logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 1/2009 OBALY A DESIGN: "PMA je recept …"

1. ledna 2009
Nezařazené 0
605
SB 1/2009 OBALY A DESIGN: "PMA je recept …"

říká Michal Dobiáš, marketing manager společnosti SILK, s. r. o.

Zkratku PMA (print management agency) používají v západních zemích agentury, které se specializují na technické konzultace předtiskového i tiskového managementu a přípravy dat do tisku, zpravidla v oblasti obalového designu. Na českém trhu se jedná o nový typ fullservisové služby, pro kterou by bylo asi výstižnější použít výstižnější označení artwork & print management, využívané v oblasti marketingu a tisku. Jaké výhody poskytuje tato nová služba zákazníkovi a pro který typ zakázek je především určena, vysvětlil rozhovoru pro Svět balení marketing manager společnosti SILK, s. r. o., Michal Dobiáš.

Svět balení: Společnost SILK není na českém trhu dlouho, přesto se dnes dá považovat za zdejšího lídra v oblasti PMA. Jak k tomu došlo?
Michal Dobiáš: SILK, s. r. o., vznikla v roce 2004 jako iniciativa designových agentur Cocoon Praha a Mountain Design (Nizozemsko). Firma Silk byla založena z důvodu vzrůstajících potřeb našich klientů v oblasti předtiskové přípravy a managementu tisku. SILK je součástí skupiny Cocoon Group, do které patří také Cocoon, FLEX/Cocoon a Silk Mockups. Hlavní sídlo společnosti je v Praze, dále má Silk zastoupení v Moskvě a v Sydney.
Vizí naší společnosti je přínos trvalé kvality v oblasti designu značek a obalů prostřednictvím řízení procesu vývoje obalového designu až po jeho tiskovou realizaci. Tento servis SILK poskytuje napříč všemi značkami, všemi trhy a všemi materiály, na kterých se značka a obal prezentují. Společnost je postavena na principech procesního řízení. Je certifikována v rámci normy ISO 9000:2001. V rámci projektové struktury fungují v Silku tzv. projektové týmy, které se vždy skládají z project managera, artworkera a tiskového specialisty. Velikost týmu vždy záleží na požadavcích a potřebách klienta s ohledem na kapacitu a termíny uvádění nových či stávajících výrobků na jednotlivé trhy v regionu.
SB: Jaké služby je SILK jako PMA agentura schopen klientovi nabídnout?
M. D.: Vzhledem k tomu, že na rozdíl od klasických DTP studií máme navíc opravdu silné zázemí tiskových specialistů a projektových manažerů, poskytujeme full service v celém procesu designu, prepressu až do fáze tisku. Jedná se tedy především o technické konzultace v oblasti předtiskového a tiskového managementu. Týmy našich tiskových specialistů udržují úzkou spolupráci s tiskárnami, naše znalosti z oblasti tiskových technik jsou opravdu velmi obsáhlé. Konzultace designovým agenturám poskytujeme ještě předtím, než se návrh přesune do oblasti artworku.
Výhodou je sdílení know-how s ostatními členy Cocoon Group. Jsme schopni provádět adaptace obalového designu na nové produktové změny (jazykové mutace, formáty, materiály apod.). V oblasti předtiskové přípravy jsme schopni vytvářet potřebné tiskové profily pro každou specifickou předlohu. Prostřednictvím digitálních a speciálních nátiskových systémů můžeme nasimulovat problematiku prakticky jakékoli tiskové techniky. Pro průzkumy, reklamy, představení nových produktů a jejich uvedení do supermarketů a další aktivity zajišťuje naše divize Silk Mockups výrobu realistických maket a prototypů. Všechny služby poskytujeme v „balíčku“ i samostatně.
SB: V oblasti tiskových konzultací odlišujete služby zajišťující tzv. exekuci designu a konzultace z oblasti finálních dat pro repro. V uvedených případech se jedná o přípravu a finalizaci dat pro prepress procesy?
M. D.: To by bylo poněkud zjednodušeně řečeno. V exekuční fázi dochází k přidávání a editaci dat do souborů. Jedná se o vytváření a optimalizaci dat technologických layoutů (v této fázi se již pracuje společně s daty strukturálního i grafického designu). Do designu se přidávají další nezbytné technické soubory. Poskytujeme poradenství i v oblasti tvorby a správného umístění povinných prvků. Implementujeme textové a jazykové korektury, včetně jazykových mutací. Důležité je i provedení barevné optimalizace, která zákazníkovi výrazně uspoří náklady při tisku. Již několikrát se stalo, že např. desetibarevný tisk jsme optimalizovali při srovnatelné kvalitě na sedmibarevný.
V druhé fázi repra dochází k tvorbě barevných separací, vygenerují se data pro proof, který zaručí maximální shodu návrhu s finálním tiskem. Data jsou zpracovávána zpravidla v SW Artpro. Pro tiskaře kvůli barevným separacím zpracováváme návrhy i v PDF formátu. Na individuální přání zákazníka můžeme dodat i „živé“ formáty, např. AI, do kterých lze dále zasahovat.
SB: Vaši specialisté mají vazby na více než 100 tiskáren, je tedy jasné, že v oblasti tisku nabízíte opravdu hodně. Tím, že disponujete takto širokou platformou specifikací z oblasti tisku, jste určitě schopni zákazníkovi doporučit nejen tiskovou techniku, ale i tiskárnu. Služby však poskytujete v celém procesu vývoje a výroby, nejen v tisku. Musíte tedy disponovat i vlastními nástroji z oblasti procesního řízení.
