Na mezinárodní přehlídce obalů a technologií Interpack 2008 převažovaly jednoznačně plasty. Přesto zde měli co nabídnout i výrobci lepenkových obalů. I když byli oproti výrobcům plastů v citelné menšině, v originalitě prezentovaných novinek jim dokázali velmi zdatně sekundovat. Mezi lepenkovými obaly jednoznačně dominovaly prodejně-reklamní stojany.
Displej plný prezidentů
HANS KOLB Wellpappe GmbH &CO. KG je mezinárodní společnost sídlící v jižní části Německa. Vedle výroby vlnité lepenky a jejího zpracování do standardních potištěných nebo nepotištěných obalů (KOLB Standart) má společnost i některé další výrobní a obchodní aktivity. Mezi ně patří zakázkové typy obalů, včetně obalů z dvouvrstvé vlnité lepenky (KOLB Speciale), prodejně-propagační displeje (KOLB Display) či vysoce kvalitní potisk (KOLB Print) a nátěry (KOLB Coated Products).
Na Interpacku společnost prezentovala hned několik zajímavostí. Jednou z nich byl prodejní Kärcher POS displej, vyrobený právě z vlnité lepenky od HANS KOLB Wellpappe. Grafika displeje byla inspirována tvářemi amerických prezidentů z proslulé Mont Rushmore v americké Jižní Dakotě. V létě 2005 proběhla rekonstrukce této památky. Ta spočívala hlavně v čištění těchto osmnáctimetrových obličejů vytesaných do proslulé skály za pomoci společnosti Kärcher. A právě tato událost nyní přispěla k vytvoření vizuálně velice netradičního a nepřehlédnutelného displeje na čisticí prostředky. Díky vysoce kvalitnímu tisku speciální technologií COR-1-Plus PrePrint byli specialisté z HANS KOLB Wellpappe schopni potisknout archy o rozměrech 1200 x 2150 mm.
Další inovativní řešení, které firma představila, byla konstrukce originálních rohů a hran sloužící jako vysoce účinná ochrana zboží. Tento druh fixace společnost nabízí pod názvem COR-EDGE. Fixace byla původně vyvinuta pro nábytkářský sortiment ze dřeva, lze ji však použít i pro kovové a plastové produkty. COR-EDGE se skládá ze dvou plochých dílů zhotovených plošným výsekem z lepenky, skládáním je lze snadno tvarovat do U-tvaru. Následně je fixace upevněna na hrany nebo rohy produktu („sklouznutím“ přes objekt). Díky vícenásobné perforaci lze linky ohybu na fixaci tvarovat do oblouků 0 – 90 stupňů.
Návštěvníci se na stánku firmy mohli setkat i s nejaktuálnější novinkou jménem BO-BOX. Jedná se o vývojově nový typ přepravního balení na láhve. BO-BOX se vyrábí ve dvou variantách – na šest nebo 12 lahví. Láhve mohou mít různou velikost i tvar. Obal se specifickou vnitřní fixací byl vyvinut ve spolupráci s firmou UPS, která je strategickým partnerem HANS KOLB Wellpappe v oblasti logistiky. I zde kvůli usnadnění skládání byla na linky ohybu použita perforace. Díky vysoké pevnosti lepenky perforace nijak nesnižuje pevnost a funkčnost obalu, který je díky svým užitným vlastnostem a sofistikovanému designu patentovaný.
Panther packaging – skok do další dimenze
Naprosto nepřehlédnutelná byla prezentace firmy Panther Packaging GmbH & Co. KG. Její displeje se staly významnou podporou nejen nabízeného produktu, ale často přímo i obchodní značky. Koncepčně se jedná o konstrukčně zdařilé displeje z vlnité lepenky s vícebarevným potiskem (na veletrhu samozřejmě převažovala firemní oranžová barva). Novinkou bylo zakomponování prvků probouzejících další vjemy, účelem bylo „nabuzení“ pozitivních asociací k produktu spojené se značkou. Již podle názvů jednotlivých displejů si zákazník mohl určitou představu udělat – SEE, SMELL, TASTE a TransPanther – RFID.
V SEE displeji je zakomponována obrazovka s reklamními šoty produktu, dochází tedy ke zdvojnásobení vizuálního vjemu. SMELL displej určitě najde užití jak u potravinářů, tak u výrobců a dodavatelů parfumerie. Byl představen jako displej s jablkem, ve kterém je zakomponováno aroma. Po stlačení grafiky na jablíčku se začne vůně uvolňovat do prostoru. Pro TASTE displej je jednou z možností využití prezentace v podobě promotion nabídky tekutých produktů. Na veletrhu bylo použito balení do bag-in-box obalů. Ochutnávku zboží lze v tomto případě realizovat pouhým uvolněním ventilu, který u bag-in-boxů slouží jako výpustný otvor. Výhodou je právě použití ventilu, který produkt opětovně uzavírá, a nedochází tak k oxidaci obsahu. TransPanther – RFID displej pružně reaguje na předpokládané budoucí potřeby značení a snímání objektů. Technologie integrování transpondéru přímo do vlnité lepenky během výrobního procesu je firmou patentována. Transpondér je vestavěn mezi krycí a zvlněnou vrstvou. Není tedy viditelný ani z vrchní, ani ze spodní strany materiálu. Toto umístění zároveň slouží k ochraně RFID čipu před poškozením a stává se významnou ochranou produktu před zcizením apod.
POS TUNING – „vychytávky“ nejen pro pultové displeje
POS TUNING Udo Voßhenrich GmbH & Co. KG se již řadu let soustřeďuje na optimalizaci celého procesu podpory prodeje. Na letošním Interpacku představil různé konstrukce systémových tray displejů pultového charakteru (POS – T SYSTEM Tray). Tyto kartonové displeje jsou na podlaze dílu opatřeny posouvacím mechanismem. Při odebírání zboží z displeje dochází k neustálému posunu celé řady produktu vpřed. Jednou z výhod těchto systémů oproti prostému ložení zboží v regále je poměrně značná úspora prodejní plochy. Prodejem z displeje zákazník využije až o 30 % více užitné prodejní plochy než v regále. Další výhodu představuje i možnost přednastavení displeje přes okraj regálu, toho se využívá z důvodu zvýšení pozornosti klienta hlavně u dolních regálů. Studiemi bylo zjištěno, že při použití 250 těchto tray displejů, které budou podporovat značku v regále, pouze v 60 % (tzn. 40 % zboží je loženo standardním způsobem v regále) je plnohodnotná návratnost nákladů během čtyř měsíců prodeje (při ceně 2,30 € za jeden displej). Studie byly prováděny pro různé typy zboží a u všech se prokázala zvýšená podpora prodeje. Podpora prodeje v regále může být pro zvýraznění doplněna i o různé typy nasvícených displejů, v klasickém (POS– T Light) či iluminačním provedení (POS-T SlideLight).
Jana Žižková