logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Německý distributor IT komponent Komsa nově využívá obalové řešení s integrovaným digitálním...
  • Produkty, jež online supermarket Košík.cz nabízí v rámci svojí nové privátní značky Čerstvě...
  • V plzeňském pivovaru Elektrárna kromě piva Kisseláč višeň a Kisseláč guave uvařili na léto také...
  • Ekodesign se netýká pouze oblasti packagingu. Obecně zohledňuje dopady produktu na životní...
  • Společnost hubergroup Print Solutions uvádí na trh vodou ředitelné barvy a laky pro přímý...

SB 1/2009 AKTUÁLNÍ TÉMA – Hliníková tuba v balení kosmetiky

1. ledna 2009
Nezařazené 0
1538
SB 1/2009 AKTUÁLNÍ TÉMA – Hliníková tuba v balení kosmetiky

 Čím dál tím víc se vědomě zajímáme o přírodu a snažíme se ji chránit, prosazujeme zdravý životní styl a zvlášť oceňujeme vše přírodní. Přitom přírodní kosmetiku balíme do obalů z umělé hmoty, které nejenže neplní svůj účel, ale navíc neúměrně zatěžují naše blízké životní prostředí. Hliníková tuba jako vhodný přírodní obal je v tomto oboru zcela jistě, ovšem neprávem stále opomenuta. Podívejme se blíže na proces volby primárního obalu pro kosmetické výrobky, na chyby a omyly, kterých se někteří výrobci kosmetiky dopouštějí.

Ochranná funkce obalu
Nejčastější a nejzásadnější chybou výrobců kosmetiky je volba nevhodného obalu z hlediska ochrany a bezpečnosti samotné náplně. Například pro přírodní kosmetický produkt, obsahující vzácné aktivní látky nebo výtažky z přírodních léčivých bylin, zvolí plastový obal. Vzácné jsou výjimky, kdy tuzemský výrobce sáhne po hliníkové tubě, která dokonale chrání náplň proti migraci arómat, vniknutí nežádoucích pachů, světla, kyslíku a jiných plynů. Hliníková tuba má navíc integrovanou membránu, která slouží nejen jako nepropustná bariéra, ale zároveň indikuje, zda nebyl obal porušen nepovolanou osobou před prvním oprávněným použitím.

Komerční (komunikační) funkce obalu
Z hlediska komerčního ovlivňování spotřebitele se zdá logické, že obal přírodního kosmetického produktu má v sobě obsahovat zjevné a skryté sdělení o tom, že obsahuje něco, co je přírodní. Je-li přírodní produkt, řekněme přírodní levandulový krém, zabalen do plastu, pak tím dochází ke zkreslení komunikace mezi výrobkem a uživatelem podle principu: vidím umělou hmotu, uvnitř se schovává také cosi umělého. Naproti tomu hliníková tuba skrytě sděluje svým původem (hliník je jedním z nejběžněji se vyskytujících prvků na Zemi) a zjevně svým přirozeně kovovým vzhledem, že mezi obalem a obsahem existuje nepochybný soulad.
Běžným omylem a zažitým klišé je, že hliníková tuba vypadá nemoderně a neláká mladého kupujícího. Je to pravda, pokud se nevěnuje náležitá pozornost dekoru, volbě tiskových barev, souměrům délky a průměru tuby, tvaru a barvě uzávěrů, samotnému textovému sdělení na tubě atd. Použitím speciálních tiskových barev a emailů dostane hliníková tuba luxusní (viz make-up od firmy Dermacol) až výjimečný vzhled (Garnier, Lancome). Použitím vybraných uzávěrů pak vzhled inovativní (viz Nickel, Vichy) či přirozeně svěží (viz Botanicus, L’Occitane).
Lesklý kovový vzhled hliníkové tuby je také synonymem mužství, což se často využívá v oblasti pánské kosmetiky. Emaily s příměsi hrubých kovových částic jsou také často použity u kosmetiky pro muže, zatímco třpytivé, perleťové a na dotyk jemné nebo sametové emaily nacházejí uplatnění u výrobků pro ženy. Výrobce má přitom možnost si vybrat jak levnější, tak i dražší varianty potisku nebo uzávěrů.
Samozřejmě jako v případě jakýchkoli jiných obalů jedinečné prvky, jako například neopakovatelné uzávěry vyráběné na zakázku, jsou dostupné spíš velkým, nadnárodním společnostem. Za zmínku stojí skutečnost, že spolupracuje-li výrobce kosmetiky s výrobcem obalu od samého začátku, kdy koncept kosmetického produktu teprve vzniká, jsou vzhled, a tudíž i komerční funkce obalu (hliníkové tuby) obzvlášť vydařené. Např. firma Botanicus docílila volbou nezvyklého uzávěru, v tomto případě osmihranného, neotřelého, individuálního stylu svého obalu.

Manipulační funkce obalu
V tomto konkrétním případě se setkáváme se dvěma manipulačními funkcemi obalu: za prvé manipulace s obalem a kosmetickou náplní během výroby, skladování, distribuce a prodeje, za druhé při samotném používání hotového kosmetického výrobku koncovým uživatelem. Jakých chyb se zde dopouští běžný tuzemský výrobce kosmetiky?
V první, výrobní oblasti se výrobci mylně domnívají, že plastový obal odolá všemu, zatímco hliníková tuba je křehká a méně odolná při přepravě. Ano, je to pravda, k problému by mohlo dojít, pokud by se hliníkové tuby přepravovaly prázdné na větší vzdálenosti bez náležitého balení nebo se naplněné vyložily volně do regálových ploch. Ovšem správnou volbou tvrdosti pláště hliníkové tuby, vhodným barevným potiskem a jednoduchými regálovými podložkami lze získat nejen přitažlivý, ale i odolný, stabilní a nepoškozený obal.
Po pravdě řečeno je otázku odolnosti vůči deformacím třeba posuzovat v celkovém kontextu užitných vlastností jednotlivých druhů obalů. V součtu obou manipulačních funkcí je hliníková tuba nepřekonatelná, a to právě a hlavně kvůli druhé manipulační funkci – užitným vlastnostem. Nezabere mnoho místa v domácnosti nebo na cestách, obsah se dá lehce vymačkat a správně dávkovat. Uživatel využije téměř 100 % obsahu náplně, zatímco u plastových obalů je zůstatek nevyprázdněné náplně poměrně značný. Mimochodem takto nevyužitá náplň v plastových obalech má nejen ekonomický dopad na spotřebitele, ale v kombinaci s plastovým obalem samotným je ekologická likvidace těchto zbytků velmi problematická.
Možná, že vyprázdněná hliníková tuba (viz obrázek), nevypadá tak atraktivně jako stále nafouknutá plastová tuba nebo pevný kelímek, ale je krásným důkazem důkladného využití obsahu a nejmenšího dopadu na naše životní prostředí.
Pokud nám a našim výrobcům kosmetiky opravdu leží na srdci zájmy spotřebitelů a ochrana přírody zvlášť, pak by se nám měl tento obrázek líbit čím dál tím víc.

Dimitrij Čupak,
obchodní ředitel, Alltub Central Europe, a. s.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required