
Nárůst popularity biopotravin se za krátký čas promítl do značného navýšení vývoje nových produktů. Často se ale přehlíží otázka obalů, do kterých jsou biopotraviny baleny a ve kterých jsou dodávány na spotřebitelský trh. Výživa, ochrana životního prostředí a prodejnost jsou faktory, které přímo ovlivňují volbu materiálu a designu balení.
Podle výsledků výzkumu agentury Mintel narostl v pětiletém období končícím v roce 2007 prodej biopotravin přes síť standardních maloobchodů o 20 %. V minulosti se biopotraviny prodávaly ve specializovaných prodejnách. Posun směrem k mainstreamu má důsledky pro všechny biovýrobce. V dnešní době se jejich výrobky nacházejí na zuřivě konkurenčním trhu, kde musí vytvořit povědomí o značce na úkor jiných bio i standardně masově vyráběných produktů.
Bio zvedá obrat
Bio je nyní opravdu „velký obchod“. Podle Datamonitoru zaznamenaly v roce 2005 na amerických a evropských trzích bioprodukty obrat 32 miliard dolarů a představovaly 7 % všech nově zavedených produktů. Navíc došlo k rozšíření biořad vlastních privátních značek u všech obchodních řetězců v Evropě a USA, což dokazuje, že biovýrobky se dostávají k masám.
Spotřebitelský příklon k biovýrobkům stimulovalo mnoho faktorů. Populární média neustále dávají prostor popisu nejrůznějších metod, kterými se jídlo z celého světa dostává na naše talíře. Vznikly také obavy z chemikálií, které se při konzervování používají a které mají za následek ztrátu původních živin.
Pokud se však se nepoužívají hnojiva a jiné intenzivní kultivační prostředky, dochází k omezení množství vyprodukovaných biopotravin. Spotřebitelé jsou si této skutečnosti vědomi, tudíž chápou biopotraviny jako zboží vyšší hodnoty.
Podle Datamonitoru jsou spotřebitelé za biopotraviny ochotni zaplatit až 10 % vyšší cenu. I v časech ekonomické nejistoty se očekává nárůst v prodeji biovýrobků, i když s jistým zpomalením.
„Luxus“ je třeba patřičně zabalit
Bioprodukty jsou díky své podstatě považovány za luxusní výrobky a jako takové se na regálech maloobchodů nacházejí mezi položkami s vyšší cenou. V ideálním světě by mnoho lidí plánovalo menu sestavené z čerstvých biopotravin, které by jim byly za rozumnou cenu doručeny až domů. V reálném světě si to může dovolit nemnoho zákazníků.
Jakmile se zákazníci musejí dívat do peněženky, začnou být citliví na plýtvání jídlem, především při nákupu dražšího sortimentu. Proto hraje balení ještě zásadnější roli při uchovávání a propagování zboží v místě prodeje.
Balené biopotraviny jsou atraktivnější pro více konzumentů, než je tomu u čerstvých biopotravin. A jsou to především kovové obaly, které v porovnání s jinými formáty nabízejí záruky, jako je úplná ochrana výrobku a pohodlí pro spotřebitele a také zavedené standardy ochrany životního prostředí.
Co nabízejí kovové obaly
Při rozhodování o způsobech balení musejí výrobci biopotravin a nápojů zvážit několik klíčových faktorů. Je třeba si například položit otázku, zda obal uchová živiny a čerstvost vlastního výrobku. Zda je design balení atraktivní, uživatelsky přívětivý a do jaké míry je přátelský vůči životnímu prostředí? Dá se snadno a běžně recyklovat?
Hlavní výhodou kovových obalů jsou jejich nepřekonatelné ochranné vlastnosti. Tím, že poskytují dokonalou obranu před kyslíkem, uchovávají plechovky veškeré živiny a čerstvost výrobku. Ačkoliv to není u širší populace příliš známo, ovoce a zelenina balené v plechovkách mohou být sbírány a zpracovávány na vrcholu zralosti.