M. D.: Pochopitelně, bez nich by nebylo možné zaručit vysokou kvalitu procesu. Ale nejen kvalitu, nástroje slouží k výraznému urychlení celého procesu, včetně zlepšení flexibility. Jedním z používaných nástrojů je Bluesheet. Používáme ho na správu a archivaci dat, textové korektury apod. Patří mezi tzv. online process management nástroje. Klient tedy má zajištěn přístup k datům, vidí, v jaké fázi se zakázka nachází.
Nástroj Color Guide zajišťuje především barevnou konzistenci u co nejširší řady používaných substrátů. Na různých materiálech se simulují různé tiskové techniky i různé barvy, což je obzvláště důležité při tisku loga. Unikátní je i nástroj Hi-End Color Proof, kdy pro tvorbu maximálně věrných nátisků využíváme naše vlastní nátiskové zařízení Kodak Approval NX. Finální data tištěná přímo na tiskovém stroji zpracováváme naším nástrojem Print Test. Pomocí něho lze dělat i tiskové profily a pracovat s nástroji CMS (color management systems). PMA vstupuje do procesu jako konzultant již v raném vývoji designu (aby se předcházelo netisknutelnosti konkrétního designového návrhu) anebo jako zpracovatel podkladů ve fázi finalizování dat do tisku. Tím se například odlišuje od standardního DTP studia. Pomáhá nastavit barevné standardy, které zajišťují konzistentnost značky napříč trhy bez ohledu na použitou technologii tisku či materiál. PMA garantuje tisknutelnost designu a komunikuje s tiskaři.
SB: Zmiňoval jste se o nátisku. Co jiného můžete nabídnout ve srovnání se standardními nátisky?
M. D.: Vedle klasických digitálních nátisků Epson máme i naprosto unikátní zařízení Kodak Approval NX. Zde můžeme simulovat nejen CMYK, ale i přímé barvy, včetně některých zvláště komplikovaných. Mezi ně patří jak barvy metalické, tak i barva bílá. Právě simulace bílé barvy na transparentní fólie je jinde prakticky nemožná. Přitom právě u nápojových etiket na nealkoholické nápoje je tisk na průhledné fólie vysloveně trendovou záležitostí. Dále jsme schopni simulovat vedle stochastického rastru i rastr autotypický, který je pro tisk konvenčními technikami běžnější. Na nátisku zákazníkovi ověříme i limity barevnosti. Podklad, tedy barevnost substrátu, není třeba na našem zařízení zvlášť simulovat. Nátiskové zařízení Kodak pracuje s různými produkčními materiály, které vybíráme podle vzorníku. Lze pracovat s papírem, p
růhlednými i barevnými fóliemi, samolepicími fóliemi či třeba i fóliemi, které zákazník používá na smrštitelné etikety (shrink sleeves).
SB: PMA služby jsou opravdu komplexní záležitostí v celém produkčním procesu. Pro jaké typy klientů a produktů je lze doporučit?
M. D.: Jak již bylo řečeno, PMA se uplatňuje zejména tam, kde je potřeba pokrýt více trhů, velké množství vyráběných obalů a koordinovat větší množství subjektů zasahujících do procesu vývoje obalového materiálu. Úkolem je zajišťovat konzistentnost značky navzdory různým limitům tiskáren. V Silku se snažíme o zefektivnění celého procesu, včetně finančních úspor v artworku i v předtiskové přípravě. V neposlední řadě dochází i k rapidnímu zkrácení doby k uvedení produktu na trh (time-to-market). To vše nabízíme jako přednosti našim klientům.
Konzultace mohou probíhat např. pouze ohledně designu, zákazník může konzultovat rozpíjení barvy na substrátu atd. – příkladů by se našla celá řada. Celý balíček služeb je vhodný buď pro velké společnosti fungující centralizovaně, nebo pro firmy, které mají velké portfolio produktů či značek s rozdílnými jazykovými mutacemi.
Vezměme si například populární bonbony HALLS. Mají různé varianty produktu, různé příchutě, vedle toho se prodávají v různých obalových formátech (jako flexibilní balení i jako skládačkové krabičky). Tiskne se tedy i na různé materiály (fólie, lepenka). Styl u takovéhoto výrobku musí být stejný, ale mění se barevnost produktu, označení příchutě atd. Podobným sortimentem mohou být instantní polévky či omáčky v sáčcích, margaríny a sýry v plastových vaničkách – opět stejný styl, ale rozdílné příchutě, které musí být do tohoto stylu zakomponovány.
SB: Děkujeme za informace.

 

BOX: Michal Dobiáš
pracoval 11 let ve společnosti Atelier Spektrum zabývající se velkoplošným digitálním tiskem. V říjnu 2008 nastoupil do společnosti SILK, s. r. o., na pozici marketing managera. Společnost SILK byla založena jako oficiálně první print management agency v rámci regionu střední a východní Evropy.

BOX: Už žádná noční můra…
PMA agentury disponují týmem technických konzultantů a projektových manažerů, kteří zajišťují komunikaci s tiskárnami, ale nejen s nimi. Pro většinu lidí z marketingu je často právě tato komunikace, zvláště u větších a složitějších projektů, pravou noční můrou. V žádném případě nejde pouze o služby typu DTP či parciální typ služeb, které často poskytují i litografická a reprografická studia či designové agentury. PMA nabízejí služby kompletní, tedy od konzultací v designové fázi a předtiskové přípravy přes přípravu dat, supervizi procesu, nátisk až k finálnímu produktu.

Jana Žižková, Ladislava Caisová

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required