ke kompletnímu potisku plechovky. Tuto technologii Ball vyvinul ve spolupráci se švédskou firmou Magnus Rönnberg, jež se podílela především na vývoji víček plechovky typu Pure Brand End.
Pro prémiové druhy nápojů nabízí společnost plechovky s embossingem v kombinaci s matovým lakem. Především pro jogurtové a ovocné nápoje je určen nový typ obalu TwinCan. Vzhledem ke konstrukci víčka lze dvě plechovky stohovat (tedy lépe uzavírat) do sebe. Obal se při svém uvedení na německý a rakouský trh stal hned velmi oblíbeným. Vedle ovocných nápojů se začal používat i na koktejlové sady alkoholických nápojů (Tequila Sunrise, Sex on the Beach, Ladykiller, Mai Tai a Planters Punch).
Dalšími inovacemi této firmy jsou plechovky potištěné digitálním tiskem. Vícebarevný potisk je proveden ve fotorealistické kvalitě s rozlišením 600 dpi. Technologii potisku plechovek digitálním tiskem vyvíjel Ball ve spolupráci s britskou firmou Tonejet. V rámci pilotního projektu bude v prvním čtvrtletí roku 2009 uveden do provozu první tiskový digitální stroj do stávající výrobní linky v Haßloch v Německu. Díky této nové digitální technologii od Tonejet je Ball schopen potisknout jakékoli plechovky s jakýmkoli grafickým návrhem v rekordně krátkých časech.
Ředitel vývojového oddělení společnosti Ball Packaging Europe Robert Jansen slibuje využití této technologie např. v souvislosti s chystanými olympijskými hrami v roce 2012 v Londýně. Podle jeho předpokladů bude možné potisknout plechovky fotografiemi olympijských vítězů a hned v následujících dnech je dodat do regálů supermarketů.
BOX: Plechovka v proměnách času
Nápojová plechovka byla poprvé představena v USA již v roce 1930. Zde také došlo k jejímu nejmasovějšímu používání. Již za první rok bylo prodáno 200 milionů těchto plechovek. Od začátku byla nápojová plechovka v Americe spjata především s pivem. První nápojové plechovky začal používat pivovar Krueger Brewery v New Jersey hned na počátku třicátých let minulého století. Do Evropy se tento typ obalu dostal kolem roku 1935. V padesátých letech se plechovka s pivem skládala ze tří částí: z pájeného těla a dolního a horního dna. První plechovky ze dvou dílů se na trhu objevily v roce 1974. V roce 1951 vážila plechovka 83 gramů, ale kolem roku 1974 se její hmotnost snížila na pouhých 38 gramů. Dnešní plechovka o objemu 0,33 l váží i pouhých 13,4 gramu! Přelomem ve vývoji plechovek byl i rok 1964, kdy se zdokonalilo jejich otevírání. Došlo k vytvoření odtrhovacího ouška z hliníkového plechu. Dnešní vývoj směřuje především ke snížení spotřeby hliníkového plechu, k zatraktivnění designu a k rozšíření možnosti použití plechovky i v dalších oblastech nápojového segmentu. Vývoj se nezastavil ani u otevírání plechovky. Zvláště pro ovocné koncentráty je vhodný velký otvor, který umožňuje rychlejší vyprázdnění obalu (patent Reynolds Metals Company), populární jsou víčka s prolamováním či odtrhem, která se řadí úspěšně k easy open uzávěrům. U některých typů plechovek lze používat i víčka z jiných materiálů (hlavně metalizované PES materiály).
BOX: Proč plechovku?
Oproti jiným materiálům má nápojová plechovka prakticky 100% bariérové vlastnosti. Pro nápoj vytváří vynikající kyslíkovou bariéru, chrání balený obsah před působením světla (včetně UV záření), vzduchu a vlhkosti. Spojení těchto vlastností zajišťuje pro nápoje čerstvost, chuť i nezávadnost, což je zvláště důležité při ochraně vitaminů a minerálních látek obsažených v mnoha energetických nápojích a ovocných šťávách. Plechovka také u nápojů zachovává poměrně dlouhou dobu stupeň sycení, což je pro konzumenty výhodné při skladování. Plech již svým vzhledem evokuje u zákazníka pocit chladu
a v tomto případě nás vskutku neobelhává. Plechovky oproti jiným uchovávají chlad mnohem déle. Další výhodou je vysoká rychlost plnění tohoto obalu (často i více než 2000 plechovek za minutu). Nezanedbatelným přínosem při skladování bývá i logisticky výhodný tvar. Nápojové plechovky jsou vyráběny z hliníku nebo z oceli (bílého plechu). Oba materiály je možno 100% a opakovaně recyklovat. Proto jsou plechovky nejvíce recyklovanými obaly na nápoje na světě.
Jana Žižková, Ladislava Caisová