Po uzavření a zpracování plechovek je možné uchovat kvalitu a výživové hodnoty potravin po celou dobu transportu a skladování na pultech maloobchodů až po skladování v domácnostech.
Čerstvě balené biopotraviny mají naopak výrazně kratší životnost. Pro spotřebitele, kteří chtějí omezit plýtvání potravinami a uchovat živiny, je a ovoce a zelenina v konzervách ideální alternativou.
Dosáhnout viditelnosti na regálech je základem úspěchu. Kvalitu biovýrobků doplňuje možnost kovové obaly zdobit a tvarovat k dosílení maximálního efektu. Navíc užití potištěného kovového materiálu jako primárního obalu eliminuje potřebu užití jakýchkoliv sekundárních obalů. Lze na něj umístit všechny potřebné informace včetně údajů o nutričních hodnotách, složení a pokynů k použití.
Jedním z klíčových aspektů, který zákazníci stále vyhledávají, je snadná manipulace s obalem. Aby se dále zlepšila funkčnost kovových obalů, zavádějí se nové, snáze dostupné odtrhávací uzávěry s kroužkem a fólie s odlepenými růžky.
Balení by také mělo odrážet „zelené“ vlastnosti samotného výrobku. Četnost recyklace plechovek od jídla je mnohonásobně vyšší než u jiných balicích materiálů (viz box).
Skutečnost, že plechovky jsou zcela recyklovatelné, má pozitivní dopad na životní prostředí, jelikož každá recyklovaná jednotka materiálu nahrazuje potřebu původního materiálu, ať už pro další plechovku nebo třeba pro auto či most.
„Zelený“ kredit kovových obalů odráží přírodní aspekty zabaleného produktu. Láká také určité cílové skupiny. Mintel zjistil, že prvotní motivací koupit si biovýrobek bylo pro mladé lidi životní prostředí, tudíž je pravděpodobné, že si vyberou biopotraviny, které jsou baleny recyklovatelných obalech.
Ochranné vlastnosti na prvním místě
Plechovky na potraviny i nápoje mají ukázkový design a jejich výroba je z hlediska nákladů na výrobu, plnění a transport efektivní. Jejich „zelený“ kredit zvyšuje přírodní étos balených potravin. Je velmi snadné do nich zakomponovat uživatelsky přívětivé systémy otevírání.
Hlavním opodstatněním balení do kovových obalů jsou nicméně jejich ochranné vlastnosti, které udržují potraviny čerstvé bez potřeby konzervantů či jiných postupů, jež by mohly poškodit povahu biovýrobku.
BOX: Plechovky pro udržitelný rozvoj
Nejpozoruhodnější aspekt plechovek je jejich příspěvek k udržitelnému rozvoji a „zelený“ kredit. Na rozdíl od všech ostatních balicích materiálů jsou naprosto recyklovatelné. Podle European Metal Packaging (EMPAC) se více než 50 % aluminiových plechovek v USA a Evropě recykluje. Tato četnost je ještě vyšší u ocelových plechovek, kterých se recykluje více než 60 %. Pro srovnání: plastové obaly se recyklují pouze z 6 % v USA a 25 % v EU.
Proces snižování hmotnosti aluminiových i ocelových plechovek stále pokračuje. Podle Aluminum Association a APEAL (the Association of European Producers of Steel for Packaging) jsou aluminiové plechovky na nápoje a ocelové plechovky na potraviny lehčí v průměru o 35 až 40 % v průběhu posledních třiceti let. To lze přičítat redesignu plechovek a vývoji v metalurgii, který dokázal získat stejnou strukturální pevnost z materiálů s nižší gramáží.
V roce 2001 Crown představil SuperEnd® uzávěry nápojů, které jsou dnes v průmyslu standardem. Tím, že se při je
jich výrobě používá o 10 % méně materiálu než u standardního uzávěru 202, dochází k redukci zdrojů a následné úspoře energie, které dále posouvají plechovku na pozici nápojového obalu šetrného k životnímu prostředí.
Ana Ces-Agraso,
ředitelka marketingu, CROWN Food Europe