logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Rakouská společnost Delfort přichází na trh s recyklovatelný bariérovým papírem thienbarrier...
  • Až o 99 tisíc tun ročně klesne množství emisí oxidu uhličitého vyprodukovaného papírnou...
  • Michal Franěk spojil s cukrovarem Tereos TTD celou svoji pracovní kariéru. V balicím centru v...
  • Zástupci chorvatské firmy Modepack oznámili, že vyvinuli poštovní tašky vyrobené ze směsi...
  • Přípravy na veletrh nápojového a liquid food průmyslu drinktec 2025  vrcholí. Trendy ve výrobě a...

SB 6/2008HLAVNÍ TÉMA – reklamní role obalu: POP/POS trendy: variabilita, nižší náklady, digitalizace

1. listopadu 2008
Nezařazené 0
845
SB 6/2008HLAVNÍ TÉMA – reklamní role obalu: POP/POS trendy: variabilita, nižší náklady, digitalizace

Nejvýznamnějším místem prodeje pro firmy prodávající rychloobrátkové zboží se v posledních letech staly prodejní plochy super- a hypermarketů. Obchodní řetězce si vydobyly své dominantní místo na trhu. V množství nabízených produktů nezbývá producentům nic jiného než se stále dokola snažit zaujmout zákazníky nejrůznějšími podněty. Jednou z možností, jak zákazníka na produkt upozornit a motivovat ho tak k okamžitému nákupu, jsou bezesporu materiály podpory prodeje, v odborném slangu nazývané POS/POP. Asi nejkontroverznějším trendem poslední doby v oblasti sales promotion je neustálý tlak na snižování nákladů na výrobu POP/POS materiálů.

Stejně jako móda nebo mnoho jiných jevů v naší společnosti mají i POS svůj cyklický vývoj. Celkem pravidelně se střídají období s velkým rozkvětem – a ten, kdo je nepoužívá, jako by nebyl – s obdobími, kdy se téměř nepoužívají. Současný boom hypermarketů a pronikání obchodních řetězců i do menších českých měst s tzv. kompaktními koncepty obchodů jde doslova ruku v ruce s rozvojem POS.

K upoutání pozornosti zákazníka slouží i celá řada POS médií. Stopy na podlaze, které nás navedou ke konkrétnímu zboží, plakáty v prodejnách upozorňující na zboží v „akci“, reklamy na nákupních vozících, ochutnávky stávajících i nových potravinových výrobků, to vše jsou nástroje, které efekt komunikace v místě prodeje umocňují. Samotná prezentace zboží je pak založena na podobě spotřebitelského obalu, tedy na tom, jak je výrobek či služba zabalen, a kde a jak bude umístěn – zda v regálu, na prodejním pultu, v prostoru pokladen či na volně umístěném stojanu. Snahou každého prodejce je, aby jeho výrobek vynikl, vystoupil z řady konkurenčních nabídek.

Žádána je maximální variabilita

Sektor POP/POS vyžaduje kromě nízkých výrobních nákladů i maximální skladnost při přepravě a skladování a nakonec i v samotné prodejně – obecně oblíbené jsou jak kompletně rozložitelné instore aplikace, tak stojany vyrobené z jednoho kusu. Obecným zaklínadlem POP/POS prostředků je maximální variabilita – co se týče umístění v prostoru i množství a druhů vystaveného zboží.

Stále častěji jsou používány nové marketingové metody v oblasti instore prezentace, aktuálně především cobranding nebo cross merchandising. Na POP projektech z celého světa je patrný vývoj co nejsofistikovanějších metod využívajících nejnovější technologie a různé multimediální aplikace snažící se o co nejvyšší stupeň interaktivity v rámci oslovení nakupujících.

Designér se stává vypravěčem příběhu

Stále důležitější složkou POP/POS materiálů je jejich samotný design, kvůli kterému už vznikají agentury specializované čistě jen na design reklamních předmětů a ploch stejně jako na design a komunikaci samotné značky. Každá značka by měla vytvořit unikátní komunikační prostředky na cestě k zákazníkovi, svůj vlastní jazyk, hodnoty a svět, který bude napomáhat emočně pozitivnímu vlivu na zákazníky.

Důležitou složkou jazyka jednotlivých značek je imaginace, která sugeruje spotřebitelům jistou emoční vyspělost a snaží se se zákazníkem navázat kontakt i na rovině smyslové. „Designér se stává vypravěčem příběhu. Physical brand design je cestou, jak se značka může odlišit od konkurence a jak může dosáhnout prostorového a architektonického souladu,“ píše v článku na toto téma Daniela Krofiánová, general manager asociace POPAI Central Europe.

Je zohledňován ekologický přístup

Stále důležitější je i ekologický faktor při výběru materiálů. Prudce stoupá podíl materiálů šetrných k životnímu prostředí. Zadavatelé stále častěji požadují dodržování evropských norem a předpisů. Nařízení EU č. 1907/2006/ES, známé pod názvem REACH (tedy registrace, hodnocení a povolování chemických látek) mění způsob používání chemikálií ve výrobcích uváděných na trhy EU a klade vyšší nároky na obousměrnost komunikace mezi všemi účastníky spotřebitelsko-dodavatelských vztahů. Obecně v Evropě sílí obliba materiálů neobsahujících PVC.

Digitalizace tisku se zrychluje

V oblasti tisku POP/POS materiálů je nejsilnějším trendem a možnou příležitostí digitalizace tiskových služeb. Z celkového objemu tisku je stále pouze asi 24 % provedeno digitálně, 76 % využívá tradiční analogové postupy. Odhady hovoří o 14 % průměrného meziročního růstu digitálního tisku mezi roky 2006 a 2010 pro oblast tisku pro reklamu v místě prodeje. Pro obalový průmysl, který do této oblasti reklamního tisku také částečně zapadá, jsou odhady ještě optimističtější, pohybují se až okolo 59 % průměrného meziročního růstu digitálního trhu v letech 2006 – 2010.

Hlavní výhodou digitálních velkoformátových tiskáren je vyšší výkon i kvalita, snižující se náklady na tisk a operativní digitální workflow. Všechny tyto parametry reagují na nároky zadavatelů, kteří požadují co největší individualizaci svých zakázek a kampaní. Tradiční tiskárny budou muset na tento trend reagovat a digitální technologie nakoupit. Tato tenze žene trh s tiskem reklamních předmětů stále rychleji dopředu.

Radim Chmela,
jednatel společnosti Branaldi

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required